Danske skoleelever halter bagud i matematik
En ny international undersøgelse, TIMSS 2023, kaster et kritisk lys på matematikundervisningen i danske folkeskoler.
Rapporten afslører bekymrende tendenser, der kalder på øjeblikkelig handling fra uddannelsessektoren.
Undersøgelsen viser, at danske 4. klasseelever scorer lavest i Norden målt på matematiske kompetencer.
Sammenlignet med tidligere år har elevernes præstationer ikke blot stagneret, men faktisk oplevet et fald på 14,1 point siden 2015.
Mest alarmerende er de underliggende problemer: Eleverne mangler motivation, faglig selvtillid, og der eksisterer en markant præstationsforskel mellem drenge og piger.
Forskernes anbefalinger
Eksperter fra det Nationale Center for Udvikling af Matematikundervisning (NCUM) peger på flere konkrete løsningsforslag:
1. Mere motiverende undervisning: Matematiktimerne skal gøres mere vedkommende og praksisnær.
2. Undersøgende læring: Elevernes nysgerrighed skal aktiveres gennem eksplorative undervisningsmetoder.
3. Anvendelsesorienteret tilgang: Matematikkens relevans i dagligdagen skal tydeliggøres.
Professor Morten Blomhøj understreger, at forbedringer kræver en langsigtet, systematisk indsats med bred politisk opbakning.
NCUM har allerede iværksat flere projekter, herunder:
- SUM (Sammenhæng gennem Undersøgende Matematikundervisning)
- Mission Matematik
- Et treårigt projekt rettet mod elever med matematikvanskeligheder
Christian Christrup Kjeldsen, forskningsleder bag undersøgelsen, fremhæver vigtigheden af at rette op på situationen. - Vi skylder vores elever og lærere at forbedre matematikundervisningen, siger han.
TIMSS-rapporten er en kraftig opfordring til handling.
Med de rette investeringer i læreruddannelse, undervisningsmetoder og støtteværktøjer kan Danmark vende den negative trend og give sine skoleelever bedre matematiske kompetencer.
-rh