To voksne i klasseværelset skal hjælpe flere elever gennem afgangsprøvenFoto: Københavns Kommune

To voksne i klasseværelset skal hjælpe flere elever gennem afgangsprøven

Hver 10. elev dumper i dansk og matematik ved folkeskolens afgangsprøve. Det er alt for mange, mener københavnske borgmestre, der nu foreslår at indføre to-voksenundervisning i de ældste klasser.

Københavns overborgmester Lars Weiss (S) og børne- og ungdomsborgmester Jakob Næsager (K) præsenterer nu en række nye initiativer, der skal få flere elever til at bestå 9. klasses afgangsprøve.

Forslagene kommer efter, at en ekspertgruppe i løbet af de seneste måneder har drøftet, hvordan kommunen kan forbedre elevernes resultater.

"I folkeskolen må ingen blive ladt i stikken. Men lige nu taber vi alt for mange på gulvet, som ikke består folkeskolens afgangsprøve. Det skal vi kunne gøre bedre," udtaler overborgmester Lars Weiss.

To voksne giver bedre resultater
Centralt i forslagene står indførelsen af to-voksenundervisning i alle matematik- og dansklektioner i 8. og 9. klasse.

Analyser foretaget af Københavns Kommune viser, at elever med faglige udfordringer har særlig gavn af to-voksenundervisning, da det giver bedre muligheder for ekstra støtte til den enkelte elev og mere variation i undervisningen.

Kommunen har allerede gode erfaringer med to-voksenundervisning i alle lektioner i børnehaveklasse og 1. klasse.

Ud over to-voksenundervisning i de ældste klasser indeholder borgmestrenes forslag også:

- En booster-indsats for mellemtrinnet, der skal styrke matematikforståelsen
- Øget læsevejledning på alle Københavns folkeskoler og specialskoler
- Udvidelse af kommunens læse- og skriveenhed for at styrke indsatsen over for ordblinde elever og understøtte talblindhed
- Ekstra faglig støtte til 9. klasses elever op mod afgangsprøverne

Børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) bakker op om initiativerne: - Det er vigtigt at kunne læse og regne for ens skolegang, job og livet generelt.

- Jeg er derfor glad for, at Københavns Kommune nu foreslår at indføre mere støtte til elever med behov for lidt ekstra hjælp.

Betydeligt økonomisk løft
De foreslåede indsatser vil samlet set udgøre et betydeligt økonomisk løft af den københavnske folkeskole. Finansieringen skal findes ved de kommende budgetforhandlinger i Københavns Kommune.

Initiativerne kommer på et tidspunkt, hvor kommunen har oplevet en stigning i andelen af elever, der ikke består dansk og matematik. I 2024 var det mere end hver 10. elev.

-rh

19/8 2025