
Karakterdannelse skal være lige så vigtig som faglighed på læreruddannelsen
Trivselskommissionen, nedsat af SVM-regeringen, har tirsdag fremlagt 35 anbefalinger til at understøtte børn og unges trivsel, myndiggørelse og livsmod.
En væsentlig del af anbefalingerne fokuserer på fremtidens lærere og pædagoger, som skal spille en central rolle i at støtte børnene.
Kommissionen foreslår konkret at indføre en mere tidssvarende pædagogisk praksis på de videregående uddannelser.
Dette skal både styrke de studerendes trivsel og reducere frafaldet - særligt vigtigt for lærer- og pædagogstuderende, der senere skal varetage børn og unges trivsel.
KP-rektor Anne Vang Rasmussen hilser kommissionens anerkendelse af betydningen af et godt studiemiljø og stærke fællesskaber velkommen.
- Vi vil meget gerne give vores studerende mulighed for mere feedback og kontakt til deres undervisere.
- Med mere vejledning og støtte fra mentorer. Så det håber jeg virkelig, at regeringen tager til sig i dens nuværende arbejde med en reform af professionsuddannelserne,"siger hun.
Anne Vang Rasmussen understreger vigtigheden af ikke kun at fokusere på antallet af undervisningstimer i reformarbejdet:
- Kvalitet i undervisningen er meget mere nuanceret end det. Vi vil som uddannelsesinstitution gerne have medindflydelse over midlerne i reformen, så vi kan støtte vores studerende bedst muligt.
Trivselskommissionen anbefaler også:
- At børns karakterdannelse skal fylde mere i dagtilbud og skole
- At karakterdannelse skal sidestilles med faglige færdigheder og kompetencer
- At karakterdannelse skal spille en større rolle på lærer- og pædagoguddannelsen
- Der har igennem en længere årrække været politisk fokus på børns færdigheder. At de skulle lære bestemte ord på et bestemt tidspunkt – og kunne tælle til 100.
Mens det er blevet skubbet i baggrunden, hvordan man er en god kammerat og indgår i et fællesskab, påpeger hun, som støtter kommissionens fokus på børns karakterdannelse.
Kommissionen opfordrer til en ny måde at tale om børn og unges trivsel på, hvor det anerkendes, at menneskeligt ubehag er en naturlig del af livet – ikke en trivselskrise.
Der gives også anbefalinger til forældres rolle i at sætte rammer for deres børn.
Afslutningsvis understreger Anne Vang Rasmussen: - Jeg er jo enig i, at forældrene er altafgørende for børnenes trivsel.
- Men dygtige lærere og pædagoger, socialrådgivere og sundhedsplejersker spiller også en vigtig rolle – især i familier i udsatte positioner.
- Så jeg ser gerne, at der bliver skabt bedre rammer for, hvordan vores fagprofessionelle kan hjælpe og støtte de børn og forældre, hvor behovet er størst.
-rh