Bevægelse og fællesskab i fokusFoto: Søren Malmose / DGI Media

Bevægelse og fællesskab i fokus

Guldborgsund Kommune lancerer et ambitiøst projekt kaldet Sportstasken, der fra 2025 skal sikre, at alle børn i kommunens dagtilbud samt privat og folkeskoler.

Får adgang til foreningsbaserede bevægelsesaktiviteter og fællesskaber gennem deres opvækst og skolegang.

Projektet, der er inspireret af det succesfulde koncept "Dannelsesrygsækken", har til formål at fremme fysisk aktivitet, social trivsel og mental sundhed for børn og unge på tværs af kommunen.

Sportstasken skal sikre, at børn i kommunen møder foreningsbaserede bevægelsesaktiviteter som en naturlig del af deres skole- og institutionsliv.

Landdistrikter, Kultur og Fritidsudvalget har givet grønt lys til at arbejde videre med konceptet, som er et led i kommunens indsats for at styrke sundheden blandt de yngste borgere.

Med udgangspunkt i erfaringer fra Bevæg Dig For Livet-indsatsen, vil Sportstasken skabe rammer for, at børn fra tidlig alder kan stifte bekendtskab med det lokale foreningsliv.

Målet er, at hvert barn årligt får mulighed for at deltage i op til fire forløb hos lokale foreninger, hvor de oplever både bevægelse og fællesskab.

Aktiviteterne vil spænde bredt fra traditionelle sportsgrene som fodbold, gymnastik og håndbold til friluftsliv, kampsport og ro- og sejlsport, for at sikre, at der er noget for enhver smag.

Styrkelse af både fysisk og social sundhed
Ole K. Larsen, formand for Landdistrikter, Kultur og Fritidsudvalget, udtaler: - Projektet bygger på de gode erfaringer fra Dannelsesrygsækken, som har været og er en stor succes for kommunens elever.

- Vi tror, at dette nye projekt er et vigtigt skridt i retningen mod at sikre, at børn i Guldborgsund får mulighed for at være aktive og indgå i stærke, lokale fællesskaber.

Landdistrikter, Kultur og Fritidsudvalget har godkendt en treårig finansiering på 75.000 kr. årligt, forudsat at de resterende midler til projektet findes via fondsmidler, og at projektet godkendes af andre relevante politiske udvalg.

Sportstasken forventes at blive implementeret i hele kommunen fra 2025.

For at sikre høj kvalitet og opfyldelse af de ønskede mål, planlægges det at ansætte en fuldtidskoordinator til at udvikle aktiviteterne, koordinere besøgene og understøtte samarbejdet mellem skoler og foreninger.

Sportstasken er inspireret af det eksisterende projekt Dannelsesrygsækken, som siden 2019 har sikret, at børn fra daginstitution til 9. klasse oplever kultur som en naturlig del af hverdagen.

Dannelsesrygsækken koordineres af Kulturtjenesten, et samarbejde mellem kulturinstitutioner, skoler, dagtilbud og kommuner i Guldborgsund og Lolland.

Med lanceringen af Sportstasken tager Guldborgsund Kommune et betydeligt skridt mod at sikre en sund og aktiv opvækst for kommunens børn og unge, med fokus på både fysisk aktivitet og stærke sociale fællesskaber.

7/10 2024