Inspiration til kreative frilæsningsaktiviteter

Nyt konceptkatalog fra eReolen Go giver gode tips til, hvordan man kan arbejde med digital litteratur

eReolen Go er bibliotekernes digitale tilbud med e-bøger og lydbøger til børn og unge. I forbindelse med projektet eReolen Go og læselyst har en arbejdsgruppe udarbejdet et katalog, som indeholder 13 lettilgængelige koncepter med bud på, hvordan man kan arbejde med litteratur på nye, sjove måder.

Formålet er at understøtte PLC-medarbejdere, lærere, biblioteksformidlere og andre fagfolk i deres opgave med at formidle eReolen Go og skabe læselyst og læseglæde blandt børnene.

Koncepterne kan benyttes af PLC-medarbejdere, lærere eller andre fagpersoner, som gerne vil præsentere eleverne for kreative aktiviteter relateret til frilæsning. Koncepterne kan bruges i skolen, på skolebiblioteket eller på det lokale bibliotek, eller de kan danne udgangspunkt for, at skole og bibliotek samarbejder omkring koncepterne.

Kataloget kan hjælpe til at skabe et større kendskab til eReolen Go og inspirere til nye, sjove måder at arbejde med digital litteratur på. Kataloget kan desuden:

  • understøtte lærere og PLC-medarbejderes aktivering af eleverne i henhold til frilæsning.
  • skabe variation i undervisningen.
  • styrke elevernes evner til at navigere på digitale platforme og finde relevant materiale.
  • hjælpe eleverne med at sætte ord på hvilke bøger, de godt kan lide at læse.
  • understøtte læseinspiration og anbefalinger børnene imellem.
  • styrke læselyst og læsekompetencer blandt børn og unge.

Redskaber til læselyst

Koncepterne er blevet til i et samarbejde med PLC-medarbejdere, lærere og biblioteksmedarbejdere og afprøvet i konkrete læringssituationer. Det primære formål har været at skabe praksisnære og brugbare inspirationsredskaber til fagfolk, som arbejder med børn og litteratur. Koncepterne er udviklet på baggrund af en spørgeundersøgelse blandt PLC-medarbejdere og lærere. I udviklingsprocessen er der især taget højde for efterspurgte ønsker og behov fra forundersøgelsen foretaget af projektgruppen, markante tendenser i undersøgelsen ”Børns læsevaner 2017” (Tænketanken Fremtidens Biblioteker), erfaringer og feedback fra tidligere konceptkatalog (udviklet fra projektet ”Frilæsning med eReolen Go”) og fokus på læselyst og gode oplevelser med litteratur for både læsestærke og læsesvage børn – bl.a. gennem brug af lydbøger, digitale medier som udtryksform og alternative tilgange til litteraturen.

Formidlingskoncepterne er forsynet med henvisninger til Fælles Mål (2020) for at give lærerne et hurtigt overblik over, hvilke kompetencer og mål formidlingskoncepterne kan understøtte hos eleverne. På den måde kan lærerne inkorporere arbejdet med koncepterne i deres daglige arbejde og i henhold til årsplanen.

Ekstra materiale

På eReolen Gos hjemmeside kan du frit downloade konceptkataloget. Der er også et udsnit henvendt til forældre, som består af en artikel om frilæsning skrevet af to læsevejledere, tips og tricks til at lytte til lydbøger med sit barn samt læselister til inspiration til frilæsning. Konceptkataloget samt alt materiale vedrørende dette ligger til fri afbenyttelse her www.eReolenGo.dk/koncepter

På biblioteker og skolebiblioteker kan koncepter, formidlingsideer og læselister fra kataloget danne baggrund for:

  • Arrangementer for børn og unge.
  • Udstillinger i biblioteksrummet.
  • Personlig formidling til forældre, børn og unge i udlånet.
  • Inspiration og vejledning til forældre, der ønsker at støtte og skabe gode rammer for børnenes frilæsning derhjemme.

Seneste artikler

Visuelt undervisningsmiljø styrker indlæringen

Fokus på indretningen giver mulighed for at skabe udbytterige og aldersdifferentierede undervisningsmiljøer med fagrelevant indhold og læringsprocesser, der fremmer elevernes mulighed for udvikling og læring

Exakt · 23-02-2021

”Blended learning” vinder frem

En blanding af klassisk fysisk undervisning og online læring – ”blended learning” – er på vej frem. Læs i denne artikel om tendenser og fordele ved blended learning

LEBA Innovation · 23-02-2021

 
Sarah Søndergård, konsulent og ejer af virksomheden Talentudvikling i skolen

Tre grundsten i talentarbejdet, som kan skabe ny læringskultur i klasseværelset

I Danmark er vi verdensmestre i at skabe middelelever. Der er en tendens i samfundet til at stræbe efter en middelkultur, hvor alle skal kunne være med, men skulle vi ikke hellere bestræbe os på, at alle elever, svage som stærke, lærer noget, spørger Sara

Talentudvikling · 23-02-2021

 
Jens Peter Christensen, formand for Danmarks Matematiklærerforening.

Hvad kan vi gøre ved faldet i elevernes præstationer i matematik?

Den seneste TIMSS-undersøgelse viste tilbagegang i de danske elevers matematikkundskaber på 4. klassetrin. Danmarks Matematiklærerforening skriver i denne artikel om, hvad det dækker over, og hvad vi kan gøre ved det

Matematiklærerforeningen · 23-02-2021

 
Randi Hedelund Jeppesen med et af hendes vigtigste IT-hjælpemidler; en smartphone. Foto: Cathrine Drud.

Jeg holder aldrig fri fra at være ordblind

Lærer trækker på egen erfaring som ordblind for at hjælpe børn med læsevanskeligheder

IT-hjælp til ordblinde · 23-11-2020