eReolen Go er bibliotekernes digitale tilbud med e-bøger og lydbøger til børn og unge. I forbindelse med projektet eReolen Go og læselyst har en arbejdsgruppe udarbejdet et katalog, som indeholder 13 lettilgængelige koncepter med bud på, hvordan man kan arbejde med litteratur på nye, sjove måder.
Formålet er at understøtte PLC-medarbejdere, lærere, biblioteksformidlere og andre fagfolk i deres opgave med at formidle eReolen Go og skabe læselyst og læseglæde blandt børnene.
Koncepterne kan benyttes af PLC-medarbejdere, lærere eller andre fagpersoner, som gerne vil præsentere eleverne for kreative aktiviteter relateret til frilæsning. Koncepterne kan bruges i skolen, på skolebiblioteket eller på det lokale bibliotek, eller de kan danne udgangspunkt for, at skole og bibliotek samarbejder omkring koncepterne.
Kataloget kan hjælpe til at skabe et større kendskab til eReolen Go og inspirere til nye, sjove måder at arbejde med digital litteratur på. Kataloget kan desuden:
- understøtte lærere og PLC-medarbejderes aktivering af eleverne i henhold til frilæsning.
- skabe variation i undervisningen.
- styrke elevernes evner til at navigere på digitale platforme og finde relevant materiale.
- hjælpe eleverne med at sætte ord på hvilke bøger, de godt kan lide at læse.
- understøtte læseinspiration og anbefalinger børnene imellem.
- styrke læselyst og læsekompetencer blandt børn og unge.
Redskaber til læselyst
Koncepterne er blevet til i et samarbejde med PLC-medarbejdere, lærere og biblioteksmedarbejdere og afprøvet i konkrete læringssituationer. Det primære formål har været at skabe praksisnære og brugbare inspirationsredskaber til fagfolk, som arbejder med børn og litteratur. Koncepterne er udviklet på baggrund af en spørgeundersøgelse blandt PLC-medarbejdere og lærere. I udviklingsprocessen er der især taget højde for efterspurgte ønsker og behov fra forundersøgelsen foretaget af projektgruppen, markante tendenser i undersøgelsen ”Børns læsevaner 2017” (Tænketanken Fremtidens Biblioteker), erfaringer og feedback fra tidligere konceptkatalog (udviklet fra projektet ”Frilæsning med eReolen Go”) og fokus på læselyst og gode oplevelser med litteratur for både læsestærke og læsesvage børn – bl.a. gennem brug af lydbøger, digitale medier som udtryksform og alternative tilgange til litteraturen.
Formidlingskoncepterne er forsynet med henvisninger til Fælles Mål (2020) for at give lærerne et hurtigt overblik over, hvilke kompetencer og mål formidlingskoncepterne kan understøtte hos eleverne. På den måde kan lærerne inkorporere arbejdet med koncepterne i deres daglige arbejde og i henhold til årsplanen.