Er det sundt for barnet at bruge så meget tid foran skærmen? Det spørgsmål sætter mediebrugerorganisationen KLF, Kirke & Medier, under debat ved foredrag rundt om i landet.
Er det sundt for barnet at bruge så meget tid foran skærmen? Det spørgsmål sætter mediebrugerorganisationen KLF, Kirke & Medier, under debat ved foredrag rundt om i landet.

Tænk over dit barns skærmtid

Foruroligende forskning viser, at intensiv brug af skærme ikke blot sløver, men også risikerer at hæmme udviklingen af hjernen. KLF, Kirke & Medier, tilbyder at tage emnet under debat ved foredrag på skoler

Digitale medier er trængt ind i alle dele af vores samfund. Både det offentlige liv, i skolen, i civilsamfundet og i familierne.

– I starten var nysgerrigheden stor og mulighederne føltes uendelige. Men nu har vi brug for at stoppe op og overveje, om digitalisering altid er positiv for os, siger Mikael Arendt Laursen, generalsekretær for den fælleskirkelige mediebrugerorganisation KLF, Kirke & Medier.

Mediemod

Organisationen tilbyder foredrag for forældre og skoler på typisk 2 × 45 minutter, hvor der er tid til debat om emnet. Generalsekretæren understreger, at det ikke er intentionen at trække en bestemt holdning ned over folk. Formålet er derimod at opfordre forældrene og andre, der har med børn at gøre, til at reflektere over emnet og selv træffe egne valg.

– Vi kalder det mediemod. Modet til, hos den enkelte, at tage stilling til, hvilken skærmtid og medieforbrug, der er sundt, og på den baggrund foretage bevidste tilvalg og fravalg, forklarer generalsekretæren.

Et af de emner, som tages under debat i forbindelse med foredraget, er betydningen af den fysiske tilstedeværelse i samværet mellem mennesker. Og evnen til at være fokuseret, at huske og at være til stede i sociale fællesskaber.

Tysk hjerneforsker

KLF, Kirke & Medier, er bl.a. inspireret af den tyske hjerneforsker Manfred Spitzer, som har udgivet bogen ”Digital Demens”, hvori han advarer mod farerne ved særligt børns brug af digitale medier. På baggrund af mange videnskabelige undersøgelser viser han, at intensiv brug af computerspil og online tjenester ikke blot sløver, men ligefrem hæmmer hjernens udvikling.

Foredraget giver et indblik i den aktuelle forskning på området, fagfolks råd til os som brugere og refleksioner over, hvordan vi som enkeltpersoner kan gøre en forskel for os selv og særligt de børn og unge, vi har et ansvar for.●

Fakta

Et foredrag varer sædvanligvis 2 x 45 minutter plus pause, men kan tilpasses til det konkrete behov. Et sådant foredrag koster som udgangspunkt 5.000 kr. og finder typisk sted på skolen.

Seneste artikler

Visuelt undervisningsmiljø styrker indlæringen

Fokus på indretningen giver mulighed for at skabe udbytterige og aldersdifferentierede undervisningsmiljøer med fagrelevant indhold og læringsprocesser, der fremmer elevernes mulighed for udvikling og læring

Exakt · 23-02-2021

”Blended learning” vinder frem

En blanding af klassisk fysisk undervisning og online læring – ”blended learning” – er på vej frem. Læs i denne artikel om tendenser og fordele ved blended learning

LEBA Innovation · 23-02-2021

 
Sarah Søndergård, konsulent og ejer af virksomheden Talentudvikling i skolen

Tre grundsten i talentarbejdet, som kan skabe ny læringskultur i klasseværelset

I Danmark er vi verdensmestre i at skabe middelelever. Der er en tendens i samfundet til at stræbe efter en middelkultur, hvor alle skal kunne være med, men skulle vi ikke hellere bestræbe os på, at alle elever, svage som stærke, lærer noget, spørger Sara

Talentudvikling · 23-02-2021

 
Jens Peter Christensen, formand for Danmarks Matematiklærerforening.

Hvad kan vi gøre ved faldet i elevernes præstationer i matematik?

Den seneste TIMSS-undersøgelse viste tilbagegang i de danske elevers matematikkundskaber på 4. klassetrin. Danmarks Matematiklærerforening skriver i denne artikel om, hvad det dækker over, og hvad vi kan gøre ved det

Matematiklærerforeningen · 23-02-2021

 
Randi Hedelund Jeppesen med et af hendes vigtigste IT-hjælpemidler; en smartphone. Foto: Cathrine Drud.

Jeg holder aldrig fri fra at være ordblind

Lærer trækker på egen erfaring som ordblind for at hjælpe børn med læsevanskeligheder

IT-hjælp til ordblinde · 23-11-2020