Det kontantløse samfund rykker ind på skolerne

Med det kontantløse betalingskoncept Skolepenge.dk kan skolen slippe for bøvl og uhygiejniske kontanter og samtidig ruste eleverne til en kontantfri fremtid

Den kontantløse hverdag vinder indpas stort set alle steder i samfundet. Vi svinger uden nærmere eftertanke det chipløse dankort henover betalingsterminalen i supermarkedet og overfører penge via Mobile Pay for biografturen sammen med vennerne. Selv om de kontantløse betalingsmetoder er blevet en integreret del af vores hverdag, bakser mange skoler stadig med de besværlige kontanter når eleverne betaler for mad, frugtordninger eller klasseture.

Skolepenge.dk hjælper skoler og uddannelsessteder i hele landet med at blive kontantfri med en abonnementsbaseret betalingsløsning. Systemet sparer skolerne for administrationstimer og giver eleverne en sjov og ny måde at betale på.

Telefonsupport på alle hverdage

Skolepenge er udviklet af den koldingensiske softwarevirksomhed Pay4it, der står bag kontantfrie betalingssystemer til bl.a. kommuner og uddannelsesinstitutioner. Konceptet har eksisteret i syv år og bliver løbende udviklet i samarbejde med de tilknyttede skoler med fokus på sikkerhed og brugervenlighed.

– Vi gør meget for, at forældre og skolen føler sig trygge ved Skolepenge, og vi tilbyder som nogle af de få i branchen i telefonsupport kl. 8-18 i hverdagene, fortæller Peter Rasmussen fra Pay4it.

Kontaktløst kreditkort

Betalingssystemet består i sin enkelhed af en betalingsterminal i skolens kantine og et kontaktfrit NFC-kort, der er designet specielt til skolen. NFC-teknologien (Near Field Communication) har i mange år været udbredt i Asien, men herhjemme kender vi især NFC fra de kontaktløse kreditkort. NFC fungerer kun til betaling i nærheden af skolens terminaler, og det er derfor en sikker betalingsmetode. Mulighederne med NFC-kort er uendelige, og Pay4it skræddersyer bl.a. betalingsløsninger til kommuner, hvor borgerne betaler kontantfrit med ét NFC-kort i alle de kommunale tilbud.

Skolepenge er cloudbaseret, så forældrene slipper for at forholde sig til endnu en app ud over bl.a. Aula. Det eneste, de behøver, er en webbrowser, der kan sende dem ind på skolepenge.dk. Her opretter forældrene en konto til deres børn og tilføjer kortnummeret på elevens skolepengekort.

Inden børnene begynder at bruge kortet i skolens kantine, overfører forældrene penge til børnenes saldo med deres kreditkort. Forældrene kan endda aktivere automatisk optankning, så de slipper for bekymringer om, hvorvidt der er penge på kortet. De betaler også for skoleture via skolens webshop, bestiller mad på den digitale madplan og tilmelder sig faste betalinger som eks. frugtordning.

Giver børnene forståelse for pengenes værdi

Millennials-generationen, der er født i perioden om mod det nye årtusinde, er vokset op med moderne teknologi som en naturlig del af deres liv. Til trods for det taler statistikkerne deres tydelige sprog: De unge danskere kæmper med forbrugsgæld og RKI-registreringer, når de forlader fars og mors trygge vinger. Derfor er politikkerne i enighed blevet enige om, at privatøkonomi skal have en større plads i skoleskemaet i folkeskolen.

– Skolepenge kan inddrages som semantisk læremiddel i undervisningen, hvor det giver en praksisnær kobling til elevernes oplevelser med Skolepenge. Dermed bidrager Skolepenge aktivt til børnenes læring og er med til at give dem en forståelse af penges værdi – uanset om de er fysiske eller digitale, siger Peter Rasmussen.

Forældrene er selv med til at bestemme, hvilke værdier de vil give videre til deres børn. De sætter selv begrænsninger for, hvor meget barnet må bruge per dag, og hvilke dage de må bruge det på skolepenge.dk.

Skolekontoret sparer tid på administration

Erfaringen er, at de børn der allerede bruger Skolepenge, synes at det er sjovt at bruge deres kontantløse kort i skolen. De oplever, at de kommer hurtige gennem køen og får mere tid til leg med vennerne i frikvartererne.

Skolernes budgetter er under pres i mange af landets kommuner, og der skal hele tiden skæres til for at få økonomien til at hænge sammen.

– Skolepenge letter en del af den tunge administration, og langt de fleste skoler tilvælger automatisk bogføring. Investeringen i Skolepenge kan dermed hurtigt tjene sig selv ind, fordi de administrative medarbejdere kan bruge deres tid på andre vigtige opgaver, siger Peter Rasmussen.

Kassedifferencer er fortid

Skolen har adgang til at oprette produkter til skolebodens kasseapparater og webshoppen på skolepenge.dk via et partnerlogin. De får detaljerede daglige rapporter, der fortæller hvilke produkter, der er mest populære blandt eleverne. Det reducerer mængden af madspild betragteligt, fordi skolen mere målrettet kan arbejde med bæredygtighed i kantinen.

– Den møjsommelige optælling af mønter erstattes af ét enkelt tryk på betalingsterminalen, og kassedifferencer er fortid. Betalingsterminalen registrerer alle transaktioner digitalt, og administratorerne kan finde de enkelte transaktioner på administrationssiden, fortæller Peter Rasmussen.●

Fakta

  • Skolepenge har mere end 100 salgssteder, der benytter betalingsløsningen.
  • Skolepenge har mere end 25.000 aktive brugere fordelt over hele landet.
  • Forældrene får digitalt overblik over, hvad deres børn køber, og fastsætter hvor meget barnet må bruge pr. dag eller måned.

Fakta

Firmaet bag Skolepenge, Pay4it ApS, er godkendt af Finanstilsynet og håndterer hvert år mere end 1 million kontantløse transaktioner. De samarbejder med PCI-certificerede kreditkortindløsere for sikker håndtering af brugernes kreditkortoplysninger. Virksomheden yder support til skoler og forældre fra hovedkontoret i Kolding.

Seneste artikler

Det er nu, vi skal prioritere bevægelse

Udeundervisningen under corona lærte os, at bevægelse er godt for elevernes faglighed og trivsel. Men skal det blive en naturlig del af undervisningen, er der brug for en konkret indsats. Ellers går de gode erfaringer tabt, advarer læringsekspert

Leg og bevægelse · 14-06-2021

Visuelt undervisningsmiljø styrker indlæringen

Fokus på indretningen giver mulighed for at skabe udbytterige og aldersdifferentierede undervisningsmiljøer med fagrelevant indhold og læringsprocesser, der fremmer elevernes mulighed for udvikling og læring

Exakt · 23-02-2021

”Blended learning” vinder frem

En blanding af klassisk fysisk undervisning og online læring – ”blended learning” – er på vej frem. Læs i denne artikel om tendenser og fordele ved blended learning

LEBA Innovation · 23-02-2021

 
Sarah Søndergård, konsulent og ejer af virksomheden Talentudvikling i skolen

Tre grundsten i talentarbejdet, som kan skabe ny læringskultur i klasseværelset

I Danmark er vi verdensmestre i at skabe middelelever. Der er en tendens i samfundet til at stræbe efter en middelkultur, hvor alle skal kunne være med, men skulle vi ikke hellere bestræbe os på, at alle elever, svage som stærke, lærer noget, spørger Sara

Talentudvikling · 23-02-2021

 
Jens Peter Christensen, formand for Danmarks Matematiklærerforening.

Hvad kan vi gøre ved faldet i elevernes præstationer i matematik?

Den seneste TIMSS-undersøgelse viste tilbagegang i de danske elevers matematikkundskaber på 4. klassetrin. Danmarks Matematiklærerforening skriver i denne artikel om, hvad det dækker over, og hvad vi kan gøre ved det

Matematiklærerforeningen · 23-02-2021