I Picasso-laboratoriet kommer man tæt på udvalgte værker i udstillingen ”Elsket af Picasso”, hvor eleverne undersøger, hvad billederne siger til os.
I Picasso-laboratoriet kommer man tæt på udvalgte værker i udstillingen ”Elsket af Picasso”, hvor eleverne undersøger, hvad billederne siger til os.

På Picasso-laboratorium

På Arken undersøges kunsten i fællesskab gennem dialog og varierende praktisk-kreative tilgange – museet bruges som multimodalt læringsrum

Arken tilbyder undervisningsforløb i samlingen, særudstillinger og arkitektur på museet – og særlige forløb på skolen tilrettelagt i samarbejde med lærerne.

Der er f.eks. 90 minutters forløb, hvor eleverne undersøger kunsten gennem dialog og kreative sanseorienterede øvelser, som åbner op for tværfaglige refleksioner. Forløbet udbygges med digitale eller analoge billedskabende øvelser i udstillingerne.

Der er tillige et 180 minutters forløb, hvor indholdet fra 90-minutters forløbet udbygges med billedskabende arbejde i museets digitale eller praktisk-kreative værksted.

Ny steder hen

Arkens kickstartforløb er længerevarende undervisningsforløb, der planlægges, gennemføres og evalueres i partnerskab mellem skole og museum. Forløbene består typisk af en workshop på skolen og to workshops på Arken og derudover af klassens videre arbejde på egen hånd. Kickstartforløbet kan afsluttes med et forældre-/familiearrangement på Arken.

I udstillingen ”Ung dansk kunst – Samfundsprognoser” stiller ti unge danske kunstnere skarpt på forandringer i verden omkring os og åbner op for spørgsmål om vores fælles fremtid. I et forløb fordyber eleverne sig i udvalgte værker og går åbent, undersøgende og legende til værks. Hvilke nye perspektiver opstår, når vi for eksempel iscenesætter os som rejsende og møder verdenshandelens absurditeter ved et syret bagagebånd? Når vi går tæt på et forunderligt univers af mug og sukker og bliver mindet om vores biologiske forbundethed med verden? Eller når vi digter visuelle fortællinger om en verden, hvor alger er den vigtigste ressource?

Picasso-laboratoriet

Pablo Picasso tegnede og malede motivet ”maleren maler et billede af en model” mange gange. Det gjorde han, både fordi han var interesseret i kunsthistorie – det er sådan, et utal af menneskefremstillinger og portrætter er opstået gennem kunsthistorien. Men også, og ikke mindst, fordi han var interesseret i relationen mellem en maler og en model og i den proces, der foregår i malerens værksted, når et billede bliver til.

I virkelighedens verden var det yderst sjældent, at Picassos koner/kærester/børn, som optræder i hans billeder, rent faktisk sad model foran ham. I stedet malede han billeder ud fra sin hukommelse og ud fra sin relation til ”modellerne”, og her får de stærke roller som aktive personer, der i den grad også sætter deres aftryk på billederne.

I Picasso-laboratoriet kommer man tæt på udvalgte værker i udstillingen ”Elsket af Picasso”, hvor eleverne undersøger, hvad billederne siger til os, når de ikke er et resultat af at ville skabe fysisk lighed, men et resultat af relationer og samskabelse og af en nysgerrig kunstner, der sætter processen lige så højt som resultatet.

– kis

Seneste artikler

 

60 år med fokus på funktionalitet

Design, lyd, lys og et godt indeklima - og fokus på brugeren.

Gardinmontøren Erhverv · 01-05-2020

 
Janne Hedegaard, chef for Nationalt Videncenter om Udsatte Børn og Unge.

Inklusion skal mindske ulighed og styrke fællesskabet

Inklusion skal sætte alle skolens elever i stand til at magte sociale og faglige fællesskaber, men det kræver også, at skolen rummer forskellige former for viden og kompetencer

Inklusion · 24-02-2020

Er det sundt for barnet at bruge så meget tid foran skærmen? Det spørgsmål sætter mediebrugerorganisationen KLF, Kirke & Medier, under debat ved foredrag rundt om i landet.

Tænk over dit barns skærmtid

Foruroligende forskning viser, at intensiv brug af skærme ikke blot sløver, men også risikerer at hæmme udviklingen af hjernen. KLF, Kirke & Medier, tilbyder at tage emnet under debat ved foredrag på skoler

Debat · 24-02-2020

Eleverne sidder med hver deres Chromebook og skriver på livet løs.

Ny metode til skriftsprogsundervisning af de yngste børn

De yngste elever i skolen bliver bedre til at skrive, hvis de kan høre, hvad de skriver, mens de skriver

Lytteskrivning · 24-02-2020

 
Her er et eksempel på et klasselokale efter en ændret indretning.

Få bedre trivsel, ro og overskud ved en ny organisering af skoledagen

Sådan lyder tilbuddet fra lærer, forfatter og kursusholder Karina Winther, der er ophavsmanden til filosofien Ugeskemarevolutionen

UgeskemaRevolutionen · 24-02-2020