I Picasso-laboratoriet kommer man tæt på udvalgte værker i udstillingen ”Elsket af Picasso”, hvor eleverne undersøger, hvad billederne siger til os.
I Picasso-laboratoriet kommer man tæt på udvalgte værker i udstillingen ”Elsket af Picasso”, hvor eleverne undersøger, hvad billederne siger til os.

På Picasso-laboratorium

På Arken undersøges kunsten i fællesskab gennem dialog og varierende praktisk-kreative tilgange – museet bruges som multimodalt læringsrum

Arken tilbyder undervisningsforløb i samlingen, særudstillinger og arkitektur på museet – og særlige forløb på skolen tilrettelagt i samarbejde med lærerne.

Der er f.eks. 90 minutters forløb, hvor eleverne undersøger kunsten gennem dialog og kreative sanseorienterede øvelser, som åbner op for tværfaglige refleksioner. Forløbet udbygges med digitale eller analoge billedskabende øvelser i udstillingerne.

Der er tillige et 180 minutters forløb, hvor indholdet fra 90-minutters forløbet udbygges med billedskabende arbejde i museets digitale eller praktisk-kreative værksted.

Ny steder hen

Arkens kickstartforløb er længerevarende undervisningsforløb, der planlægges, gennemføres og evalueres i partnerskab mellem skole og museum. Forløbene består typisk af en workshop på skolen og to workshops på Arken og derudover af klassens videre arbejde på egen hånd. Kickstartforløbet kan afsluttes med et forældre-/familiearrangement på Arken.

I udstillingen ”Ung dansk kunst – Samfundsprognoser” stiller ti unge danske kunstnere skarpt på forandringer i verden omkring os og åbner op for spørgsmål om vores fælles fremtid. I et forløb fordyber eleverne sig i udvalgte værker og går åbent, undersøgende og legende til værks. Hvilke nye perspektiver opstår, når vi for eksempel iscenesætter os som rejsende og møder verdenshandelens absurditeter ved et syret bagagebånd? Når vi går tæt på et forunderligt univers af mug og sukker og bliver mindet om vores biologiske forbundethed med verden? Eller når vi digter visuelle fortællinger om en verden, hvor alger er den vigtigste ressource?

Picasso-laboratoriet

Pablo Picasso tegnede og malede motivet ”maleren maler et billede af en model” mange gange. Det gjorde han, både fordi han var interesseret i kunsthistorie – det er sådan, et utal af menneskefremstillinger og portrætter er opstået gennem kunsthistorien. Men også, og ikke mindst, fordi han var interesseret i relationen mellem en maler og en model og i den proces, der foregår i malerens værksted, når et billede bliver til.

I virkelighedens verden var det yderst sjældent, at Picassos koner/kærester/børn, som optræder i hans billeder, rent faktisk sad model foran ham. I stedet malede han billeder ud fra sin hukommelse og ud fra sin relation til ”modellerne”, og her får de stærke roller som aktive personer, der i den grad også sætter deres aftryk på billederne.

I Picasso-laboratoriet kommer man tæt på udvalgte værker i udstillingen ”Elsket af Picasso”, hvor eleverne undersøger, hvad billederne siger til os, når de ikke er et resultat af at ville skabe fysisk lighed, men et resultat af relationer og samskabelse og af en nysgerrig kunstner, der sætter processen lige så højt som resultatet.

– kis

Seneste artikler

 
Randi Hedelund Jeppesen med et af hendes vigtigste IT-hjælpemidler; en smartphone. Foto: Cathrine Drud.

Jeg holder aldrig fri fra at være ordblind

Lærer trækker på egen erfaring som ordblind for at hjælpe børn med læsevanskeligheder

IT-hjælp til ordblinde · 23-11-2020

At få spist og få energi er afgørende for, om børnene trives i skolen både fagligt og socialt. Foto: Claus Rasmussen

Sæt spisepausen i fokus

Ved overgangen fra børnehave til skole er det vigtigt at være opmærksom på betydningen af en god spisepause, siger forsker

Mejeriforeningen · 23-11-2020

Undervisningsforløbet giver eleverne redskaber til at sætte ord på følelser og tale om relationer.

Det gør det lidt nemmere at forstå dem, man går i klasse med

Undervisningsforløbet Perspekt 2.0 giver eleverne redskaber til at sætte ord på følelser, løse konflikter og tale om forskellighed og relationer

Perspekt · 23-11-2020

Lise Sohl Jeppesen, udviklingskonsulent,  Dansk Skoleidræt.

Bevægelse i løbet af skoledagen: Sæt ind i undervisningstiden

Forskere fra Syddansk Universitet giver unikt indblik i skolebørns bevægelse under faglige lektioner, frikvarterer og i løbet af hele skoledagen. Især i undervisningstiden er der rum til forbedring. Få tips til enkle øvelser

Leg og bevægelse · 23-11-2020

Professor Arsen K. Mejlikov fra DTU-Byg International

Rigtig ventilation giver næring til hjerne og krop

Effektiv indlæring er i skolerne sparet væk i bestræbelserne på energiøkonomisk gevinst. De offentlige bygninger har over de seneste 50 år tabt pusten efter gennemgribende fokus på tætning og isolering

KE Fibertec & Vent2U · 23-09-2020