Stifter og leder af Den Frie Digitale Skole, Anni Pilgaard Christiansen
Stifter og leder af Den Frie Digitale Skole, Anni Pilgaard Christiansen

Online undervisningstilbud til elever med skoleudfordringer

Den Frie Digitale Skole er et online alternativ til grundskole-elever, som ikke kan gøre brug af det almindelige skoletilbud – f.eks. på grund af skolevægring

Ifølge onlineportalen ”Alt om Psykologi” estimeres det, at op til 5 pct. af danske børn har symptomer på skolevægring. Skolevægring er modstanden mod at gå i skole og kan vise sig ved almindelige sygdomssymptomer som mavepine og ubehag – og udvikler sig typisk til at barnet bliver meldt syg i kortere – og derefter i stigende grad længere perioder.

Fraværet fra skolen betyder, at barnet læringsmæssigt bliver afskåret fra at lære det samme som dets jævnaldrende, og det har betydning for barnets videre uddannelsesmæssige færdigheder.

Nu er der hjælp at hente til børn – og forældre – som har brug for et skoletilbud, hvor barnet kan lære og udvikle sig læringsmæssigt – men på andre vilkår end almindelig skolegang.

Den Frie Digitale Skole er et tilbud, som børn, der har svært ved at være i skolen eller børn som er syge eller har diagnoser, kan benytte sig af, mens den pågældende udfordring står på. I Den Frie Digitale Skole kan barnet – evt. sammen med forældrene – deltage i online undervisning og på den måde undgå at komme bagud i den læringsmæssige kontekst, fortæller stifter og leder af Den Frie Digitale Skole, Anni Pilgaard Christiansen.

Fleksibelt tilbud

Med opstart af fag og temaer hver mandag, kan barnet hurtigt komme i gang med undervisningen, som er delt op i tre undervisningspakker, afhængig af hvor meget hjælp og feedback der ønskes som en del af undervisningen.

Konceptet kører på en abonnementsordning, og det er muligt at følge et enkelt eller flere fag samtidig.

– Det er vigtigt for mig, at undervisningen i Den Frie Digitale Skole bliver et fleksibelt tilbud, som det er let at benytte sig af for målgruppen. Derfor kan man vælge mellem tre undervisningspakker tilpasset det enkelte barn og forældrenes behov. Herudover har man mulighed for at tilkøbe brug af vejleder for eleverne, så de klædes bedst muligt på til undervisning og videre uddannelse. Desuden er der for forældrene tilbud om coaching, fortæller Anni Pilgaard Christiansen.

Seneste artikler

Allan Sørensen, datteren Charlotte Høvdinghof Trebbien Villumsen og sønnen Henrik Høvdinghof. Tilsammen familiefirmaet Skolebutik.dk.

Naturfag er en familiesag

Familiefirmaet Skolebutik.dk har leveret udstyr og løsninger til naturfag i folkeskolen siden 1987

Skolebutik.dk · 27-11-2019

Forlaget Pressto har udgivet en række bøger om ”Social Tænkning”, der ikke bare har vist sig at være en effektiv metode til at hjælpe denne målgruppe – men at også ”almindelige” børn og unge har godt af at få udbygget deres sociale kompetencer.

Sociale kompetencer er indgangen til at klare sig i skolen

Elever, der ikke kan knække de sociale koder, får ofte hurtigt store faglige og sociale problemer i skolen. Det rammer især børn og unge med autisme, ADHD og andre udfordringer i livet, men børn og unges sociale kompetencer er generelt faldende

Forlaget Pressto · 27-11-2019

I Picasso-laboratoriet kommer man tæt på udvalgte værker i udstillingen ”Elsket af Picasso”, hvor eleverne undersøger, hvad billederne siger til os.

På Picasso-laboratorium

På Arken undersøges kunsten i fællesskab gennem dialog og varierende praktisk-kreative tilgange – museet bruges som multimodalt læringsrum

Arken · 27-11-2019

Reventow Museet.

Historisk opdagelsesrejsende på Lolland

Med besøg på Museum Lolland-Falsters udstillinger kommer man så tæt på historien, at man næsten kan mærke den

Museum Lolland-Falster · 27-11-2019

 
En kuglestol, kuglevest eller kuglepude, hvor kuglerne trykker dybt i muskulaturen, og tyngden stimulerer leddene.

Sansestimulation – en hjælp til børn med angst og uro

Hver femte elev i indskolingen har en sanseforstyrrelse, som kan være årsag til angst, uro og dårlig koncentration. Målrettet sansestimulation vil kunne forbedre mange børns evne til at deltage i skolens aktiviteter

Protac · 14-10-2019