Stifter og leder af Den Frie Digitale Skole, Anni Pilgaard Christiansen
Stifter og leder af Den Frie Digitale Skole, Anni Pilgaard Christiansen

Online undervisningstilbud til elever med skoleudfordringer

Den Frie Digitale Skole er et online alternativ til grundskole-elever, som ikke kan gøre brug af det almindelige skoletilbud – f.eks. på grund af skolevægring

Ifølge onlineportalen ”Alt om Psykologi” estimeres det, at op til 5 pct. af danske børn har symptomer på skolevægring. Skolevægring er modstanden mod at gå i skole og kan vise sig ved almindelige sygdomssymptomer som mavepine og ubehag – og udvikler sig typisk til at barnet bliver meldt syg i kortere – og derefter i stigende grad længere perioder.

Fraværet fra skolen betyder, at barnet læringsmæssigt bliver afskåret fra at lære det samme som dets jævnaldrende, og det har betydning for barnets videre uddannelsesmæssige færdigheder.

Nu er der hjælp at hente til børn – og forældre – som har brug for et skoletilbud, hvor barnet kan lære og udvikle sig læringsmæssigt – men på andre vilkår end almindelig skolegang.

Den Frie Digitale Skole er et tilbud, som børn, der har svært ved at være i skolen eller børn som er syge eller har diagnoser, kan benytte sig af, mens den pågældende udfordring står på. I Den Frie Digitale Skole kan barnet – evt. sammen med forældrene – deltage i online undervisning og på den måde undgå at komme bagud i den læringsmæssige kontekst, fortæller stifter og leder af Den Frie Digitale Skole, Anni Pilgaard Christiansen.

Fleksibelt tilbud

Med opstart af fag og temaer hver mandag, kan barnet hurtigt komme i gang med undervisningen, som er delt op i tre undervisningspakker, afhængig af hvor meget hjælp og feedback der ønskes som en del af undervisningen.

Konceptet kører på en abonnementsordning, og det er muligt at følge et enkelt eller flere fag samtidig.

– Det er vigtigt for mig, at undervisningen i Den Frie Digitale Skole bliver et fleksibelt tilbud, som det er let at benytte sig af for målgruppen. Derfor kan man vælge mellem tre undervisningspakker tilpasset det enkelte barn og forældrenes behov. Herudover har man mulighed for at tilkøbe brug af vejleder for eleverne, så de klædes bedst muligt på til undervisning og videre uddannelse. Desuden er der for forældrene tilbud om coaching, fortæller Anni Pilgaard Christiansen.

Seneste artikler

 
Janne Hedegaard, chef for Nationalt Videncenter om Udsatte Børn og Unge.

Inklusion skal mindske ulighed og styrke fællesskabet

Inklusion skal sætte alle skolens elever i stand til at magte sociale og faglige fællesskaber, men det kræver også, at skolen rummer forskellige former for viden og kompetencer

Inklusion · 24-02-2020

Er det sundt for barnet at bruge så meget tid foran skærmen? Det spørgsmål sætter mediebrugerorganisationen KLF, Kirke & Medier, under debat ved foredrag rundt om i landet.

Tænk over dit barns skærmtid

Foruroligende forskning viser, at intensiv brug af skærme ikke blot sløver, men også risikerer at hæmme udviklingen af hjernen. KLF, Kirke & Medier, tilbyder at tage emnet under debat ved foredrag på skoler

Debat · 24-02-2020

Eleverne sidder med hver deres Chromebook og skriver på livet løs.

Ny metode til skriftsprogsundervisning af de yngste børn

De yngste elever i skolen bliver bedre til at skrive, hvis de kan høre, hvad de skriver, mens de skriver

Lytteskrivning · 24-02-2020

 
Her er et eksempel på et klasselokale efter en ændret indretning.

Få bedre trivsel, ro og overskud ved en ny organisering af skoledagen

Sådan lyder tilbuddet fra lærer, forfatter og kursusholder Karina Winther, der er ophavsmanden til filosofien Ugeskemarevolutionen

UgeskemaRevolutionen · 24-02-2020

 

Det kontantløse samfund rykker ind på skolerne

Med det kontantløse betalingskoncept Skolepenge.dk kan skolen slippe for bøvl og uhygiejniske kontanter og samtidig ruste eleverne til en kontantfri fremtid

Betalingsmidler · 24-02-2020