37 % af børn og unge i sorg synes ikke, at deres klasselærer har været god til at tale med dem om dødsfaldet eller sygdommen
37 % af børn og unge i sorg synes ikke, at deres klasselærer har været god til at tale med dem om dødsfaldet eller sygdommen

Døden er da noget, vi taler om

To ud af tre børn i sorg taler aldrig eller sjældent med nogen om, hvordan de har det – en mediekonkurrence til efteråret for elever i 6.-10. klasse skal bryde tabuet om døden

Døden kommer vi ikke uden om. Og mange oplever at miste et nært familiemedlem allerede som barn eller ung. Alligevel har vi svært ved at tale om tab, sorg, minder og savn. Og det kan føles meget ensomt at skulle bære sin sorg alene, fordi omgivelserne af misforstået hensyn eller berøringsangst ikke får spurgt ind.

– Med temaet ”Døden er da noget, vi taler om” ønsker vi at gøre det lettere at tale om død og alvorlig sygdom. Vi skåner hinanden for død og sygdom, fordi vi tror, det er en måde at passe på hinanden på. Men i virkeligheden er det det modsatte. Døden er en del af livet, og følelserne, der følger med, er naturlige. Dem skal vi kunne dele med hinanden, forklarer direktør i Mary Fonden, Helle Østergaard.

Mediekonkurrencen, der i 2019 finder sted for syvende gang, sætter fokus på vores forhold til død, sorg og alvorlig sygdom. Fra uge 38-46 får elever i 6.-10. klasse landet over mulighed for at dykke ned i de journalistiske genrer og agere nyhedsredaktion med livet og døden som omdrejningspunkt. Eleverne vælger selv, om de vil deltage i konkurrencen med en avis eller et nyhedssite.

Snak om døden forebygger ensomhed

I 2019 er det Mary Fonden, Børn, Unge & Sorg og Østifterne, der er partnere på Mediekonkurrencen. Hos Børn, Unge & Sorg er man glade for at kunne skubbe den vigtige samtale om vores erfaringer med død og alvorlig sygdom i gang ude i klasserne:

– Det er, som om vi har glemt døden. Vi lukker øjnene for den og bilder os ind, at vi lever evigt. Dødens tabu betyder, at vi har svært ved at tale med mennesker, der har alvorlig sygdom og sorg inde på livet, og mange efterladte mødes derfor af tavshed. Sorgen bliver ofte en ensom affære, og sådan skal det ikke være, siger direktør i Børn, Unge & Sorg Preben Engelbrekt.

Når Mediekonkurrencen finder sted, vil elever og lærere blive hjulpet på vej med blandt andet online-værktøjer, elevsite, hotline og undervisningsmateriale. Det hele afsluttes med en event, hvor de bedste aviser og de bedste nyhedssites kåres. Håbet fra afsenderne er, at de unge også selv vil tage temaet til sig og stille spørgsmålstegn ved berøringsangsten.

– Ved at udforske spørgsmål som ”Hvor længe varer sorgen?”, ”Hvorfor er det svært at tale om døden?” og ”Hvordan hænger kærlighed og sorg sammen?” får eleverne diskuteret og perspektiveret døden. De får startet en vigtig dialog om et emne, vi ofte tier ihjel. I sidste ende kan det journalistiske arbejde med emnet give dem en større menneskelig indsigt og handlekraft i mødet med sygdom og død, forklarer direktør for skoleafdelingen i JP/Politikens Hus Louise Abildgaard Grøn.

Fakta om død, alvorlig sygdom og sorg

Efterladte børn og unge (0-19 år)

  • 2.200 børn og unge mistede i 2018 en mor eller far.
  • 15.000 børn og unge har på et tidspunkt mistet en mor eller far.
  • 600 børn og unge mistede i 2018 en søster eller bror.
  • 8.000 børn og unge har på et tidspunkt mistet en søster eller bror.
  • Pårørende børn og unge (0-19 år).
  • 46.000 børn og unge oplever hvert år, at en forælder bliver alvorligt syg.
  • 30.000 børn og unge oplever hvert år, at en søster eller bror bliver alvorligt syg.

Kilde: Danmarks Statistik

Sorg og tabu

  • To ud af tre børn i sorg taler aldrig eller sjældent med nogen om, hvordan de har det.
  • 41 % af pårørende og efterladte børn skjuler deres sorg over for forældrene.
  • 47 % af børn og unge i sorg siger, at deres venner ikke forstår, hvordan de har det.
  • 37 % af børn og unge i sorg synes ikke, at deres klasselærer har været god til at tale med dem om dødsfaldet eller sygdommen.

Kilde: ”Omsorgsmålingen”, Egmont Fonden og Mandag Morgen, 2013.

Fakta om mediekonkurrencen

  • Årets tema: Døden er da noget, vi taler om.
  • Alle 6.-10. klasser kan være med i konkurrencen – og det er gratis.
  • Hver klasse laver deres eget online nyhedssite og/eller avis. Alle aviser trykkes på rigtigt avispapir i 500 eksemplarer, som efterfølgende sendes til den pågældende klasse.
  • Eleverne kan integrere filmproduktion, artikelskrivning, sociale medier, blogging, research, reportage og interviews.
  • Mediekonkurrencen retter sig mod dansk, engelsk, samfundsfag, historie, geografi, kristendom samt familiekundskab.
  • Den trykte avis produceres i ”Newsdesk” – JP/Politikens Hus’ didaktiske avisværktøj til skoleelever.
  • Vinderne kåres og præmieres i forskellige kategorier og aldersgrupper.
  • Tilmelding på newsdesk.dk.
  • Mediekonkurrencen 2019 er finansieret af Østifterne og Mary Fonden.

Seneste artikler

 
Randi Hedelund Jeppesen med et af hendes vigtigste IT-hjælpemidler; en smartphone. Foto: Cathrine Drud.

Jeg holder aldrig fri fra at være ordblind

Lærer trækker på egen erfaring som ordblind for at hjælpe børn med læsevanskeligheder

IT-hjælp til ordblinde · 23-11-2020

At få spist og få energi er afgørende for, om børnene trives i skolen både fagligt og socialt. Foto: Claus Rasmussen

Sæt spisepausen i fokus

Ved overgangen fra børnehave til skole er det vigtigt at være opmærksom på betydningen af en god spisepause, siger forsker

Mejeriforeningen · 23-11-2020

Undervisningsforløbet giver eleverne redskaber til at sætte ord på følelser og tale om relationer.

Det gør det lidt nemmere at forstå dem, man går i klasse med

Undervisningsforløbet Perspekt 2.0 giver eleverne redskaber til at sætte ord på følelser, løse konflikter og tale om forskellighed og relationer

Perspekt · 23-11-2020

Lise Sohl Jeppesen, udviklingskonsulent,  Dansk Skoleidræt.

Bevægelse i løbet af skoledagen: Sæt ind i undervisningstiden

Forskere fra Syddansk Universitet giver unikt indblik i skolebørns bevægelse under faglige lektioner, frikvarterer og i løbet af hele skoledagen. Især i undervisningstiden er der rum til forbedring. Få tips til enkle øvelser

Leg og bevægelse · 23-11-2020

Professor Arsen K. Mejlikov fra DTU-Byg International

Rigtig ventilation giver næring til hjerne og krop

Effektiv indlæring er i skolerne sparet væk i bestræbelserne på energiøkonomisk gevinst. De offentlige bygninger har over de seneste 50 år tabt pusten efter gennemgribende fokus på tætning og isolering

KE Fibertec & Vent2U · 23-09-2020