Den sunde og klimavenlige madkasse

Hvordan laver man klimavenlig mad? Det vil Coop gerne have skolebørn til at arbejde med i et landsdækkende projekt

Go Cook Smagekassen er en tilbagevendende og gratis skoleaktivitet, målrettet landets grundskoler fra 4.-8. klasse. Og det er noget, som skolerne har taget til sig – tre ud af fire og cirka 150.000 elever er involveret i aktiviteten hvert eneste år. I år er temaet klimavenlig mad. Børnene vil derfor lære en masse om, hvordan de kan lave mere klimavenlig mad, bl.a. med kål, kikærter og andre bælgfrugter. Forløbet består af trykte undervisningsmaterialer og opskrifthæfter, gocook.dk, Go Cook-app’en og film på bl.a. Go Cook Youtube-kanalen.

– Vi har stor succes med vort projekt omkring Smagekassen, som vi i år kommer til at kalde for Klimakassen, fordi vi vil sætte fokus på mad og fødevarers betydning for klimaet, siger Bente Svane Nielsen fra Coop.

– Vi skal have eleverne til at arbejde med spørgsmålet om, hvad der egentlig er klimavenlig mad, og hvordan vi alle kan blive en del af den grønne omstilling. Det gælder f.eks. at skrue ned for kødet og have større opmærksomhed omkring brugen af bælgfrugter som proteinkilde, som ikke har så stort et klimaaftryk som kød. Eleverne kommer til at eksperimentere med bønner i forskellige retter, og hvordan de kan komme til at smage godt. Vi er ikke så vant til bønner herhjemme, fordi bønner generelt ikke fylder meget i dansk madkultur. Så de kommer med på en mental rejse til England og især Sydeuropa, hvor det er en større del af madkulturen, fortsætter Bente Svane Nielsen.

Tværfagligt samarbejde

Der er ifølge Bente Svane Nielsen gode muligheder for at arbejde med mad og måltider i undervisningen på tværs af fagene.

– Vores fødevareproduktion har et stort aftryk på klimaet. Eleverne komme til at lave CO2- og klimaberegninger af forskellige fødevaregrupper, arbejde med bæredygtig fødevareproduktion og FN’s verdensmål. For hvorfor er det lige, at koen er værre for klimaet end en gulerod, fortæller Bente Svane Nielsen, der mener, at emnet er oplagt til naturfagene, men også til tværfagligt samarbejde.

Madspild

Med projektet kommer man også til at arbejde med madspild, forklarer Bente Svane Nielsen:

– Man kommer til at opleve, at der vil være enkelte råvarer i overskud, som ikke bliver brugt helt. Spørgsmålet er så, hvordan man får det brugt, uden at det går til spilde. Hvad kan man bruge et halvt hvidkål til, hvornår er mad for gammelt, og hvordan arbejder f.eks. lokale butikker med madspild? På den måde bidrager projektet til, at man tager kritisk stilling til forbruget af sin mad og selv er med til at udvikle løsningerne, siger Bente Svane Nielsen.

Fakta

Coops madprogram for børn og unge ”Go Cook” har en mission om at skabe den første generation af børn, der er bedre til at lave mad end deres forældre. Kun syv procent af de danske børn er med i køkkenet i dag.

Seneste artikler

Nyere forskning viser, at børnene kan skrive sig til faglig viden. Så skrivning er ikke alene et anliggende for dansklæreren, men også for de andre faglærere.

Skrivning er vejen til læring og oplevelser

Det hjælper gevaldigt på elevernes indlæring, hvis de hurtigt lærer at skrive. Derfor skal de ifølge en ekspert tidligt arbejde med skrivning i alle fag

Gyldendal Uddannelse · 23-05-2019

Den sunde og klimavenlige madkasse

Hvordan laver man klimavenlig mad? Det vil Coop gerne have skolebørn til at arbejde med i et landsdækkende projekt

Coop · 23-05-2019

Survive. eleverne får historien om de første mennesker, der levede i det landskab, vi kalder Danmark i dag.

Kan oldtidens folk inspirere os til at overleve i dag?

Hvad med at tage på læringslejr på Nationalmuseets besøgssteder – kan vi tage ved lære af oldtidens folk? Eller besøg vikingerne, som vi tror, de var for 1000 år siden

Nationalmuseet · 23-05-2019

 
37 % af børn og unge i sorg synes ikke, at deres klasselærer har været god til at tale med dem om dødsfaldet eller sygdommen

Døden er da noget, vi taler om

To ud af tre børn i sorg taler aldrig eller sjældent med nogen om, hvordan de har det – en mediekonkurrence til efteråret for elever i 6.-10. klasse skal bryde tabuet om døden

Mary Fonden · 23-05-2019

 
Ifølge en ny undersøgelse fra Dansk Skoleidræt bevæger kun ni pct. af eleverne i udskolingen sig hver dag i forbindelse med undervisningen.

Mere bevægelse i undervisningen for de store elever

Kræftens Bekæmpelse tilbyder nu også undervisningsværktøjet ”Leg på streg” til udskolingen, så eleverne fra 7.-9. klasse kan få mere bevægelse i løbet af dagen

Kræftens Bekæmpelse · 22-02-2019