Faget teknologiforståelse skal skabe viden om, hvordan man bedst muligt styrker teknologiforståelse hos den enkelte elev.
Faget teknologiforståelse skal skabe viden om, hvordan man bedst muligt styrker teknologiforståelse hos den enkelte elev.

Teknologiforståelse skal afprøves på 46 skoler

Fælles Mål for det nye fag teknologiforståelse er på plads. Det vil de kommende tre år blive afprøvet på de 46 folkeskoler, som er en del af et forsøg

Til foråret skal elever på 46 skoler i hele landet prøve kræfter med teknologiforståelse. Det nye område bliver en del af elevernes skoledag som led i et treårigt forsøg, som skal skabe viden om, hvordan man bedst muligt styrker teknologiforståelse hos den enkelte elev, og hvordan teknologiforståelse bedst bliver en del af undervisningen i folkeskolen. I forsøget skal skolerne enten inddrage teknologiforståelse i elevernes skoledag som et selvstændigt fag eller som en integreret del af nogle andre fag.

Nu er rammer og indhold – de såkaldte Fælles Mål – for det selvstændige forsøgsfag teknologiforståelse klar. Målene dækker undervisning fra 1. til 9. klasse. Den nye faglighed skal sætte eleven i stand til kritisk at vurdere, vælge, anvende og skabe med digitale teknologier.

Fire kompetenceområder

Kompetencerne i det nye forsøgsfag opsummeres i fire kompetenceområder: digital myndiggørelse, digitalt design og designprocesser, computationel tankegang og teknologisk handleevne.

Målene er udarbejdet af en rådgivende ekspertskrivegruppe under ledelse af et formandskab bestående af professor Ole Sejer Iversen, Aarhus Universitet, og direktør Michael E. Caspersen, It-vest. Ekspertskrivegruppen bestod derudover af ca. 20 videnspersoner fra universiteter og professionshøjskoler, lærere og ministeriets læringskonsulenter.

Aktiviteterne for de deltagende skoler startede med et kickoff-arrangement torsdag den 13. december 2018. Lærerne vil i begyndelsen af 2019 begynde den første del af kompetenceudviklingen, inden de første elever forventeligt begynder undervisning i teknologiforståelse i foråret 2019.

Den rådgivende ekspertgruppe vil også stå i spidsen for at udvikle indholdet til den anden del af forsøget, hvor teknologiforståelse skal integreres i en række af de eksisterende fag i folkeskolen – herunder dansk og matematik – som halvdelen af de 46 skoler i forsøget skal afprøve. De mål vil blive offentliggjort i begyndelsen af 2019.

Teknologi en del af hverdagen

– Teknologiforståelse er vigtigt som helt overordnet tema for alt det nye, som sker. Det er vigtigt, at eleverne lærer at få en grundig forståelse af alt det, der ligger bagved den teknologiske udvikling, siger John Klesner, formand for Danmarks it-vejlederforening.

John Klesner opfatter den nye forsøgsordning som et nyt grundlag for al undervisning, der involverer teknologi, for det er andet og mere end apps og interaktivitet, og derfor bliver det også et tværfagligt fag, mener John Klesner.

Fakta

I alt 46 skoler deltager i det treårige forsøg.

Der er afsat knap 55 mio. kr. til ordningen.

Omkring 140 skoler søgte om at blive en del af forsøget.

Undervisningsministeriet vil oprette og facilitere et landsdækkende og flere regionale kompetencenetværk for skoler med interesse for at arbejde med teknologiforståelse, herunder de skoler, der ikke var plads til i forsøget. I netværkene kan der arbejdes med materialer og erfaringer fra forsøgsskolerne.

Seneste artikler

 
Ifølge en ny undersøgelse fra Dansk Skoleidræt bevæger kun ni pct. af eleverne i udskolingen sig hver dag i forbindelse med undervisningen.

Mere bevægelse i undervisningen for de store elever

Kræftens Bekæmpelse tilbyder nu også undervisningsværktøjet ”Leg på streg” til udskolingen, så eleverne fra 7.-9. klasse kan få mere bevægelse i løbet af dagen

Kræftens Bekæmpelse · 22-02-2019

25.000 skoleelever fandt nye, sunde bakterier i naturen

Verdens hidtil største indsamling af bakterier fra naturens planter, Masseeksperiment 2018, har resulteret i et opsigtsvækkende fund: Over to dage har forskerne opdaget ti hidtil ukendte bakteriearter, alle potentielt gavnlige mælkesyrebakterier

Masseeksperimentet · 22-02-2019

 
Metoden går bl.a. ud på at arbejde kreativt med kendt danskfagligt stof som bogstavelyde, håndfonemer, bogstavernes betydning i sproget, deres form, m.v.

Sang, rap og bevægelse lærer børnene i 0. klasse avancerede bogstavelyde

Helt nyt koncept integrerer sang, rap og bevægelse i 0. klasselederens undervisning som en fast del gennem hele året

Ordstrømmen · 22-02-2019

 
Til jul sidste år fik fire lotteri-sælgere fra 3.A. på Institut Sankt Joseph mulighed for at overrække en flot check på 13.000 kroner til Børnehjælpsdagens arbejde. Det var klassens overskud ved salg af i alt 1.000 julelodder. Checken blev overrakt til Børnehjælpsdagens ambassadør Bubber.

Børn hjælper børn – gennem lotterier

Overskuddet fra lodsalget hos Børnehjælpsdagen går til arbejdet med anbragte børn og udsatte unge i Danmark

Børnehjælpsdagen · 22-02-2019

 
Faget teknologiforståelse skal skabe viden om, hvordan man bedst muligt styrker teknologiforståelse hos den enkelte elev.

Teknologiforståelse skal afprøves på 46 skoler

Fælles Mål for det nye fag teknologiforståelse er på plads. Det vil de kommende tre år blive afprøvet på de 46 folkeskoler, som er en del af et forsøg

Teknologiforståelse · 22-02-2019