Faget teknologiforståelse skal skabe viden om, hvordan man bedst muligt styrker teknologiforståelse hos den enkelte elev.
Faget teknologiforståelse skal skabe viden om, hvordan man bedst muligt styrker teknologiforståelse hos den enkelte elev.

Teknologiforståelse skal afprøves på 46 skoler

Fælles Mål for det nye fag teknologiforståelse er på plads. Det vil de kommende tre år blive afprøvet på de 46 folkeskoler, som er en del af et forsøg

Til foråret skal elever på 46 skoler i hele landet prøve kræfter med teknologiforståelse. Det nye område bliver en del af elevernes skoledag som led i et treårigt forsøg, som skal skabe viden om, hvordan man bedst muligt styrker teknologiforståelse hos den enkelte elev, og hvordan teknologiforståelse bedst bliver en del af undervisningen i folkeskolen. I forsøget skal skolerne enten inddrage teknologiforståelse i elevernes skoledag som et selvstændigt fag eller som en integreret del af nogle andre fag.

Nu er rammer og indhold – de såkaldte Fælles Mål – for det selvstændige forsøgsfag teknologiforståelse klar. Målene dækker undervisning fra 1. til 9. klasse. Den nye faglighed skal sætte eleven i stand til kritisk at vurdere, vælge, anvende og skabe med digitale teknologier.

Fire kompetenceområder

Kompetencerne i det nye forsøgsfag opsummeres i fire kompetenceområder: digital myndiggørelse, digitalt design og designprocesser, computationel tankegang og teknologisk handleevne.

Målene er udarbejdet af en rådgivende ekspertskrivegruppe under ledelse af et formandskab bestående af professor Ole Sejer Iversen, Aarhus Universitet, og direktør Michael E. Caspersen, It-vest. Ekspertskrivegruppen bestod derudover af ca. 20 videnspersoner fra universiteter og professionshøjskoler, lærere og ministeriets læringskonsulenter.

Aktiviteterne for de deltagende skoler startede med et kickoff-arrangement torsdag den 13. december 2018. Lærerne vil i begyndelsen af 2019 begynde den første del af kompetenceudviklingen, inden de første elever forventeligt begynder undervisning i teknologiforståelse i foråret 2019.

Den rådgivende ekspertgruppe vil også stå i spidsen for at udvikle indholdet til den anden del af forsøget, hvor teknologiforståelse skal integreres i en række af de eksisterende fag i folkeskolen – herunder dansk og matematik – som halvdelen af de 46 skoler i forsøget skal afprøve. De mål vil blive offentliggjort i begyndelsen af 2019.

Teknologi en del af hverdagen

– Teknologiforståelse er vigtigt som helt overordnet tema for alt det nye, som sker. Det er vigtigt, at eleverne lærer at få en grundig forståelse af alt det, der ligger bagved den teknologiske udvikling, siger John Klesner, formand for Danmarks it-vejlederforening.

John Klesner opfatter den nye forsøgsordning som et nyt grundlag for al undervisning, der involverer teknologi, for det er andet og mere end apps og interaktivitet, og derfor bliver det også et tværfagligt fag, mener John Klesner.

Fakta

I alt 46 skoler deltager i det treårige forsøg.

Der er afsat knap 55 mio. kr. til ordningen.

Omkring 140 skoler søgte om at blive en del af forsøget.

Undervisningsministeriet vil oprette og facilitere et landsdækkende og flere regionale kompetencenetværk for skoler med interesse for at arbejde med teknologiforståelse, herunder de skoler, der ikke var plads til i forsøget. I netværkene kan der arbejdes med materialer og erfaringer fra forsøgsskolerne.

Seneste artikler

Nyere forskning viser, at børnene kan skrive sig til faglig viden. Så skrivning er ikke alene et anliggende for dansklæreren, men også for de andre faglærere.

Skrivning er vejen til læring og oplevelser

Det hjælper gevaldigt på elevernes indlæring, hvis de hurtigt lærer at skrive. Derfor skal de ifølge en ekspert tidligt arbejde med skrivning i alle fag

Gyldendal Uddannelse · 23-05-2019

Den sunde og klimavenlige madkasse

Hvordan laver man klimavenlig mad? Det vil Coop gerne have skolebørn til at arbejde med i et landsdækkende projekt

Coop · 23-05-2019

Survive. eleverne får historien om de første mennesker, der levede i det landskab, vi kalder Danmark i dag.

Kan oldtidens folk inspirere os til at overleve i dag?

Hvad med at tage på læringslejr på Nationalmuseets besøgssteder – kan vi tage ved lære af oldtidens folk? Eller besøg vikingerne, som vi tror, de var for 1000 år siden

Nationalmuseet · 23-05-2019

 
37 % af børn og unge i sorg synes ikke, at deres klasselærer har været god til at tale med dem om dødsfaldet eller sygdommen

Døden er da noget, vi taler om

To ud af tre børn i sorg taler aldrig eller sjældent med nogen om, hvordan de har det – en mediekonkurrence til efteråret for elever i 6.-10. klasse skal bryde tabuet om døden

Mary Fonden · 23-05-2019

 
Ifølge en ny undersøgelse fra Dansk Skoleidræt bevæger kun ni pct. af eleverne i udskolingen sig hver dag i forbindelse med undervisningen.

Mere bevægelse i undervisningen for de store elever

Kræftens Bekæmpelse tilbyder nu også undervisningsværktøjet ”Leg på streg” til udskolingen, så eleverne fra 7.-9. klasse kan få mere bevægelse i løbet af dagen

Kræftens Bekæmpelse · 22-02-2019