Metoden går bl.a. ud på at arbejde kreativt med kendt danskfagligt stof som bogstavelyde, håndfonemer, bogstavernes betydning i sproget, deres form, m.v.
Metoden går bl.a. ud på at arbejde kreativt med kendt danskfagligt stof som bogstavelyde, håndfonemer, bogstavernes betydning i sproget, deres form, m.v.

Sang, rap og bevægelse lærer børnene i 0. klasse avancerede bogstavelyde

Helt nyt koncept integrerer sang, rap og bevægelse i 0. klasselederens undervisning som en fast del gennem hele året

Uden at de nye skolebørn opdager det, får de bogstavernes lyd, form og sammenhæng mellem disse helt ind under huden som en paratviden, hvilket er med til at styrke deres evne til at lære at læse. Børnene oplever et kreativt frirum i undervisningen, alt imens de lærer læsningens fundament.

Metoden hedder ”Ordstrømmen” og er skabt gennem et fireårigt samarbejde i Åben Skole mellem Hillerødsholmskolen og Hillerød Musikskole. Det betyder, at idémanden bag, musik- og meritlærer Thomas Mehr, har kunnet skabe en metode, der indholdsmæssigt står på tre stærke ben: Vigtigst af alt et danskfagligt fundament, som er genkendeligt for 0. klasselederen. Dernæst niveautilpasset original sang, rap og rim af høj kvalitet, der er melodisk og let at lære. Og som tredje ben, en metode med en intuitiv tilgang, der er skabt præcis til de rammer og den virkelighed 0. klasselederen har at arbejde med på skolen.

Sang og leg åbner for avanceret læring

Metoden går bl.a. ud på at arbejde kreativt med kendt danskfagligt stof som bogstavelyde, håndfonemer, bogstavernes betydning i sproget, deres form, m.v. Og det fireårige forløb har vist, at børnene oplever, at det er sjovt at arbejde med bogstaver, når man kobler bevægelse og sang på.

Her et udpluk af citater fra 0. klasselever på Frederiksværk Skole:

– Det var sjovt at hoppe et bogstav, og det var sjovt at lære nye sange med bogstaver. – Jeg har lært, at der var lange og runde vokaler, det vidste jeg ikke i forvejen. – Jeg synes, det er sjovt at skrive bogstaver i luften.

Alle landets seksårige skal være bedre læsere

Ambitionerne er store for udgiverne af Ordstrømmen, og forude er en stor udrulning af systemet. Indehaver David Nejrup udtaler:

– Efter at have tilbragt fire år ude på gulvet sammen med 0. klasseledere, har vi nu udviklet et intuitivt onlinesystem, der fra ende til anden er skabt til virkelighedens verden, med de udfordringer og ikke mindst energi og glæde, der er i undervisningen. Et system, hvor vi har lyttet forskernes udtalelser omkring læseudfordringer, hvor vi har koblet det danskfaglige med det kreative, og hvor 0. klasselederen kan føle sig tryg ved at skulle synge og rappe sammen med børnene. Vores ambition er klar; stærke læsefærdigheder åbner dørene for børnenes videre uddannelsesforløb og vi vil nu ud i alle landets kommuner og sørge for, at børn fra Gedser til Skagen kan koble bogstavernes lyd og form hurtigt og uden at skulle bruge kræfter på det – det er nemlig det, der gør børnene gode til at læse og skrive.

Hjælp til sang

Inden børnene og 0. klasselederen når dertil, hvor ”Konsonant-Rappen” og ”Vokaltrappesangen” bliver sunget af fuld hals, eller ”Hop En Vokal” er dagens leg i skolegården, skal alle øvelserne læres. Derfor starter forløbet Ordstrømmen med introduktionsvideoer, der på pædagogisk vis lærer børn og voksne indholdet. Dette sker gennem Ordstrømmens onlineportal, der afvikles på smartboardet.

I videoerne er det Thomas Mehr selv, der sammen med et børnekor synger for og viser, hvordan alt skal gøres. Det betyder, at der ikke kræves musiske forkundskaber, samt at de 0.klasseledere, der kan føle det som en stor ting at synge og rappe, bliver hjulpet godt på vej til at lære de gennemgående sange.

Ordstrømmen kan mødes på Danmarks Læringsfestival d. 13. og 14. marts 2019 i Bella Center, hvor portalen vises frem af Thomas Mehr.

Seneste artikler

 
Randi Hedelund Jeppesen med et af hendes vigtigste IT-hjælpemidler; en smartphone. Foto: Cathrine Drud.

Jeg holder aldrig fri fra at være ordblind

Lærer trækker på egen erfaring som ordblind for at hjælpe børn med læsevanskeligheder

IT-hjælp til ordblinde · 23-11-2020

At få spist og få energi er afgørende for, om børnene trives i skolen både fagligt og socialt. Foto: Claus Rasmussen

Sæt spisepausen i fokus

Ved overgangen fra børnehave til skole er det vigtigt at være opmærksom på betydningen af en god spisepause, siger forsker

Mejeriforeningen · 23-11-2020

Undervisningsforløbet giver eleverne redskaber til at sætte ord på følelser og tale om relationer.

Det gør det lidt nemmere at forstå dem, man går i klasse med

Undervisningsforløbet Perspekt 2.0 giver eleverne redskaber til at sætte ord på følelser, løse konflikter og tale om forskellighed og relationer

Perspekt · 23-11-2020

Lise Sohl Jeppesen, udviklingskonsulent,  Dansk Skoleidræt.

Bevægelse i løbet af skoledagen: Sæt ind i undervisningstiden

Forskere fra Syddansk Universitet giver unikt indblik i skolebørns bevægelse under faglige lektioner, frikvarterer og i løbet af hele skoledagen. Især i undervisningstiden er der rum til forbedring. Få tips til enkle øvelser

Leg og bevægelse · 23-11-2020

Professor Arsen K. Mejlikov fra DTU-Byg International

Rigtig ventilation giver næring til hjerne og krop

Effektiv indlæring er i skolerne sparet væk i bestræbelserne på energiøkonomisk gevinst. De offentlige bygninger har over de seneste 50 år tabt pusten efter gennemgribende fokus på tætning og isolering

KE Fibertec & Vent2U · 23-09-2020