Ifølge en ny undersøgelse fra Dansk Skoleidræt bevæger kun ni pct. af eleverne i udskolingen sig hver dag i forbindelse med undervisningen.
Ifølge en ny undersøgelse fra Dansk Skoleidræt bevæger kun ni pct. af eleverne i udskolingen sig hver dag i forbindelse med undervisningen.

Mere bevægelse i undervisningen for de store elever

Kræftens Bekæmpelse tilbyder nu også undervisningsværktøjet ”Leg på streg” til udskolingen, så eleverne fra 7.-9. klasse kan få mere bevægelse i løbet af dagen

Jo nærmere elever i folkeskolen kommer på sidste skoledag, jo mere stille sidder de. Ifølge en ny undersøgelse fra Dansk Skoleidræt bevæger kun ni pct. af eleverne i udskolingen sig hver dag i forbindelse med undervisningen. Samme undersøgelse viser, at bevægelse i undervisningen for børn i indskolingen er helt oppe på 41 pct.

Det kan med andre ord være sin sag at få de ældste elever op ad stolene, men der er kommet et nyt redskab til det. Kræftens Bekæmpelse har videreudviklet sit populære undervisningsværktøj Leg på streg, så de gode erfaringer fra materialet til indskolingen og mellemtrinnet nu også kan bruges i udskolingen.

– Bevægelsen i løbet af skoledagen daler, jo ældre eleverne bliver. Fra børnene starter i skole, til de går ud, sker der, ifølge Børnedatabasen, en stigning i antallet af overvægtige fra 12 pct. i indskolingen til 20 pct. i udskolingen. Det er derfor vigtigt med bevægelseskoncepter, som dækker alle skoleårene. Vi er glade for, at Leg på streg nu også tilbydes de største elever, siger Mette Lolk Hanak, der er forebyggelseschef i Kræftens Bekæmpelse.

Bevægelseskravet opfyldt

At inddrage bevægelse som en naturlig del af den faglige undervisning i udskolingen kan være en udfordring. Det kan Maria Sanko, der underviser en 8. klasse på Pilegårdsskolen i Tårnby kommune, skrive under på. Hun har været med til at udarbejde materialet til Leg på streg til udskolingen i samarbejde med Kræftens Bekæmpelse og bruger det aktivt i sin undervisning.

– Vi får opfyldt bevægelseskravet på en faglig relevant måde, hvor krop og hjerne lærer sammen. Desuden giver det mulighed for at tænke undervisningen anderledes og skabe variation i en lang skoledag. Eleverne får nogle ”nye knager” at hænge deres læring op på, når undervisningen flyttes ud ad klasserummet, forklarer Maria Sanko.

Gode bevægelsesvaner grundlægges fra barnsben. Forskning viser, at en tidlig indsats øger chancerne for gode og sunde vaner senere i livet. Én af de største risikofaktorer for at udvikle kræft er overvægt, hvor fysisk aktivitet spiller en stor forebyggende rolle. Sammenhængen mellem bevægelse og sundhed er netop grunden til, at Kræftens Bekæmpelse har udviklet Leg på streg.

Om Leg på streg

Både i indskolingen, på mellemtrinnet og i udskolingen bidrager Leg på streg til at opfylde skolereformens krav om 45 minutters bevægelse i løbet af skoledagen. Samtidig opfylder det flere af de faglige mål inden for en række fag.

Aktiviteterne er udviklet i tæt samarbejde med undervisere inden for de forskellige fag for at sikre fagligheden. Konceptet er nemt at inddrage i en undervisningsplan. I udviklingsarbejdet er der lagt stor vægt på, at alle aktiviteter taler ind i fagenes kompetenceområder og appellerer til forskellige elevers læringsstil.

Fakta

Ifølge en ny undersøgelse fra Dansk Skoleidræt bevæger kun ni pct. af eleverne i udskolingen sig hver dag i forbindelse med undervisningen. Samme undersøgelse viser, at bevægelse i undervisningen for børn i indskolingen er helt oppe på 41 pct.

Seneste artikler

Nyere forskning viser, at børnene kan skrive sig til faglig viden. Så skrivning er ikke alene et anliggende for dansklæreren, men også for de andre faglærere.

Skrivning er vejen til læring og oplevelser

Det hjælper gevaldigt på elevernes indlæring, hvis de hurtigt lærer at skrive. Derfor skal de ifølge en ekspert tidligt arbejde med skrivning i alle fag

Gyldendal Uddannelse · 23-05-2019

Den sunde og klimavenlige madkasse

Hvordan laver man klimavenlig mad? Det vil Coop gerne have skolebørn til at arbejde med i et landsdækkende projekt

Coop · 23-05-2019

Survive. eleverne får historien om de første mennesker, der levede i det landskab, vi kalder Danmark i dag.

Kan oldtidens folk inspirere os til at overleve i dag?

Hvad med at tage på læringslejr på Nationalmuseets besøgssteder – kan vi tage ved lære af oldtidens folk? Eller besøg vikingerne, som vi tror, de var for 1000 år siden

Nationalmuseet · 23-05-2019

 
37 % af børn og unge i sorg synes ikke, at deres klasselærer har været god til at tale med dem om dødsfaldet eller sygdommen

Døden er da noget, vi taler om

To ud af tre børn i sorg taler aldrig eller sjældent med nogen om, hvordan de har det – en mediekonkurrence til efteråret for elever i 6.-10. klasse skal bryde tabuet om døden

Mary Fonden · 23-05-2019

 
Ifølge en ny undersøgelse fra Dansk Skoleidræt bevæger kun ni pct. af eleverne i udskolingen sig hver dag i forbindelse med undervisningen.

Mere bevægelse i undervisningen for de store elever

Kræftens Bekæmpelse tilbyder nu også undervisningsværktøjet ”Leg på streg” til udskolingen, så eleverne fra 7.-9. klasse kan få mere bevægelse i løbet af dagen

Kræftens Bekæmpelse · 22-02-2019