Ifølge en ny undersøgelse fra Dansk Skoleidræt bevæger kun ni pct. af eleverne i udskolingen sig hver dag i forbindelse med undervisningen.
Ifølge en ny undersøgelse fra Dansk Skoleidræt bevæger kun ni pct. af eleverne i udskolingen sig hver dag i forbindelse med undervisningen.

Mere bevægelse i undervisningen for de store elever

Kræftens Bekæmpelse tilbyder nu også undervisningsværktøjet ”Leg på streg” til udskolingen, så eleverne fra 7.-9. klasse kan få mere bevægelse i løbet af dagen

Jo nærmere elever i folkeskolen kommer på sidste skoledag, jo mere stille sidder de. Ifølge en ny undersøgelse fra Dansk Skoleidræt bevæger kun ni pct. af eleverne i udskolingen sig hver dag i forbindelse med undervisningen. Samme undersøgelse viser, at bevægelse i undervisningen for børn i indskolingen er helt oppe på 41 pct.

Det kan med andre ord være sin sag at få de ældste elever op ad stolene, men der er kommet et nyt redskab til det. Kræftens Bekæmpelse har videreudviklet sit populære undervisningsværktøj Leg på streg, så de gode erfaringer fra materialet til indskolingen og mellemtrinnet nu også kan bruges i udskolingen.

– Bevægelsen i løbet af skoledagen daler, jo ældre eleverne bliver. Fra børnene starter i skole, til de går ud, sker der, ifølge Børnedatabasen, en stigning i antallet af overvægtige fra 12 pct. i indskolingen til 20 pct. i udskolingen. Det er derfor vigtigt med bevægelseskoncepter, som dækker alle skoleårene. Vi er glade for, at Leg på streg nu også tilbydes de største elever, siger Mette Lolk Hanak, der er forebyggelseschef i Kræftens Bekæmpelse.

Bevægelseskravet opfyldt

At inddrage bevægelse som en naturlig del af den faglige undervisning i udskolingen kan være en udfordring. Det kan Maria Sanko, der underviser en 8. klasse på Pilegårdsskolen i Tårnby kommune, skrive under på. Hun har været med til at udarbejde materialet til Leg på streg til udskolingen i samarbejde med Kræftens Bekæmpelse og bruger det aktivt i sin undervisning.

– Vi får opfyldt bevægelseskravet på en faglig relevant måde, hvor krop og hjerne lærer sammen. Desuden giver det mulighed for at tænke undervisningen anderledes og skabe variation i en lang skoledag. Eleverne får nogle ”nye knager” at hænge deres læring op på, når undervisningen flyttes ud ad klasserummet, forklarer Maria Sanko.

Gode bevægelsesvaner grundlægges fra barnsben. Forskning viser, at en tidlig indsats øger chancerne for gode og sunde vaner senere i livet. Én af de største risikofaktorer for at udvikle kræft er overvægt, hvor fysisk aktivitet spiller en stor forebyggende rolle. Sammenhængen mellem bevægelse og sundhed er netop grunden til, at Kræftens Bekæmpelse har udviklet Leg på streg.

Om Leg på streg

Både i indskolingen, på mellemtrinnet og i udskolingen bidrager Leg på streg til at opfylde skolereformens krav om 45 minutters bevægelse i løbet af skoledagen. Samtidig opfylder det flere af de faglige mål inden for en række fag.

Aktiviteterne er udviklet i tæt samarbejde med undervisere inden for de forskellige fag for at sikre fagligheden. Konceptet er nemt at inddrage i en undervisningsplan. I udviklingsarbejdet er der lagt stor vægt på, at alle aktiviteter taler ind i fagenes kompetenceområder og appellerer til forskellige elevers læringsstil.

Fakta

Ifølge en ny undersøgelse fra Dansk Skoleidræt bevæger kun ni pct. af eleverne i udskolingen sig hver dag i forbindelse med undervisningen. Samme undersøgelse viser, at bevægelse i undervisningen for børn i indskolingen er helt oppe på 41 pct.

Seneste artikler

Allan Sørensen, datteren Charlotte Høvdinghof Trebbien Villumsen og sønnen Henrik Høvdinghof. Tilsammen familiefirmaet Skolebutik.dk.

Naturfag er en familiesag

Familiefirmaet Skolebutik.dk har leveret udstyr og løsninger til naturfag i folkeskolen siden 1987

Skolebutik.dk · 27-11-2019

Forlaget Pressto har udgivet en række bøger om ”Social Tænkning”, der ikke bare har vist sig at være en effektiv metode til at hjælpe denne målgruppe – men at også ”almindelige” børn og unge har godt af at få udbygget deres sociale kompetencer.

Sociale kompetencer er indgangen til at klare sig i skolen

Elever, der ikke kan knække de sociale koder, får ofte hurtigt store faglige og sociale problemer i skolen. Det rammer især børn og unge med autisme, ADHD og andre udfordringer i livet, men børn og unges sociale kompetencer er generelt faldende

Forlaget Pressto · 27-11-2019

I Picasso-laboratoriet kommer man tæt på udvalgte værker i udstillingen ”Elsket af Picasso”, hvor eleverne undersøger, hvad billederne siger til os.

På Picasso-laboratorium

På Arken undersøges kunsten i fællesskab gennem dialog og varierende praktisk-kreative tilgange – museet bruges som multimodalt læringsrum

Arken · 27-11-2019

Reventow Museet.

Historisk opdagelsesrejsende på Lolland

Med besøg på Museum Lolland-Falsters udstillinger kommer man så tæt på historien, at man næsten kan mærke den

Museum Lolland-Falster · 27-11-2019

 
En kuglestol, kuglevest eller kuglepude, hvor kuglerne trykker dybt i muskulaturen, og tyngden stimulerer leddene.

Sansestimulation – en hjælp til børn med angst og uro

Hver femte elev i indskolingen har en sanseforstyrrelse, som kan være årsag til angst, uro og dårlig koncentration. Målrettet sansestimulation vil kunne forbedre mange børns evne til at deltage i skolens aktiviteter

Protac · 14-10-2019