Folkeskolelærer Iben Lund Abrahamsen slap af med sine fysiske gener, efter hun ikke længere skulle overanstrenge sin stemme.
Folkeskolelærer Iben Lund Abrahamsen slap af med sine fysiske gener, efter hun ikke længere skulle overanstrenge sin stemme.

Læreren fandt selv ud af at skabe bedre akustik

Høretekniske hjælpemidler hjælper Iben Lund Abrahamsen, så hun ikke belaster stemmen, når hun underviser

Klasselokaler med dårlig akustik slider på stemmen. Faktisk så meget, at det kan forårsage spændinger og vejrtrækningsproblemer hos de lærere, der er nødt til at tale højere, end de normalt er vant til. Det problem har folkeskolelærer Iben Lund Abrahamsen fra Naur ved Holstebro også prøvet. Men i stedet for blot at flytte til et andet lokale valgte hun at løse problemet selv – og fandt en løsning, der nu også kan komme andre skoler til gavn.

– Jeg fik pludselig problemer med at synke, og spændinger i nakken gav mig vejrtrækningsproblemer, og jeg gik derfor til øre-næse-hals-læge. Det viste sig, at der ikke var noget galt, bortset fra at musklerne i halsen var spændte. Det undrede jeg mig over, men nåede frem til at det faldt sammen med, at jeg var begyndt at undervise i et noget større og akustisk dårligere lokale. Skolen er under ombygning, og vi skal derfor benytte andre lokaler i nogle år. Jeg kunne i princippet få et andet lokale, men følte så bare, at jeg ville give problemet videre til en anden, som skulle undervise i det dårlige lokale, fortæller Iben.

Tvunget til at tale højere

I det dårligere lokale tvinges Iben til at tale højere end hendes naturlige stemmeleje, også selv om børnene er rigtig gode til at være stille. Samtidig er der på grund af skolereformen blevet længere skoledage, og flere inkluderede børn gør, at der skal tales tydeligere, højere og i det hele taget tales mere. Iben begyndte at træne stemmen, eller rettere at bruge mavemuskulaturen, ved en talepædagog på taleinstituttet samt noget neurofysioterapi for at træne strubehovedet. Behandlingen hjalp, men årsagen til stemmeproblemerne var ikke ændret, for den var jo stadig det akustisk dårlige klasselokale.

Høreteknisk udstyr ved et tilfælde

Ved et tilfælde nævnte en kollega, at hendes mand arbejdede med høreteknisk udstyr hos den lokale elinstallatør Arne Hald, som måske havde noget udstyr, der kunne hjælpe hende. De fik hurtigt sat noget udstyr op – et såkaldt Soundfield-system, der består af en mikrofon og to højttalere, fra firmaet Phonak, der er ekspert inden for høretekniske hjælpemidler.

I løbet af en uge kunne Iben mærke tydelig forskel. Spændingerne i nakken forsvandt, og hendes stemme blev ikke længere overbelastet. Med henblik på at få finansieret udstyret tog Iben fat i det lokale jobcenter, som bevilligede udstyret.

– Børnene synes, det er rart at kunne høre mig bedre og efterlyser det ligefrem, hvis jeg ikke lige har tændt for det. Det er for mig blevet et lige så vigtigt værktøj som en blyant. Og det vigtigste: Børnene i klassen lytter markant bedre efter, nu hvor de bedre kan høre mig, slutter Iben og tilføjer, at det virkelig giver mening for jobcentret og samfundet at bevilge et sådant udstyr, da der ikke skal mange dages sygemelding til for at opveje udgiften til denne investering.

www.phonak.com

Seneste artikler

 
Randi Hedelund Jeppesen med et af hendes vigtigste IT-hjælpemidler; en smartphone. Foto: Cathrine Drud.

Jeg holder aldrig fri fra at være ordblind

Lærer trækker på egen erfaring som ordblind for at hjælpe børn med læsevanskeligheder

IT-hjælp til ordblinde · 23-11-2020

At få spist og få energi er afgørende for, om børnene trives i skolen både fagligt og socialt. Foto: Claus Rasmussen

Sæt spisepausen i fokus

Ved overgangen fra børnehave til skole er det vigtigt at være opmærksom på betydningen af en god spisepause, siger forsker

Mejeriforeningen · 23-11-2020

Undervisningsforløbet giver eleverne redskaber til at sætte ord på følelser og tale om relationer.

Det gør det lidt nemmere at forstå dem, man går i klasse med

Undervisningsforløbet Perspekt 2.0 giver eleverne redskaber til at sætte ord på følelser, løse konflikter og tale om forskellighed og relationer

Perspekt · 23-11-2020

Lise Sohl Jeppesen, udviklingskonsulent,  Dansk Skoleidræt.

Bevægelse i løbet af skoledagen: Sæt ind i undervisningstiden

Forskere fra Syddansk Universitet giver unikt indblik i skolebørns bevægelse under faglige lektioner, frikvarterer og i løbet af hele skoledagen. Især i undervisningstiden er der rum til forbedring. Få tips til enkle øvelser

Leg og bevægelse · 23-11-2020

Professor Arsen K. Mejlikov fra DTU-Byg International

Rigtig ventilation giver næring til hjerne og krop

Effektiv indlæring er i skolerne sparet væk i bestræbelserne på energiøkonomisk gevinst. De offentlige bygninger har over de seneste 50 år tabt pusten efter gennemgribende fokus på tætning og isolering

KE Fibertec & Vent2U · 23-09-2020