Folkeskolelærer Iben Lund Abrahamsen slap af med sine fysiske gener, efter hun ikke længere skulle overanstrenge sin stemme.
Folkeskolelærer Iben Lund Abrahamsen slap af med sine fysiske gener, efter hun ikke længere skulle overanstrenge sin stemme.

Læreren fandt selv ud af at skabe bedre akustik

Høretekniske hjælpemidler hjælper Iben Lund Abrahamsen, så hun ikke belaster stemmen, når hun underviser

Klasselokaler med dårlig akustik slider på stemmen. Faktisk så meget, at det kan forårsage spændinger og vejrtrækningsproblemer hos de lærere, der er nødt til at tale højere, end de normalt er vant til. Det problem har folkeskolelærer Iben Lund Abrahamsen fra Naur ved Holstebro også prøvet. Men i stedet for blot at flytte til et andet lokale valgte hun at løse problemet selv – og fandt en løsning, der nu også kan komme andre skoler til gavn.

– Jeg fik pludselig problemer med at synke, og spændinger i nakken gav mig vejrtrækningsproblemer, og jeg gik derfor til øre-næse-hals-læge. Det viste sig, at der ikke var noget galt, bortset fra at musklerne i halsen var spændte. Det undrede jeg mig over, men nåede frem til at det faldt sammen med, at jeg var begyndt at undervise i et noget større og akustisk dårligere lokale. Skolen er under ombygning, og vi skal derfor benytte andre lokaler i nogle år. Jeg kunne i princippet få et andet lokale, men følte så bare, at jeg ville give problemet videre til en anden, som skulle undervise i det dårlige lokale, fortæller Iben.

Tvunget til at tale højere

I det dårligere lokale tvinges Iben til at tale højere end hendes naturlige stemmeleje, også selv om børnene er rigtig gode til at være stille. Samtidig er der på grund af skolereformen blevet længere skoledage, og flere inkluderede børn gør, at der skal tales tydeligere, højere og i det hele taget tales mere. Iben begyndte at træne stemmen, eller rettere at bruge mavemuskulaturen, ved en talepædagog på taleinstituttet samt noget neurofysioterapi for at træne strubehovedet. Behandlingen hjalp, men årsagen til stemmeproblemerne var ikke ændret, for den var jo stadig det akustisk dårlige klasselokale.

Høreteknisk udstyr ved et tilfælde

Ved et tilfælde nævnte en kollega, at hendes mand arbejdede med høreteknisk udstyr hos den lokale elinstallatør Arne Hald, som måske havde noget udstyr, der kunne hjælpe hende. De fik hurtigt sat noget udstyr op – et såkaldt Soundfield-system, der består af en mikrofon og to højttalere, fra firmaet Phonak, der er ekspert inden for høretekniske hjælpemidler.

I løbet af en uge kunne Iben mærke tydelig forskel. Spændingerne i nakken forsvandt, og hendes stemme blev ikke længere overbelastet. Med henblik på at få finansieret udstyret tog Iben fat i det lokale jobcenter, som bevilligede udstyret.

– Børnene synes, det er rart at kunne høre mig bedre og efterlyser det ligefrem, hvis jeg ikke lige har tændt for det. Det er for mig blevet et lige så vigtigt værktøj som en blyant. Og det vigtigste: Børnene i klassen lytter markant bedre efter, nu hvor de bedre kan høre mig, slutter Iben og tilføjer, at det virkelig giver mening for jobcentret og samfundet at bevilge et sådant udstyr, da der ikke skal mange dages sygemelding til for at opveje udgiften til denne investering.

www.phonak.com

Seneste artikler

 
Opera, ballet, skuespil og klassisk musik bliver sat på skoleskemaet for endnu flere børn og unge i hele landet i partnerskab med Det Kongelige Teater.

Klassisk scenekunst på skoleskemaet

Det Kongelige Teater er gået sammen med flere kommuner i hele landet om at give børn og unge mulighed for at stifte bekendtskab og arbejde med klassisk scenekunst i skolen

Det Kongelige Teater · 03-12-2018

– Der er solide argumenter for at integrere naturfagene frem for at undervise i dem som individuelle fag, hvis man vil tage de overordnede formål med uddannelserne alvorligt, mener professor emeritus Jens Dolin.

Vi skal videre med et integreret naturfag i skolen

Skal naturfagene i skolen være adskilte eller arbejde sig hen mod et fælles fag? Professor emeritus Jens Dolin, der gennem sit arbejdsliv har forsket i naturfagsdidaktik, er ikke i tvivl om, at vi skal videre med at få fokus på sagen frem for enkeltfaget.

Institut for naturfagsdidaktik · 03-12-2018

Den industrielle udvikling er i fokus i forløbet ”Fra Håndværk til Robot”. Undervisningsforløbet kommer ind på dampmaskinens påvirkning af samfundet, migrationen fra land til by, samlebåndsarbejde og det hårde liv på fabrikkerne.

Der var engang en dampmaskine

Teknisk Museum i Helsingør inviterer skolernes elever ind i teknikkens verden

Teknisk Museum · 03-12-2018

Folkeskolelærer Iben Lund Abrahamsen slap af med sine fysiske gener, efter hun ikke længere skulle overanstrenge sin stemme.

Læreren fandt selv ud af at skabe bedre akustik

Høretekniske hjælpemidler hjælper Iben Lund Abrahamsen, så hun ikke belaster stemmen, når hun underviser

Sonova · 03-12-2018

I dag er der i alt 17 titler og syv forskellige sprog på det lille forlag i Frederikssund, Bjerre Trykkeri og Forlag.

Et livsværk med grammatikbøger

Siden 1982 har Bjerre Trykkeri og Forlag produceret og leveret grammatikbøger til de danske skoleelever

Bjerre trykkeri & forlag · 03-12-2018