Opera, ballet, skuespil og klassisk musik bliver sat på skoleskemaet for endnu flere børn og unge i hele landet i partnerskab med Det Kongelige Teater.
Opera, ballet, skuespil og klassisk musik bliver sat på skoleskemaet for endnu flere børn og unge i hele landet i partnerskab med Det Kongelige Teater.

Klassisk scenekunst på skoleskemaet

Det Kongelige Teater er gået sammen med flere kommuner i hele landet om at give børn og unge mulighed for at stifte bekendtskab og arbejde med klassisk scenekunst i skolen

Opera, ballet, skuespil og klassisk musik bliver sat på skoleskemaet for endnu flere børn og unge i hele landet. Sammen med 45 partnerskabsskoler rundt om i Danmark vil Det Kongelige Teater de kommende år arbejde på at gøre de klassiske kunstarter til en naturlig del af elevernes uddannelsesforløb.

Gennem mange år har Det Kongelige Teater arbejdet målrettet på at integrere klassisk scenekunst i elevernes uddannelsesforløb. I år er der indgået partnerskaber med skoler i Vanløse, Brønshøj, Vesthimmerland, Jammerbugt og Rebild, mens de første partnerskaber blev indgået sidste år med grundskoler på Amager og i Sønderborg, som stadig er med i forløbet. I alt er der indgået partnerskaber med 26 skoler i Region Nordjylland og Sønderborg Kommune, og 19 partnerskabsskoler i Københavns Kommune.

– Vi glæder os over, at det igen er muligt at indgå partnerskaber med en lang række kommuner i hele landet. Ved at samarbejde fokuseret med de udvalgte kommuner og skoler bidrager vi til, at lærere, elever og samarbejdspartnere kan fortsætte arbejdet og benytte de værktøjer, de har fået gennem forløbet, når partnerskabsaftalen ophører, siger Dorthe Paulli, Outreach-chef på Det Kongelige Teater.

For alle skoletrin

Partnerskaberne indgås for to år og består i en række aktiviteter faciliteret af Det Kongelige Teater. Der er aktiviteter for elever i både indskolingen, på mellemtrinet og i udskolingen. Aktiviteterne er udarbejdet og afprøvet over de seneste år og er nu blevet til en del af et toårigt forløb, som tilbydes skolerne i partnerskaberne. Gennem workshops for både lærere og elever, længere læringsforløb ude på skolerne, samt børne- og ungeforestillinger får eleverne mulighed for at stifte bekendtskab med kunstarterne.

– En af Det Kongelige Teaters målsætninger er at være hele Danmarks teater, og det betyder også at være relevante for endnu flere børn og unge. Det får vi i høj grad mulighed for at være med partnerskabsaftalerne, og vi glæder os over den opbakning, der er til projektet, siger Dorthe Paulli.

Partnerskabsaftalerne er en del af en samarbejdsaftale mellem Københavns Kommune og Det Kongelige Teater. I samarbejdsaftalen er der øremærket midler til at åbne husene for borgerne i København og til konkrete samarbejder med københavnske skoler, festivaler og kulturaktører.De nye partnerskaber er yderligere muliggjort med fondsmidler fra Det Obelske Familiefond.

Seneste artikler

 
Opera, ballet, skuespil og klassisk musik bliver sat på skoleskemaet for endnu flere børn og unge i hele landet i partnerskab med Det Kongelige Teater.

Klassisk scenekunst på skoleskemaet

Det Kongelige Teater er gået sammen med flere kommuner i hele landet om at give børn og unge mulighed for at stifte bekendtskab og arbejde med klassisk scenekunst i skolen

Det Kongelige Teater · 03-12-2018

– Der er solide argumenter for at integrere naturfagene frem for at undervise i dem som individuelle fag, hvis man vil tage de overordnede formål med uddannelserne alvorligt, mener professor emeritus Jens Dolin.

Vi skal videre med et integreret naturfag i skolen

Skal naturfagene i skolen være adskilte eller arbejde sig hen mod et fælles fag? Professor emeritus Jens Dolin, der gennem sit arbejdsliv har forsket i naturfagsdidaktik, er ikke i tvivl om, at vi skal videre med at få fokus på sagen frem for enkeltfaget.

Institut for naturfagsdidaktik · 03-12-2018

Den industrielle udvikling er i fokus i forløbet ”Fra Håndværk til Robot”. Undervisningsforløbet kommer ind på dampmaskinens påvirkning af samfundet, migrationen fra land til by, samlebåndsarbejde og det hårde liv på fabrikkerne.

Der var engang en dampmaskine

Teknisk Museum i Helsingør inviterer skolernes elever ind i teknikkens verden

Teknisk Museum · 03-12-2018

Folkeskolelærer Iben Lund Abrahamsen slap af med sine fysiske gener, efter hun ikke længere skulle overanstrenge sin stemme.

Læreren fandt selv ud af at skabe bedre akustik

Høretekniske hjælpemidler hjælper Iben Lund Abrahamsen, så hun ikke belaster stemmen, når hun underviser

Sonova · 03-12-2018

I dag er der i alt 17 titler og syv forskellige sprog på det lille forlag i Frederikssund, Bjerre Trykkeri og Forlag.

Et livsværk med grammatikbøger

Siden 1982 har Bjerre Trykkeri og Forlag produceret og leveret grammatikbøger til de danske skoleelever

Bjerre trykkeri & forlag · 03-12-2018