Opera, ballet, skuespil og klassisk musik bliver sat på skoleskemaet for endnu flere børn og unge i hele landet i partnerskab med Det Kongelige Teater.
Opera, ballet, skuespil og klassisk musik bliver sat på skoleskemaet for endnu flere børn og unge i hele landet i partnerskab med Det Kongelige Teater.

Klassisk scenekunst på skoleskemaet

Det Kongelige Teater er gået sammen med flere kommuner i hele landet om at give børn og unge mulighed for at stifte bekendtskab og arbejde med klassisk scenekunst i skolen

Opera, ballet, skuespil og klassisk musik bliver sat på skoleskemaet for endnu flere børn og unge i hele landet. Sammen med 45 partnerskabsskoler rundt om i Danmark vil Det Kongelige Teater de kommende år arbejde på at gøre de klassiske kunstarter til en naturlig del af elevernes uddannelsesforløb.

Gennem mange år har Det Kongelige Teater arbejdet målrettet på at integrere klassisk scenekunst i elevernes uddannelsesforløb. I år er der indgået partnerskaber med skoler i Vanløse, Brønshøj, Vesthimmerland, Jammerbugt og Rebild, mens de første partnerskaber blev indgået sidste år med grundskoler på Amager og i Sønderborg, som stadig er med i forløbet. I alt er der indgået partnerskaber med 26 skoler i Region Nordjylland og Sønderborg Kommune, og 19 partnerskabsskoler i Københavns Kommune.

– Vi glæder os over, at det igen er muligt at indgå partnerskaber med en lang række kommuner i hele landet. Ved at samarbejde fokuseret med de udvalgte kommuner og skoler bidrager vi til, at lærere, elever og samarbejdspartnere kan fortsætte arbejdet og benytte de værktøjer, de har fået gennem forløbet, når partnerskabsaftalen ophører, siger Dorthe Paulli, Outreach-chef på Det Kongelige Teater.

For alle skoletrin

Partnerskaberne indgås for to år og består i en række aktiviteter faciliteret af Det Kongelige Teater. Der er aktiviteter for elever i både indskolingen, på mellemtrinet og i udskolingen. Aktiviteterne er udarbejdet og afprøvet over de seneste år og er nu blevet til en del af et toårigt forløb, som tilbydes skolerne i partnerskaberne. Gennem workshops for både lærere og elever, længere læringsforløb ude på skolerne, samt børne- og ungeforestillinger får eleverne mulighed for at stifte bekendtskab med kunstarterne.

– En af Det Kongelige Teaters målsætninger er at være hele Danmarks teater, og det betyder også at være relevante for endnu flere børn og unge. Det får vi i høj grad mulighed for at være med partnerskabsaftalerne, og vi glæder os over den opbakning, der er til projektet, siger Dorthe Paulli.

Partnerskabsaftalerne er en del af en samarbejdsaftale mellem Københavns Kommune og Det Kongelige Teater. I samarbejdsaftalen er der øremærket midler til at åbne husene for borgerne i København og til konkrete samarbejder med københavnske skoler, festivaler og kulturaktører.De nye partnerskaber er yderligere muliggjort med fondsmidler fra Det Obelske Familiefond.

Seneste artikler

Nyere forskning viser, at børnene kan skrive sig til faglig viden. Så skrivning er ikke alene et anliggende for dansklæreren, men også for de andre faglærere.

Skrivning er vejen til læring og oplevelser

Det hjælper gevaldigt på elevernes indlæring, hvis de hurtigt lærer at skrive. Derfor skal de ifølge en ekspert tidligt arbejde med skrivning i alle fag

Gyldendal Uddannelse · 23-05-2019

Den sunde og klimavenlige madkasse

Hvordan laver man klimavenlig mad? Det vil Coop gerne have skolebørn til at arbejde med i et landsdækkende projekt

Coop · 23-05-2019

Survive. eleverne får historien om de første mennesker, der levede i det landskab, vi kalder Danmark i dag.

Kan oldtidens folk inspirere os til at overleve i dag?

Hvad med at tage på læringslejr på Nationalmuseets besøgssteder – kan vi tage ved lære af oldtidens folk? Eller besøg vikingerne, som vi tror, de var for 1000 år siden

Nationalmuseet · 23-05-2019

 
37 % af børn og unge i sorg synes ikke, at deres klasselærer har været god til at tale med dem om dødsfaldet eller sygdommen

Døden er da noget, vi taler om

To ud af tre børn i sorg taler aldrig eller sjældent med nogen om, hvordan de har det – en mediekonkurrence til efteråret for elever i 6.-10. klasse skal bryde tabuet om døden

Mary Fonden · 23-05-2019

 
Ifølge en ny undersøgelse fra Dansk Skoleidræt bevæger kun ni pct. af eleverne i udskolingen sig hver dag i forbindelse med undervisningen.

Mere bevægelse i undervisningen for de store elever

Kræftens Bekæmpelse tilbyder nu også undervisningsværktøjet ”Leg på streg” til udskolingen, så eleverne fra 7.-9. klasse kan få mere bevægelse i løbet af dagen

Kræftens Bekæmpelse · 22-02-2019