På museet kan eleverne opleve mere end 1.000 års kunst og kulturhistorie fra Marokko i vest til Indien i øst.
På museet kan eleverne opleve mere end 1.000 års kunst og kulturhistorie fra Marokko i vest til Indien i øst.

Kulturmøder i kunsten

Når elever besøger Davids Samling, bliver de ofte overraskede og fascinerede ved tanken om, at de nu – midt i København – befinder sig i en af de største samlinger af islamisk kunst i verden!

Af: 

Museumsunderviser Daniella Maja Nahor Ssitou

I museet har eleverne da også på helt nært hold rig mulighed for at opleve mere end 1.000 års kunst og kulturhistorie fra Marokko i vest til Indien i øst. Her møder de et univers af kunst, som for mange elever virker enormt spændende og eksotisk sammenlignet med andre danske kunstmuseers samlinger.

Ind i en fjern verden

I den næsten labyrintagtige udstilling forsvinder man hurtigt ind i en anden og fjern verden, men kigger man godt efter i udstillingen, finder man også hurtigt mange genkendeligheder gemt i den islamiske kunst. Mellem udsmykkede Koraner, gamle sølvmønter, funklende juveler og miniaturemalerier gemmer der sig nemlig historier og figurer, som mange kender fra den vestlige del af verden – en flise med et motiv af jomfru Maria og lille Jesus, samt dramatiske skildringer fra Noas ark er blot nogle af de genkendelige fortællinger, som dukker op i samlingen. Og hov se nu her! Ærkeenglen Gabriel, som vi kender fra Biblen, i fuld figur i et guldbelagt miniaturemaleri, på tur med Muhammed. Hvad laver disse figurer i en samling af islamisk kunst? Man undres!

På den videre tur gennem museets islamiske samling, finder vi hurtigt svar på disse spørgsmål. Her viser kunsten os, hvordan den islamiske verden gennem historien har udviklet sig i samspil med andre religioner og kulturer, ikke mindst med jødedommen og kristendommen. Vi finder visuelle ligheder på kryds og tværs, der vidner om inspiration, der gik begge veje. Vi finder fælles profeter og perioder med kulturel opblomstring og sameksistens blandt religionerne i det gamle muslimske Spanien. Så ved nærmere eftertanke er den islamiske verdens kunst og kultur måske slet ikke så fjern og anderledes endda?

Undervisningstilbud

Undervisning i form af omvisninger kan bestilles til elever fra 5. klasse og opefter. Omvisningerne er gratis, og turene varer ca. halvanden time, inkl. ankomst og afskedsevaluering. Dertil kan man downloade noget letlæst undervisningsmateriale fra museets hjemmeside, som kan bruges enten før eller efter besøget. Materialet udgøres af korte introduktioner til seks forskellige emner, eksempelvis “Islam – religionen set gennem kunsten”, efterfulgt af nogle spørgsmål og svar, der kan tages op i klassen eller gives som lektier.

Det er hensigten med både materiale og omvisninger, at eleverne skal få udvidet deres horisont omkring den islamiske verdens mangfoldige kunst- og kulturhistorie. Fokus er ikke på religiøse dogmer, som ligger uden for museets område, men på en bredere viden om den islamiske verdens historie, som det både er godt at kende til af faglige grunde og for at kunne færdes i en rigtig storby med mange kulturer.

Om Davids Samling

Gratis omvisninger tilbydes til skoler og ungdomsuddannelser tirsdag til fredag kl. 10 og 12.30 eller kl.13.00.

Omvisningerne gives i perioderne: 1. sep. til 15. dec. 2018. og 1. feb. til 15. juni. 2019. Bestil i god tid!

Aktuelle omvisningstemaer: “Hvad er islamisk kunst?”, “Miniaturemalerierne”, “Den arabiske skrift”, “Fabelvæsner i islamisk kunst”, “Islam – religionen set gennem kunsten”, “Portrætter i europæisk og islamisk kunst”.

Læs mere på www.davidmus.dk.

Seneste artikler

Allan Sørensen, datteren Charlotte Høvdinghof Trebbien Villumsen og sønnen Henrik Høvdinghof. Tilsammen familiefirmaet Skolebutik.dk.

Naturfag er en familiesag

Familiefirmaet Skolebutik.dk har leveret udstyr og løsninger til naturfag i folkeskolen siden 1987

Skolebutik.dk · 27-11-2019

Forlaget Pressto har udgivet en række bøger om ”Social Tænkning”, der ikke bare har vist sig at være en effektiv metode til at hjælpe denne målgruppe – men at også ”almindelige” børn og unge har godt af at få udbygget deres sociale kompetencer.

Sociale kompetencer er indgangen til at klare sig i skolen

Elever, der ikke kan knække de sociale koder, får ofte hurtigt store faglige og sociale problemer i skolen. Det rammer især børn og unge med autisme, ADHD og andre udfordringer i livet, men børn og unges sociale kompetencer er generelt faldende

Forlaget Pressto · 27-11-2019

I Picasso-laboratoriet kommer man tæt på udvalgte værker i udstillingen ”Elsket af Picasso”, hvor eleverne undersøger, hvad billederne siger til os.

På Picasso-laboratorium

På Arken undersøges kunsten i fællesskab gennem dialog og varierende praktisk-kreative tilgange – museet bruges som multimodalt læringsrum

Arken · 27-11-2019

Reventow Museet.

Historisk opdagelsesrejsende på Lolland

Med besøg på Museum Lolland-Falsters udstillinger kommer man så tæt på historien, at man næsten kan mærke den

Museum Lolland-Falster · 27-11-2019

 
En kuglestol, kuglevest eller kuglepude, hvor kuglerne trykker dybt i muskulaturen, og tyngden stimulerer leddene.

Sansestimulation – en hjælp til børn med angst og uro

Hver femte elev i indskolingen har en sanseforstyrrelse, som kan være årsag til angst, uro og dårlig koncentration. Målrettet sansestimulation vil kunne forbedre mange børns evne til at deltage i skolens aktiviteter

Protac · 14-10-2019