Musikalske insekter kryber ind i undervisningen

Rytmeinsekterne er animationsfilm med musik og sang bygget ind i et kreativt, interaktivt og tværfagligt undervisningsmateriale

Et nyt digitalt undervisningsmateriale, ”Rytmeinsekterne”, er en helt ny og kreativ platform, hvor eleverne i de yngste klasser får en musikalsk indgangsvinkel i børneperspektiv til at arbejde med insektverdenen på.

Rytmeinsekterne er animationsfilm med musik og sang bygget ind i et kreativt, interaktivt og tværfagligt undervisningsmateriale. Det nye undervisningsmateriale består af fem musikalske insektfortællinger, hvor eleverne med musik og animationer bliver præsenteret for de forskellige smådyr i et eventyrligt krible-krableunivers.

Kan skabe eget univers

Rytmeinsekterne består af et bibliotek med karakterer og rytmisk animerede insekter, baggrunde og rekvisitter, så eleven selv, i en mixerpult, kan skabe sit eget univers, koreografi, og derigennem producere og illustrere en musikalsk insektfortælling til en musikvideo.

– Med Rytmeinsekterne får eleverne en musikalsk oplevelse og inspirerende platform til at undersøge smådyrs forunderlige verden i klassen, og som en sjov og lærerig forberedelse til naturoplevelser, siger Frank Olesen, projektleder og naturvejleder i Københavns Kommune.

Rytmeinsekterne skal understøtte og inspirere arbejdet med de kanoniserede insekter i faget natur/teknologi, men materialet vil også kunne anvendes tværfagligt i fagene dansk, musikundervisning, natur/teknologi samt billedkunst og til understøttende undervisning.

– Det er naturligvis helt oplagt, at eleverne i indskolingen bruger Rytmeinsekterne som inspiration til at arbejde videre med temaer og f.eks. de mange supplerende og eksisterende materialer, som er tilgængelige i forbindelse med den aktuelle Krible Krable-måned, siger Frank Olesen.

Naturvidenskab med musik

Initiativtager Dorte Abrahamsen supplerer:

– Ved at skabe et kreativt værktøj til selv-arbejde i klassen, giver vi eleverne nye muligheder for at undersøge de enkelte insekter, deres anatomi, bevægelsesmønstre og levevilkår på en unik måde og på en underholdende platform. Rytmeinsekterne er naturvidenskab med puls, grin og digital interaktivitet. Ved at spille på tværs af fag, videnskab og fantasi, håber vi at sætte gang i elevernes nysgerrighed og musiske kreativitet, siger Dorte Abrahamsen.

Hvert insekt i materialet har sin helt egen musikalske fortælling og sine egne animerede bevægelser med sang, melodi og rytmer, som illustrerer deres naturlige miljø og levevis. I løbet af hver fortælling lærer eleven om insektets forvandlinger og lærer på den måde insektet at kende.

– Den nysgerrighed, der er alle videnskabers moder, begynder med magi, fantasi og undren – med børneøjne derude, hvor det kribler og krabler. Det er en forunderlig verden at gå på opdagelse i, og ligesom musikkens verden er Krible Krable verdenen fyldt med noder og rytmer, skæve takter og harmonier, som er spændende at lære at kende, og får os til at stille alle de vigtige spørgsmål, siger Dorte Abrahamsen.

Historiefortæller og naturvejleder Dorte Abrahamsen, som også står bag den musikalske teaterforestilling om insekters udvikling ”Metamorfose”, har sammen med den prisvindende animationsfilminstruktør Rikke Hallund fra Perlefilm, udviklet det nye undervisningsmateriale for Københavns Kommune.

Rytmeinsekterne er støttet af Undervisningsministeriets Udlodningsmidler og kan fra i dag downloades gratis til Ipad og Android tablets.

Se mere på: www.rytmeinsekterne.perlefilm.com eller www.facebook.com/rytmeinsekterne

Seneste artikler

 
Opera, ballet, skuespil og klassisk musik bliver sat på skoleskemaet for endnu flere børn og unge i hele landet i partnerskab med Det Kongelige Teater.

Klassisk scenekunst på skoleskemaet

Det Kongelige Teater er gået sammen med flere kommuner i hele landet om at give børn og unge mulighed for at stifte bekendtskab og arbejde med klassisk scenekunst i skolen

Det Kongelige Teater · 03-12-2018

– Der er solide argumenter for at integrere naturfagene frem for at undervise i dem som individuelle fag, hvis man vil tage de overordnede formål med uddannelserne alvorligt, mener professor emeritus Jens Dolin.

Vi skal videre med et integreret naturfag i skolen

Skal naturfagene i skolen være adskilte eller arbejde sig hen mod et fælles fag? Professor emeritus Jens Dolin, der gennem sit arbejdsliv har forsket i naturfagsdidaktik, er ikke i tvivl om, at vi skal videre med at få fokus på sagen frem for enkeltfaget.

Institut for naturfagsdidaktik · 03-12-2018

Den industrielle udvikling er i fokus i forløbet ”Fra Håndværk til Robot”. Undervisningsforløbet kommer ind på dampmaskinens påvirkning af samfundet, migrationen fra land til by, samlebåndsarbejde og det hårde liv på fabrikkerne.

Der var engang en dampmaskine

Teknisk Museum i Helsingør inviterer skolernes elever ind i teknikkens verden

Teknisk Museum · 03-12-2018

Folkeskolelærer Iben Lund Abrahamsen slap af med sine fysiske gener, efter hun ikke længere skulle overanstrenge sin stemme.

Læreren fandt selv ud af at skabe bedre akustik

Høretekniske hjælpemidler hjælper Iben Lund Abrahamsen, så hun ikke belaster stemmen, når hun underviser

Sonova · 03-12-2018

I dag er der i alt 17 titler og syv forskellige sprog på det lille forlag i Frederikssund, Bjerre Trykkeri og Forlag.

Et livsværk med grammatikbøger

Siden 1982 har Bjerre Trykkeri og Forlag produceret og leveret grammatikbøger til de danske skoleelever

Bjerre trykkeri & forlag · 03-12-2018