Musikalske insekter kryber ind i undervisningen

Rytmeinsekterne er animationsfilm med musik og sang bygget ind i et kreativt, interaktivt og tværfagligt undervisningsmateriale

Et nyt digitalt undervisningsmateriale, ”Rytmeinsekterne”, er en helt ny og kreativ platform, hvor eleverne i de yngste klasser får en musikalsk indgangsvinkel i børneperspektiv til at arbejde med insektverdenen på.

Rytmeinsekterne er animationsfilm med musik og sang bygget ind i et kreativt, interaktivt og tværfagligt undervisningsmateriale. Det nye undervisningsmateriale består af fem musikalske insektfortællinger, hvor eleverne med musik og animationer bliver præsenteret for de forskellige smådyr i et eventyrligt krible-krableunivers.

Kan skabe eget univers

Rytmeinsekterne består af et bibliotek med karakterer og rytmisk animerede insekter, baggrunde og rekvisitter, så eleven selv, i en mixerpult, kan skabe sit eget univers, koreografi, og derigennem producere og illustrere en musikalsk insektfortælling til en musikvideo.

– Med Rytmeinsekterne får eleverne en musikalsk oplevelse og inspirerende platform til at undersøge smådyrs forunderlige verden i klassen, og som en sjov og lærerig forberedelse til naturoplevelser, siger Frank Olesen, projektleder og naturvejleder i Københavns Kommune.

Rytmeinsekterne skal understøtte og inspirere arbejdet med de kanoniserede insekter i faget natur/teknologi, men materialet vil også kunne anvendes tværfagligt i fagene dansk, musikundervisning, natur/teknologi samt billedkunst og til understøttende undervisning.

– Det er naturligvis helt oplagt, at eleverne i indskolingen bruger Rytmeinsekterne som inspiration til at arbejde videre med temaer og f.eks. de mange supplerende og eksisterende materialer, som er tilgængelige i forbindelse med den aktuelle Krible Krable-måned, siger Frank Olesen.

Naturvidenskab med musik

Initiativtager Dorte Abrahamsen supplerer:

– Ved at skabe et kreativt værktøj til selv-arbejde i klassen, giver vi eleverne nye muligheder for at undersøge de enkelte insekter, deres anatomi, bevægelsesmønstre og levevilkår på en unik måde og på en underholdende platform. Rytmeinsekterne er naturvidenskab med puls, grin og digital interaktivitet. Ved at spille på tværs af fag, videnskab og fantasi, håber vi at sætte gang i elevernes nysgerrighed og musiske kreativitet, siger Dorte Abrahamsen.

Hvert insekt i materialet har sin helt egen musikalske fortælling og sine egne animerede bevægelser med sang, melodi og rytmer, som illustrerer deres naturlige miljø og levevis. I løbet af hver fortælling lærer eleven om insektets forvandlinger og lærer på den måde insektet at kende.

– Den nysgerrighed, der er alle videnskabers moder, begynder med magi, fantasi og undren – med børneøjne derude, hvor det kribler og krabler. Det er en forunderlig verden at gå på opdagelse i, og ligesom musikkens verden er Krible Krable verdenen fyldt med noder og rytmer, skæve takter og harmonier, som er spændende at lære at kende, og får os til at stille alle de vigtige spørgsmål, siger Dorte Abrahamsen.

Historiefortæller og naturvejleder Dorte Abrahamsen, som også står bag den musikalske teaterforestilling om insekters udvikling ”Metamorfose”, har sammen med den prisvindende animationsfilminstruktør Rikke Hallund fra Perlefilm, udviklet det nye undervisningsmateriale for Københavns Kommune.

Rytmeinsekterne er støttet af Undervisningsministeriets Udlodningsmidler og kan fra i dag downloades gratis til Ipad og Android tablets.

Se mere på: www.rytmeinsekterne.perlefilm.com eller www.facebook.com/rytmeinsekterne

Seneste artikler

Nyere forskning viser, at børnene kan skrive sig til faglig viden. Så skrivning er ikke alene et anliggende for dansklæreren, men også for de andre faglærere.

Skrivning er vejen til læring og oplevelser

Det hjælper gevaldigt på elevernes indlæring, hvis de hurtigt lærer at skrive. Derfor skal de ifølge en ekspert tidligt arbejde med skrivning i alle fag

Gyldendal Uddannelse · 23-05-2019

Den sunde og klimavenlige madkasse

Hvordan laver man klimavenlig mad? Det vil Coop gerne have skolebørn til at arbejde med i et landsdækkende projekt

Coop · 23-05-2019

Survive. eleverne får historien om de første mennesker, der levede i det landskab, vi kalder Danmark i dag.

Kan oldtidens folk inspirere os til at overleve i dag?

Hvad med at tage på læringslejr på Nationalmuseets besøgssteder – kan vi tage ved lære af oldtidens folk? Eller besøg vikingerne, som vi tror, de var for 1000 år siden

Nationalmuseet · 23-05-2019

 
37 % af børn og unge i sorg synes ikke, at deres klasselærer har været god til at tale med dem om dødsfaldet eller sygdommen

Døden er da noget, vi taler om

To ud af tre børn i sorg taler aldrig eller sjældent med nogen om, hvordan de har det – en mediekonkurrence til efteråret for elever i 6.-10. klasse skal bryde tabuet om døden

Mary Fonden · 23-05-2019

 
Ifølge en ny undersøgelse fra Dansk Skoleidræt bevæger kun ni pct. af eleverne i udskolingen sig hver dag i forbindelse med undervisningen.

Mere bevægelse i undervisningen for de store elever

Kræftens Bekæmpelse tilbyder nu også undervisningsværktøjet ”Leg på streg” til udskolingen, så eleverne fra 7.-9. klasse kan få mere bevægelse i løbet af dagen

Kræftens Bekæmpelse · 22-02-2019