Musikalske insekter kryber ind i undervisningen

Rytmeinsekterne er animationsfilm med musik og sang bygget ind i et kreativt, interaktivt og tværfagligt undervisningsmateriale

Et nyt digitalt undervisningsmateriale, ”Rytmeinsekterne”, er en helt ny og kreativ platform, hvor eleverne i de yngste klasser får en musikalsk indgangsvinkel i børneperspektiv til at arbejde med insektverdenen på.

Rytmeinsekterne er animationsfilm med musik og sang bygget ind i et kreativt, interaktivt og tværfagligt undervisningsmateriale. Det nye undervisningsmateriale består af fem musikalske insektfortællinger, hvor eleverne med musik og animationer bliver præsenteret for de forskellige smådyr i et eventyrligt krible-krableunivers.

Kan skabe eget univers

Rytmeinsekterne består af et bibliotek med karakterer og rytmisk animerede insekter, baggrunde og rekvisitter, så eleven selv, i en mixerpult, kan skabe sit eget univers, koreografi, og derigennem producere og illustrere en musikalsk insektfortælling til en musikvideo.

– Med Rytmeinsekterne får eleverne en musikalsk oplevelse og inspirerende platform til at undersøge smådyrs forunderlige verden i klassen, og som en sjov og lærerig forberedelse til naturoplevelser, siger Frank Olesen, projektleder og naturvejleder i Københavns Kommune.

Rytmeinsekterne skal understøtte og inspirere arbejdet med de kanoniserede insekter i faget natur/teknologi, men materialet vil også kunne anvendes tværfagligt i fagene dansk, musikundervisning, natur/teknologi samt billedkunst og til understøttende undervisning.

– Det er naturligvis helt oplagt, at eleverne i indskolingen bruger Rytmeinsekterne som inspiration til at arbejde videre med temaer og f.eks. de mange supplerende og eksisterende materialer, som er tilgængelige i forbindelse med den aktuelle Krible Krable-måned, siger Frank Olesen.

Naturvidenskab med musik

Initiativtager Dorte Abrahamsen supplerer:

– Ved at skabe et kreativt værktøj til selv-arbejde i klassen, giver vi eleverne nye muligheder for at undersøge de enkelte insekter, deres anatomi, bevægelsesmønstre og levevilkår på en unik måde og på en underholdende platform. Rytmeinsekterne er naturvidenskab med puls, grin og digital interaktivitet. Ved at spille på tværs af fag, videnskab og fantasi, håber vi at sætte gang i elevernes nysgerrighed og musiske kreativitet, siger Dorte Abrahamsen.

Hvert insekt i materialet har sin helt egen musikalske fortælling og sine egne animerede bevægelser med sang, melodi og rytmer, som illustrerer deres naturlige miljø og levevis. I løbet af hver fortælling lærer eleven om insektets forvandlinger og lærer på den måde insektet at kende.

– Den nysgerrighed, der er alle videnskabers moder, begynder med magi, fantasi og undren – med børneøjne derude, hvor det kribler og krabler. Det er en forunderlig verden at gå på opdagelse i, og ligesom musikkens verden er Krible Krable verdenen fyldt med noder og rytmer, skæve takter og harmonier, som er spændende at lære at kende, og får os til at stille alle de vigtige spørgsmål, siger Dorte Abrahamsen.

Historiefortæller og naturvejleder Dorte Abrahamsen, som også står bag den musikalske teaterforestilling om insekters udvikling ”Metamorfose”, har sammen med den prisvindende animationsfilminstruktør Rikke Hallund fra Perlefilm, udviklet det nye undervisningsmateriale for Københavns Kommune.

Rytmeinsekterne er støttet af Undervisningsministeriets Udlodningsmidler og kan fra i dag downloades gratis til Ipad og Android tablets.

Se mere på: www.rytmeinsekterne.perlefilm.com eller www.facebook.com/rytmeinsekterne

Seneste artikler

Visuelt undervisningsmiljø styrker indlæringen

Fokus på indretningen giver mulighed for at skabe udbytterige og aldersdifferentierede undervisningsmiljøer med fagrelevant indhold og læringsprocesser, der fremmer elevernes mulighed for udvikling og læring

Exakt · 23-02-2021

”Blended learning” vinder frem

En blanding af klassisk fysisk undervisning og online læring – ”blended learning” – er på vej frem. Læs i denne artikel om tendenser og fordele ved blended learning

LEBA Innovation · 23-02-2021

 
Sarah Søndergård, konsulent og ejer af virksomheden Talentudvikling i skolen

Tre grundsten i talentarbejdet, som kan skabe ny læringskultur i klasseværelset

I Danmark er vi verdensmestre i at skabe middelelever. Der er en tendens i samfundet til at stræbe efter en middelkultur, hvor alle skal kunne være med, men skulle vi ikke hellere bestræbe os på, at alle elever, svage som stærke, lærer noget, spørger Sara

Talentudvikling · 23-02-2021

 
Jens Peter Christensen, formand for Danmarks Matematiklærerforening.

Hvad kan vi gøre ved faldet i elevernes præstationer i matematik?

Den seneste TIMSS-undersøgelse viste tilbagegang i de danske elevers matematikkundskaber på 4. klassetrin. Danmarks Matematiklærerforening skriver i denne artikel om, hvad det dækker over, og hvad vi kan gøre ved det

Matematiklærerforeningen · 23-02-2021

 
Randi Hedelund Jeppesen med et af hendes vigtigste IT-hjælpemidler; en smartphone. Foto: Cathrine Drud.

Jeg holder aldrig fri fra at være ordblind

Lærer trækker på egen erfaring som ordblind for at hjælpe børn med læsevanskeligheder

IT-hjælp til ordblinde · 23-11-2020