På en legeplads må man gerne slå sig, også hårdt, så længe det ikke bliver rigtigt alvorligt, mener Nordisk Legepladsinstitut.
På en legeplads må man gerne slå sig, også hårdt, så længe det ikke bliver rigtigt alvorligt, mener Nordisk Legepladsinstitut.

Man må godt slå sig på en legeplads

Legepladsinspektøren bør være uvildig og dokumentere manglende overensstemmelser med standarden, uden at tilbyde reparation, service og vedligehold eller salg af redskaber

Hvad er det egentlig en legepladsinspektør laver? Det vil Einar Jon Skulason Hansen, direktør for Nordisk Legepladsinsitut gerne forklare.

– Manglende overensstemmelser kaldes også afvigelser. Alle legepladsinspektioner starter med, at legepladsinspektøren får lavet sig et overblik over de redskaber, der er på legepladsen. Derefter fotograferes det enkelte redskab og inspiceres i henhold til gældende sikkerhedsstandard, fortæller Einar Jon Skulason Hansen og fortsætter:

– Legepladsinspektøren kigger efter slid, hærværk, montagefejl og laver en kontrol af faldunderlagets eftergivende egenskaber. Alle afvigelser dokumenteres til senere brug i en rapport. Legepladsrapporten bør være overskuelig, men legepladsinspektøren er altid villig til at rådgive om de dokumenterede afvigelsers alvorlighed, og om den anbefalede rækkefølge af udbedringer. Og det er altid en god idé at tale med sin legepladsinspektør om rapportens indhold.

Sikkerhed frem for alt?

SKAL alting være så sikkert, at det bliver kedeligt, og kan det være sikkert UDEN at være kedeligt? Sådan vil mange sikkert spørge – og hvad siger en legepladsinspektør hertil?

– Nordisk Legepladsinstituts inspektører er ikke tilhængere af, at alle legepladser skal være så sikre som muligt, men vi mener, at de skal være så sikre som nødvendigt. Vi skal passe på, at vi ikke gør vores yngel en god gammeldags bjørnetjeneste ved at pakke dem ind i vat og bobleplast og lave afskærmninger alle de steder, hvor der er en mulighed for at falde ned og slå sig, siger Einar Jon Skulason Hansen og tilføjer:

– Sætter vi afskærmning op alle vegne, kan vi ende med en nation af unge mennesker der vandrer ud i trafikken, fordi der ikke er afskærmning ved fortove, veje og cykelstier. Nordisk Legepladsinstitut mener, at man gerne må slå sig, også hårdt, så længe det ikke bliver rigtigt alvorligt. Det er derfor vores opgave som legepladsinspektører at hjælpe ejeren med at mindske risikoen for farlige skader, ikke mindske risikoen for alle skader, da skader kan være med til, at man bliver bedre til at risikovurdere og konsekvensberegne samtidig med, at man udvikler sine motoriske evner, siger Einar Jon Skulason Hansen.

Udfordring af egne evner

Udvikling af børns motoriske evner kan koste et brækket ben eller en brækket arm, og det kan være en konsekvens af, at man udfordrer egne evner på en legeplads.

– Alle forældre vil deres børn det bedste. De skal i den bedste børnehave, den bedste skole, og de skal selvfølgelig have den bedste legeplads begge steder. Problemerne opstår først når fireårige Mikkel kommer hjem med blå mærker eller brækkede fingre. Så er ”Ham Selv” løs i

Laksegade, og det er han, fordi ingen har forklaret Mikkels forældre, at alle legetilbud indebærer risici, og at opgaven for de voksne, og det gælder også for Mikkels forældre, er at styre de risici i en sådan grad, at de er acceptable for børnenes sikkerhed og udvikling samt at kunne berolige andre forældre, så de lader deres børn udfolde sig på legepladsen og udfordre deres egne kompetencer med en større motorisk udvikling som resultatet, siger Einar Jon Skulason Hansen.

Fakta

Nordisk Legepladsinstitut inspicerer og certificerer legepladser, udendørs og indendørs aktivitetsområder, parkour, udendørs fitness, skaterbaner, multibaner, hoppepuder osv. Desuden gennemføres kurser i sikkerhed og vedligehold på dem.

Seneste artikler

 
Opera, ballet, skuespil og klassisk musik bliver sat på skoleskemaet for endnu flere børn og unge i hele landet i partnerskab med Det Kongelige Teater.

Klassisk scenekunst på skoleskemaet

Det Kongelige Teater er gået sammen med flere kommuner i hele landet om at give børn og unge mulighed for at stifte bekendtskab og arbejde med klassisk scenekunst i skolen

Det Kongelige Teater · 03-12-2018

– Der er solide argumenter for at integrere naturfagene frem for at undervise i dem som individuelle fag, hvis man vil tage de overordnede formål med uddannelserne alvorligt, mener professor emeritus Jens Dolin.

Vi skal videre med et integreret naturfag i skolen

Skal naturfagene i skolen være adskilte eller arbejde sig hen mod et fælles fag? Professor emeritus Jens Dolin, der gennem sit arbejdsliv har forsket i naturfagsdidaktik, er ikke i tvivl om, at vi skal videre med at få fokus på sagen frem for enkeltfaget.

Institut for naturfagsdidaktik · 03-12-2018

Den industrielle udvikling er i fokus i forløbet ”Fra Håndværk til Robot”. Undervisningsforløbet kommer ind på dampmaskinens påvirkning af samfundet, migrationen fra land til by, samlebåndsarbejde og det hårde liv på fabrikkerne.

Der var engang en dampmaskine

Teknisk Museum i Helsingør inviterer skolernes elever ind i teknikkens verden

Teknisk Museum · 03-12-2018

Folkeskolelærer Iben Lund Abrahamsen slap af med sine fysiske gener, efter hun ikke længere skulle overanstrenge sin stemme.

Læreren fandt selv ud af at skabe bedre akustik

Høretekniske hjælpemidler hjælper Iben Lund Abrahamsen, så hun ikke belaster stemmen, når hun underviser

Sonova · 03-12-2018

I dag er der i alt 17 titler og syv forskellige sprog på det lille forlag i Frederikssund, Bjerre Trykkeri og Forlag.

Et livsværk med grammatikbøger

Siden 1982 har Bjerre Trykkeri og Forlag produceret og leveret grammatikbøger til de danske skoleelever

Bjerre trykkeri & forlag · 03-12-2018