På en legeplads må man gerne slå sig, også hårdt, så længe det ikke bliver rigtigt alvorligt, mener Nordisk Legepladsinstitut.
På en legeplads må man gerne slå sig, også hårdt, så længe det ikke bliver rigtigt alvorligt, mener Nordisk Legepladsinstitut.

Man må godt slå sig på en legeplads

Legepladsinspektøren bør være uvildig og dokumentere manglende overensstemmelser med standarden, uden at tilbyde reparation, service og vedligehold eller salg af redskaber

Hvad er det egentlig en legepladsinspektør laver? Det vil Einar Jon Skulason Hansen, direktør for Nordisk Legepladsinsitut gerne forklare.

– Manglende overensstemmelser kaldes også afvigelser. Alle legepladsinspektioner starter med, at legepladsinspektøren får lavet sig et overblik over de redskaber, der er på legepladsen. Derefter fotograferes det enkelte redskab og inspiceres i henhold til gældende sikkerhedsstandard, fortæller Einar Jon Skulason Hansen og fortsætter:

– Legepladsinspektøren kigger efter slid, hærværk, montagefejl og laver en kontrol af faldunderlagets eftergivende egenskaber. Alle afvigelser dokumenteres til senere brug i en rapport. Legepladsrapporten bør være overskuelig, men legepladsinspektøren er altid villig til at rådgive om de dokumenterede afvigelsers alvorlighed, og om den anbefalede rækkefølge af udbedringer. Og det er altid en god idé at tale med sin legepladsinspektør om rapportens indhold.

Sikkerhed frem for alt?

SKAL alting være så sikkert, at det bliver kedeligt, og kan det være sikkert UDEN at være kedeligt? Sådan vil mange sikkert spørge – og hvad siger en legepladsinspektør hertil?

– Nordisk Legepladsinstituts inspektører er ikke tilhængere af, at alle legepladser skal være så sikre som muligt, men vi mener, at de skal være så sikre som nødvendigt. Vi skal passe på, at vi ikke gør vores yngel en god gammeldags bjørnetjeneste ved at pakke dem ind i vat og bobleplast og lave afskærmninger alle de steder, hvor der er en mulighed for at falde ned og slå sig, siger Einar Jon Skulason Hansen og tilføjer:

– Sætter vi afskærmning op alle vegne, kan vi ende med en nation af unge mennesker der vandrer ud i trafikken, fordi der ikke er afskærmning ved fortove, veje og cykelstier. Nordisk Legepladsinstitut mener, at man gerne må slå sig, også hårdt, så længe det ikke bliver rigtigt alvorligt. Det er derfor vores opgave som legepladsinspektører at hjælpe ejeren med at mindske risikoen for farlige skader, ikke mindske risikoen for alle skader, da skader kan være med til, at man bliver bedre til at risikovurdere og konsekvensberegne samtidig med, at man udvikler sine motoriske evner, siger Einar Jon Skulason Hansen.

Udfordring af egne evner

Udvikling af børns motoriske evner kan koste et brækket ben eller en brækket arm, og det kan være en konsekvens af, at man udfordrer egne evner på en legeplads.

– Alle forældre vil deres børn det bedste. De skal i den bedste børnehave, den bedste skole, og de skal selvfølgelig have den bedste legeplads begge steder. Problemerne opstår først når fireårige Mikkel kommer hjem med blå mærker eller brækkede fingre. Så er ”Ham Selv” løs i

Laksegade, og det er han, fordi ingen har forklaret Mikkels forældre, at alle legetilbud indebærer risici, og at opgaven for de voksne, og det gælder også for Mikkels forældre, er at styre de risici i en sådan grad, at de er acceptable for børnenes sikkerhed og udvikling samt at kunne berolige andre forældre, så de lader deres børn udfolde sig på legepladsen og udfordre deres egne kompetencer med en større motorisk udvikling som resultatet, siger Einar Jon Skulason Hansen.

Fakta

Nordisk Legepladsinstitut inspicerer og certificerer legepladser, udendørs og indendørs aktivitetsområder, parkour, udendørs fitness, skaterbaner, multibaner, hoppepuder osv. Desuden gennemføres kurser i sikkerhed og vedligehold på dem.

Seneste artikler

Visuelt undervisningsmiljø styrker indlæringen

Fokus på indretningen giver mulighed for at skabe udbytterige og aldersdifferentierede undervisningsmiljøer med fagrelevant indhold og læringsprocesser, der fremmer elevernes mulighed for udvikling og læring

Exakt · 23-02-2021

”Blended learning” vinder frem

En blanding af klassisk fysisk undervisning og online læring – ”blended learning” – er på vej frem. Læs i denne artikel om tendenser og fordele ved blended learning

LEBA Innovation · 23-02-2021

 
Sarah Søndergård, konsulent og ejer af virksomheden Talentudvikling i skolen

Tre grundsten i talentarbejdet, som kan skabe ny læringskultur i klasseværelset

I Danmark er vi verdensmestre i at skabe middelelever. Der er en tendens i samfundet til at stræbe efter en middelkultur, hvor alle skal kunne være med, men skulle vi ikke hellere bestræbe os på, at alle elever, svage som stærke, lærer noget, spørger Sara

Talentudvikling · 23-02-2021

 
Jens Peter Christensen, formand for Danmarks Matematiklærerforening.

Hvad kan vi gøre ved faldet i elevernes præstationer i matematik?

Den seneste TIMSS-undersøgelse viste tilbagegang i de danske elevers matematikkundskaber på 4. klassetrin. Danmarks Matematiklærerforening skriver i denne artikel om, hvad det dækker over, og hvad vi kan gøre ved det

Matematiklærerforeningen · 23-02-2021

 
Randi Hedelund Jeppesen med et af hendes vigtigste IT-hjælpemidler; en smartphone. Foto: Cathrine Drud.

Jeg holder aldrig fri fra at være ordblind

Lærer trækker på egen erfaring som ordblind for at hjælpe børn med læsevanskeligheder

IT-hjælp til ordblinde · 23-11-2020