På en legeplads må man gerne slå sig, også hårdt, så længe det ikke bliver rigtigt alvorligt, mener Nordisk Legepladsinstitut.
På en legeplads må man gerne slå sig, også hårdt, så længe det ikke bliver rigtigt alvorligt, mener Nordisk Legepladsinstitut.

Man må godt slå sig på en legeplads

Legepladsinspektøren bør være uvildig og dokumentere manglende overensstemmelser med standarden, uden at tilbyde reparation, service og vedligehold eller salg af redskaber

Hvad er det egentlig en legepladsinspektør laver? Det vil Einar Jon Skulason Hansen, direktør for Nordisk Legepladsinsitut gerne forklare.

– Manglende overensstemmelser kaldes også afvigelser. Alle legepladsinspektioner starter med, at legepladsinspektøren får lavet sig et overblik over de redskaber, der er på legepladsen. Derefter fotograferes det enkelte redskab og inspiceres i henhold til gældende sikkerhedsstandard, fortæller Einar Jon Skulason Hansen og fortsætter:

– Legepladsinspektøren kigger efter slid, hærværk, montagefejl og laver en kontrol af faldunderlagets eftergivende egenskaber. Alle afvigelser dokumenteres til senere brug i en rapport. Legepladsrapporten bør være overskuelig, men legepladsinspektøren er altid villig til at rådgive om de dokumenterede afvigelsers alvorlighed, og om den anbefalede rækkefølge af udbedringer. Og det er altid en god idé at tale med sin legepladsinspektør om rapportens indhold.

Sikkerhed frem for alt?

SKAL alting være så sikkert, at det bliver kedeligt, og kan det være sikkert UDEN at være kedeligt? Sådan vil mange sikkert spørge – og hvad siger en legepladsinspektør hertil?

– Nordisk Legepladsinstituts inspektører er ikke tilhængere af, at alle legepladser skal være så sikre som muligt, men vi mener, at de skal være så sikre som nødvendigt. Vi skal passe på, at vi ikke gør vores yngel en god gammeldags bjørnetjeneste ved at pakke dem ind i vat og bobleplast og lave afskærmninger alle de steder, hvor der er en mulighed for at falde ned og slå sig, siger Einar Jon Skulason Hansen og tilføjer:

– Sætter vi afskærmning op alle vegne, kan vi ende med en nation af unge mennesker der vandrer ud i trafikken, fordi der ikke er afskærmning ved fortove, veje og cykelstier. Nordisk Legepladsinstitut mener, at man gerne må slå sig, også hårdt, så længe det ikke bliver rigtigt alvorligt. Det er derfor vores opgave som legepladsinspektører at hjælpe ejeren med at mindske risikoen for farlige skader, ikke mindske risikoen for alle skader, da skader kan være med til, at man bliver bedre til at risikovurdere og konsekvensberegne samtidig med, at man udvikler sine motoriske evner, siger Einar Jon Skulason Hansen.

Udfordring af egne evner

Udvikling af børns motoriske evner kan koste et brækket ben eller en brækket arm, og det kan være en konsekvens af, at man udfordrer egne evner på en legeplads.

– Alle forældre vil deres børn det bedste. De skal i den bedste børnehave, den bedste skole, og de skal selvfølgelig have den bedste legeplads begge steder. Problemerne opstår først når fireårige Mikkel kommer hjem med blå mærker eller brækkede fingre. Så er ”Ham Selv” løs i

Laksegade, og det er han, fordi ingen har forklaret Mikkels forældre, at alle legetilbud indebærer risici, og at opgaven for de voksne, og det gælder også for Mikkels forældre, er at styre de risici i en sådan grad, at de er acceptable for børnenes sikkerhed og udvikling samt at kunne berolige andre forældre, så de lader deres børn udfolde sig på legepladsen og udfordre deres egne kompetencer med en større motorisk udvikling som resultatet, siger Einar Jon Skulason Hansen.

Fakta

Nordisk Legepladsinstitut inspicerer og certificerer legepladser, udendørs og indendørs aktivitetsområder, parkour, udendørs fitness, skaterbaner, multibaner, hoppepuder osv. Desuden gennemføres kurser i sikkerhed og vedligehold på dem.

Seneste artikler

Nyere forskning viser, at børnene kan skrive sig til faglig viden. Så skrivning er ikke alene et anliggende for dansklæreren, men også for de andre faglærere.

Skrivning er vejen til læring og oplevelser

Det hjælper gevaldigt på elevernes indlæring, hvis de hurtigt lærer at skrive. Derfor skal de ifølge en ekspert tidligt arbejde med skrivning i alle fag

Gyldendal Uddannelse · 23-05-2019

Den sunde og klimavenlige madkasse

Hvordan laver man klimavenlig mad? Det vil Coop gerne have skolebørn til at arbejde med i et landsdækkende projekt

Coop · 23-05-2019

Survive. eleverne får historien om de første mennesker, der levede i det landskab, vi kalder Danmark i dag.

Kan oldtidens folk inspirere os til at overleve i dag?

Hvad med at tage på læringslejr på Nationalmuseets besøgssteder – kan vi tage ved lære af oldtidens folk? Eller besøg vikingerne, som vi tror, de var for 1000 år siden

Nationalmuseet · 23-05-2019

 
37 % af børn og unge i sorg synes ikke, at deres klasselærer har været god til at tale med dem om dødsfaldet eller sygdommen

Døden er da noget, vi taler om

To ud af tre børn i sorg taler aldrig eller sjældent med nogen om, hvordan de har det – en mediekonkurrence til efteråret for elever i 6.-10. klasse skal bryde tabuet om døden

Mary Fonden · 23-05-2019

 
Ifølge en ny undersøgelse fra Dansk Skoleidræt bevæger kun ni pct. af eleverne i udskolingen sig hver dag i forbindelse med undervisningen.

Mere bevægelse i undervisningen for de store elever

Kræftens Bekæmpelse tilbyder nu også undervisningsværktøjet ”Leg på streg” til udskolingen, så eleverne fra 7.-9. klasse kan få mere bevægelse i løbet af dagen

Kræftens Bekæmpelse · 22-02-2019