På en legeplads må man gerne slå sig, også hårdt, så længe det ikke bliver rigtigt alvorligt, mener Nordisk Legepladsinstitut.
På en legeplads må man gerne slå sig, også hårdt, så længe det ikke bliver rigtigt alvorligt, mener Nordisk Legepladsinstitut.

Man må godt slå sig på en legeplads

Legepladsinspektøren bør være uvildig og dokumentere manglende overensstemmelser med standarden, uden at tilbyde reparation, service og vedligehold eller salg af redskaber

Hvad er det egentlig en legepladsinspektør laver? Det vil Einar Jon Skulason Hansen, direktør for Nordisk Legepladsinsitut gerne forklare.

– Manglende overensstemmelser kaldes også afvigelser. Alle legepladsinspektioner starter med, at legepladsinspektøren får lavet sig et overblik over de redskaber, der er på legepladsen. Derefter fotograferes det enkelte redskab og inspiceres i henhold til gældende sikkerhedsstandard, fortæller Einar Jon Skulason Hansen og fortsætter:

– Legepladsinspektøren kigger efter slid, hærværk, montagefejl og laver en kontrol af faldunderlagets eftergivende egenskaber. Alle afvigelser dokumenteres til senere brug i en rapport. Legepladsrapporten bør være overskuelig, men legepladsinspektøren er altid villig til at rådgive om de dokumenterede afvigelsers alvorlighed, og om den anbefalede rækkefølge af udbedringer. Og det er altid en god idé at tale med sin legepladsinspektør om rapportens indhold.

Sikkerhed frem for alt?

SKAL alting være så sikkert, at det bliver kedeligt, og kan det være sikkert UDEN at være kedeligt? Sådan vil mange sikkert spørge – og hvad siger en legepladsinspektør hertil?

– Nordisk Legepladsinstituts inspektører er ikke tilhængere af, at alle legepladser skal være så sikre som muligt, men vi mener, at de skal være så sikre som nødvendigt. Vi skal passe på, at vi ikke gør vores yngel en god gammeldags bjørnetjeneste ved at pakke dem ind i vat og bobleplast og lave afskærmninger alle de steder, hvor der er en mulighed for at falde ned og slå sig, siger Einar Jon Skulason Hansen og tilføjer:

– Sætter vi afskærmning op alle vegne, kan vi ende med en nation af unge mennesker der vandrer ud i trafikken, fordi der ikke er afskærmning ved fortove, veje og cykelstier. Nordisk Legepladsinstitut mener, at man gerne må slå sig, også hårdt, så længe det ikke bliver rigtigt alvorligt. Det er derfor vores opgave som legepladsinspektører at hjælpe ejeren med at mindske risikoen for farlige skader, ikke mindske risikoen for alle skader, da skader kan være med til, at man bliver bedre til at risikovurdere og konsekvensberegne samtidig med, at man udvikler sine motoriske evner, siger Einar Jon Skulason Hansen.

Udfordring af egne evner

Udvikling af børns motoriske evner kan koste et brækket ben eller en brækket arm, og det kan være en konsekvens af, at man udfordrer egne evner på en legeplads.

– Alle forældre vil deres børn det bedste. De skal i den bedste børnehave, den bedste skole, og de skal selvfølgelig have den bedste legeplads begge steder. Problemerne opstår først når fireårige Mikkel kommer hjem med blå mærker eller brækkede fingre. Så er ”Ham Selv” løs i

Laksegade, og det er han, fordi ingen har forklaret Mikkels forældre, at alle legetilbud indebærer risici, og at opgaven for de voksne, og det gælder også for Mikkels forældre, er at styre de risici i en sådan grad, at de er acceptable for børnenes sikkerhed og udvikling samt at kunne berolige andre forældre, så de lader deres børn udfolde sig på legepladsen og udfordre deres egne kompetencer med en større motorisk udvikling som resultatet, siger Einar Jon Skulason Hansen.

Fakta

Nordisk Legepladsinstitut inspicerer og certificerer legepladser, udendørs og indendørs aktivitetsområder, parkour, udendørs fitness, skaterbaner, multibaner, hoppepuder osv. Desuden gennemføres kurser i sikkerhed og vedligehold på dem.

Seneste artikler

 
Randi Hedelund Jeppesen med et af hendes vigtigste IT-hjælpemidler; en smartphone. Foto: Cathrine Drud.

Jeg holder aldrig fri fra at være ordblind

Lærer trækker på egen erfaring som ordblind for at hjælpe børn med læsevanskeligheder

IT-hjælp til ordblinde · 23-11-2020

At få spist og få energi er afgørende for, om børnene trives i skolen både fagligt og socialt. Foto: Claus Rasmussen

Sæt spisepausen i fokus

Ved overgangen fra børnehave til skole er det vigtigt at være opmærksom på betydningen af en god spisepause, siger forsker

Mejeriforeningen · 23-11-2020

Undervisningsforløbet giver eleverne redskaber til at sætte ord på følelser og tale om relationer.

Det gør det lidt nemmere at forstå dem, man går i klasse med

Undervisningsforløbet Perspekt 2.0 giver eleverne redskaber til at sætte ord på følelser, løse konflikter og tale om forskellighed og relationer

Perspekt · 23-11-2020

Lise Sohl Jeppesen, udviklingskonsulent,  Dansk Skoleidræt.

Bevægelse i løbet af skoledagen: Sæt ind i undervisningstiden

Forskere fra Syddansk Universitet giver unikt indblik i skolebørns bevægelse under faglige lektioner, frikvarterer og i løbet af hele skoledagen. Især i undervisningstiden er der rum til forbedring. Få tips til enkle øvelser

Leg og bevægelse · 23-11-2020

Professor Arsen K. Mejlikov fra DTU-Byg International

Rigtig ventilation giver næring til hjerne og krop

Effektiv indlæring er i skolerne sparet væk i bestræbelserne på energiøkonomisk gevinst. De offentlige bygninger har over de seneste 50 år tabt pusten efter gennemgribende fokus på tætning og isolering

KE Fibertec & Vent2U · 23-09-2020