Den obligatoriske eksamenslæsning på skolen skal gerne gavne både de fagligt dygtige elever og de elever, der ikke er så godt med fagligt, siger viceskoleleder Ebbe Weng, Sdr. Vang Skole.
Den obligatoriske eksamenslæsning på skolen skal gerne gavne både de fagligt dygtige elever og de elever, der ikke er så godt med fagligt, siger viceskoleleder Ebbe Weng, Sdr. Vang Skole.

Obligatorisk eksamens­læsning på skolen

Sdr. Vang Skole indfører obligatorisk lektielæsning for 9. klasse-eleverne på nogle af de dage, hvor der ikke er eksamen

9. klasse-eleverne på Sdr. Vang Skole skal være bedre til at forberede sig til deres eksamener. Derfor indfører skolen obligatorisk lektielæsning på skolen på de dage, hvor eleverne ikke skal til eksamen.

Skolens ledelse og bestyrelse har besluttet, at man fra i år indfører obligatorisk eksamenslæsning på skolen nogle timer hver formiddag på de dage, hvor eleverne ikke er til eksamen. Eksamensperioden er på cirka 16-17 dage, så det vil komme til at dreje sig om seks-otte dage, hvor eleverne skal møde op på skolen for at forberede til sig eksamen, oplyser viceskoleleder Ebbe Weng.

Han fortæller videre, at skolens ansatte hvert år oplever, at nogle elever ikke prioriterer at bruge dagene ind imellem og ikke har styr på deres papirer.

– Vi vil gerne tage lidt hånd om det, så eleverne får forberedt sig og kan få støtte til deres eksamenslæsning. Vi sætter fokus på, at de skal gøre deres 9. klasse færdig og håber at gøre dem endnu skarpere. Det er første gang, de skal til en eksamen, og vi vil gerne give dem en god oplevelse, siger Ebbe Weng.

Skal gavne alle

Ved den obligatoriske eksamenslæsning vil en faglærer fra det fag, som eleverne skal til eksamen i næste gang, være til stede for at hjælpe eleverne.

Ebbe Weng forklarer, at den obligatoriske eksamenslæsning på skolen gerne skal gavne både de fagligt dygtige elever og de elever, der ikke er så godt med fagligt.

– Samtidig skal eleverne til flere gruppeprøver, og her vil vi både understøtte den fælles forberedelse og samtidig give dem adgang til de faglokaler, de skal bruge (f.eks. idræt og naturfag). Det handler om at få løftet alle eleverne. De fagligt dygtige kan få endnu mere støtte, og det samme kan elever, der har faglige udfordringer, og på den her måde sikrer vi os, de i hvert fald får læst nogle timer hver dag, siger Ebbe Weng.

Gode erfaringer

Ideen til den obligatoriske eksamenslæsning på skolen fik ledelsen på Sdr. Vang Skole fra en skole i Horsens sidste år. Skolen indførte ordningen og har gode erfaringer med det.

– Der har altid været en løs snak her om, at ikke alle elever får forberedt sig lige godt. Nu håber vi at få løftet nogen, og at eleverne bliver mere sikre i at gå til prøve. Vi kan håbe, at vi især kan løfte den gruppe, der har svært ved at få læst til eksamen, og kan vi så også løfte nogle elever med hensyn til karaktererne, er det et ekstra plus, siger Ebbe Weng.

Seneste artikler

Seks ud af ti elever mener, at de efter forløbet har større indflydelse på, hvad de spiser i skolen. Hver anden har lyst til at spise mere sundt. 68 procent ved mere om, hvad der er sundt.

10.000 børn skal skabe bedre skolemåltider

Syv ud af ti elever ved mere om, hvad der er sundt, og hver anden elev vil spise sundere. Det er to af de konkrete resultater af et undervisningsforløb om mad og sundhed

Madmovers · 07-06-2018

 
Den obligatoriske eksamenslæsning på skolen skal gerne gavne både de fagligt dygtige elever og de elever, der ikke er så godt med fagligt, siger viceskoleleder Ebbe Weng, Sdr. Vang Skole.

Obligatorisk eksamens­læsning på skolen

Sdr. Vang Skole indfører obligatorisk lektielæsning for 9. klasse-eleverne på nogle af de dage, hvor der ikke er eksamen

Eksamenslæsning · 07-06-2018

 
MentorDanmark er gået sammen med algoritmeforskere fra Danmarks Tekniske Universitet og har udviklet et intelligent stykke software, som sikrer, at det altid er den rigtige vikar som kommer ind til de rigtige vikartimer ud fra en lang række parametre som fagprofil, kendskab og relation til klassen, erfaring, mellemtimer, pædagogiske præferencer m.m.

Ny teknologi vil ændre vikardækningen

Nyt koncept vil ikke kun spare landets skoler for en masse tid og bøvl i morgentimerne, men også løfte selve undervisningen i vikartimerne

MentorDanmark · 07-06-2018

 
I første omgang vil antimobbeprogrammet blive afprøvet i udvalgte kommuner, herunder Københavns og Billund kommuner.

Hele skolen skal involveres i kampen mod mobning

Alle på og omkring skolen skal være en del af indsatsen mod mobning. Det viser erfaringer fra udlandet, og det er kernen i Alliancen mod mobning

Alliancen mod mobning · 07-06-2018

 
Vores brug af mobiletelefonen har magt til at fjerne os fra hinanden, underminere læring og forkvakle børn og unges opfattelse af, hvad der er vigtigt i livet, mener Annette Prehn, sociolog og forfatter.

Skoler uden mobiltelefon er vejen frem

Det giver rigtig god mening at sætte klare rammer for elevers brug af mobiltelefoner, mener sociolog og forfatter Anette Prehn

Mobilfri skoler · 07-06-2018