MentorDanmark er gået sammen med algoritmeforskere fra Danmarks Tekniske Universitet og har udviklet et intelligent stykke software, som sikrer, at det altid er den rigtige vikar som kommer ind til de rigtige vikartimer ud fra en lang række parametre som fagprofil, kendskab og relation til klassen, erfaring, mellemtimer, pædagogiske præferencer m.m.
MentorDanmark er gået sammen med algoritmeforskere fra Danmarks Tekniske Universitet og har udviklet et intelligent stykke software, som sikrer, at det altid er den rigtige vikar som kommer ind til de rigtige vikartimer ud fra en lang række parametre som fagprofil, kendskab og relation til klassen, erfaring, mellemtimer, pædagogiske præferencer m.m.

Ny teknologi vil ændre vikardækningen

Nyt koncept vil ikke kun spare landets skoler for en masse tid og bøvl i morgentimerne, men også løfte selve undervisningen i vikartimerne

På landsplan er hver 10. time i folkeskolen vikardækket (krl.dk). Udviklingen har været eksplosivt stigende de senere år til stor frustration for forældre og elever. Skolerne har haft svært ved at følge med, og vikarerne bliver dagligt sendt ud til fag de ikke har kompetencer til at undervise i, og det ender derfor tit med rundbold, fodbold eller Netflix.

– Det nyttede ikke noget, når jeg blev sendt ned til to timers fransk, når jeg ikke kan et ord fransk, siger tidligere vikar Nicklas Kany, stifter af MentorDanmark og tilføjer:

– Det er jo spild af min tid og elevernes tid. Der skal selvfølgelig en vikar til, som kan sproget og dermed også skabe glæde og begejstring omkring det at lære fransk. Vikartimerne bør tages mere alvorligt.

Derfor er folkene bag MentorDanmark gået sammen med algoritmeforskere fra Danmarks Tekniske Universitet og har udviklet et intelligent stykke software, som sikrer, at det altid er den rigtige vikar som kommer ind til de rigtige vikartimer ud fra en lang række parametre som fagprofil, kendskab og relation til klassen, erfaring, mellemtimer, pædagogiske præferencer m.m.

Skole for vikarer

Derudover har de udviklet en vikarskole, hvor alle vikarer læres op i kompetencer som blandt andet klasserumsledelse og konflikthåndtering.

– Man kan heller ikke forvente, at en ny vikar kan gå ind i en klasse og indtage rummet med troværdighed, hvis ikke vedkommende kender til de gængse pædagogiske virkemidler. Derfor har vi også udviklet vores egen vikarskole, så vi nemmere kan skabe de gode og spændende vikartimer med fagligheden i højsædet, siger Nicklas Kany, som udover at opkvalificere skolens eksisterende vikarkorps oven i købet kan tilbyde skolerne adgang til en stor database med tusindvis af pædagogisk screenede vikarer med høje faglige kompetencer.

– Hos MentorDanmark har vi over 3.000 lektiehjælpere, som alle er screenet og oplært på workshops. Det vil sige, at når skolens eget vikarkorps ikke rækker, og man er nødsaget til at aflyse timer, eller når der skal rekrutteres til langtidssygemeldinger eller barselsvikariater, så står vi også klar med et sikkerhedsnet, siger Nicklas Kany.

Konceptet har været i testfase på flere skoler i Københavns Kommune og Tårnby Kommune i foråret og rulles videre ud på flere skoler i efteråret.Projektet, som er døbt Substy, er støttet af Innovationsfonden.

Vikardækning

Skolebestyrelsen kan fastsætte principper for vikardækning. Hvis det faste undervisende personale er sygemeldt eller af anden grund ikke kan gennemføre den planlagte undervisning, kan skolelederen vælge at aflyse timen eller overlade den til en vikar. Indsættelsen af en vikar kan ske dels for at have et forsvarligt tilsyn med eleverne og dels for at gennemføre den planlagte undervisning.

Vikartimer tæller dog kun med i minimumstimetallene, hvis der er foregået undervisning i faget i vikartimen. Og hvis en vikar skal stå for undervisningen, skal vedkommende i udgangspunktet opfylde de samme kvalifikationskrav, som gælder for de faste undervisere. Det er ikke altid muligt at skaffe vikarer, der lever op til kravene, men skolen har pligt til at forsøge.

Undervisningstimer, der dækkes af vikarer uden læreruddannelse eller særlige kvalifikationer, kan alene anses for gennemførte, hvis vikaren har fået forudgående instruktion til undervisningen.

I indskolingen er der dog åbnet mulighed for, at pædagoguddannede kan være vikarer ved lærerens fravær.

Skolebestyrelsen kan fastsætte principper for vikardækning – for eksempel som en del af ”princippet for undervisningens organisering”.

Kilde: Skole & Forældre

Om MentorDanmark

MentorDanmark er landets største og eneste landsdækkende lektiehjælpsvirksomhed med mere end 3.300 undervisere. MentorDanmark blev stiftet af Nicklas Kany i 2013 og vandt i 2014 Ivækstprisen for ”Årets væksteventyrer”, samt juryprisen EY’s ”Entrepreneur Of The Year” ved landskåringen i 2015. Senest blev virksomheden nordisk vinder af ”People’s Choice” prisen ved Nordic Startup Awards 2017.

Seneste artikler

 
Opera, ballet, skuespil og klassisk musik bliver sat på skoleskemaet for endnu flere børn og unge i hele landet i partnerskab med Det Kongelige Teater.

Klassisk scenekunst på skoleskemaet

Det Kongelige Teater er gået sammen med flere kommuner i hele landet om at give børn og unge mulighed for at stifte bekendtskab og arbejde med klassisk scenekunst i skolen

Det Kongelige Teater · 03-12-2018

– Der er solide argumenter for at integrere naturfagene frem for at undervise i dem som individuelle fag, hvis man vil tage de overordnede formål med uddannelserne alvorligt, mener professor emeritus Jens Dolin.

Vi skal videre med et integreret naturfag i skolen

Skal naturfagene i skolen være adskilte eller arbejde sig hen mod et fælles fag? Professor emeritus Jens Dolin, der gennem sit arbejdsliv har forsket i naturfagsdidaktik, er ikke i tvivl om, at vi skal videre med at få fokus på sagen frem for enkeltfaget.

Institut for naturfagsdidaktik · 03-12-2018

Den industrielle udvikling er i fokus i forløbet ”Fra Håndværk til Robot”. Undervisningsforløbet kommer ind på dampmaskinens påvirkning af samfundet, migrationen fra land til by, samlebåndsarbejde og det hårde liv på fabrikkerne.

Der var engang en dampmaskine

Teknisk Museum i Helsingør inviterer skolernes elever ind i teknikkens verden

Teknisk Museum · 03-12-2018

Folkeskolelærer Iben Lund Abrahamsen slap af med sine fysiske gener, efter hun ikke længere skulle overanstrenge sin stemme.

Læreren fandt selv ud af at skabe bedre akustik

Høretekniske hjælpemidler hjælper Iben Lund Abrahamsen, så hun ikke belaster stemmen, når hun underviser

Sonova · 03-12-2018

I dag er der i alt 17 titler og syv forskellige sprog på det lille forlag i Frederikssund, Bjerre Trykkeri og Forlag.

Et livsværk med grammatikbøger

Siden 1982 har Bjerre Trykkeri og Forlag produceret og leveret grammatikbøger til de danske skoleelever

Bjerre trykkeri & forlag · 03-12-2018