I første omgang vil antimobbeprogrammet blive afprøvet i udvalgte kommuner, herunder Københavns og Billund kommuner.
I første omgang vil antimobbeprogrammet blive afprøvet i udvalgte kommuner, herunder Københavns og Billund kommuner.

Hele skolen skal involveres i kampen mod mobning

Alle på og omkring skolen skal være en del af indsatsen mod mobning. Det viser erfaringer fra udlandet, og det er kernen i Alliancen mod mobning

Fra skoleleder til pedel, fra 0. til 10. – alle skal med i kampen mod mobning, hvis den skal vindes. Det er tanken bag en stor indsats mod mobning, som nu kan igangsættes med støtte fra tre af Danmarks fonde; Ole Kirk’s Fond, TrygFonden og A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal.

Hvis mobning for alvor skal stoppes, skal der sættes ind fra flere sider, og alle på og omkring skolen skal være en del af indsatsen. Det viser erfaringer fra udlandet, og det er kernen i Alliancen mod Mobnings første store indsats. Bag Alliancen står Mary Fonden, Red Barnet og Børns Vilkår.

Ledere og lærere er ofte i vildrede over, hvordan de bedst håndterer mobning. Det er tit overladt til de enkelte klasseteam at håndtere mobningen. Det er en alt for sårbar situation for både klassens børn og lærere. Derfor efterspørger mange skoler en samlet anvisning på, hvordan de bedst arbejder med at bekæmpe mobning og fremme trivsel for alle skolens børn, forklarer Jonas Keiding Lindholm, generalsekretær for Red Barnet.

Flere indsatser

Det nye program vil bestå af flere indsatser, herunder kompetenceudvikling for skolens personale og forældrebestyrelse, hjælp til at oversætte den lovpligtige antimobbestrategi til konkret handling og udvikling af antimobberedskaber – i første omgang til mellemtrinnet, hvor mobning er mest udbredt. Ambitionen er at skabe et samlet, kvalitetssikret tilbud til skoler, som ønsker at arbejde for mobbefri miljøer.

Ud over Mary Fonden har Ole Kirk’s Fond, A.P. Møller Fonden og Trygfonden valgt at støtte projektet, som har et budget på godt 19 mio. kr. over de næste tre år.

– Vi har fra start i Alliancen mod mobning haft et ønske om at se mobning i relation til kompetencer og kultur på skolen som helhed. Det er både krævende og ambitiøst, og vi er meget glade for den tillid, som de tre fonde har vist os med den flotte bevilling, siger Helle Østergaard, direktør i Mary Fonden.

International viden

Indsatsen samler international viden og erfaringer samt de tre organisationers mangeårige arbejde for børns trivsel. Med finansieringen på plads kan arbejdet med at udvikle, afprøve og evaluere redskaberne i det nye program gå i gang.

– Vi ved meget, men langt fra nok om at forebygge mobning i skolen. Der er desværre ingen nemme eller hurtige løsninger på at komme problemet til livs. Med vores nye, fælles initiativ vil vi kunne hjælpe mange flere børn ved at styrke voksne i at forebygge og gribe ind over for mobning, siger direktør i Børns Vilkår, Rasmus Kjeldahl.

I første omgang vil programmet blive afprøvet i udvalgte kommuner, herunder Københavns og Billund kommuner. Et udvalg af skoler i hver kommune vil teste redskaberne, som siden vil blive tilpasset i tæt dialog med pædagoger, lærere, skoleledelse, elever, forældre og eksperter på trivselsområdet. På sigt skal programmet tilbydes alle skoler, ligesom det er ambitionen at udvikle konkrete materialer til udskolingen.

Om mobning

Der udarbejdes forskellige statistikker omkring mobning i Danmark. Alliancen mod mobning anvender Den Nationale Trivselsmåling (Trivselsmålingen), som siden 2015 årligt har målt på mobning og trivsel blandt eleverne på 0.-9. klassetrin.

I 2017 angav 20 % af eleverne – dvs. hvert femte barn – i 4.-9. klasse, at de havde oplevet mobning meget tit, tit, nogle gange eller sjældent i det pågældende skoleår. I 4. klasse angav 26 % i 2017-undersøgelsen, at de havde oplevet mobning.

Det har siden 2009 været et lovkrav, at folkeskoler skal have en antimobbestrategi. Siden 1. august 2017 har lovkravet også omfattet privat- og friskoler. Ifølge en undersøgelse fra DCUM fra 2017 opfylder 13 % af landets folkeskoler ikke kravet.

I 2017 blev det vedtaget ved lov, at en elev eller hans/hendes forældre kan klage, hvis skolen eller uddannelsesstedet ikke gør tilstrækkeligt for at forhindre mobning generelt eller for at standse konkrete mobbesituationer på skolen.

Man kan klage over mobning

Siden august sidste år har der været nye regler for skolers og uddannelsessteders forebyggelse og håndtering af mobning. Formålet med loven er, at skoler/uddannelsessteder målrettet tager hånd om problemer med mobning – både ved at have en forebyggende indsats samt ved at håndtere situationer, når der konstateres problemer med mobning.

Hvis elever eller forældre oplever, at skolen/uddannelsesstedet ikke tilstrækkeligt forebygger og håndterer mobning, har de med de nye regler mulighed for at klage. Dertil er den nationale Klageinstans mod Mobning blevet oprettet.

Klageinstansen mod Mobning er oprettet som en del af Dansk Center for Undervisningsmiljø (DCUM), som har stor erfaring med at vejlede og rådgive skoler om trivsel og mobning, og som kan trække på viden herom i konkrete sager. Klageinstansen vil drage nytte af DCUMs nuværende aktiviteter og mangeårige erfaring på området og vil således understøtte skolernes trivselsarbejde og hjælpe skolerne med at blive bedre til at håndtere mobning.

Formålet med oprettelse af klageinstansen er, at problematiske situationer løses lokalt, og elever og forældre hjælpes i sager om mobning, hvor skolen ikke griber ind. Klageinstansen vurderer en indsendt sag og returnerer den til skolens øverste ansvarlige med eventuelle påbud om at handle samt anbefalinger til håndtering af situationen, hvis dette er muligt. Fastsættelse af sanktioner vil være sidste udvej til at løse problematiske situationer og bruges normalt kun, hvor en skole modsætter sig påbud.

Skolernes lokale strategier og forebyggende arbejde er således et forsat vigtigt led i kampen mod mobning. Håbet er, at en samlet indsats på sigt vil være med til at mindske mobning og sikre elevernes trivsel og læring.

Seneste artikler

 
Ifølge en ny undersøgelse fra Dansk Skoleidræt bevæger kun ni pct. af eleverne i udskolingen sig hver dag i forbindelse med undervisningen.

Mere bevægelse i undervisningen for de store elever

Kræftens Bekæmpelse tilbyder nu også undervisningsværktøjet ”Leg på streg” til udskolingen, så eleverne fra 7.-9. klasse kan få mere bevægelse i løbet af dagen

Kræftens Bekæmpelse · 22-02-2019

25.000 skoleelever fandt nye, sunde bakterier i naturen

Verdens hidtil største indsamling af bakterier fra naturens planter, Masseeksperiment 2018, har resulteret i et opsigtsvækkende fund: Over to dage har forskerne opdaget ti hidtil ukendte bakteriearter, alle potentielt gavnlige mælkesyrebakterier

Masseeksperimentet · 22-02-2019

 
Metoden går bl.a. ud på at arbejde kreativt med kendt danskfagligt stof som bogstavelyde, håndfonemer, bogstavernes betydning i sproget, deres form, m.v.

Sang, rap og bevægelse lærer børnene i 0. klasse avancerede bogstavelyde

Helt nyt koncept integrerer sang, rap og bevægelse i 0. klasselederens undervisning som en fast del gennem hele året

Ordstrømmen · 22-02-2019

 
Til jul sidste år fik fire lotteri-sælgere fra 3.A. på Institut Sankt Joseph mulighed for at overrække en flot check på 13.000 kroner til Børnehjælpsdagens arbejde. Det var klassens overskud ved salg af i alt 1.000 julelodder. Checken blev overrakt til Børnehjælpsdagens ambassadør Bubber.

Børn hjælper børn – gennem lotterier

Overskuddet fra lodsalget hos Børnehjælpsdagen går til arbejdet med anbragte børn og udsatte unge i Danmark

Børnehjælpsdagen · 22-02-2019

 
Faget teknologiforståelse skal skabe viden om, hvordan man bedst muligt styrker teknologiforståelse hos den enkelte elev.

Teknologiforståelse skal afprøves på 46 skoler

Fælles Mål for det nye fag teknologiforståelse er på plads. Det vil de kommende tre år blive afprøvet på de 46 folkeskoler, som er en del af et forsøg

Teknologiforståelse · 22-02-2019