Med et undervisningsforløb hos Arbejdermusset får man indblik i datidens baggårde og det hårde børneliv.
Med et undervisningsforløb hos Arbejdermusset får man indblik i datidens baggårde og det hårde børneliv.

Slaget på Fælleden, børnearbejde eller jul med familien Hansen

En tur på Arbejdermuseet giver historisk indblik for alle skoletrin med udstillinger og fortællinger

Arbejdermuseet tilbyder undervisningsforløb, der udvikles i tæt dialog og samarbejde med elever og lærere. Forløbene udvikles, så de understøtter de enkelte fags mål og indhold og med fokus på folkeskolens formålsparagraf.

Til hvert undervisningsforløb knytter der sig lærervejledninger og forslag til før- og efteropgaver, så der skabes sammenhæng mellem elevernes arbejde i skolen og på museet.

På julebesøg

I forhold til elever fra indskolingen kan man f.eks. tage på julebesøg hos familien Hansen, en arbejderfamilie fra 1958, og hjælpe dem med forberedelserne frem til juleaften. Julen i 1950’erne var for mange arbejderfamilier hjemmelavet. Gaver kunne strikkes og produceres hjemme, marcipanen blev erstattet af mosede kartofler, og Sputnik-julekalenderen kunne gemmes og genbruges år efter år. I forløbet får eleverne en oplevelse af julen i en tid præget af besættelsens eftervirkninger og samtidig en tid, hvor der dukker mange nye juleskikke op.

Eleverne kommer helt tæt på datidens juleforberedelser gennem brug af genstande og iagttagelser og oplevelser i den julepyntede udstilling om 1958. Til sidst producerer eleverne deres egne små garnnisser efter tidens opskrifter og opfindsomhed.

Børnearbejde

Et forløb for mellemtrinnet kunne være omkring børns vilkår i arbejdslivet. Undervisningsforløbet giver eleverne indsigt i børns hverdagsliv i den gryende storby København omkring år 1900. En by, hvor de mange fabrikker og arbejderfamilierne har brug for børns arbejdskraft.

Eleverne arbejder med genstande og lege, der er med til at gøre historien nærværende. De rekonstruerer baggårdens lege, finder sovepladser på steder, der synes umulige, og besøger datidens skole. Til sidst sendes eleverne på tændstikfabrikken, én af de industrier, der brugte flest børnearbejdere.

Forløbet giver rig mulighed for, at I på skolen kan diskutere forskellige tiders syn på barnet eller børnearbejde i et globalt nutidigt perspektiv.

Slaget på Fælleden

I foråret 1872 strejkede murerne på Nørrebro: De ville have den såkaldte slavetime afskaffet, så arbejdsdagen skulle vare fra seks morgen til seks aften frem for som hidtil til syv aften. Men hvad fik egentlig murerne til at gå i strejke? Og hvordan gik det til, at flere arbejdere end kun murere samlede sig til møde på Nørre Fælled 5. maj 1872? Og hvorfor først forbød og siden opløste politiet dette møde? Det kunne være et forløb for eleverne i udskolingen.

På byvandringen Slaget på Fælleden udstyres eleverne med individuelle, historiske identiteter fra industrialiseringens Nørrebro og undersøger i fællesskab gennem øvelser og oplæg, hvordan mennesker har boet, arbejdet og haft mulighed for at søge politisk indflydelse. Eleverne møder strejken og deltagelsen i Fælledmødet som to historiske dilemmaer – og hører, hvordan Fælledmødet endte som ”Slaget på Fælleden”.

 

Seneste artikler

Professor Arsen K. Mejlikov fra DTU-Byg International

Rigtig ventilation giver næring til hjerne og krop

Effektiv indlæring er i skolerne sparet væk i bestræbelserne på energiøkonomisk gevinst. De offentlige bygninger har over de seneste 50 år tabt pusten efter gennemgribende fokus på tætning og isolering

KE Fibertec & Vent2U · 23-09-2020

Lokal brobygning mellem den lokale folkeskole og eksempelvis det stedlige gymnasium kan betyde meget for at højne fremmedsprogene.

Brobygning for at styrke fremmedsprog i undervisningen

Det Nationale Center for Fremmedsprog, NCFF, har snart eksisteret i to år. To spændende og mildt sagt begivenhedsrige år, hvor der er igangsat en lang række projekter og initiativer, der skal være med til at løfte fremmedsprogene

Det Nationale Center for Fremmedsprog · 22-09-2020

Lynguide til mentalisering

Hvad er mentalisering? Hvorfor er det relevant? Og hvad skal du have for øje, når du arbejder mentaliseringsbaseret? Få svar med denne lynguide til mentalisering. For lærere og pædagoger, der arbejder med elever med særlige behov

At kunne se bag om adfærd · 21-09-2020

The sad snail Sandy

Børnenes selvkreativitet er i konstant fare

Det mener børnebogsforfatteren Stig Seberg, der via eget forlag har udgivet en serie lydbøger for børn, der giver ro til børn og voksne

Engelskundervisning · 18-09-2020

 
Lena Lindenskov og Peter Weng

Gør brug af samtalen i matematik

I dette indlæg giver to eksperter i matematikundervisning gode råd til kunsten at skabe interesse for matematik hos elever på især mellemtrinnet

Matematikundervisning · 09-09-2020