Elever fra Byskovskolen i Ringsted med grundlægeren af Skoleglæde.nu, Henrik Leth, på brobygningsdage. Eleverne lærte om trænings betydning for læring og trivsel.
Elever fra Byskovskolen i Ringsted med grundlægeren af Skoleglæde.nu, Henrik Leth, på brobygningsdage. Eleverne lærte om trænings betydning for læring og trivsel.

Skoleglæde-koncept med succes

7500 elever og 500 lærere landet over har været igennem Skoleglæde.nu’s forløb for at øge elevers trivsel

En kombination af motion, mentaltræning, teambuilding og ernæringsviden, der er nemt at flette ind i de faglige timer med digitale videoer og pakkeklart undervisningsmateriale, er blevet populært i de danske skoler.

De har alle fået positive reaktioner fra lærere og elever, og evalueringen fra Greve har vist øget trivsel for elever i alt fra skoleglæde til koncentrationsevne og mere fællesskab. Selv langt efter forløbene er overståede, bruger flere lærere stadig redskaberne.

– Jeg har brugt øvelserne stort set hver dag siden 2016, og eleverne er helt vilde med dem. Let at sætte i gang, let at afvikle og let at gøre børn glade med, siger Jeanette Madsen, der er lærer på Søndermarkskolen.

Ifølge forsker Per Schultz Jørgensen er det netop vigtigt at trivselsprojekter forankres i skolens kultur for at blive en succes – frem for korte projekter, hvor lærere og elever stopper med at bruge øvelserne bagefter. Og han ser et stort potentiale.

– Hos Skoleglæde.nu er jeg glad for at se, at klassemiljøet og teamet er i fokus. For børn skal støttes af et fællesskab, der støtter og anerkender den enkelte og udvikler stærke sociale forpligtelser. Det er rammen, hvor den kropslige og mentale træning kan blive forankret i fælles normer, siger Per Schultz Jørgensen.

– Øvelserne i Skoleglæde.nu kan uden tvivl være med til at give unge en hjælp til at finde en indre ro og dermed også til at udvikle en robusthed i forhold til det øgede pres, de lever med, siger han.

Eleverne lærer personligt lederskab

Ernæringsekspert Christian Bitz, danmarksmesteren i karate og en buddhistisk munk er eksempler på eksperter, der er brugt i materialet for at udfordre eleverne i kritisk tænkning, samarbejde, og hvordan de kommunikerer med hinanden.

– Vi ved, at stor variation i undervisningen med teambuilding motiverer eleverne og hjælper til at understøtte kravene til det 21. århundredes kompetencer. Og lærerne kan gå i gang uden den store forberedelse. Frem over kan mindfulness også let flettes ind i undervisningen, så eleverne bliver endnu bedre til at takle deres egne indre bekymringer, siger Henrik Leth.

Ud over Ikast-Brande har Fredensborg, Gentofte, Albertslund og Greve Kommune, samt en længere række skoler spredt i landet, brugt Skoleglæde.nu.

Guidede øvelser

Skoleglæde.nu gør det via forskellige fysiske øvelser let for elever og undervisere at øge den fysiske aktivitet i skoletimerne til gavn for øget sammenhold, indlæring og overskud til at tackle skolelivet. Konceptet indeholder teambuilding, coaching-øvelser, konflikthåndtering, ernæringsviden og mindfulness. Lærere kan let implementere øvelserne ved at afspille de korte guidede øvelser via nettet over for eleverne.

Det hele startede i 2013, hvor grundlægger, fitness­coach og tidligere skolelærer Henrik Leth holdt oplæg for lærerne i Albertslund Kommune. Her indså han, at lærerne havde brug for lettilgængeligt og hurtigt implementerbart undervisningsmateriale, for at konceptet ville blive brugt. Det er Henrik Leth, der i samarbejde med et team af lærere og eksperter, har udviklet portalen.

 

Fakta

  • Kun en ud af ti elever får de 45 minutters bevægelse i skolen, som skolereformen kræver, står der i en rapport lavet af Center for Ungdomsstudier.
  • Danmark er det næst dårligste land (nr. 41 ud af 42 europæiske lande) i forhold til at hjælpe 11-årige børn med at gennemføre Sundhedsstyrelsens anbefaling af én times motion om dagen ifølge en WHO-undersøgelse fra 2016.
  • Der er 26,1 procent af eleverne i 4.-9. klasse, der keder sig så meget i skolen, at det betragtes som læringshæmmende ifølge tal fra Den Nationale Trivselsmåling 2016. Samme rapport viser desuden, at kedsomheden stiger i de højere klassetrin.

Seneste artikler

I Skagen kan man opleve både natur og historie som for eksempel Råbjerg Mile, Den tilsandede kirke, Grenen, Skagens Museum og Skagen Klitplantage.

Lejrskole på toppen af Danmark

På Skagen Strand bor man op til syv personer i ferieboliger, som har fuldt udstyret køkken. Eleverne har derfor mulighed for selv at planlægge og lave deres måltider. Derudover er der mulighed for fælleslokaler

Skagen Strand · 12-10-2018

 
Skal man gøre et godt skolesystem endnu bedre, er der i stedet brug for støtte til lærernes og skoleledernes professionalitet og innovation, mener Per Fibæk Laursen, professor på Aarhus Universitet.

Meget af det, vi har gjort siden 1994, har ikke virket

Der har ikke manglet penge i skolepolitikken. Hvad der har manglet, er først og fremmest en troværdig forandringsstrategi, mener Per Fibæk Laursen, professor på Aarhus Universitet

Kronik · 12-10-2018

Unisport har netop lanceret et fyldmateriale, der kan afløse mikroplasten i traditionelle kunstgræsbaner – et organisk og fuldt biologisk nedbrydeligt materiale.

Miljørigtigt fyldmateriale til kunstgræs

Det er ikke nødvendigt at svine naturen til med mikroplast fra kunstgræsbaner. Nu kan man nemlig bruge et helt nyt granulat til at fylde kunstgræsbanen med – og det er fuldt ud biologisk nedbrydeligt

Unisport · 12-10-2018

På museet kan eleverne opleve mere end 1.000 års kunst og kulturhistorie fra Marokko i vest til Indien i øst.

Kulturmøder i kunsten

Når elever besøger Davids Samling, bliver de ofte overraskede og fascinerede ved tanken om, at de nu – midt i København – befinder sig i en af de største samlinger af islamisk kunst i verden!

Davids Samling · 12-10-2018

Danske forskere har vist, at elever forbedrer deres hjernefunktion i op til en time efter, at de har været fysisk aktive. Dermed bliver eleverne bedre til at præstere og holde fokus i undervisningen, hvis de har bevæget sig først.

Få styr på bevægelsen

Bevægelse har en effekt på elevernes læring. Det viser forskningen. Men hvordan inddrager vi bevægelse i skoledagen, så det giver mening? Bliv klogere på bevægelse i og uden for undervisningen

Let Leg · 07-09-2018