Elever fra Byskovskolen i Ringsted med grundlægeren af Skoleglæde.nu, Henrik Leth, på brobygningsdage. Eleverne lærte om trænings betydning for læring og trivsel.
Elever fra Byskovskolen i Ringsted med grundlægeren af Skoleglæde.nu, Henrik Leth, på brobygningsdage. Eleverne lærte om trænings betydning for læring og trivsel.

Skoleglæde-koncept med succes

7500 elever og 500 lærere landet over har været igennem Skoleglæde.nu’s forløb for at øge elevers trivsel

En kombination af motion, mentaltræning, teambuilding og ernæringsviden, der er nemt at flette ind i de faglige timer med digitale videoer og pakkeklart undervisningsmateriale, er blevet populært i de danske skoler.

De har alle fået positive reaktioner fra lærere og elever, og evalueringen fra Greve har vist øget trivsel for elever i alt fra skoleglæde til koncentrationsevne og mere fællesskab. Selv langt efter forløbene er overståede, bruger flere lærere stadig redskaberne.

– Jeg har brugt øvelserne stort set hver dag siden 2016, og eleverne er helt vilde med dem. Let at sætte i gang, let at afvikle og let at gøre børn glade med, siger Jeanette Madsen, der er lærer på Søndermarkskolen.

Ifølge forsker Per Schultz Jørgensen er det netop vigtigt at trivselsprojekter forankres i skolens kultur for at blive en succes – frem for korte projekter, hvor lærere og elever stopper med at bruge øvelserne bagefter. Og han ser et stort potentiale.

– Hos Skoleglæde.nu er jeg glad for at se, at klassemiljøet og teamet er i fokus. For børn skal støttes af et fællesskab, der støtter og anerkender den enkelte og udvikler stærke sociale forpligtelser. Det er rammen, hvor den kropslige og mentale træning kan blive forankret i fælles normer, siger Per Schultz Jørgensen.

– Øvelserne i Skoleglæde.nu kan uden tvivl være med til at give unge en hjælp til at finde en indre ro og dermed også til at udvikle en robusthed i forhold til det øgede pres, de lever med, siger han.

Eleverne lærer personligt lederskab

Ernæringsekspert Christian Bitz, danmarksmesteren i karate og en buddhistisk munk er eksempler på eksperter, der er brugt i materialet for at udfordre eleverne i kritisk tænkning, samarbejde, og hvordan de kommunikerer med hinanden.

– Vi ved, at stor variation i undervisningen med teambuilding motiverer eleverne og hjælper til at understøtte kravene til det 21. århundredes kompetencer. Og lærerne kan gå i gang uden den store forberedelse. Frem over kan mindfulness også let flettes ind i undervisningen, så eleverne bliver endnu bedre til at takle deres egne indre bekymringer, siger Henrik Leth.

Ud over Ikast-Brande har Fredensborg, Gentofte, Albertslund og Greve Kommune, samt en længere række skoler spredt i landet, brugt Skoleglæde.nu.

Guidede øvelser

Skoleglæde.nu gør det via forskellige fysiske øvelser let for elever og undervisere at øge den fysiske aktivitet i skoletimerne til gavn for øget sammenhold, indlæring og overskud til at tackle skolelivet. Konceptet indeholder teambuilding, coaching-øvelser, konflikthåndtering, ernæringsviden og mindfulness. Lærere kan let implementere øvelserne ved at afspille de korte guidede øvelser via nettet over for eleverne.

Det hele startede i 2013, hvor grundlægger, fitness­coach og tidligere skolelærer Henrik Leth holdt oplæg for lærerne i Albertslund Kommune. Her indså han, at lærerne havde brug for lettilgængeligt og hurtigt implementerbart undervisningsmateriale, for at konceptet ville blive brugt. Det er Henrik Leth, der i samarbejde med et team af lærere og eksperter, har udviklet portalen.

 

Fakta

  • Kun en ud af ti elever får de 45 minutters bevægelse i skolen, som skolereformen kræver, står der i en rapport lavet af Center for Ungdomsstudier.
  • Danmark er det næst dårligste land (nr. 41 ud af 42 europæiske lande) i forhold til at hjælpe 11-årige børn med at gennemføre Sundhedsstyrelsens anbefaling af én times motion om dagen ifølge en WHO-undersøgelse fra 2016.
  • Der er 26,1 procent af eleverne i 4.-9. klasse, der keder sig så meget i skolen, at det betragtes som læringshæmmende ifølge tal fra Den Nationale Trivselsmåling 2016. Samme rapport viser desuden, at kedsomheden stiger i de højere klassetrin.

Seneste artikler

Allan Sørensen, datteren Charlotte Høvdinghof Trebbien Villumsen og sønnen Henrik Høvdinghof. Tilsammen familiefirmaet Skolebutik.dk.

Naturfag er en familiesag

Familiefirmaet Skolebutik.dk har leveret udstyr og løsninger til naturfag i folkeskolen siden 1987

Skolebutik.dk · 27-11-2019

Forlaget Pressto har udgivet en række bøger om ”Social Tænkning”, der ikke bare har vist sig at være en effektiv metode til at hjælpe denne målgruppe – men at også ”almindelige” børn og unge har godt af at få udbygget deres sociale kompetencer.

Sociale kompetencer er indgangen til at klare sig i skolen

Elever, der ikke kan knække de sociale koder, får ofte hurtigt store faglige og sociale problemer i skolen. Det rammer især børn og unge med autisme, ADHD og andre udfordringer i livet, men børn og unges sociale kompetencer er generelt faldende

Forlaget Pressto · 27-11-2019

I Picasso-laboratoriet kommer man tæt på udvalgte værker i udstillingen ”Elsket af Picasso”, hvor eleverne undersøger, hvad billederne siger til os.

På Picasso-laboratorium

På Arken undersøges kunsten i fællesskab gennem dialog og varierende praktisk-kreative tilgange – museet bruges som multimodalt læringsrum

Arken · 27-11-2019

Reventow Museet.

Historisk opdagelsesrejsende på Lolland

Med besøg på Museum Lolland-Falsters udstillinger kommer man så tæt på historien, at man næsten kan mærke den

Museum Lolland-Falster · 27-11-2019

 
En kuglestol, kuglevest eller kuglepude, hvor kuglerne trykker dybt i muskulaturen, og tyngden stimulerer leddene.

Sansestimulation – en hjælp til børn med angst og uro

Hver femte elev i indskolingen har en sanseforstyrrelse, som kan være årsag til angst, uro og dårlig koncentration. Målrettet sansestimulation vil kunne forbedre mange børns evne til at deltage i skolens aktiviteter

Protac · 14-10-2019