Danmarks Læringsfestival er to dage med fuldt drøn på og grobund for masser af netværk.
Danmarks Læringsfestival er to dage med fuldt drøn på og grobund for masser af netværk.

Fyrtårnet for undervisningsverdenen

Danmarks Læringsfestival i marts slår dørene op for masser af inspiration fra forskning og praksis

Af: 

Lisbeth Kjær og Claus Aarøe, projektledere på Danmarks Læringsfestival

Når vi slår dørene op til Danmarks Læringsfestival i Bella Center, er det starten på to dage fyldt med videndeling, netværk og nye retninger. Festivalen er for alle professionelle, som arbejder med læring. Den er et samlingspunkt for pædagoger, lærere, konsulenter og ledere fra hele landet, som får inspiration, ser nye muligheder for udvikling og knytter bånd til kollegaerne.

Danmarks Læringsfestival rykker, når 8.000 engagerede og kompetente deltagere fra undervisningsverdenen mødes. Vi har fået udsagn i evalueringerne, som: “et overflødighedshorn” og “et fyrtårn for undervisningsverdenen”. Titlen som et fyrtårn passer godt til Læringsfestivalen, for det er, når hele sektoren mødes, at man kan sprede ny viden nationalt, og samtidig er banen kridtet op til at sætte nye retninger og se fremad.

Større fokus på kommunernes arbejde og behov

Som noget nyt inviterer vi kommuner med til festivalen. Det giver dem mulighed for at fortælle om de tiltag inden for undervisning og læring, som virker for dem. Vi har opfordret kommunerne til at forberede dialogoplæg, så vi også får en samtale i gang om emner, hvor alle ikke nødvendigvis er enige. Læringsfestivalen må gerne være et sted, hvor holdninger brydes, så dialog opstår, og man bliver tvunget til at reflektere og får større forståelse for mangfoldigheden i uddannelsesverdenen.

Kommunerne kan også vælge et særligt tilbud i konferencen, når de deltager med mere end 20 medarbejdere og ledere fra 0-18-årsområdet. Med denne kommunepakke danner kommunens strategiske fokus rammen for dagen.

Netværk, netværk, netværk

Årets Læringsfestival står bl.a. i netværkets tegn. Håbet er, at der i år i endnu højere grad bliver dannet nye netværk mellem deltagerne.

I festivalens nye app er der en funktion, hvor man kan fortsætte diskussionen efter et oplæg på konferencen, og deltagerne kan kommunikere direkte med oplægsholderen. Vores ønske er at skabe en dialog, der fortsætter efter festivalen ude på institutionerne og i kommunerne.

De analoge netværksformer er også i fokus på dette års Læringsfestival.

Festivalens gæster kommer fra hele landet. Man deler et fagfællesskab, og på festivalen kan man uformelt sætte sig sammen og tale om sine erfaringer og måske spørge ind til, hvordan andre gør det hjemme i deres kommune.

Ny viden skal gøre en forskel derhjemme

For at nye netværk og ny viden ikke blot eksisterer under festivalen, er det altafgørende, at viden bliver omsat til praksis hjemme i undervisningen. Den filosofi afspejler sig fx i sammensætningen af oplægsholdere. Oplægsholderne er udvalgt med det formål, at deres pointer ikke blot skal være teoretisk interessante, men også anvendelige og relevante i hverdagen.

Summen af al den nye viden og inspiration, som deltagerne tager med sig fra Bella Centret, skal i sidste ende komme børnene og de unge ude i skolerne til gode. Deltagerne kommer hjem – klædt på med erfaringer fra andre kollegaer og input fra både gratis udstilleroplæg og konferencen.

Planlæg tiden, og få mere ud af festivalen

Festivalens nye app er et hjælpsomt redskab til at holde styr på festivalens omfattende program. I app’en kan man planlægge sin egen dag med oplæg, se hvor udstillerne har deres stand og kommunikere med andre besøgende.

 

Hvornår

Danmarks Læringsfestival kan opleves d. 6. – 7. marts 2018. Dørene til Bella Center åbner kl. 8.00, og udstillingen har åbent fra kl. 9.00 – 16.00. Sidste oplæg slutter kl. 17.00.

Find det komplette program for festivalen på hjemmesiden: danmarkslaeringsfestival.dk eller i festival-app’en, som du også kan downloade fra hjemmesiden.

Seneste artikler

Visuelt undervisningsmiljø styrker indlæringen

Fokus på indretningen giver mulighed for at skabe udbytterige og aldersdifferentierede undervisningsmiljøer med fagrelevant indhold og læringsprocesser, der fremmer elevernes mulighed for udvikling og læring

Exakt · 23-02-2021

”Blended learning” vinder frem

En blanding af klassisk fysisk undervisning og online læring – ”blended learning” – er på vej frem. Læs i denne artikel om tendenser og fordele ved blended learning

LEBA Innovation · 23-02-2021

 
Sarah Søndergård, konsulent og ejer af virksomheden Talentudvikling i skolen

Tre grundsten i talentarbejdet, som kan skabe ny læringskultur i klasseværelset

I Danmark er vi verdensmestre i at skabe middelelever. Der er en tendens i samfundet til at stræbe efter en middelkultur, hvor alle skal kunne være med, men skulle vi ikke hellere bestræbe os på, at alle elever, svage som stærke, lærer noget, spørger Sara

Talentudvikling · 23-02-2021

 
Jens Peter Christensen, formand for Danmarks Matematiklærerforening.

Hvad kan vi gøre ved faldet i elevernes præstationer i matematik?

Den seneste TIMSS-undersøgelse viste tilbagegang i de danske elevers matematikkundskaber på 4. klassetrin. Danmarks Matematiklærerforening skriver i denne artikel om, hvad det dækker over, og hvad vi kan gøre ved det

Matematiklærerforeningen · 23-02-2021

 
Randi Hedelund Jeppesen med et af hendes vigtigste IT-hjælpemidler; en smartphone. Foto: Cathrine Drud.

Jeg holder aldrig fri fra at være ordblind

Lærer trækker på egen erfaring som ordblind for at hjælpe børn med læsevanskeligheder

IT-hjælp til ordblinde · 23-11-2020