Danmarks Læringsfestival er to dage med fuldt drøn på og grobund for masser af netværk.
Danmarks Læringsfestival er to dage med fuldt drøn på og grobund for masser af netværk.

Fyrtårnet for undervisningsverdenen

Danmarks Læringsfestival i marts slår dørene op for masser af inspiration fra forskning og praksis

Af: 

Lisbeth Kjær og Claus Aarøe, projektledere på Danmarks Læringsfestival

Når vi slår dørene op til Danmarks Læringsfestival i Bella Center, er det starten på to dage fyldt med videndeling, netværk og nye retninger. Festivalen er for alle professionelle, som arbejder med læring. Den er et samlingspunkt for pædagoger, lærere, konsulenter og ledere fra hele landet, som får inspiration, ser nye muligheder for udvikling og knytter bånd til kollegaerne.

Danmarks Læringsfestival rykker, når 8.000 engagerede og kompetente deltagere fra undervisningsverdenen mødes. Vi har fået udsagn i evalueringerne, som: “et overflødighedshorn” og “et fyrtårn for undervisningsverdenen”. Titlen som et fyrtårn passer godt til Læringsfestivalen, for det er, når hele sektoren mødes, at man kan sprede ny viden nationalt, og samtidig er banen kridtet op til at sætte nye retninger og se fremad.

Større fokus på kommunernes arbejde og behov

Som noget nyt inviterer vi kommuner med til festivalen. Det giver dem mulighed for at fortælle om de tiltag inden for undervisning og læring, som virker for dem. Vi har opfordret kommunerne til at forberede dialogoplæg, så vi også får en samtale i gang om emner, hvor alle ikke nødvendigvis er enige. Læringsfestivalen må gerne være et sted, hvor holdninger brydes, så dialog opstår, og man bliver tvunget til at reflektere og får større forståelse for mangfoldigheden i uddannelsesverdenen.

Kommunerne kan også vælge et særligt tilbud i konferencen, når de deltager med mere end 20 medarbejdere og ledere fra 0-18-årsområdet. Med denne kommunepakke danner kommunens strategiske fokus rammen for dagen.

Netværk, netværk, netværk

Årets Læringsfestival står bl.a. i netværkets tegn. Håbet er, at der i år i endnu højere grad bliver dannet nye netværk mellem deltagerne.

I festivalens nye app er der en funktion, hvor man kan fortsætte diskussionen efter et oplæg på konferencen, og deltagerne kan kommunikere direkte med oplægsholderen. Vores ønske er at skabe en dialog, der fortsætter efter festivalen ude på institutionerne og i kommunerne.

De analoge netværksformer er også i fokus på dette års Læringsfestival.

Festivalens gæster kommer fra hele landet. Man deler et fagfællesskab, og på festivalen kan man uformelt sætte sig sammen og tale om sine erfaringer og måske spørge ind til, hvordan andre gør det hjemme i deres kommune.

Ny viden skal gøre en forskel derhjemme

For at nye netværk og ny viden ikke blot eksisterer under festivalen, er det altafgørende, at viden bliver omsat til praksis hjemme i undervisningen. Den filosofi afspejler sig fx i sammensætningen af oplægsholdere. Oplægsholderne er udvalgt med det formål, at deres pointer ikke blot skal være teoretisk interessante, men også anvendelige og relevante i hverdagen.

Summen af al den nye viden og inspiration, som deltagerne tager med sig fra Bella Centret, skal i sidste ende komme børnene og de unge ude i skolerne til gode. Deltagerne kommer hjem – klædt på med erfaringer fra andre kollegaer og input fra både gratis udstilleroplæg og konferencen.

Planlæg tiden, og få mere ud af festivalen

Festivalens nye app er et hjælpsomt redskab til at holde styr på festivalens omfattende program. I app’en kan man planlægge sin egen dag med oplæg, se hvor udstillerne har deres stand og kommunikere med andre besøgende.

 

Hvornår

Danmarks Læringsfestival kan opleves d. 6. – 7. marts 2018. Dørene til Bella Center åbner kl. 8.00, og udstillingen har åbent fra kl. 9.00 – 16.00. Sidste oplæg slutter kl. 17.00.

Find det komplette program for festivalen på hjemmesiden: danmarkslaeringsfestival.dk eller i festival-app’en, som du også kan downloade fra hjemmesiden.

Seneste artikler

Seks ud af ti elever mener, at de efter forløbet har større indflydelse på, hvad de spiser i skolen. Hver anden har lyst til at spise mere sundt. 68 procent ved mere om, hvad der er sundt.

10.000 børn skal skabe bedre skolemåltider

Syv ud af ti elever ved mere om, hvad der er sundt, og hver anden elev vil spise sundere. Det er to af de konkrete resultater af et undervisningsforløb om mad og sundhed

Madmovers · 07-06-2018

 
Den obligatoriske eksamenslæsning på skolen skal gerne gavne både de fagligt dygtige elever og de elever, der ikke er så godt med fagligt, siger viceskoleleder Ebbe Weng, Sdr. Vang Skole.

Obligatorisk eksamens­læsning på skolen

Sdr. Vang Skole indfører obligatorisk lektielæsning for 9. klasse-eleverne på nogle af de dage, hvor der ikke er eksamen

Eksamenslæsning · 07-06-2018

 
MentorDanmark er gået sammen med algoritmeforskere fra Danmarks Tekniske Universitet og har udviklet et intelligent stykke software, som sikrer, at det altid er den rigtige vikar som kommer ind til de rigtige vikartimer ud fra en lang række parametre som fagprofil, kendskab og relation til klassen, erfaring, mellemtimer, pædagogiske præferencer m.m.

Ny teknologi vil ændre vikardækningen

Nyt koncept vil ikke kun spare landets skoler for en masse tid og bøvl i morgentimerne, men også løfte selve undervisningen i vikartimerne

MentorDanmark · 07-06-2018

 
I første omgang vil antimobbeprogrammet blive afprøvet i udvalgte kommuner, herunder Københavns og Billund kommuner.

Hele skolen skal involveres i kampen mod mobning

Alle på og omkring skolen skal være en del af indsatsen mod mobning. Det viser erfaringer fra udlandet, og det er kernen i Alliancen mod mobning

Alliancen mod mobning · 07-06-2018

 
Vores brug af mobiletelefonen har magt til at fjerne os fra hinanden, underminere læring og forkvakle børn og unges opfattelse af, hvad der er vigtigt i livet, mener Annette Prehn, sociolog og forfatter.

Skoler uden mobiltelefon er vejen frem

Det giver rigtig god mening at sætte klare rammer for elevers brug af mobiltelefoner, mener sociolog og forfatter Anette Prehn

Mobilfri skoler · 07-06-2018