Videoer i undervisningen kan gøre arbejdsdagen mere overskuelig.
Videoer i undervisningen kan gøre arbejdsdagen mere overskuelig.

En partner i undervisningen

Med videoer kan undervisningen understøttes på flere måder til gavn for både lærer og elever

Af: 

René Bank Isager, lærer på Kornmod Realskole, Silkeborg

Jeg har nu været lærer i snart 10 år. Det er vel de færreste, der vil lægge hovedet på bloggen og sige, at lærernes arbejdspres er blevet mindre med tiden. Og derfor kan digitale værktøjer være med til at gøre arbejdsdagen mere overskuelig.

Restudy er efter min mening et de bedste – og mest konkret anvendelige – digitale læremidler, som jeg har anvendt i min undervisning. Det er undervisningsvideoer, der giver mig unikke muligheder i understøttelsen af min undervisning på flere måder. Dermed er Restudy med til at gøre min arbejdsdag mere overskuelig, lettere at planlægge og sidst men ikke mindst nemmere at evaluere.

Jeg anvender videoerne på flere måder, der oftest kan overlappe hinanden. En video – eller en del af en video – kan bruges som introduktion for eleverne til et nyt emne. Videoen danner dermed udgangspunkt for en kort, indledende samtale for eleverne om det pågældende emne. Undervejs i forskellige emner anvender jeg især dele af videoer, hvilket er meget nemt at tilgå, idet Restudys videoer er inddelt i kapitler illustreret med små flag, der gør det muligt for mig helt specifikt at finde den del af en video, som jeg har brug for. Fx i et emne omkring Israel-Palæstina-konflikten, hvor jeg ønsker at sætte fokus på zionismens fremkomst. Her kan jeg ved hjælp af Restudys kapitler i videoerne inddrage specifikt den del af videoen, der omhandler denne flig af dette enorme emne. Videoerne er dermed også til en vis grad min rettesnor for, hvordan og hvilke andre materialer jeg bygger emnet op omkring, så jeg ved, hvad de skal arbejde med fra fx analogt materiale, dokumentarer osv. Og jeg kan “spille bold” op ad Restudys videoer, så de bliver et supplement, som eleverne kan bruge som genopfriskning og/eller test af faglige huller.

Hjælp til at blive bedre

Ud over at bruge en video inden et emne påbegyndes eller undervejs, anvender jeg ofte videoerne som en opsamling og bruger i den henseende de quizzer, der er i tilknytning til videoerne, som en del af min samlede evaluering af emnet. Det giver mig dermed som underviser et godt indblik i elevernes udbytte af undervisningen, men også i et evalueringsøjemed en mulighed for at kunne identificere, hvilke elever der måske ikke får det udbytte af undervisningen, som de burde eller kunne. Det giver mig mulighed for fremadrettet bedre at kunne differentiere min undervisning til disse elever ved fx simplere opgaver.

Restudy er med andre ord blevet en uundværlig, konkret anvendelig del af min undervisning, der også er populær blandt mine elever.●

 

Om Restudy

Restudy er en læringsplatform af undervisningsmateriale, der viser fagligt indhold henvendt til elever i 7. klasse i grundskolen til og med elever i 3.g på gymnasiet. Undervisningsmaterialet præsenteres visuelt for eleverne i form af videoundervisning, som gør det let at forstå og giver en afveksling for eleverne.

Restudy har Danmarks største samling af undervisningsvideoer. Eleverne kan få forklaret emnerne så mange gange, de har behov for og få lektiehjælp, når de har brug for det.www.restudy.dk

Seneste artikler

Seks ud af ti elever mener, at de efter forløbet har større indflydelse på, hvad de spiser i skolen. Hver anden har lyst til at spise mere sundt. 68 procent ved mere om, hvad der er sundt.

10.000 børn skal skabe bedre skolemåltider

Syv ud af ti elever ved mere om, hvad der er sundt, og hver anden elev vil spise sundere. Det er to af de konkrete resultater af et undervisningsforløb om mad og sundhed

Madmovers · 07-06-2018

 
Den obligatoriske eksamenslæsning på skolen skal gerne gavne både de fagligt dygtige elever og de elever, der ikke er så godt med fagligt, siger viceskoleleder Ebbe Weng, Sdr. Vang Skole.

Obligatorisk eksamens­læsning på skolen

Sdr. Vang Skole indfører obligatorisk lektielæsning for 9. klasse-eleverne på nogle af de dage, hvor der ikke er eksamen

Eksamenslæsning · 07-06-2018

 
MentorDanmark er gået sammen med algoritmeforskere fra Danmarks Tekniske Universitet og har udviklet et intelligent stykke software, som sikrer, at det altid er den rigtige vikar som kommer ind til de rigtige vikartimer ud fra en lang række parametre som fagprofil, kendskab og relation til klassen, erfaring, mellemtimer, pædagogiske præferencer m.m.

Ny teknologi vil ændre vikardækningen

Nyt koncept vil ikke kun spare landets skoler for en masse tid og bøvl i morgentimerne, men også løfte selve undervisningen i vikartimerne

MentorDanmark · 07-06-2018

 
I første omgang vil antimobbeprogrammet blive afprøvet i udvalgte kommuner, herunder Københavns og Billund kommuner.

Hele skolen skal involveres i kampen mod mobning

Alle på og omkring skolen skal være en del af indsatsen mod mobning. Det viser erfaringer fra udlandet, og det er kernen i Alliancen mod mobning

Alliancen mod mobning · 07-06-2018

 
Vores brug af mobiletelefonen har magt til at fjerne os fra hinanden, underminere læring og forkvakle børn og unges opfattelse af, hvad der er vigtigt i livet, mener Annette Prehn, sociolog og forfatter.

Skoler uden mobiltelefon er vejen frem

Det giver rigtig god mening at sætte klare rammer for elevers brug af mobiltelefoner, mener sociolog og forfatter Anette Prehn

Mobilfri skoler · 07-06-2018