Videoer i undervisningen kan gøre arbejdsdagen mere overskuelig.
Videoer i undervisningen kan gøre arbejdsdagen mere overskuelig.

En partner i undervisningen

Med videoer kan undervisningen understøttes på flere måder til gavn for både lærer og elever

Af: 

René Bank Isager, lærer på Kornmod Realskole, Silkeborg

Jeg har nu været lærer i snart 10 år. Det er vel de færreste, der vil lægge hovedet på bloggen og sige, at lærernes arbejdspres er blevet mindre med tiden. Og derfor kan digitale værktøjer være med til at gøre arbejdsdagen mere overskuelig.

Restudy er efter min mening et de bedste – og mest konkret anvendelige – digitale læremidler, som jeg har anvendt i min undervisning. Det er undervisningsvideoer, der giver mig unikke muligheder i understøttelsen af min undervisning på flere måder. Dermed er Restudy med til at gøre min arbejdsdag mere overskuelig, lettere at planlægge og sidst men ikke mindst nemmere at evaluere.

Jeg anvender videoerne på flere måder, der oftest kan overlappe hinanden. En video – eller en del af en video – kan bruges som introduktion for eleverne til et nyt emne. Videoen danner dermed udgangspunkt for en kort, indledende samtale for eleverne om det pågældende emne. Undervejs i forskellige emner anvender jeg især dele af videoer, hvilket er meget nemt at tilgå, idet Restudys videoer er inddelt i kapitler illustreret med små flag, der gør det muligt for mig helt specifikt at finde den del af en video, som jeg har brug for. Fx i et emne omkring Israel-Palæstina-konflikten, hvor jeg ønsker at sætte fokus på zionismens fremkomst. Her kan jeg ved hjælp af Restudys kapitler i videoerne inddrage specifikt den del af videoen, der omhandler denne flig af dette enorme emne. Videoerne er dermed også til en vis grad min rettesnor for, hvordan og hvilke andre materialer jeg bygger emnet op omkring, så jeg ved, hvad de skal arbejde med fra fx analogt materiale, dokumentarer osv. Og jeg kan “spille bold” op ad Restudys videoer, så de bliver et supplement, som eleverne kan bruge som genopfriskning og/eller test af faglige huller.

Hjælp til at blive bedre

Ud over at bruge en video inden et emne påbegyndes eller undervejs, anvender jeg ofte videoerne som en opsamling og bruger i den henseende de quizzer, der er i tilknytning til videoerne, som en del af min samlede evaluering af emnet. Det giver mig dermed som underviser et godt indblik i elevernes udbytte af undervisningen, men også i et evalueringsøjemed en mulighed for at kunne identificere, hvilke elever der måske ikke får det udbytte af undervisningen, som de burde eller kunne. Det giver mig mulighed for fremadrettet bedre at kunne differentiere min undervisning til disse elever ved fx simplere opgaver.

Restudy er med andre ord blevet en uundværlig, konkret anvendelig del af min undervisning, der også er populær blandt mine elever.●

 

Om Restudy

Restudy er en læringsplatform af undervisningsmateriale, der viser fagligt indhold henvendt til elever i 7. klasse i grundskolen til og med elever i 3.g på gymnasiet. Undervisningsmaterialet præsenteres visuelt for eleverne i form af videoundervisning, som gør det let at forstå og giver en afveksling for eleverne.

Restudy har Danmarks største samling af undervisningsvideoer. Eleverne kan få forklaret emnerne så mange gange, de har behov for og få lektiehjælp, når de har brug for det.www.restudy.dk

Seneste artikler

 
Janne Hedegaard, chef for Nationalt Videncenter om Udsatte Børn og Unge.

Inklusion skal mindske ulighed og styrke fællesskabet

Inklusion skal sætte alle skolens elever i stand til at magte sociale og faglige fællesskaber, men det kræver også, at skolen rummer forskellige former for viden og kompetencer

Inklusion · 24-02-2020

Er det sundt for barnet at bruge så meget tid foran skærmen? Det spørgsmål sætter mediebrugerorganisationen KLF, Kirke & Medier, under debat ved foredrag rundt om i landet.

Tænk over dit barns skærmtid

Foruroligende forskning viser, at intensiv brug af skærme ikke blot sløver, men også risikerer at hæmme udviklingen af hjernen. KLF, Kirke & Medier, tilbyder at tage emnet under debat ved foredrag på skoler

Debat · 24-02-2020

Eleverne sidder med hver deres Chromebook og skriver på livet løs.

Ny metode til skriftsprogsundervisning af de yngste børn

De yngste elever i skolen bliver bedre til at skrive, hvis de kan høre, hvad de skriver, mens de skriver

Lytteskrivning · 24-02-2020

 
Her er et eksempel på et klasselokale efter en ændret indretning.

Få bedre trivsel, ro og overskud ved en ny organisering af skoledagen

Sådan lyder tilbuddet fra lærer, forfatter og kursusholder Karina Winther, der er ophavsmanden til filosofien Ugeskemarevolutionen

UgeskemaRevolutionen · 24-02-2020

 

Det kontantløse samfund rykker ind på skolerne

Med det kontantløse betalingskoncept Skolepenge.dk kan skolen slippe for bøvl og uhygiejniske kontanter og samtidig ruste eleverne til en kontantfri fremtid

Betalingsmidler · 24-02-2020