Til kamp mod usunde snacks

Størstedelen af det sukker vi indtager, spiser vi mellem måltiderne. Nu har 155.000 skolebørn i 4.-7. klasse taget kampen op mod sukkeret

Hele 80 procent af danskernes samlede sukkerindtag stammer ifølge tal fra DTU Fødevareinstituttet fra de mellemmåltider og drikkevarer, som vi indtager mellem hovedmåltiderne.

Derfor gik skoleelever over hele landet i ugerne 43, 44 og 45 i køkkenet for at eksperimentere med sunde snacks og for at give madpakken en ordentlig makeover.

GoCook, som er Coops madprojekt for børn og unge, sendte for 11. år smagekasser ud til 6470 skoleklasser og ca. 155.000 skoleelever på tre ud af fire skoler. Formålet er at give børn kompetencer og lyst til at tilberede og spise sund mad.

Brug for sunde mellemmåltider

Smagekassen er en gratis kasse fyldt med råvarer, opskrifter og undervisningsmateriale til en skoleklasse. Undervisningsmaterialet er målrettet 4.-7. klasse, og alle grundskoler kan bestille kassen. I år indeholdt kassen råvarer til snacks med glas­kål og kinaradise og pitabrød med falafel.

Samtidig skulle eleverne også gå på jagt efter det skjulte sukker i snacks.

– Vi ved fra en undersøgelse om måltidsvaner blandt 4-14-årige, at mellemmåltider har et højt indhold af kulhydrat, primært på grund af et højt indhold af sukker, siger Morten Grønbæk, direktør for Statens Institut for Folkesundhed.

– Sukkerrige produkter har en lav koncentration af næringsstoffer, og når kroppen ikke får de næringsstoffer, den har brug for, kan det blandt andet føre til dårlig trivsel, nedsat energi og nedsat immunforsvar, fortsætter Morten Grønbæk, som ligeledes er formand for Vidensrådet for Forebyggelse.

Eleverne skal involveres i måltidet

Årets GoCook smagekasse opfordrede også til, at eleverne undersøgte skolens madtilbud, som fx skolebod eller kantine for at skabe bedre rammer for mad og måltider på skolen.

– Selv om skoledagen er blevet betydelig længere, er madpakkerne ikke nødvendigvis blevet større. Og skolemad er ikke en del af kerneopgaven i skolen, siger Bente Svane Nielsen, der er projektchef for GoCook.

– Vi synes, det er vigtigt, at skole, forældre og elever er fælles om ansvaret for sund og velsmagende mad. Børn spiser mere end halvdelen af deres måltider i skolen, men mange er sultne i løbet af dagen. Så frister snacks som müslibar og sodavand. Det indeholder mere sukker, end man lige regner med. Lidt er fint, men meget er knap så godt. Børn har krav på en sundere hverdag med trivsel, og det kræver noget af os alle, siger Bente Svane Nielsen.

Om GoCook Smagekassen 2017

GoCook Smagekassen er en kasse med gratis råvarer, undervisningsmaterialer og opskriftshæfter.

I år indeholdt kassen opskrifter og råvarer til pitabrød med falafel og snacks af glaskål og kinaradise.

76 % af alle grundskoler (folkeskoler og frie/private skoler) i Danmark var tilmeldt med i alt 6470 skoleklasser.

Smagekassen er blot ét af initiativerne i GoCook-projektet, som på facebook følges af cirka 10.500 børn og forældre. GoCooks digitale kokkeskole på gocook.dk og i GoCook-app’en har 200.000 unikke brugere, og så leverer Gocook hver uge indhold til den faste madside i børneavisen “Kids News”.

GoCook er en del af Coops madmanifest, som vil skabe en sundere og bedre madkultur i Danmark.

Coop har foretaget en spørgeskemaanalyse blandt 804 forældre til skolebørn i maj 2016. Den viser, at 96 % af børnene har madpakke med flere gange om ugen. 76 % oplever, at skoledagen er blevet længere, men kun omkring 40 % har ændret i madpakken.

Se meget mere på gocook.dk/smagekassen

Seneste artikler

Det er nu, vi skal prioritere bevægelse

Udeundervisningen under corona lærte os, at bevægelse er godt for elevernes faglighed og trivsel. Men skal det blive en naturlig del af undervisningen, er der brug for en konkret indsats. Ellers går de gode erfaringer tabt, advarer læringsekspert

Leg og bevægelse · 14-06-2021

Visuelt undervisningsmiljø styrker indlæringen

Fokus på indretningen giver mulighed for at skabe udbytterige og aldersdifferentierede undervisningsmiljøer med fagrelevant indhold og læringsprocesser, der fremmer elevernes mulighed for udvikling og læring

Exakt · 23-02-2021

”Blended learning” vinder frem

En blanding af klassisk fysisk undervisning og online læring – ”blended learning” – er på vej frem. Læs i denne artikel om tendenser og fordele ved blended learning

LEBA Innovation · 23-02-2021

 
Sarah Søndergård, konsulent og ejer af virksomheden Talentudvikling i skolen

Tre grundsten i talentarbejdet, som kan skabe ny læringskultur i klasseværelset

I Danmark er vi verdensmestre i at skabe middelelever. Der er en tendens i samfundet til at stræbe efter en middelkultur, hvor alle skal kunne være med, men skulle vi ikke hellere bestræbe os på, at alle elever, svage som stærke, lærer noget, spørger Sara

Talentudvikling · 23-02-2021

 
Jens Peter Christensen, formand for Danmarks Matematiklærerforening.

Hvad kan vi gøre ved faldet i elevernes præstationer i matematik?

Den seneste TIMSS-undersøgelse viste tilbagegang i de danske elevers matematikkundskaber på 4. klassetrin. Danmarks Matematiklærerforening skriver i denne artikel om, hvad det dækker over, og hvad vi kan gøre ved det

Matematiklærerforeningen · 23-02-2021