Foto: Det Kongelige Teater
Foto: Det Kongelige Teater

Klassisk scenekunst på skoleskemaet

Med nye partnerskabsaftaler får flere børn og unge adgang til kunst og stifter bekendtskab med de klassiske kunstarter

Opera, ballet, skuespil og klassisk musik bliver sat på skoleskemaet for flere børn og unge i hele landet. Det Kongelige Teater og grundskoler på Amager og i Sønderborg Kommune vil de næste to år gøre de klassiske kunstarter til en del af elevernes uddannelsesforløb i en ny partnerskabsaftale.

Gennem mange år har Det Kongelige Teater arbejdet målrettet på at gøre den klassiske scenekunst til en vedkommende og naturlig del af elevers uddannelsesforløb i grundskolen. Gennem workshops for både lærere og elever, længere læringsforløb ude på skolerne samt børne- og ungeforestillinger har eleverne stiftet bekendtskab med kunstarterne. Det Kongelige Teater har igennem disse aktiviteter erfaret betydningen af at være til stede over længere tid og skabe forpligtende samarbejder med lokale aktører, og derfor har vi nu valgt at indgå længere partnerskaber med udvalgte skoler og kommuner.

Samarbejde ud over aftalerne

Dorthe Paulli, chef for outreach-aktiviteter samt sponsor- og erhvervschef på Det Kongelige Teater, siger om de nye partnerskabsaftaler:

– Ved at samarbejde fokuseret med de udvalgte kommuner og skoler bidrager vi til, at endnu flere elever får muligheden for at arbejde med de klassiske kunstarter. Og vi sikrer, at skolerne kan fortsætte arbejdet og benytte de værktøjer, de har fået gennem forløbet, når partnerskabsaftalen ophører.

Ifølge kultur- og fritidsborgmester i Københavns Kommune, Carl Christian Ebbesen (DF), er det helt essentielt for skoleelevernes dannelse.

– Børns lige adgang til kulturel og almen dannelse er en hjertesag for mig, og derfor glæder det mig, at der er indgået samarbejde mellem vores skoler og Det Kongelige Teater.

Det glæder også børne- og ungdomsborgmester Pia Allerslev (V), der siger:

– De københavnske folkeskoler er allerede godt i gang med at åbne sig for det omgivende samfund med partnerskaber med både erhvervsliv, kulturinstitutioner og foreninger. Samarbejdet med Det Kongelige Teater er endnu et vigtigt skridt i arbejdet med at gøre eleverne livsduelige og give dem den dannelse, de har brug for i tilværelsen efter folkeskolen.

Hele Danmarks teater

Partnerskaberne består i en række aktiviteter faciliteret af Det Kongelige Teater. Der er aktiviteter for elever i både indskolingen, på mellemtrinet og i udskolingen. Aktiviteterne er udarbejdet og afprøvet over de seneste år, og er nu blevet til en del af et toårigt forløb, som tilbydes skolerne i partnerskabsaftalerne.

– Det Kongelige Teater arbejder målrettet med at være hele Danmarks teater. Det betyder også at være relevante for endnu flere børn og unge. Det får vi i høj grad mulighed for at være med de nye partnerskabsaftaler. Derfor er vi også rigtig glade for, at både Sønderborg og

Københavns Kommune har sagt ja til at indgå i det her samarbejde med os og prøve de nye partnerskaber af, siger Dorthe Paulli, chef for outreach-aktiviteter samt sponsor- og erhvervschef på Det Kongelige Teater.

Det er første gang, at Det Kongelige Teater indgår disse partnerskabsaftaler. Om et år vil Det Kongelige Teater indgå to nye partnerskaber, så vi i fremtiden har fire partnerskaber kørende ad gangen.

 

Om partnerskabsaftaler

Partnerskabsaftalerne er en del af en samarbejdsaftale mellem Københavns Kommune og Det Kongelige Teater. I samarbejdsaftalen er der øremærket midler til at åbne husene for borgerne i København og til konkrete samarbejder med københavnske skoler, festivaler og kulturaktører.

De nye partnerskaber er yderligere muliggjort med fondsmidler fra Det Obelske Familiefond.

Formålet er:

  • at gøre den klassiske scenekunst til en naturlig del af elevernes læring og en del af skolernes profil.
  • at udfordre og opfordre lærerne til at bruge den viden, de får gennem Det Kongelige Teater, på andre klassetrin og i andre fag.
  • at forankre den klassiske scenekunst lokalt i kommunen.

Seneste artikler

 
Randi Hedelund Jeppesen med et af hendes vigtigste IT-hjælpemidler; en smartphone. Foto: Cathrine Drud.

Jeg holder aldrig fri fra at være ordblind

Lærer trækker på egen erfaring som ordblind for at hjælpe børn med læsevanskeligheder

IT-hjælp til ordblinde · 23-11-2020

At få spist og få energi er afgørende for, om børnene trives i skolen både fagligt og socialt. Foto: Claus Rasmussen

Sæt spisepausen i fokus

Ved overgangen fra børnehave til skole er det vigtigt at være opmærksom på betydningen af en god spisepause, siger forsker

Mejeriforeningen · 23-11-2020

Undervisningsforløbet giver eleverne redskaber til at sætte ord på følelser og tale om relationer.

Det gør det lidt nemmere at forstå dem, man går i klasse med

Undervisningsforløbet Perspekt 2.0 giver eleverne redskaber til at sætte ord på følelser, løse konflikter og tale om forskellighed og relationer

Perspekt · 23-11-2020

Lise Sohl Jeppesen, udviklingskonsulent,  Dansk Skoleidræt.

Bevægelse i løbet af skoledagen: Sæt ind i undervisningstiden

Forskere fra Syddansk Universitet giver unikt indblik i skolebørns bevægelse under faglige lektioner, frikvarterer og i løbet af hele skoledagen. Især i undervisningstiden er der rum til forbedring. Få tips til enkle øvelser

Leg og bevægelse · 23-11-2020

Professor Arsen K. Mejlikov fra DTU-Byg International

Rigtig ventilation giver næring til hjerne og krop

Effektiv indlæring er i skolerne sparet væk i bestræbelserne på energiøkonomisk gevinst. De offentlige bygninger har over de seneste 50 år tabt pusten efter gennemgribende fokus på tætning og isolering

KE Fibertec & Vent2U · 23-09-2020