Foto: Det Kongelige Teater
Foto: Det Kongelige Teater

Klassisk scenekunst på skoleskemaet

Med nye partnerskabsaftaler får flere børn og unge adgang til kunst og stifter bekendtskab med de klassiske kunstarter

Opera, ballet, skuespil og klassisk musik bliver sat på skoleskemaet for flere børn og unge i hele landet. Det Kongelige Teater og grundskoler på Amager og i Sønderborg Kommune vil de næste to år gøre de klassiske kunstarter til en del af elevernes uddannelsesforløb i en ny partnerskabsaftale.

Gennem mange år har Det Kongelige Teater arbejdet målrettet på at gøre den klassiske scenekunst til en vedkommende og naturlig del af elevers uddannelsesforløb i grundskolen. Gennem workshops for både lærere og elever, længere læringsforløb ude på skolerne samt børne- og ungeforestillinger har eleverne stiftet bekendtskab med kunstarterne. Det Kongelige Teater har igennem disse aktiviteter erfaret betydningen af at være til stede over længere tid og skabe forpligtende samarbejder med lokale aktører, og derfor har vi nu valgt at indgå længere partnerskaber med udvalgte skoler og kommuner.

Samarbejde ud over aftalerne

Dorthe Paulli, chef for outreach-aktiviteter samt sponsor- og erhvervschef på Det Kongelige Teater, siger om de nye partnerskabsaftaler:

– Ved at samarbejde fokuseret med de udvalgte kommuner og skoler bidrager vi til, at endnu flere elever får muligheden for at arbejde med de klassiske kunstarter. Og vi sikrer, at skolerne kan fortsætte arbejdet og benytte de værktøjer, de har fået gennem forløbet, når partnerskabsaftalen ophører.

Ifølge kultur- og fritidsborgmester i Københavns Kommune, Carl Christian Ebbesen (DF), er det helt essentielt for skoleelevernes dannelse.

– Børns lige adgang til kulturel og almen dannelse er en hjertesag for mig, og derfor glæder det mig, at der er indgået samarbejde mellem vores skoler og Det Kongelige Teater.

Det glæder også børne- og ungdomsborgmester Pia Allerslev (V), der siger:

– De københavnske folkeskoler er allerede godt i gang med at åbne sig for det omgivende samfund med partnerskaber med både erhvervsliv, kulturinstitutioner og foreninger. Samarbejdet med Det Kongelige Teater er endnu et vigtigt skridt i arbejdet med at gøre eleverne livsduelige og give dem den dannelse, de har brug for i tilværelsen efter folkeskolen.

Hele Danmarks teater

Partnerskaberne består i en række aktiviteter faciliteret af Det Kongelige Teater. Der er aktiviteter for elever i både indskolingen, på mellemtrinet og i udskolingen. Aktiviteterne er udarbejdet og afprøvet over de seneste år, og er nu blevet til en del af et toårigt forløb, som tilbydes skolerne i partnerskabsaftalerne.

– Det Kongelige Teater arbejder målrettet med at være hele Danmarks teater. Det betyder også at være relevante for endnu flere børn og unge. Det får vi i høj grad mulighed for at være med de nye partnerskabsaftaler. Derfor er vi også rigtig glade for, at både Sønderborg og

Københavns Kommune har sagt ja til at indgå i det her samarbejde med os og prøve de nye partnerskaber af, siger Dorthe Paulli, chef for outreach-aktiviteter samt sponsor- og erhvervschef på Det Kongelige Teater.

Det er første gang, at Det Kongelige Teater indgår disse partnerskabsaftaler. Om et år vil Det Kongelige Teater indgå to nye partnerskaber, så vi i fremtiden har fire partnerskaber kørende ad gangen.

 

Om partnerskabsaftaler

Partnerskabsaftalerne er en del af en samarbejdsaftale mellem Københavns Kommune og Det Kongelige Teater. I samarbejdsaftalen er der øremærket midler til at åbne husene for borgerne i København og til konkrete samarbejder med københavnske skoler, festivaler og kulturaktører.

De nye partnerskaber er yderligere muliggjort med fondsmidler fra Det Obelske Familiefond.

Formålet er:

  • at gøre den klassiske scenekunst til en naturlig del af elevernes læring og en del af skolernes profil.
  • at udfordre og opfordre lærerne til at bruge den viden, de får gennem Det Kongelige Teater, på andre klassetrin og i andre fag.
  • at forankre den klassiske scenekunst lokalt i kommunen.

Seneste artikler

Nyere forskning viser, at børnene kan skrive sig til faglig viden. Så skrivning er ikke alene et anliggende for dansklæreren, men også for de andre faglærere.

Skrivning er vejen til læring og oplevelser

Det hjælper gevaldigt på elevernes indlæring, hvis de hurtigt lærer at skrive. Derfor skal de ifølge en ekspert tidligt arbejde med skrivning i alle fag

Gyldendal Uddannelse · 23-05-2019

Den sunde og klimavenlige madkasse

Hvordan laver man klimavenlig mad? Det vil Coop gerne have skolebørn til at arbejde med i et landsdækkende projekt

Coop · 23-05-2019

Survive. eleverne får historien om de første mennesker, der levede i det landskab, vi kalder Danmark i dag.

Kan oldtidens folk inspirere os til at overleve i dag?

Hvad med at tage på læringslejr på Nationalmuseets besøgssteder – kan vi tage ved lære af oldtidens folk? Eller besøg vikingerne, som vi tror, de var for 1000 år siden

Nationalmuseet · 23-05-2019

 
37 % af børn og unge i sorg synes ikke, at deres klasselærer har været god til at tale med dem om dødsfaldet eller sygdommen

Døden er da noget, vi taler om

To ud af tre børn i sorg taler aldrig eller sjældent med nogen om, hvordan de har det – en mediekonkurrence til efteråret for elever i 6.-10. klasse skal bryde tabuet om døden

Mary Fonden · 23-05-2019

 
Ifølge en ny undersøgelse fra Dansk Skoleidræt bevæger kun ni pct. af eleverne i udskolingen sig hver dag i forbindelse med undervisningen.

Mere bevægelse i undervisningen for de store elever

Kræftens Bekæmpelse tilbyder nu også undervisningsværktøjet ”Leg på streg” til udskolingen, så eleverne fra 7.-9. klasse kan få mere bevægelse i løbet af dagen

Kræftens Bekæmpelse · 22-02-2019