Frisk luft har effekt som et ekstra skoleår

Eleverne klarer sig markant bedre, når luftkvaliteten er i top. Det viser et DTU-forsøg fra Vallensbæk Skole, hvor to lokaler fik monteret et ventilationsloft

Der er bedre læring i luften på Vallensbæk Skole – bogstavelig talt. Et forsøg, udført af Søren Terkildsen, ph.d. fra DTU Byg, viser, at god luftkvalitet øger elevernes indlæring markant.

To 6. klasser deltog i forsøget, hvor deres klasselokaler fik installeret et ventilationsloft fra Troldtekt. Loftet sikrer optimal ventilation samt tilførsel af frisk luft og kan reducere energiforbruget mærkbart i forhold til konventionelle løsninger. De to klasser blev testet i dansk og matematik af to omgange. En gang i en uge, hvor lavtryksventilationen var i drift, og en gang i en uge hvor ventilationen ikke var tændt. Derudover udfyldte eleverne et spørgeskema med 16 spørgsmål om indeklimaet og deres fysiske velbefindende.

Flere opgaver med færre fejl

Generelt påviste testene en øget koncentrationsevne hos eleverne. I det forbedrede indeklima nåede eleverne fem procent flere opgaver og lavede halvt så mange fejl.

– Når vi sammenholder de to resultater, når vi frem til, at eleverne klarer sig ti procent bedre i den gode luftkvalitet. Set over et helt skoleforløb på ti år svarer det jo til et års ekstra læring, siger Søren Terkildsen.

Han forsvarede sin ph.d. i september 2013 og er i dag ansat som VVS- og ventilationsingeniør ved Øllgaard Rådgivende Ingeniører A/S i Hellerup.

Før det nye ventilationsanlæg blev installeret på Vallensbæk Skole, kunne CO₂-koncentrationen nå over 2.000 parts per million (ppm) i de timer, hvor eleverne brugte lokalerne. De 2.000 ppm er dobbelt så højt som den anbefalede grænseværdi. Efter installering af Troldtekt ventilationsloftet holdt den målte CO₂-koncentration sig under 900 ppm.

Lavt tryk sikrer perfekt blanding

Søren Terkildsen påpeger de store fordele ved, at Troldtekt ventilation fungerer ved lavt tryk.

– Luften blæses ind langsomt og fordeles jævnt. Det sikrer en perfekt blanding af frisk og brugt luft, som man ikke opnår, når luften blæses ind ved et højere tryk fra nogle få armaturer. Samtidig er der hverken træk eller støj forbundet med denne løsning, siger han.

Forsøget i Vallensbæk dokumenterer en yderligere mærkbar gevinst ved Troldtekt ventilation: Løsningen kan bruge op til 70 procent mindre energi end nye konventionelle ventilationsanlæg.

Bidrager med ny viden

DTU Bygs test på Vallensbæk Skole foregik i regi af Plan C – et strategisk partnerskab mellem Københavns- og Vestegnens kommuner samt en lang række virksomheder inden for energi, cleantech, byggeri og rådgivning. Formålet er at skabe viden og rammer, som øger og fremtidssikrer energirenoveringen i hovedstadsområdets kommuner og boligselskaber.

 

10 % bedre resultater

Eleverne på Vallensbæk Skole nåede fem procent flere opgaver og lavede halvt så mange fejl i lokalerne med Troldtekt ventilation. Samlet set betyder det, at de klarede sig 10 procent bedre.

Under 900 ppm CO2

Efter ventilationslofterne blev installeret, forblev CO2-koncentrationen i de to klasserum på under 900 parts per million (ppm). Før installationen kunne det stige til over 2.000 ppm.

90 % mindre energi

Troldtekt ventilationsloftet har et elforbrug, som er ca. 90 procent mindre end de tidligere anlæg i de to klasserum. Dertil kommer besparelse til opvarmning af luften, som er på ca. 50 procent.

Seneste artikler

Professor Arsen K. Mejlikov fra DTU-Byg International

Rigtig ventilation giver næring til hjerne og krop

Effektiv indlæring er i skolerne sparet væk i bestræbelserne på energiøkonomisk gevinst. De offentlige bygninger har over de seneste 50 år tabt pusten efter gennemgribende fokus på tætning og isolering

KE Fibertec & Vent2U · 23-09-2020

Lokal brobygning mellem den lokale folkeskole og eksempelvis det stedlige gymnasium kan betyde meget for at højne fremmedsprogene.

Brobygning for at styrke fremmedsprog i undervisningen

Det Nationale Center for Fremmedsprog, NCFF, har snart eksisteret i to år. To spændende og mildt sagt begivenhedsrige år, hvor der er igangsat en lang række projekter og initiativer, der skal være med til at løfte fremmedsprogene

Det Nationale Center for Fremmedsprog · 22-09-2020

Lynguide til mentalisering

Hvad er mentalisering? Hvorfor er det relevant? Og hvad skal du have for øje, når du arbejder mentaliseringsbaseret? Få svar med denne lynguide til mentalisering. For lærere og pædagoger, der arbejder med elever med særlige behov

At kunne se bag om adfærd · 21-09-2020

The sad snail Sandy

Børnenes selvkreativitet er i konstant fare

Det mener børnebogsforfatteren Stig Seberg, der via eget forlag har udgivet en serie lydbøger for børn, der giver ro til børn og voksne

Engelskundervisning · 18-09-2020

 
Lena Lindenskov og Peter Weng

Gør brug af samtalen i matematik

I dette indlæg giver to eksperter i matematikundervisning gode råd til kunsten at skabe interesse for matematik hos elever på især mellemtrinnet

Matematikundervisning · 09-09-2020