Med Edulabs læringsportal gøres matematikken til en leg for børnene.
Med Edulabs læringsportal gøres matematikken til en leg for børnene.

Brøker maskeret som banko, krig, fangeleg og stafet

Folkeskolereformen stiller krav om bevægelse i skolen, og da hverdagen i skolen i forvejen er fyldt med krav og mål, er det oplagt at inddrage bevægelse som en del af den faglige læring

Af: 

Henriette Iversen, folkeskolelærer gennem 10 år, nu redaktør hos EduLab

Børn tænder på spil og leg, og kan vi få det ind i undervisningen, tilfører vi ikke kun undervisningen fysisk aktivitet, vi giver også indlæringen en anden dimension. For når børn er fysisk aktive, kommer mange forskellige intelligenser i spil, og det giver eleverne flere og andre muligheder for at være med og tage læring til sig. Det giver derfor rigtig god mening at træne faglighed gennem bevægelse.

Faget matematik har et kæmpe potentiale for læring i bevægelse, fordi tal giver et helt særligt rum for at lege og konkurrere. Da jeg begyndte at bruge bevægelse i matematikken for ti år siden, havde jeg travlt med også at nå alle opgaverne i bogen. Med tiden så jeg, hvordan en aktivitet nemt kan gøre det ud for flere siders arbejde, fordi eleverne får lavet mange flere opgaver på samme tid. På den måde betyder bevægelse i matematik ikke mere arbejde. Det er bare en anden måde at arbejde og tænke forberedelse på.

Matematik i forklædning

Bevægelsesaktiviteter gør det mere spiseligt at gentage samme faglige træning, fordi vi med lidt kreativitet kan variere ud fra forskellige sammenhænge i hverdagen. Matematik i forklædning, kan man sige. Det gør matematikken sjov og motiverer eleverne. Det får flere børn til at byde aktivt ind, og det faglige sætter sig bedre fast, fordi vi går ind og aktiverer flere læringsstile. Leg lægger op til, at lade eleverne konkurrere i grupper, og det styrker det sociale sammenhold i klassen, når eleverne er glade og hygger sig, mens de lærer.

Selvfølgelig er bevægelse i undervisningen noget, vi som lærere og elever skal lære at tage til os. Det kan man gøre på mange måder. Jeg har selv gode erfaringer med at gennemgå en aktivitet indenfor, tegne setup’et på tavlen og komme med eksempler fra aktiviteten. Jeg fortæller om målet, og hvad jeg forventer af eleverne, så alle får noget ud af det. Eleverne kan spørge ind til aktiviteten, og jeg inddeler dem i grupper. Når eleverne går ud, er de klar. De kan stille op, og jeg kan sætte dem i gang med aktiviteten og så ellers vejlede undervejs.

Det faglige som det bærende element

Det siger sig selv, at det faglige skal være det bærende element i aktiviteten, og at det helst også skal give mening i sammenhængen. Men jeg oplever, at det lige pludselig er meget væsentligt for eleverne, hvilken brøk der er størst, eller hvilken procent der passer sammen med en brøk, fordi den viden afgør, hvem der får flest point og vinder.

Vi lever i en digital verden, og jeg har selv i flere år været glad for at lade mig inspirere af at bruge de opgaver og aktiviteter, der er at finde på den digitale portal MatematikFessor. Det gør det nemt for mig at variere opgaverne inden for et aktuelt emne næsten i det uendelige. I mine klasser på mellemtrinnet har eleverne med stor ildhu kastet sig over brøker maskeret som banko, krig, fangeleg og stafet.

Hent inspiration i din egen hverdag og få bevægelse ind i undervisningen. Du giver dine elever et tiltrængt afbræk, aktiverer deres krop og hjerne og gør dem bedre til faget. Og ja, matematik er som skabt til bevægelse.

 

Om Edulab

Virksomheden Edulab står bl.a. bag den digitale læringsportal MatematikFessor og FessorLøbet. Edulabs motto er: Vi vil gøre verdens børn bedre til matematik!

www.edulab.dk

Seneste artikler

 
Opera, ballet, skuespil og klassisk musik bliver sat på skoleskemaet for endnu flere børn og unge i hele landet i partnerskab med Det Kongelige Teater.

Klassisk scenekunst på skoleskemaet

Det Kongelige Teater er gået sammen med flere kommuner i hele landet om at give børn og unge mulighed for at stifte bekendtskab og arbejde med klassisk scenekunst i skolen

Det Kongelige Teater · 03-12-2018

– Der er solide argumenter for at integrere naturfagene frem for at undervise i dem som individuelle fag, hvis man vil tage de overordnede formål med uddannelserne alvorligt, mener professor emeritus Jens Dolin.

Vi skal videre med et integreret naturfag i skolen

Skal naturfagene i skolen være adskilte eller arbejde sig hen mod et fælles fag? Professor emeritus Jens Dolin, der gennem sit arbejdsliv har forsket i naturfagsdidaktik, er ikke i tvivl om, at vi skal videre med at få fokus på sagen frem for enkeltfaget.

Institut for naturfagsdidaktik · 03-12-2018

Den industrielle udvikling er i fokus i forløbet ”Fra Håndværk til Robot”. Undervisningsforløbet kommer ind på dampmaskinens påvirkning af samfundet, migrationen fra land til by, samlebåndsarbejde og det hårde liv på fabrikkerne.

Der var engang en dampmaskine

Teknisk Museum i Helsingør inviterer skolernes elever ind i teknikkens verden

Teknisk Museum · 03-12-2018

Folkeskolelærer Iben Lund Abrahamsen slap af med sine fysiske gener, efter hun ikke længere skulle overanstrenge sin stemme.

Læreren fandt selv ud af at skabe bedre akustik

Høretekniske hjælpemidler hjælper Iben Lund Abrahamsen, så hun ikke belaster stemmen, når hun underviser

Sonova · 03-12-2018

I dag er der i alt 17 titler og syv forskellige sprog på det lille forlag i Frederikssund, Bjerre Trykkeri og Forlag.

Et livsværk med grammatikbøger

Siden 1982 har Bjerre Trykkeri og Forlag produceret og leveret grammatikbøger til de danske skoleelever

Bjerre trykkeri & forlag · 03-12-2018