Elever får større indblik i erhvervsuddannelserne ved selv at prøve.
Elever får større indblik i erhvervsuddannelserne ved selv at prøve.

Viden er vejen til et kvalificeret uddannelsesvalg

Copenhagen Skills giver en trinvis introduktion til erhvervsuddannelserne for 7., 8., 9. og 10. klasserne

Af: 

Ole Heinager, direktør for Next Uddannelse København og formand for styregruppen i Copenhagen Skills

I år modtog landets gymnasier 74 % af ansøgningerne til en ungdomsuddannelse efter 9. eller 10. klasse, mens tallet for erhvervsskolernes vedkommende var 18 %.

Det er alt for få til at dække fremtidens behov for faglærte. Men det mest bekymrende er, at fravalget af en erhvervsuddannelse alt for ofte bunder i mangel på viden. Vi ved fra flere undersøgelser, at de unge og deres forældre, lærere og vejledere ganske enkelt ikke ved nok om, hvad en erhvervsuddannelse er, hvordan den foregår, og hvilke fremtidsmuligheder man har med sådan én i bagagen.

Undersøgelser viser også, at et flertal af forældrene råder deres børn til at vælge gymnasiet, fordi de opfatter det som den vej, der giver flest muligheder. Mange forældre har desuden en række fordomme knyttet til erhvervsuddannelserne, og derfor undersøger de ikke altid alternativer til studenterhuen.

Åbner døre

Fakta er, at der de sidste 10-20 år er sket en kæmpe transformation med erhvervsuddannelserne. I dag er der mere end 100 erhvervsuddannelser i moderne studiemiljøer, og der er flere praktikpladser, flere jobs, højere lønninger og bedre muligheder for at videreuddanne sig, end de fleste går og tror. Der er også fredagsbar, fester og studieture.

Erhvervsuddannelserne lukker ingen døre for de unge. Tværtimod. Det skal lærere, vejledere og forældre vide meget mere om, så vi kan råde og vejlede de unge på et opdateret og kvalificeret grundlag – uanset om de vælger gymnasiet, en erhvervsuddannelse eller en kombination i form af EUX eller noget andet.

Vidste du for eksempel, at man på en erhvervsuddannelse ikke behøver at vælge uddannelse med det samme? Man begynder på et grundforløb, der varer 20 uger, hvor de unge bliver introduceret for forskellige fagligheder. Først derefter skal den unge vælge sit fag. Man kan også tage en 10. klasse på erhvervsskolen og på den måde få længere tid til at blive afklaret.

Fælles indsats

I Region Hovedstaden vælger kun 13 % af afgangseleverne at begynde på en erhvervsuddannelse. Derfor er Region Hovedstaden, erhvervsskolerne og Ungdommens Uddannelsesvejledning i hovedstadsregionen for fjerde år i træk på banen med Copenhagen Skills – en fælles, koordineret indsats, der skal gøre erhvervsuddannelserne til et attraktivt valg på lige fod med gymnasiet.

Med Copenhagen Skills har vi skabt en trinvis introduktion til erhvervsuddannelserne for 7., 8., 9. og 10. klasserne. Eleverne kommer bl.a. på tre introdage på erhvervsskolerne og på store uddannelsesevents med skills-konkurrencer. Indsatsen omfatter også vejledningspakker til faget “Job & uddannelse”.

Alle aktiviteterne i Copenhagen Skills omfatter materialer – bl.a. en app – der understøtter grundskolelæreren før og efter besøg på erhvervsskolen. Desuden er der fokus på progression og fælles pædagogisk karrierelæring.

Mere viden, bedre vejledning og skolebesøg, der giver både unge og voksne syn for sagen, er et effektivt middel til at bryde med de fordomme, der florerer om erhvervsuddannelserne og om faglærte.●

Læs mere på www.copenhagenskills.dk

 

Seneste artikler

Nyere forskning viser, at børnene kan skrive sig til faglig viden. Så skrivning er ikke alene et anliggende for dansklæreren, men også for de andre faglærere.

Skrivning er vejen til læring og oplevelser

Det hjælper gevaldigt på elevernes indlæring, hvis de hurtigt lærer at skrive. Derfor skal de ifølge en ekspert tidligt arbejde med skrivning i alle fag

Gyldendal Uddannelse · 23-05-2019

Den sunde og klimavenlige madkasse

Hvordan laver man klimavenlig mad? Det vil Coop gerne have skolebørn til at arbejde med i et landsdækkende projekt

Coop · 23-05-2019

Survive. eleverne får historien om de første mennesker, der levede i det landskab, vi kalder Danmark i dag.

Kan oldtidens folk inspirere os til at overleve i dag?

Hvad med at tage på læringslejr på Nationalmuseets besøgssteder – kan vi tage ved lære af oldtidens folk? Eller besøg vikingerne, som vi tror, de var for 1000 år siden

Nationalmuseet · 23-05-2019

 
37 % af børn og unge i sorg synes ikke, at deres klasselærer har været god til at tale med dem om dødsfaldet eller sygdommen

Døden er da noget, vi taler om

To ud af tre børn i sorg taler aldrig eller sjældent med nogen om, hvordan de har det – en mediekonkurrence til efteråret for elever i 6.-10. klasse skal bryde tabuet om døden

Mary Fonden · 23-05-2019

 
Ifølge en ny undersøgelse fra Dansk Skoleidræt bevæger kun ni pct. af eleverne i udskolingen sig hver dag i forbindelse med undervisningen.

Mere bevægelse i undervisningen for de store elever

Kræftens Bekæmpelse tilbyder nu også undervisningsværktøjet ”Leg på streg” til udskolingen, så eleverne fra 7.-9. klasse kan få mere bevægelse i løbet af dagen

Kræftens Bekæmpelse · 22-02-2019