Elever får større indblik i erhvervsuddannelserne ved selv at prøve.
Elever får større indblik i erhvervsuddannelserne ved selv at prøve.

Viden er vejen til et kvalificeret uddannelsesvalg

Copenhagen Skills giver en trinvis introduktion til erhvervsuddannelserne for 7., 8., 9. og 10. klasserne

Af: 

Ole Heinager, direktør for Next Uddannelse København og formand for styregruppen i Copenhagen Skills

I år modtog landets gymnasier 74 % af ansøgningerne til en ungdomsuddannelse efter 9. eller 10. klasse, mens tallet for erhvervsskolernes vedkommende var 18 %.

Det er alt for få til at dække fremtidens behov for faglærte. Men det mest bekymrende er, at fravalget af en erhvervsuddannelse alt for ofte bunder i mangel på viden. Vi ved fra flere undersøgelser, at de unge og deres forældre, lærere og vejledere ganske enkelt ikke ved nok om, hvad en erhvervsuddannelse er, hvordan den foregår, og hvilke fremtidsmuligheder man har med sådan én i bagagen.

Undersøgelser viser også, at et flertal af forældrene råder deres børn til at vælge gymnasiet, fordi de opfatter det som den vej, der giver flest muligheder. Mange forældre har desuden en række fordomme knyttet til erhvervsuddannelserne, og derfor undersøger de ikke altid alternativer til studenterhuen.

Åbner døre

Fakta er, at der de sidste 10-20 år er sket en kæmpe transformation med erhvervsuddannelserne. I dag er der mere end 100 erhvervsuddannelser i moderne studiemiljøer, og der er flere praktikpladser, flere jobs, højere lønninger og bedre muligheder for at videreuddanne sig, end de fleste går og tror. Der er også fredagsbar, fester og studieture.

Erhvervsuddannelserne lukker ingen døre for de unge. Tværtimod. Det skal lærere, vejledere og forældre vide meget mere om, så vi kan råde og vejlede de unge på et opdateret og kvalificeret grundlag – uanset om de vælger gymnasiet, en erhvervsuddannelse eller en kombination i form af EUX eller noget andet.

Vidste du for eksempel, at man på en erhvervsuddannelse ikke behøver at vælge uddannelse med det samme? Man begynder på et grundforløb, der varer 20 uger, hvor de unge bliver introduceret for forskellige fagligheder. Først derefter skal den unge vælge sit fag. Man kan også tage en 10. klasse på erhvervsskolen og på den måde få længere tid til at blive afklaret.

Fælles indsats

I Region Hovedstaden vælger kun 13 % af afgangseleverne at begynde på en erhvervsuddannelse. Derfor er Region Hovedstaden, erhvervsskolerne og Ungdommens Uddannelsesvejledning i hovedstadsregionen for fjerde år i træk på banen med Copenhagen Skills – en fælles, koordineret indsats, der skal gøre erhvervsuddannelserne til et attraktivt valg på lige fod med gymnasiet.

Med Copenhagen Skills har vi skabt en trinvis introduktion til erhvervsuddannelserne for 7., 8., 9. og 10. klasserne. Eleverne kommer bl.a. på tre introdage på erhvervsskolerne og på store uddannelsesevents med skills-konkurrencer. Indsatsen omfatter også vejledningspakker til faget “Job & uddannelse”.

Alle aktiviteterne i Copenhagen Skills omfatter materialer – bl.a. en app – der understøtter grundskolelæreren før og efter besøg på erhvervsskolen. Desuden er der fokus på progression og fælles pædagogisk karrierelæring.

Mere viden, bedre vejledning og skolebesøg, der giver både unge og voksne syn for sagen, er et effektivt middel til at bryde med de fordomme, der florerer om erhvervsuddannelserne og om faglærte.●

Læs mere på www.copenhagenskills.dk

 

Seneste artikler

Visuelt undervisningsmiljø styrker indlæringen

Fokus på indretningen giver mulighed for at skabe udbytterige og aldersdifferentierede undervisningsmiljøer med fagrelevant indhold og læringsprocesser, der fremmer elevernes mulighed for udvikling og læring

Exakt · 23-02-2021

”Blended learning” vinder frem

En blanding af klassisk fysisk undervisning og online læring – ”blended learning” – er på vej frem. Læs i denne artikel om tendenser og fordele ved blended learning

LEBA Innovation · 23-02-2021

 
Sarah Søndergård, konsulent og ejer af virksomheden Talentudvikling i skolen

Tre grundsten i talentarbejdet, som kan skabe ny læringskultur i klasseværelset

I Danmark er vi verdensmestre i at skabe middelelever. Der er en tendens i samfundet til at stræbe efter en middelkultur, hvor alle skal kunne være med, men skulle vi ikke hellere bestræbe os på, at alle elever, svage som stærke, lærer noget, spørger Sara

Talentudvikling · 23-02-2021

 
Jens Peter Christensen, formand for Danmarks Matematiklærerforening.

Hvad kan vi gøre ved faldet i elevernes præstationer i matematik?

Den seneste TIMSS-undersøgelse viste tilbagegang i de danske elevers matematikkundskaber på 4. klassetrin. Danmarks Matematiklærerforening skriver i denne artikel om, hvad det dækker over, og hvad vi kan gøre ved det

Matematiklærerforeningen · 23-02-2021

 
Randi Hedelund Jeppesen med et af hendes vigtigste IT-hjælpemidler; en smartphone. Foto: Cathrine Drud.

Jeg holder aldrig fri fra at være ordblind

Lærer trækker på egen erfaring som ordblind for at hjælpe børn med læsevanskeligheder

IT-hjælp til ordblinde · 23-11-2020