Teknikken kan integreres i undervisningen og hjælpe til mere bevægelse.
Teknikken kan integreres i undervisningen og hjælpe til mere bevægelse.

Digitalt læringsmiddel får bevægelse ind i undervisningen

Undervisningsappen Mapop kombinerer læring, glæde og bevægelse

Teknikken kommer ud i naturen og naturen ind i undervisningen med planlagte læringsforløb ved hjælp af den mobile app Mapop. Med Mapop sendes eleverne ud på et orienteringsløb, som de rent faktisk lærer af – men Mapop er meget mere end et orienteringsløb. Mapop er et moderne, digitalt læringsmiddel, der gør det let for lærere og pædagoger at lave, gennemføre og evaluere didaktiske læringsforløb for elever i grundskolen. Alt hvad eleverne skal bruge, er en smartphone eller tablet og Mapop-appen, der er gratis at downloade.

Brugerne i centrum

Mapop er udviklet i samarbejde med undervisere og elever ved Stolpedalsskolen i Aalborg.Her fortæller lærere og pædagoger, at de ønsker:

  • at integrere it yderligere i undervisningen.
  • at eleverne skal have det sjovt, imens de lærer.
  • hjælp til at efterleve kravet om 45 minutters bevægelse i undervisningen.

Mapop kan bruges i alle fag og til alle klassetrin, og indholdet kan differentieres til den enkelte elevs faglige niveau og læringsmål.

Henrik Kristensen fra Mellervangskolen i Aalborg har brugt Mapop i en specialklasse i udskolingen og siger:

– Mapop virker særlig godt i en specialklasse – i hvert fald ved os. Alle er ikke så glade for at bevæge sig, og her er Mapop en rigtig god måde at komme ud alligevel.Henrik Kristensen har 13 elever i specialklassen, og når de benytter Mapop, så er alle eleverne med. Han fortæller, at “det er kanon, at man kan bruge det i alle fag – også i idræt”. Typisk opdeler han eleverne i grupper, men til idræt er det individuelt, hvor eleverne fx laver forskellige crossfit-øvelser, hver gang de kommer til en ny post.

– Der er en god effekt på vores elever, siger Henrik Kristensen.

Han er mildest talt begejstret for Mapop, fordi den rammer bredt og ifølge Henrik er givende både for den faglige læring, motion og bevægelse, sociale kompetencer samt træning i at samarbejde.

Mapop bliver endnu bedre

Miracle, som står bag mapop, har i starten af året fået tildelt støtte til at udvikle på Mapop. Undervisningsministeriet uddeler i samarbejde med KL, Erhvervsministeriet og Finansministeriet midler til udvikling af innovative digitale læremidler til grundskolen. Derfor bliver der senere på året udgivet en version af Mapop, hvor der gøres brug af det allerede eksisterende UNI-login, og samtidig gives mulighed for nemt at implementere læringsmål på de planlagte ruter.

 

Prøv Mapop gratis – netop nu

Hvis du gerne vil kombinere it, bevægelse og glæde i en naturlig rolle i dine elevers læring, så kan du prøve mapop gratis netop nu. For eleverne er Mapop gratis at downloade og bruge. Læs mere på www.mapop.dk

Seneste artikler

Seks ud af ti elever mener, at de efter forløbet har større indflydelse på, hvad de spiser i skolen. Hver anden har lyst til at spise mere sundt. 68 procent ved mere om, hvad der er sundt.

10.000 børn skal skabe bedre skolemåltider

Syv ud af ti elever ved mere om, hvad der er sundt, og hver anden elev vil spise sundere. Det er to af de konkrete resultater af et undervisningsforløb om mad og sundhed

Madmovers · 07-06-2018

 
Den obligatoriske eksamenslæsning på skolen skal gerne gavne både de fagligt dygtige elever og de elever, der ikke er så godt med fagligt, siger viceskoleleder Ebbe Weng, Sdr. Vang Skole.

Obligatorisk eksamens­læsning på skolen

Sdr. Vang Skole indfører obligatorisk lektielæsning for 9. klasse-eleverne på nogle af de dage, hvor der ikke er eksamen

Eksamenslæsning · 07-06-2018

 
MentorDanmark er gået sammen med algoritmeforskere fra Danmarks Tekniske Universitet og har udviklet et intelligent stykke software, som sikrer, at det altid er den rigtige vikar som kommer ind til de rigtige vikartimer ud fra en lang række parametre som fagprofil, kendskab og relation til klassen, erfaring, mellemtimer, pædagogiske præferencer m.m.

Ny teknologi vil ændre vikardækningen

Nyt koncept vil ikke kun spare landets skoler for en masse tid og bøvl i morgentimerne, men også løfte selve undervisningen i vikartimerne

MentorDanmark · 07-06-2018

 
I første omgang vil antimobbeprogrammet blive afprøvet i udvalgte kommuner, herunder Københavns og Billund kommuner.

Hele skolen skal involveres i kampen mod mobning

Alle på og omkring skolen skal være en del af indsatsen mod mobning. Det viser erfaringer fra udlandet, og det er kernen i Alliancen mod mobning

Alliancen mod mobning · 07-06-2018

 
Vores brug af mobiletelefonen har magt til at fjerne os fra hinanden, underminere læring og forkvakle børn og unges opfattelse af, hvad der er vigtigt i livet, mener Annette Prehn, sociolog og forfatter.

Skoler uden mobiltelefon er vejen frem

Det giver rigtig god mening at sætte klare rammer for elevers brug af mobiltelefoner, mener sociolog og forfatter Anette Prehn

Mobilfri skoler · 07-06-2018