Styrk dine elevers viden om børn på flugt

På børnerettighedsdagen den 20. november kan skoler sætte fokus på vilkårene for flygtningebørn sammen med Red Barnet. Det sker bl.a. med nye undervisningsmaterialer til alle klassetrin og aktiviteter på skoler i hele landet

Verden oplever lige nu det største antal mennesker på flugt siden 2. Verdenskrig. Over 65 millioner mennesker er på flugt fra krige og katastrofer, og halvdelen af dem er børn. Hvordan kommer de i skole? Hvorfor rejser nogle af dem uden deres forældre? Kan de få et godt liv i Danmark?

Spørgsmål som disse opstår hos skolebørn, der hører om flygtninge i fjernsynet, eller som får nye klassekammerater, der har været på flugt.

Flygtningebørns rettigheder krænkes

Red Barnet vil gerne gøre danske skoleelever klogere på deres egne og flygtningebørns rettigheder, og derfor har børneorganisationen valgt temaet “Børn på flugt – i Danmark og resten af verden” til børnerettighedsdagen den 20. november.

– Børnerettighedsdagen er en glædelig dag, hvor vi fejrer, at alle børn har rettigheder. Men det er samtidig en anledning til at tale om, at nogle børn i verden får krænket deres rettigheder. Det gælder i høj grad for børn på flugt, fortæller Red Barnets generalsekretær Jonas Keiding Lindholm.

Kom helt tæt på flygtningebørn

Op til børnerettighedsdagen udgiver Red Barnet tre nye undervisningsmaterialer – et til hvert grundtrin – som gennem personlige fortællinger og interaktive spil giver indblik i flygtningebørns hverdag – både i deres hjemlande, under flugten, og når de kommer til Danmark. Materialerne er forankret i Fælles Mål og giver eleverne mulighed for at opleve ligheder og forskelle mellem flygtningebørns og danske skolebørns hverdag.

– For mange skoleelever i Danmark er tryghed, skolegang og fritid en selvfølge. Sådan er det desværre ikke for mange af verdens flygtningebørn. Det er mit håb, at årets børnerettighedsdag – udover at øge elevernes kendskab til egne rettigheder – giver dem et internationalt perspektiv, siger Jonas Keiding Lindholm.

Ballonopsendinger og sammenhold

Udover at arbejde med de nye undervisningsmaterialer på børnerettighedsdagen eller i ugerne op til, har Red Barnets skoletjeneste en lang række forslag til udadrettede aktiviteter, som gennem leg og kreativitet sætter fokus på børns rettigheder og børn på flugt. Aktiviteter som ballonopsending, rettighedsstafet eller optog i byens gader er en god mulighed for at vise lokalsamfundet, at skolen tager børns rettigheder alvorligt.

Samtidig ryster børnerettighedsdagen eleverne sammen på tværs af årgange, fortæller Sidser Andersen, lærer på Kerteminde Byskole:

– Det føles rigtig godt at fejre børnerettighedsdag, og det er relevant for både elever og lærere – for alle. Der er en god stemning på dagen, og det samlede fokus på børnerettigheder giver energi og sammenhold på skolen, fortæller hun.

Sidste år markerede over 46.000 børn fordelt på 244 skoler børnerettighedsdagen sammen med Red Barnet. Det er det hidtil største antal deltagere. Men der er plads til mange flere. Red Barnets ambition er, at alle skoleelever i Danmark skal kende deres rettigheder, så derfor håber børneorganisationen at slå rekord i antal deltagere igen i år.

Skoler, som tilmelder sig børnerettighedsdagen, får tilsendt et inspirationskatalog og pynt til at lave en festlig dag. Det er gratis at deltage.

 

Om Børnerettighedsdagen

Børnerettighedsdagen markerer årsdagen for vedtagelsen af FN’s børnekonvention.

Red Barnet sætter hvert år et nyt tema for børnerettighedsdagen med nye materialer og aktivitetsforslag til alle grundtrin.

Tilmelding sker via

www.redbarnet.dk/børnerettighedsdag.

Det er gratis for skoler at deltage, og tilmeldte får tilsendt inspirationskatalog og pynt til at lave en festlig markering.

Seneste artikler

Seks ud af ti elever mener, at de efter forløbet har større indflydelse på, hvad de spiser i skolen. Hver anden har lyst til at spise mere sundt. 68 procent ved mere om, hvad der er sundt.

10.000 børn skal skabe bedre skolemåltider

Syv ud af ti elever ved mere om, hvad der er sundt, og hver anden elev vil spise sundere. Det er to af de konkrete resultater af et undervisningsforløb om mad og sundhed

Madmovers · 07-06-2018

 
Den obligatoriske eksamenslæsning på skolen skal gerne gavne både de fagligt dygtige elever og de elever, der ikke er så godt med fagligt, siger viceskoleleder Ebbe Weng, Sdr. Vang Skole.

Obligatorisk eksamens­læsning på skolen

Sdr. Vang Skole indfører obligatorisk lektielæsning for 9. klasse-eleverne på nogle af de dage, hvor der ikke er eksamen

Eksamenslæsning · 07-06-2018

 
MentorDanmark er gået sammen med algoritmeforskere fra Danmarks Tekniske Universitet og har udviklet et intelligent stykke software, som sikrer, at det altid er den rigtige vikar som kommer ind til de rigtige vikartimer ud fra en lang række parametre som fagprofil, kendskab og relation til klassen, erfaring, mellemtimer, pædagogiske præferencer m.m.

Ny teknologi vil ændre vikardækningen

Nyt koncept vil ikke kun spare landets skoler for en masse tid og bøvl i morgentimerne, men også løfte selve undervisningen i vikartimerne

MentorDanmark · 07-06-2018

 
I første omgang vil antimobbeprogrammet blive afprøvet i udvalgte kommuner, herunder Københavns og Billund kommuner.

Hele skolen skal involveres i kampen mod mobning

Alle på og omkring skolen skal være en del af indsatsen mod mobning. Det viser erfaringer fra udlandet, og det er kernen i Alliancen mod mobning

Alliancen mod mobning · 07-06-2018

 
Vores brug af mobiletelefonen har magt til at fjerne os fra hinanden, underminere læring og forkvakle børn og unges opfattelse af, hvad der er vigtigt i livet, mener Annette Prehn, sociolog og forfatter.

Skoler uden mobiltelefon er vejen frem

Det giver rigtig god mening at sætte klare rammer for elevers brug af mobiltelefoner, mener sociolog og forfatter Anette Prehn

Mobilfri skoler · 07-06-2018