Elever dyster i nyheder om krop og idealer

Med temaet krop og idealer giver Mediekonkurrencen 2018 6.-10. klasse mulighed for at forholde sig kritisk til de normer og idealer, der får mange unge til at mistrives i jagten på “det perfekte”

De sociale medier flyder over med glansbilleder af det ideelle liv og den perfekte krop. Ligesom reklamer, film og musikvideoer ofte fremstiller kroppen fejlfri – og langt fra det, man ser i spejlet.

Hvad gør det konstante møde med den redigerede krop ved de unges selvopfattelse – og selvværd? Og hvad er det for normer og idealer, der skaber de urealistiske forestillinger om, hvordan vores liv og krop skal se ud?

Mediekonkurrencen, der i 2018 finder sted for femte gang, sætter fokus på krop, normer og idealer. Fra uge ni til tolv i det kommende år får 6.-10. klasse landet over mulighed for at dykke ned i de journalistiske genrer og agere nyhedsredaktion med krop og idealer som omdrejningspunkt. Eleverne vælger selv, om de vil deltage i konkurrencen med en avis eller et nyhedssite.

Jagten på det perfekte

Det er JP/Politikens Hus, der inviterer eleverne til at dyste i nyheder – i år med Sex & Samfund og Mary Fonden som partnere.

Mediekonkurrencen retter sig mod dansk, engelsk, samfundsfag, historie, geografi og kristendom og kommer til at ligge i forlængelse af Sex & Samfunds årlige seksualundervisningskampagne Uge Sex, der i 2018 ligeledes har fokus på kroppen.

– På den måde kan man som lærer give eleverne mulighed for først at tilegne sig viden om krop og idealer gennem seksualundervisning – og bagefter bruge den viden i et medieproducerende perspektiv, fortæller Lone Smidt, der er pædagogisk konsulent hos Sex & Samfund.

Hun glæder sig over at kunne invitere lærere for 6.-10 klasse at sætte fokus på en vigtig problematik ud fra to forskellige vinkler:

– Alt for mange unge er utilfredse med deres krop – og mistrives, fordi de føler sig uperfekte. Med Uge Sex og Mediekonkurrencen får de unge mulighed for at undersøge og forholde sig kritisk til, hvad der skaber deres forestillinger om, hvordan man skal se ud for at være “perfekt”, sund

– og have det godt, siger Lone Smidt.

Når Mediekonkurrencen løber af stablen, vil elever og lærere blive hjulpet på vej med blandt andet online-værktøjer, elevsite, hotline og undervisningsmateriale. Det hele afsluttes med en event, hvor de bedste aviser og de bedste nyhedssite kåres.●

Om krop og idealer

  • Hver sjette 13-årige er utilfreds eller meget utilfreds med sin krop
  • Børn og unge, der ikke tænker så meget på deres vægt, er mindre ensomme
  • Flere børn og unge, der er tilfredse med deres krop, vurderer, at de er en af dem, de andre gerne vil være sammen med
  • Flere børn og unge, der er tilfredse med deres krop, er også glade for at gå i skole
  • Flere børn og unge, der er tilfredse med deres krop, vurderer, at de er en af de dygtigste i skolen

(Kilde: Børnerådet og CEFU)

Om mediekonkurrencen

Årets tema: Elsk dig selv – krop og idealer

I 2018 er det Sex & Samfund og Mary Fonden, der er partnere på Mediekonkurrencen. Desuden støtter Ole Kirks Fond og Ligestillingsafdelingen i Udenrigsministeriet konkurrencen

Alle 6.-10. klasser kan være med i konkurrencen – og det er gratis

Hver klasse laver deres egen online nyhedssite og/eller avis og modtager efterfølgende 1.000 eksemplarer af avisen trykt på rigtigt avispapir

Eleverne kan integrere filmproduktion, artikelskrivning, sociale medier, blogging, research, reportage og interviews

Mediekonkurrencen retter sig mod dansk, engelsk, samfundsfag, historie, geografi og kristendom

Den trykte avis produceres i ”Newsdesk” – JP/Politikens Hus’ didaktiske avisværktøj til skoleelever

Vinderne kåres og præmieres i forskellige kategorier og aldersgrupper

Tilmelding på www.newsdesk.dk

Seneste artikler

Det er nu, vi skal prioritere bevægelse

Udeundervisningen under corona lærte os, at bevægelse er godt for elevernes faglighed og trivsel. Men skal det blive en naturlig del af undervisningen, er der brug for en konkret indsats. Ellers går de gode erfaringer tabt, advarer læringsekspert

Leg og bevægelse · 14-06-2021

Visuelt undervisningsmiljø styrker indlæringen

Fokus på indretningen giver mulighed for at skabe udbytterige og aldersdifferentierede undervisningsmiljøer med fagrelevant indhold og læringsprocesser, der fremmer elevernes mulighed for udvikling og læring

Exakt · 23-02-2021

”Blended learning” vinder frem

En blanding af klassisk fysisk undervisning og online læring – ”blended learning” – er på vej frem. Læs i denne artikel om tendenser og fordele ved blended learning

LEBA Innovation · 23-02-2021

 
Sarah Søndergård, konsulent og ejer af virksomheden Talentudvikling i skolen

Tre grundsten i talentarbejdet, som kan skabe ny læringskultur i klasseværelset

I Danmark er vi verdensmestre i at skabe middelelever. Der er en tendens i samfundet til at stræbe efter en middelkultur, hvor alle skal kunne være med, men skulle vi ikke hellere bestræbe os på, at alle elever, svage som stærke, lærer noget, spørger Sara

Talentudvikling · 23-02-2021

 
Jens Peter Christensen, formand for Danmarks Matematiklærerforening.

Hvad kan vi gøre ved faldet i elevernes præstationer i matematik?

Den seneste TIMSS-undersøgelse viste tilbagegang i de danske elevers matematikkundskaber på 4. klassetrin. Danmarks Matematiklærerforening skriver i denne artikel om, hvad det dækker over, og hvad vi kan gøre ved det

Matematiklærerforeningen · 23-02-2021