Elever dyster i nyheder om krop og idealer

Med temaet krop og idealer giver Mediekonkurrencen 2018 6.-10. klasse mulighed for at forholde sig kritisk til de normer og idealer, der får mange unge til at mistrives i jagten på “det perfekte”

De sociale medier flyder over med glansbilleder af det ideelle liv og den perfekte krop. Ligesom reklamer, film og musikvideoer ofte fremstiller kroppen fejlfri – og langt fra det, man ser i spejlet.

Hvad gør det konstante møde med den redigerede krop ved de unges selvopfattelse – og selvværd? Og hvad er det for normer og idealer, der skaber de urealistiske forestillinger om, hvordan vores liv og krop skal se ud?

Mediekonkurrencen, der i 2018 finder sted for femte gang, sætter fokus på krop, normer og idealer. Fra uge ni til tolv i det kommende år får 6.-10. klasse landet over mulighed for at dykke ned i de journalistiske genrer og agere nyhedsredaktion med krop og idealer som omdrejningspunkt. Eleverne vælger selv, om de vil deltage i konkurrencen med en avis eller et nyhedssite.

Jagten på det perfekte

Det er JP/Politikens Hus, der inviterer eleverne til at dyste i nyheder – i år med Sex & Samfund og Mary Fonden som partnere.

Mediekonkurrencen retter sig mod dansk, engelsk, samfundsfag, historie, geografi og kristendom og kommer til at ligge i forlængelse af Sex & Samfunds årlige seksualundervisningskampagne Uge Sex, der i 2018 ligeledes har fokus på kroppen.

– På den måde kan man som lærer give eleverne mulighed for først at tilegne sig viden om krop og idealer gennem seksualundervisning – og bagefter bruge den viden i et medieproducerende perspektiv, fortæller Lone Smidt, der er pædagogisk konsulent hos Sex & Samfund.

Hun glæder sig over at kunne invitere lærere for 6.-10 klasse at sætte fokus på en vigtig problematik ud fra to forskellige vinkler:

– Alt for mange unge er utilfredse med deres krop – og mistrives, fordi de føler sig uperfekte. Med Uge Sex og Mediekonkurrencen får de unge mulighed for at undersøge og forholde sig kritisk til, hvad der skaber deres forestillinger om, hvordan man skal se ud for at være “perfekt”, sund

– og have det godt, siger Lone Smidt.

Når Mediekonkurrencen løber af stablen, vil elever og lærere blive hjulpet på vej med blandt andet online-værktøjer, elevsite, hotline og undervisningsmateriale. Det hele afsluttes med en event, hvor de bedste aviser og de bedste nyhedssite kåres.●

Om krop og idealer

  • Hver sjette 13-årige er utilfreds eller meget utilfreds med sin krop
  • Børn og unge, der ikke tænker så meget på deres vægt, er mindre ensomme
  • Flere børn og unge, der er tilfredse med deres krop, vurderer, at de er en af dem, de andre gerne vil være sammen med
  • Flere børn og unge, der er tilfredse med deres krop, er også glade for at gå i skole
  • Flere børn og unge, der er tilfredse med deres krop, vurderer, at de er en af de dygtigste i skolen

(Kilde: Børnerådet og CEFU)

Om mediekonkurrencen

Årets tema: Elsk dig selv – krop og idealer

I 2018 er det Sex & Samfund og Mary Fonden, der er partnere på Mediekonkurrencen. Desuden støtter Ole Kirks Fond og Ligestillingsafdelingen i Udenrigsministeriet konkurrencen

Alle 6.-10. klasser kan være med i konkurrencen – og det er gratis

Hver klasse laver deres egen online nyhedssite og/eller avis og modtager efterfølgende 1.000 eksemplarer af avisen trykt på rigtigt avispapir

Eleverne kan integrere filmproduktion, artikelskrivning, sociale medier, blogging, research, reportage og interviews

Mediekonkurrencen retter sig mod dansk, engelsk, samfundsfag, historie, geografi og kristendom

Den trykte avis produceres i ”Newsdesk” – JP/Politikens Hus’ didaktiske avisværktøj til skoleelever

Vinderne kåres og præmieres i forskellige kategorier og aldersgrupper

Tilmelding på www.newsdesk.dk

Seneste artikler

Seks ud af ti elever mener, at de efter forløbet har større indflydelse på, hvad de spiser i skolen. Hver anden har lyst til at spise mere sundt. 68 procent ved mere om, hvad der er sundt.

10.000 børn skal skabe bedre skolemåltider

Syv ud af ti elever ved mere om, hvad der er sundt, og hver anden elev vil spise sundere. Det er to af de konkrete resultater af et undervisningsforløb om mad og sundhed

Madmovers · 07-06-2018

 
Den obligatoriske eksamenslæsning på skolen skal gerne gavne både de fagligt dygtige elever og de elever, der ikke er så godt med fagligt, siger viceskoleleder Ebbe Weng, Sdr. Vang Skole.

Obligatorisk eksamens­læsning på skolen

Sdr. Vang Skole indfører obligatorisk lektielæsning for 9. klasse-eleverne på nogle af de dage, hvor der ikke er eksamen

Eksamenslæsning · 07-06-2018

 
MentorDanmark er gået sammen med algoritmeforskere fra Danmarks Tekniske Universitet og har udviklet et intelligent stykke software, som sikrer, at det altid er den rigtige vikar som kommer ind til de rigtige vikartimer ud fra en lang række parametre som fagprofil, kendskab og relation til klassen, erfaring, mellemtimer, pædagogiske præferencer m.m.

Ny teknologi vil ændre vikardækningen

Nyt koncept vil ikke kun spare landets skoler for en masse tid og bøvl i morgentimerne, men også løfte selve undervisningen i vikartimerne

MentorDanmark · 07-06-2018

 
I første omgang vil antimobbeprogrammet blive afprøvet i udvalgte kommuner, herunder Københavns og Billund kommuner.

Hele skolen skal involveres i kampen mod mobning

Alle på og omkring skolen skal være en del af indsatsen mod mobning. Det viser erfaringer fra udlandet, og det er kernen i Alliancen mod mobning

Alliancen mod mobning · 07-06-2018

 
Vores brug af mobiletelefonen har magt til at fjerne os fra hinanden, underminere læring og forkvakle børn og unges opfattelse af, hvad der er vigtigt i livet, mener Annette Prehn, sociolog og forfatter.

Skoler uden mobiltelefon er vejen frem

Det giver rigtig god mening at sætte klare rammer for elevers brug af mobiltelefoner, mener sociolog og forfatter Anette Prehn

Mobilfri skoler · 07-06-2018