12-årige Lukas spiller i et punkband, skændes med sin lillebror ­– men han har også Aspergers syndrom og derfor sine helt egne sæt af problemer.
12-årige Lukas spiller i et punkband, skændes med sin lillebror ­– men han har også Aspergers syndrom og derfor sine helt egne sæt af problemer.

Plads til forskellighed

Sæt fokus på fordomme og mangfoldighed i klassen med undervisningsmateriale og film fra Det Danske Filminstitut

Af: 

Trine Hvam Madsen, undervisningsassistent Det Danske Filminstitut

I en gennemsnitlig dansk klasse har ca. 10 % af eleverne minoritetsetnisk baggrund. Nogle af elev­erne har måske en diagnose. Der vil sandsynligvis også være en elev, der vokser op i en regnbuefamilie – fx ved at have en mor og to fædre. Og måske vil der være en elev, der ikke er heteroseksuel, eller som ikke identificerer sig med sit biologiske køn.

Der er god grund til, at lærere og elever reflekterer over, hvordan man kan skabe plads til mangfoldighed i klasseværelset. Hvad skal der til, for at eleverne føler, de bliver anerkendt for at være dem, de er? Hvis elev­erne skal blive fordomsfri og empatiske medborgere, der kan samarbejde og trives med hinanden på tværs af bl.a. køn, etnicitet og seksuel orientering, er det vigtigt, at de forstår, hvilke mekanismer der er med til at skabe fordomme.

Det Danske Filminstitut sætter fokus på emnet og lancerer det nye undervisningsmateriale Plads til mangfoldighed. Materialet er frit tilgængeligt online på Filmcentralen/Undervisning. Plads til mangfoldighed tager udgangspunkt i en række velproducerede kortfilm og dokumentarfilm, hvor eleverne oplever personer, der på hver deres måde bryder med samfundsskabte, dominerende normer. Det drejer sig fx om køn, seksualitet og kultur.

Film taler til både fornuft og følelser

Film er et særligt velvalgt medie i forhold til at reducere fordomme og skabe refleksion, mener Lisbeth Juhl Sibbesen, der er undervisningsredaktør på Det Danske Filminstitut.

– Filmfortællinger giver eleverne mulighed for at komme ind på livet af mennesker med livsvilkår, der ligger fjernt fra dem selv, siger hun.

– Mødet med filmens karakterer kan skabe identifikation og empati hos tilskueren. Og her hjælper filmiske virkemidler som lyssætning, musik og klipning budskabet på vej. Filmens særlige æstetik kan formidle subtile stemninger på en levende og umiddelbar måde. Film kan tale til både fornuft og følelser. I bedste fald får tilskueren en dybere forståelse af andre menneskers motivation for at handle, som de gør.

Undervisningsmaterialet lægger op til, at eleverne ser nærmere på, hvordan fordomme, kultur og normer påvirker vores syn på os selv og hinanden. Målet med opgaverne er at give eleverne indblik i, hvordan fordomme og kulturforskelle kan føre til konflikter, diskriminering eller krænkelser af personer, der adskiller sig fra flertallet. Materialet sætter desuden elevernes egen identitet i spil: De får lejlighed til at reflektere over, om de selv føler sig begrænset af normer og forventninger til fx deres eget køn eller deres etnicitet.

Aspergers og kulturoprør

Blandt filmene i materialet er den danske kortfilm Lukas and the Aspies (2015), der er instrueret af Anders Gustafsson. Det er en rørende beretning om, hvordan det kan føles at være diagnosticeret med aspergers syndrom og at have svært ved at leve op til normer for social adfærd. En anden dansk kortfilm i materialet er En Eftermiddag (2014) instrueret af Søren Green. Den intense fortælling på kun 8 min. handler om Mathias, der er forelsket i sin bedste ven og ikke ved, om han tør sige det til ham. Tilskueren får indtryk af det uoverskuelige dilemma, Mathias oplever.

Der er også dokumentarfilm i materialet. En af dem er Sonita (2016), der er instrueret af Rokhsareh Ghaemmaghami og har vundet en lang række priser på internationale filmfestivaler. Filmen handler om den afghanske teenager Sonita, der er illegal flygtning i Iran. Mod alle odds insisterer hun på at skabe rap-musik, hvor hun protesterer mod pigers og kvinders hårde levevilkår i Afghanistan. Sonita gør oprør mod både sin families kultur og det afghanske samfunds strenge normer for, hvad der er ærbart at gøre og sige, når man er kvinde.

Plads til mangfoldighed er målrettet eleverne i folkeskolens ældste klasser, og det kan også bruges på gymnasieniveau. Materialet er gratis og ligger online på Filmcentralen/Undervisning.

Om Filmcentralen

Filmcentralen/Undervisning er Det Danske Filminstituts streamingsite med film, undervisningsmateriale og andre ressourcer til grundskolen og gymnasiet. Det kræver UNI-Login at se filmene, men undervisningsmaterialerne er frit tilgængelige.

www.filmcentralen.dk

Seneste artikler

Allan Sørensen, datteren Charlotte Høvdinghof Trebbien Villumsen og sønnen Henrik Høvdinghof. Tilsammen familiefirmaet Skolebutik.dk.

Naturfag er en familiesag

Familiefirmaet Skolebutik.dk har leveret udstyr og løsninger til naturfag i folkeskolen siden 1987

Skolebutik.dk · 27-11-2019

Forlaget Pressto har udgivet en række bøger om ”Social Tænkning”, der ikke bare har vist sig at være en effektiv metode til at hjælpe denne målgruppe – men at også ”almindelige” børn og unge har godt af at få udbygget deres sociale kompetencer.

Sociale kompetencer er indgangen til at klare sig i skolen

Elever, der ikke kan knække de sociale koder, får ofte hurtigt store faglige og sociale problemer i skolen. Det rammer især børn og unge med autisme, ADHD og andre udfordringer i livet, men børn og unges sociale kompetencer er generelt faldende

Forlaget Pressto · 27-11-2019

I Picasso-laboratoriet kommer man tæt på udvalgte værker i udstillingen ”Elsket af Picasso”, hvor eleverne undersøger, hvad billederne siger til os.

På Picasso-laboratorium

På Arken undersøges kunsten i fællesskab gennem dialog og varierende praktisk-kreative tilgange – museet bruges som multimodalt læringsrum

Arken · 27-11-2019

Reventow Museet.

Historisk opdagelsesrejsende på Lolland

Med besøg på Museum Lolland-Falsters udstillinger kommer man så tæt på historien, at man næsten kan mærke den

Museum Lolland-Falster · 27-11-2019

 
En kuglestol, kuglevest eller kuglepude, hvor kuglerne trykker dybt i muskulaturen, og tyngden stimulerer leddene.

Sansestimulation – en hjælp til børn med angst og uro

Hver femte elev i indskolingen har en sanseforstyrrelse, som kan være årsag til angst, uro og dårlig koncentration. Målrettet sansestimulation vil kunne forbedre mange børns evne til at deltage i skolens aktiviteter

Protac · 14-10-2019