12-årige Lukas spiller i et punkband, skændes med sin lillebror ­– men han har også Aspergers syndrom og derfor sine helt egne sæt af problemer.
12-årige Lukas spiller i et punkband, skændes med sin lillebror ­– men han har også Aspergers syndrom og derfor sine helt egne sæt af problemer.

Plads til forskellighed

Sæt fokus på fordomme og mangfoldighed i klassen med undervisningsmateriale og film fra Det Danske Filminstitut

Af: 

Trine Hvam Madsen, undervisningsassistent Det Danske Filminstitut

I en gennemsnitlig dansk klasse har ca. 10 % af eleverne minoritetsetnisk baggrund. Nogle af elev­erne har måske en diagnose. Der vil sandsynligvis også være en elev, der vokser op i en regnbuefamilie – fx ved at have en mor og to fædre. Og måske vil der være en elev, der ikke er heteroseksuel, eller som ikke identificerer sig med sit biologiske køn.

Der er god grund til, at lærere og elever reflekterer over, hvordan man kan skabe plads til mangfoldighed i klasseværelset. Hvad skal der til, for at eleverne føler, de bliver anerkendt for at være dem, de er? Hvis elev­erne skal blive fordomsfri og empatiske medborgere, der kan samarbejde og trives med hinanden på tværs af bl.a. køn, etnicitet og seksuel orientering, er det vigtigt, at de forstår, hvilke mekanismer der er med til at skabe fordomme.

Det Danske Filminstitut sætter fokus på emnet og lancerer det nye undervisningsmateriale Plads til mangfoldighed. Materialet er frit tilgængeligt online på Filmcentralen/Undervisning. Plads til mangfoldighed tager udgangspunkt i en række velproducerede kortfilm og dokumentarfilm, hvor eleverne oplever personer, der på hver deres måde bryder med samfundsskabte, dominerende normer. Det drejer sig fx om køn, seksualitet og kultur.

Film taler til både fornuft og følelser

Film er et særligt velvalgt medie i forhold til at reducere fordomme og skabe refleksion, mener Lisbeth Juhl Sibbesen, der er undervisningsredaktør på Det Danske Filminstitut.

– Filmfortællinger giver eleverne mulighed for at komme ind på livet af mennesker med livsvilkår, der ligger fjernt fra dem selv, siger hun.

– Mødet med filmens karakterer kan skabe identifikation og empati hos tilskueren. Og her hjælper filmiske virkemidler som lyssætning, musik og klipning budskabet på vej. Filmens særlige æstetik kan formidle subtile stemninger på en levende og umiddelbar måde. Film kan tale til både fornuft og følelser. I bedste fald får tilskueren en dybere forståelse af andre menneskers motivation for at handle, som de gør.

Undervisningsmaterialet lægger op til, at eleverne ser nærmere på, hvordan fordomme, kultur og normer påvirker vores syn på os selv og hinanden. Målet med opgaverne er at give eleverne indblik i, hvordan fordomme og kulturforskelle kan føre til konflikter, diskriminering eller krænkelser af personer, der adskiller sig fra flertallet. Materialet sætter desuden elevernes egen identitet i spil: De får lejlighed til at reflektere over, om de selv føler sig begrænset af normer og forventninger til fx deres eget køn eller deres etnicitet.

Aspergers og kulturoprør

Blandt filmene i materialet er den danske kortfilm Lukas and the Aspies (2015), der er instrueret af Anders Gustafsson. Det er en rørende beretning om, hvordan det kan føles at være diagnosticeret med aspergers syndrom og at have svært ved at leve op til normer for social adfærd. En anden dansk kortfilm i materialet er En Eftermiddag (2014) instrueret af Søren Green. Den intense fortælling på kun 8 min. handler om Mathias, der er forelsket i sin bedste ven og ikke ved, om han tør sige det til ham. Tilskueren får indtryk af det uoverskuelige dilemma, Mathias oplever.

Der er også dokumentarfilm i materialet. En af dem er Sonita (2016), der er instrueret af Rokhsareh Ghaemmaghami og har vundet en lang række priser på internationale filmfestivaler. Filmen handler om den afghanske teenager Sonita, der er illegal flygtning i Iran. Mod alle odds insisterer hun på at skabe rap-musik, hvor hun protesterer mod pigers og kvinders hårde levevilkår i Afghanistan. Sonita gør oprør mod både sin families kultur og det afghanske samfunds strenge normer for, hvad der er ærbart at gøre og sige, når man er kvinde.

Plads til mangfoldighed er målrettet eleverne i folkeskolens ældste klasser, og det kan også bruges på gymnasieniveau. Materialet er gratis og ligger online på Filmcentralen/Undervisning.

Om Filmcentralen

Filmcentralen/Undervisning er Det Danske Filminstituts streamingsite med film, undervisningsmateriale og andre ressourcer til grundskolen og gymnasiet. Det kræver UNI-Login at se filmene, men undervisningsmaterialerne er frit tilgængelige.

www.filmcentralen.dk

Seneste artikler

 
Ifølge en ny undersøgelse fra Dansk Skoleidræt bevæger kun ni pct. af eleverne i udskolingen sig hver dag i forbindelse med undervisningen.

Mere bevægelse i undervisningen for de store elever

Kræftens Bekæmpelse tilbyder nu også undervisningsværktøjet ”Leg på streg” til udskolingen, så eleverne fra 7.-9. klasse kan få mere bevægelse i løbet af dagen

Kræftens Bekæmpelse · 22-02-2019

25.000 skoleelever fandt nye, sunde bakterier i naturen

Verdens hidtil største indsamling af bakterier fra naturens planter, Masseeksperiment 2018, har resulteret i et opsigtsvækkende fund: Over to dage har forskerne opdaget ti hidtil ukendte bakteriearter, alle potentielt gavnlige mælkesyrebakterier

Masseeksperimentet · 22-02-2019

 
Metoden går bl.a. ud på at arbejde kreativt med kendt danskfagligt stof som bogstavelyde, håndfonemer, bogstavernes betydning i sproget, deres form, m.v.

Sang, rap og bevægelse lærer børnene i 0. klasse avancerede bogstavelyde

Helt nyt koncept integrerer sang, rap og bevægelse i 0. klasselederens undervisning som en fast del gennem hele året

Ordstrømmen · 22-02-2019

 
Til jul sidste år fik fire lotteri-sælgere fra 3.A. på Institut Sankt Joseph mulighed for at overrække en flot check på 13.000 kroner til Børnehjælpsdagens arbejde. Det var klassens overskud ved salg af i alt 1.000 julelodder. Checken blev overrakt til Børnehjælpsdagens ambassadør Bubber.

Børn hjælper børn – gennem lotterier

Overskuddet fra lodsalget hos Børnehjælpsdagen går til arbejdet med anbragte børn og udsatte unge i Danmark

Børnehjælpsdagen · 22-02-2019

 
Faget teknologiforståelse skal skabe viden om, hvordan man bedst muligt styrker teknologiforståelse hos den enkelte elev.

Teknologiforståelse skal afprøves på 46 skoler

Fælles Mål for det nye fag teknologiforståelse er på plads. Det vil de kommende tre år blive afprøvet på de 46 folkeskoler, som er en del af et forsøg

Teknologiforståelse · 22-02-2019