12-årige Lukas spiller i et punkband, skændes med sin lillebror ­– men han har også Aspergers syndrom og derfor sine helt egne sæt af problemer.
12-årige Lukas spiller i et punkband, skændes med sin lillebror ­– men han har også Aspergers syndrom og derfor sine helt egne sæt af problemer.

Plads til forskellighed

Sæt fokus på fordomme og mangfoldighed i klassen med undervisningsmateriale og film fra Det Danske Filminstitut

Af: 

Trine Hvam Madsen, undervisningsassistent Det Danske Filminstitut

I en gennemsnitlig dansk klasse har ca. 10 % af eleverne minoritetsetnisk baggrund. Nogle af elev­erne har måske en diagnose. Der vil sandsynligvis også være en elev, der vokser op i en regnbuefamilie – fx ved at have en mor og to fædre. Og måske vil der være en elev, der ikke er heteroseksuel, eller som ikke identificerer sig med sit biologiske køn.

Der er god grund til, at lærere og elever reflekterer over, hvordan man kan skabe plads til mangfoldighed i klasseværelset. Hvad skal der til, for at eleverne føler, de bliver anerkendt for at være dem, de er? Hvis elev­erne skal blive fordomsfri og empatiske medborgere, der kan samarbejde og trives med hinanden på tværs af bl.a. køn, etnicitet og seksuel orientering, er det vigtigt, at de forstår, hvilke mekanismer der er med til at skabe fordomme.

Det Danske Filminstitut sætter fokus på emnet og lancerer det nye undervisningsmateriale Plads til mangfoldighed. Materialet er frit tilgængeligt online på Filmcentralen/Undervisning. Plads til mangfoldighed tager udgangspunkt i en række velproducerede kortfilm og dokumentarfilm, hvor eleverne oplever personer, der på hver deres måde bryder med samfundsskabte, dominerende normer. Det drejer sig fx om køn, seksualitet og kultur.

Film taler til både fornuft og følelser

Film er et særligt velvalgt medie i forhold til at reducere fordomme og skabe refleksion, mener Lisbeth Juhl Sibbesen, der er undervisningsredaktør på Det Danske Filminstitut.

– Filmfortællinger giver eleverne mulighed for at komme ind på livet af mennesker med livsvilkår, der ligger fjernt fra dem selv, siger hun.

– Mødet med filmens karakterer kan skabe identifikation og empati hos tilskueren. Og her hjælper filmiske virkemidler som lyssætning, musik og klipning budskabet på vej. Filmens særlige æstetik kan formidle subtile stemninger på en levende og umiddelbar måde. Film kan tale til både fornuft og følelser. I bedste fald får tilskueren en dybere forståelse af andre menneskers motivation for at handle, som de gør.

Undervisningsmaterialet lægger op til, at eleverne ser nærmere på, hvordan fordomme, kultur og normer påvirker vores syn på os selv og hinanden. Målet med opgaverne er at give eleverne indblik i, hvordan fordomme og kulturforskelle kan føre til konflikter, diskriminering eller krænkelser af personer, der adskiller sig fra flertallet. Materialet sætter desuden elevernes egen identitet i spil: De får lejlighed til at reflektere over, om de selv føler sig begrænset af normer og forventninger til fx deres eget køn eller deres etnicitet.

Aspergers og kulturoprør

Blandt filmene i materialet er den danske kortfilm Lukas and the Aspies (2015), der er instrueret af Anders Gustafsson. Det er en rørende beretning om, hvordan det kan føles at være diagnosticeret med aspergers syndrom og at have svært ved at leve op til normer for social adfærd. En anden dansk kortfilm i materialet er En Eftermiddag (2014) instrueret af Søren Green. Den intense fortælling på kun 8 min. handler om Mathias, der er forelsket i sin bedste ven og ikke ved, om han tør sige det til ham. Tilskueren får indtryk af det uoverskuelige dilemma, Mathias oplever.

Der er også dokumentarfilm i materialet. En af dem er Sonita (2016), der er instrueret af Rokhsareh Ghaemmaghami og har vundet en lang række priser på internationale filmfestivaler. Filmen handler om den afghanske teenager Sonita, der er illegal flygtning i Iran. Mod alle odds insisterer hun på at skabe rap-musik, hvor hun protesterer mod pigers og kvinders hårde levevilkår i Afghanistan. Sonita gør oprør mod både sin families kultur og det afghanske samfunds strenge normer for, hvad der er ærbart at gøre og sige, når man er kvinde.

Plads til mangfoldighed er målrettet eleverne i folkeskolens ældste klasser, og det kan også bruges på gymnasieniveau. Materialet er gratis og ligger online på Filmcentralen/Undervisning.

Om Filmcentralen

Filmcentralen/Undervisning er Det Danske Filminstituts streamingsite med film, undervisningsmateriale og andre ressourcer til grundskolen og gymnasiet. Det kræver UNI-Login at se filmene, men undervisningsmaterialerne er frit tilgængelige.

www.filmcentralen.dk

Seneste artikler

Nyere forskning viser, at børnene kan skrive sig til faglig viden. Så skrivning er ikke alene et anliggende for dansklæreren, men også for de andre faglærere.

Skrivning er vejen til læring og oplevelser

Det hjælper gevaldigt på elevernes indlæring, hvis de hurtigt lærer at skrive. Derfor skal de ifølge en ekspert tidligt arbejde med skrivning i alle fag

Gyldendal Uddannelse · 23-05-2019

Den sunde og klimavenlige madkasse

Hvordan laver man klimavenlig mad? Det vil Coop gerne have skolebørn til at arbejde med i et landsdækkende projekt

Coop · 23-05-2019

Survive. eleverne får historien om de første mennesker, der levede i det landskab, vi kalder Danmark i dag.

Kan oldtidens folk inspirere os til at overleve i dag?

Hvad med at tage på læringslejr på Nationalmuseets besøgssteder – kan vi tage ved lære af oldtidens folk? Eller besøg vikingerne, som vi tror, de var for 1000 år siden

Nationalmuseet · 23-05-2019

 
37 % af børn og unge i sorg synes ikke, at deres klasselærer har været god til at tale med dem om dødsfaldet eller sygdommen

Døden er da noget, vi taler om

To ud af tre børn i sorg taler aldrig eller sjældent med nogen om, hvordan de har det – en mediekonkurrence til efteråret for elever i 6.-10. klasse skal bryde tabuet om døden

Mary Fonden · 23-05-2019

 
Ifølge en ny undersøgelse fra Dansk Skoleidræt bevæger kun ni pct. af eleverne i udskolingen sig hver dag i forbindelse med undervisningen.

Mere bevægelse i undervisningen for de store elever

Kræftens Bekæmpelse tilbyder nu også undervisningsværktøjet ”Leg på streg” til udskolingen, så eleverne fra 7.-9. klasse kan få mere bevægelse i løbet af dagen

Kræftens Bekæmpelse · 22-02-2019