Når der bruges redskaber i undervisningen, kan den føles som en leg for mange.
Når der bruges redskaber i undervisningen, kan den føles som en leg for mange.

Visuelle redskaber gør matematik lettere

En ny serie produkter gør det nemmere for børn at lære naturvidenskabelige fag og fremmer samtidig entreprenørskab og samarbejde

Af: 

Nikole Sindberg, Lyreco, og Rikke Ehlers, Hamelin

Det er efterhånden velkendt, at børn har forskellige indlæringsbehov og måder at forstå viden på. Børn med matematiske indlæringsvanskeligheder kan have svært ved at tillære sig de fire regnearter, og selv simple beregninger kan forårsage store problemer. Undersøgelser har dog peget på, at visuelle redskaber er en stor hjælp for børn i alle aldre og på alle udviklingstrin.

Linex Active Learning er en ny serie produkter, som kan hjælpe børn med bedre at forstå matematikkens grundprincipper. Serien henvender sig til børnehaver, indskolingen og mellemtrinnet og har også vist sig at være yderst egnet til børn med indlæringsvanskeligheder – herunder også børn med autisme og ADHD.

Matematiklærer Laila Ørum Madsen fra Landsgrav Friskole i Slagelse har prøvet produkterne og har oplevet en positiv udvikling, når hun har brugt Linex Active Learning i sin undervisning:

– Jeg inddrager altid visuelle redskaber, som Active Learning-serien består af, både i specialundervisning og i den almindelige matematikundervisning. Jeg har oplevet, at eleverne har fået en bredere faglig forståelse, når de har siddet med matematikredskaberne i hænderne, siger Laila.

Nysgerrige elever

Active Learning-produkterne er udarbejdet og testet i samarbejde med matematiklærere. Feedbacken i hele forløbet har været yderst positiv.

Mange lærere har, grundet den nye skolereform, begrænset tid til selv at udvikle materialer, som tager hensyn til børns forskellige indlæringsbehov, og Active Learning er derfor en kærkommen hjælp i det daglige undervisningsarbejde.

Laila oplever også, at børnene er meget positive over for denne nye måde at lære matematik på:

– Eleverne synes, det er spændende, og det vækker deres nysgerrighed meget, når de skal arbejde på forskellige måder, som Active Learning-serien lægger op til.

Laila udtrykker også stor begejstring over at benytte Active Learning på forskellig vis til forskellige elever:

– Det er vigtigt at tage højde for, at børn lærer forskelligt, og derfor er det vigtigt at arbejde med matematikken på forskellige måder. I min daglige undervisning gør jeg meget ud af at inddrage matematikredskaber. Vi arbejder skiftevis med bogen og i værksteder. Her er det typisk de redskaber, som er med i Active Learning, som vi benytter os af, og især indskolingseleverne synes, at det er sjovt og spændende at arbejde med dem.

 

 

Om Lyreco

Lyreco er førende inden for salg og distribution af kontor- og sikkerhedsprodukter. Virksomheden tilbyder over 11.000 produkter til både store og små, private og offentlige virksomheder og organisationer. Hos Lyreco Danmark, som ligger i Roskilde, er sælgere eksperter i produkterne og kan hjælpe med at træffe det rigtige valg. Alle vores produkter er også tilgængelige i vores webshop. Lyreco findes i dag over hele verden.

www.lyreco.dk

Om Linex

Linex har gamle stolte traditioner og blev i 1935 etableret af den danske civilingeniør Frede Duelund Nielsen. Linex voksede hurtigt og blev på rekordtid en af verdens mest kendte mærker inden for tegneartikler med fokus på præcision og høj kvalitet. Hovedparten af Linex’ produkter bruges på skoler og uddannelsesinstitutioner i hele verden.

Linex blev i 2001 købt af Hamelin, en førende europæisk producent af kontorartikler. Linex’ ånd er ført videre efter de stolte traditioner, og det har været naturligt at udvikle et sortiment med fokus på indlæring af matematiske færdigheder.

www.hamelin.dk

Seneste artikler

Seks ud af ti elever mener, at de efter forløbet har større indflydelse på, hvad de spiser i skolen. Hver anden har lyst til at spise mere sundt. 68 procent ved mere om, hvad der er sundt.

10.000 børn skal skabe bedre skolemåltider

Syv ud af ti elever ved mere om, hvad der er sundt, og hver anden elev vil spise sundere. Det er to af de konkrete resultater af et undervisningsforløb om mad og sundhed

Madmovers · 07-06-2018

 
Den obligatoriske eksamenslæsning på skolen skal gerne gavne både de fagligt dygtige elever og de elever, der ikke er så godt med fagligt, siger viceskoleleder Ebbe Weng, Sdr. Vang Skole.

Obligatorisk eksamens­læsning på skolen

Sdr. Vang Skole indfører obligatorisk lektielæsning for 9. klasse-eleverne på nogle af de dage, hvor der ikke er eksamen

Eksamenslæsning · 07-06-2018

 
MentorDanmark er gået sammen med algoritmeforskere fra Danmarks Tekniske Universitet og har udviklet et intelligent stykke software, som sikrer, at det altid er den rigtige vikar som kommer ind til de rigtige vikartimer ud fra en lang række parametre som fagprofil, kendskab og relation til klassen, erfaring, mellemtimer, pædagogiske præferencer m.m.

Ny teknologi vil ændre vikardækningen

Nyt koncept vil ikke kun spare landets skoler for en masse tid og bøvl i morgentimerne, men også løfte selve undervisningen i vikartimerne

MentorDanmark · 07-06-2018

 
I første omgang vil antimobbeprogrammet blive afprøvet i udvalgte kommuner, herunder Københavns og Billund kommuner.

Hele skolen skal involveres i kampen mod mobning

Alle på og omkring skolen skal være en del af indsatsen mod mobning. Det viser erfaringer fra udlandet, og det er kernen i Alliancen mod mobning

Alliancen mod mobning · 07-06-2018

 
Vores brug af mobiletelefonen har magt til at fjerne os fra hinanden, underminere læring og forkvakle børn og unges opfattelse af, hvad der er vigtigt i livet, mener Annette Prehn, sociolog og forfatter.

Skoler uden mobiltelefon er vejen frem

Det giver rigtig god mening at sætte klare rammer for elevers brug af mobiltelefoner, mener sociolog og forfatter Anette Prehn

Mobilfri skoler · 07-06-2018