Når der bruges redskaber i undervisningen, kan den føles som en leg for mange.
Når der bruges redskaber i undervisningen, kan den føles som en leg for mange.

Visuelle redskaber gør matematik lettere

En ny serie produkter gør det nemmere for børn at lære naturvidenskabelige fag og fremmer samtidig entreprenørskab og samarbejde

Af: 

Nikole Sindberg, Lyreco, og Rikke Ehlers, Hamelin

Det er efterhånden velkendt, at børn har forskellige indlæringsbehov og måder at forstå viden på. Børn med matematiske indlæringsvanskeligheder kan have svært ved at tillære sig de fire regnearter, og selv simple beregninger kan forårsage store problemer. Undersøgelser har dog peget på, at visuelle redskaber er en stor hjælp for børn i alle aldre og på alle udviklingstrin.

Linex Active Learning er en ny serie produkter, som kan hjælpe børn med bedre at forstå matematikkens grundprincipper. Serien henvender sig til børnehaver, indskolingen og mellemtrinnet og har også vist sig at være yderst egnet til børn med indlæringsvanskeligheder – herunder også børn med autisme og ADHD.

Matematiklærer Laila Ørum Madsen fra Landsgrav Friskole i Slagelse har prøvet produkterne og har oplevet en positiv udvikling, når hun har brugt Linex Active Learning i sin undervisning:

– Jeg inddrager altid visuelle redskaber, som Active Learning-serien består af, både i specialundervisning og i den almindelige matematikundervisning. Jeg har oplevet, at eleverne har fået en bredere faglig forståelse, når de har siddet med matematikredskaberne i hænderne, siger Laila.

Nysgerrige elever

Active Learning-produkterne er udarbejdet og testet i samarbejde med matematiklærere. Feedbacken i hele forløbet har været yderst positiv.

Mange lærere har, grundet den nye skolereform, begrænset tid til selv at udvikle materialer, som tager hensyn til børns forskellige indlæringsbehov, og Active Learning er derfor en kærkommen hjælp i det daglige undervisningsarbejde.

Laila oplever også, at børnene er meget positive over for denne nye måde at lære matematik på:

– Eleverne synes, det er spændende, og det vækker deres nysgerrighed meget, når de skal arbejde på forskellige måder, som Active Learning-serien lægger op til.

Laila udtrykker også stor begejstring over at benytte Active Learning på forskellig vis til forskellige elever:

– Det er vigtigt at tage højde for, at børn lærer forskelligt, og derfor er det vigtigt at arbejde med matematikken på forskellige måder. I min daglige undervisning gør jeg meget ud af at inddrage matematikredskaber. Vi arbejder skiftevis med bogen og i værksteder. Her er det typisk de redskaber, som er med i Active Learning, som vi benytter os af, og især indskolingseleverne synes, at det er sjovt og spændende at arbejde med dem.

 

 

Om Lyreco

Lyreco er førende inden for salg og distribution af kontor- og sikkerhedsprodukter. Virksomheden tilbyder over 11.000 produkter til både store og små, private og offentlige virksomheder og organisationer. Hos Lyreco Danmark, som ligger i Roskilde, er sælgere eksperter i produkterne og kan hjælpe med at træffe det rigtige valg. Alle vores produkter er også tilgængelige i vores webshop. Lyreco findes i dag over hele verden.

www.lyreco.dk

Om Linex

Linex har gamle stolte traditioner og blev i 1935 etableret af den danske civilingeniør Frede Duelund Nielsen. Linex voksede hurtigt og blev på rekordtid en af verdens mest kendte mærker inden for tegneartikler med fokus på præcision og høj kvalitet. Hovedparten af Linex’ produkter bruges på skoler og uddannelsesinstitutioner i hele verden.

Linex blev i 2001 købt af Hamelin, en førende europæisk producent af kontorartikler. Linex’ ånd er ført videre efter de stolte traditioner, og det har været naturligt at udvikle et sortiment med fokus på indlæring af matematiske færdigheder.

www.hamelin.dk

Seneste artikler

Visuelt undervisningsmiljø styrker indlæringen

Fokus på indretningen giver mulighed for at skabe udbytterige og aldersdifferentierede undervisningsmiljøer med fagrelevant indhold og læringsprocesser, der fremmer elevernes mulighed for udvikling og læring

Exakt · 23-02-2021

”Blended learning” vinder frem

En blanding af klassisk fysisk undervisning og online læring – ”blended learning” – er på vej frem. Læs i denne artikel om tendenser og fordele ved blended learning

LEBA Innovation · 23-02-2021

 
Sarah Søndergård, konsulent og ejer af virksomheden Talentudvikling i skolen

Tre grundsten i talentarbejdet, som kan skabe ny læringskultur i klasseværelset

I Danmark er vi verdensmestre i at skabe middelelever. Der er en tendens i samfundet til at stræbe efter en middelkultur, hvor alle skal kunne være med, men skulle vi ikke hellere bestræbe os på, at alle elever, svage som stærke, lærer noget, spørger Sara

Talentudvikling · 23-02-2021

 
Jens Peter Christensen, formand for Danmarks Matematiklærerforening.

Hvad kan vi gøre ved faldet i elevernes præstationer i matematik?

Den seneste TIMSS-undersøgelse viste tilbagegang i de danske elevers matematikkundskaber på 4. klassetrin. Danmarks Matematiklærerforening skriver i denne artikel om, hvad det dækker over, og hvad vi kan gøre ved det

Matematiklærerforeningen · 23-02-2021

 
Randi Hedelund Jeppesen med et af hendes vigtigste IT-hjælpemidler; en smartphone. Foto: Cathrine Drud.

Jeg holder aldrig fri fra at være ordblind

Lærer trækker på egen erfaring som ordblind for at hjælpe børn med læsevanskeligheder

IT-hjælp til ordblinde · 23-11-2020