Komponisten Hans Sydow optager sammen med børn lyde ude i naturen. Foto: Jens Hasse
Komponisten Hans Sydow optager sammen med børn lyde ude i naturen. Foto: Jens Hasse

At lære med lyd

Med en helt ny, gratis undervisnings-app kan man nu bruge lyd i undervisningen på en kreativ, lærerig og nem måde

Af: 

Katrine Gregersen Dal, Dansk Komponistforening

Ved hjælp af appen Soundmap.dk kan elev­er optage, redigere og lave landkort af historier, lyde og musik og skabe deres helt egen lydkomposition. Appen er et værktøj for underviseren, ikke kun til musikundervisningen, men til mange forskellige fag, hvor man har lyst til at inddrage lyd.

Soundmap.dk stilles gratis til rådighed for skolerne, og for at skolerne kan arbejde med den optimalt, anbefales en forudgående introducerende workshop.

At se verden på en ny måde

En af de komponister, der allerede har benyttet sig af Soundmap.dk, og som også er én af de kreative kræfter bag, er komponisten Hans Sydow.

Hans Sydow har mange års erfaring i at arbejde med lydworkshops i folkeskolen. Med sin skabende tilgang bliver mødet med eleverne altid en kreativ dialog, og der opstår en anden undervisningssituation, end eleverne er vant til.

– For mig handler kunsten om at se og høre verden på ny. Ved at give eleverne nogle af de redskaber, jeg arbejder med, kan jeg måske give dem mulighed for at se verden på en ny måde, siger Hans Sydow.

Hans Sydow er en af de komponister, man kan få ud på sin skole til en introducerende workshop og få inspiration til at bruge Soundmap.dk.

Han står også bag pilotprojektet “Jeg kan huske® Skandinavien”, som er en del af Soundmap.dk og indeholder en række fælles nordiske hverdagshistorier fra danske, svenske og norske skolelever, ældre og indvandrere. Projektet fokuserer på det, vi har til fælles, frem for det, der gør os forskellige, og skaber dermed et naturligt grundlag for dialog.

Mødet med komponisten

Dansk Komponistforening har igennem flere år formidlet kontakt mellem komponister og lærere, der ønsker at få en komponist ud i klassen og bruge lyd og musik aktivt i undervisningen. Med Soundmap.dk kan lærerne beholde selve værktøjet og selv arbejde videre med lyd i undervisningen efter en introducerende workshop med en komponist. På den måde kan det kreative arbejde via appen leve videre i klassen efter komponistbesøget.

Workshopformen bliver et frisk pust i hverdagen, hvor man kan arbejde på tværs af eksisterende fag og timeinddelinger. Hos Dansk Komponistforening vil man gerne bidrage til at skabe forandring og oplevelser for skolebørn med konkrete møder med kunstnere, hvoraf der bliver skabt kreative udtryk og sat aftryk i læringen.

Dansk Komponistforening har desuden lavet undervisningsmaterialerne Lydfelt ,I danske komponisters værksteder og Fem spor i ny dansk musik, der introducerer børn til ny musik og komponisters måde at arbejde på.

 

Om Soundmap.dk

Målgruppe: 5.-6. klassetrin.

Soundmap.dk er en kreativ platform, hvor elever og lærere på en og enkel måde kan arbejde med lyd og fortællinger som udtryk og erfaringsform i undervisningen. I Soundmap.dk kan du optage, redigere og lave et landkort af historier, lyde og musik.

Soundmap.dk stilles gratis til rådighed for skolerne, men forudsætningen for at kunne bruge appen er, at lærerne skal introduceres til den på en workshop. Herefter kan skolerne selvstændigt arbejde videre med den.

Soundmap.dk er produceret af Reso­nance.dk i samarbejde med Dansk Kom­po­nistforening og med støtte fra Under­visningsministeriet.

Du kan downloade appen gratis fra App Store eller Google Play.

Læs mere på www.soundmap.dk.

 

Mød Dansk Komponistforening

Mød Dansk Komponistforening på Skolemessen 2017 i Scandinavian Congress Center i Aarhus, stand 324, den 27. april kl. 12.30-13.15, hvor komponist Hans Sydow præsenterer Soundmap.dk.

Seneste artikler

 
Opera, ballet, skuespil og klassisk musik bliver sat på skoleskemaet for endnu flere børn og unge i hele landet i partnerskab med Det Kongelige Teater.

Klassisk scenekunst på skoleskemaet

Det Kongelige Teater er gået sammen med flere kommuner i hele landet om at give børn og unge mulighed for at stifte bekendtskab og arbejde med klassisk scenekunst i skolen

Det Kongelige Teater · 03-12-2018

– Der er solide argumenter for at integrere naturfagene frem for at undervise i dem som individuelle fag, hvis man vil tage de overordnede formål med uddannelserne alvorligt, mener professor emeritus Jens Dolin.

Vi skal videre med et integreret naturfag i skolen

Skal naturfagene i skolen være adskilte eller arbejde sig hen mod et fælles fag? Professor emeritus Jens Dolin, der gennem sit arbejdsliv har forsket i naturfagsdidaktik, er ikke i tvivl om, at vi skal videre med at få fokus på sagen frem for enkeltfaget.

Institut for naturfagsdidaktik · 03-12-2018

Den industrielle udvikling er i fokus i forløbet ”Fra Håndværk til Robot”. Undervisningsforløbet kommer ind på dampmaskinens påvirkning af samfundet, migrationen fra land til by, samlebåndsarbejde og det hårde liv på fabrikkerne.

Der var engang en dampmaskine

Teknisk Museum i Helsingør inviterer skolernes elever ind i teknikkens verden

Teknisk Museum · 03-12-2018

Folkeskolelærer Iben Lund Abrahamsen slap af med sine fysiske gener, efter hun ikke længere skulle overanstrenge sin stemme.

Læreren fandt selv ud af at skabe bedre akustik

Høretekniske hjælpemidler hjælper Iben Lund Abrahamsen, så hun ikke belaster stemmen, når hun underviser

Sonova · 03-12-2018

I dag er der i alt 17 titler og syv forskellige sprog på det lille forlag i Frederikssund, Bjerre Trykkeri og Forlag.

Et livsværk med grammatikbøger

Siden 1982 har Bjerre Trykkeri og Forlag produceret og leveret grammatikbøger til de danske skoleelever

Bjerre trykkeri & forlag · 03-12-2018