Komponisten Hans Sydow optager sammen med børn lyde ude i naturen. Foto: Jens Hasse
Komponisten Hans Sydow optager sammen med børn lyde ude i naturen. Foto: Jens Hasse

At lære med lyd

Med en helt ny, gratis undervisnings-app kan man nu bruge lyd i undervisningen på en kreativ, lærerig og nem måde

Af: 

Katrine Gregersen Dal, Dansk Komponistforening

Ved hjælp af appen Soundmap.dk kan elev­er optage, redigere og lave landkort af historier, lyde og musik og skabe deres helt egen lydkomposition. Appen er et værktøj for underviseren, ikke kun til musikundervisningen, men til mange forskellige fag, hvor man har lyst til at inddrage lyd.

Soundmap.dk stilles gratis til rådighed for skolerne, og for at skolerne kan arbejde med den optimalt, anbefales en forudgående introducerende workshop.

At se verden på en ny måde

En af de komponister, der allerede har benyttet sig af Soundmap.dk, og som også er én af de kreative kræfter bag, er komponisten Hans Sydow.

Hans Sydow har mange års erfaring i at arbejde med lydworkshops i folkeskolen. Med sin skabende tilgang bliver mødet med eleverne altid en kreativ dialog, og der opstår en anden undervisningssituation, end eleverne er vant til.

– For mig handler kunsten om at se og høre verden på ny. Ved at give eleverne nogle af de redskaber, jeg arbejder med, kan jeg måske give dem mulighed for at se verden på en ny måde, siger Hans Sydow.

Hans Sydow er en af de komponister, man kan få ud på sin skole til en introducerende workshop og få inspiration til at bruge Soundmap.dk.

Han står også bag pilotprojektet “Jeg kan huske® Skandinavien”, som er en del af Soundmap.dk og indeholder en række fælles nordiske hverdagshistorier fra danske, svenske og norske skolelever, ældre og indvandrere. Projektet fokuserer på det, vi har til fælles, frem for det, der gør os forskellige, og skaber dermed et naturligt grundlag for dialog.

Mødet med komponisten

Dansk Komponistforening har igennem flere år formidlet kontakt mellem komponister og lærere, der ønsker at få en komponist ud i klassen og bruge lyd og musik aktivt i undervisningen. Med Soundmap.dk kan lærerne beholde selve værktøjet og selv arbejde videre med lyd i undervisningen efter en introducerende workshop med en komponist. På den måde kan det kreative arbejde via appen leve videre i klassen efter komponistbesøget.

Workshopformen bliver et frisk pust i hverdagen, hvor man kan arbejde på tværs af eksisterende fag og timeinddelinger. Hos Dansk Komponistforening vil man gerne bidrage til at skabe forandring og oplevelser for skolebørn med konkrete møder med kunstnere, hvoraf der bliver skabt kreative udtryk og sat aftryk i læringen.

Dansk Komponistforening har desuden lavet undervisningsmaterialerne Lydfelt ,I danske komponisters værksteder og Fem spor i ny dansk musik, der introducerer børn til ny musik og komponisters måde at arbejde på.

 

Om Soundmap.dk

Målgruppe: 5.-6. klassetrin.

Soundmap.dk er en kreativ platform, hvor elever og lærere på en og enkel måde kan arbejde med lyd og fortællinger som udtryk og erfaringsform i undervisningen. I Soundmap.dk kan du optage, redigere og lave et landkort af historier, lyde og musik.

Soundmap.dk stilles gratis til rådighed for skolerne, men forudsætningen for at kunne bruge appen er, at lærerne skal introduceres til den på en workshop. Herefter kan skolerne selvstændigt arbejde videre med den.

Soundmap.dk er produceret af Reso­nance.dk i samarbejde med Dansk Kom­po­nistforening og med støtte fra Under­visningsministeriet.

Du kan downloade appen gratis fra App Store eller Google Play.

Læs mere på www.soundmap.dk.

 

Mød Dansk Komponistforening

Mød Dansk Komponistforening på Skolemessen 2017 i Scandinavian Congress Center i Aarhus, stand 324, den 27. april kl. 12.30-13.15, hvor komponist Hans Sydow præsenterer Soundmap.dk.

Seneste artikler

 
Ifølge en ny undersøgelse fra Dansk Skoleidræt bevæger kun ni pct. af eleverne i udskolingen sig hver dag i forbindelse med undervisningen.

Mere bevægelse i undervisningen for de store elever

Kræftens Bekæmpelse tilbyder nu også undervisningsværktøjet ”Leg på streg” til udskolingen, så eleverne fra 7.-9. klasse kan få mere bevægelse i løbet af dagen

Kræftens Bekæmpelse · 22-02-2019

25.000 skoleelever fandt nye, sunde bakterier i naturen

Verdens hidtil største indsamling af bakterier fra naturens planter, Masseeksperiment 2018, har resulteret i et opsigtsvækkende fund: Over to dage har forskerne opdaget ti hidtil ukendte bakteriearter, alle potentielt gavnlige mælkesyrebakterier

Masseeksperimentet · 22-02-2019

 
Metoden går bl.a. ud på at arbejde kreativt med kendt danskfagligt stof som bogstavelyde, håndfonemer, bogstavernes betydning i sproget, deres form, m.v.

Sang, rap og bevægelse lærer børnene i 0. klasse avancerede bogstavelyde

Helt nyt koncept integrerer sang, rap og bevægelse i 0. klasselederens undervisning som en fast del gennem hele året

Ordstrømmen · 22-02-2019

 
Til jul sidste år fik fire lotteri-sælgere fra 3.A. på Institut Sankt Joseph mulighed for at overrække en flot check på 13.000 kroner til Børnehjælpsdagens arbejde. Det var klassens overskud ved salg af i alt 1.000 julelodder. Checken blev overrakt til Børnehjælpsdagens ambassadør Bubber.

Børn hjælper børn – gennem lotterier

Overskuddet fra lodsalget hos Børnehjælpsdagen går til arbejdet med anbragte børn og udsatte unge i Danmark

Børnehjælpsdagen · 22-02-2019

 
Faget teknologiforståelse skal skabe viden om, hvordan man bedst muligt styrker teknologiforståelse hos den enkelte elev.

Teknologiforståelse skal afprøves på 46 skoler

Fælles Mål for det nye fag teknologiforståelse er på plads. Det vil de kommende tre år blive afprøvet på de 46 folkeskoler, som er en del af et forsøg

Teknologiforståelse · 22-02-2019