Komponisten Hans Sydow optager sammen med børn lyde ude i naturen. Foto: Jens Hasse
Komponisten Hans Sydow optager sammen med børn lyde ude i naturen. Foto: Jens Hasse

At lære med lyd

Med en helt ny, gratis undervisnings-app kan man nu bruge lyd i undervisningen på en kreativ, lærerig og nem måde

Af: 

Katrine Gregersen Dal, Dansk Komponistforening

Ved hjælp af appen Soundmap.dk kan elev­er optage, redigere og lave landkort af historier, lyde og musik og skabe deres helt egen lydkomposition. Appen er et værktøj for underviseren, ikke kun til musikundervisningen, men til mange forskellige fag, hvor man har lyst til at inddrage lyd.

Soundmap.dk stilles gratis til rådighed for skolerne, og for at skolerne kan arbejde med den optimalt, anbefales en forudgående introducerende workshop.

At se verden på en ny måde

En af de komponister, der allerede har benyttet sig af Soundmap.dk, og som også er én af de kreative kræfter bag, er komponisten Hans Sydow.

Hans Sydow har mange års erfaring i at arbejde med lydworkshops i folkeskolen. Med sin skabende tilgang bliver mødet med eleverne altid en kreativ dialog, og der opstår en anden undervisningssituation, end eleverne er vant til.

– For mig handler kunsten om at se og høre verden på ny. Ved at give eleverne nogle af de redskaber, jeg arbejder med, kan jeg måske give dem mulighed for at se verden på en ny måde, siger Hans Sydow.

Hans Sydow er en af de komponister, man kan få ud på sin skole til en introducerende workshop og få inspiration til at bruge Soundmap.dk.

Han står også bag pilotprojektet “Jeg kan huske® Skandinavien”, som er en del af Soundmap.dk og indeholder en række fælles nordiske hverdagshistorier fra danske, svenske og norske skolelever, ældre og indvandrere. Projektet fokuserer på det, vi har til fælles, frem for det, der gør os forskellige, og skaber dermed et naturligt grundlag for dialog.

Mødet med komponisten

Dansk Komponistforening har igennem flere år formidlet kontakt mellem komponister og lærere, der ønsker at få en komponist ud i klassen og bruge lyd og musik aktivt i undervisningen. Med Soundmap.dk kan lærerne beholde selve værktøjet og selv arbejde videre med lyd i undervisningen efter en introducerende workshop med en komponist. På den måde kan det kreative arbejde via appen leve videre i klassen efter komponistbesøget.

Workshopformen bliver et frisk pust i hverdagen, hvor man kan arbejde på tværs af eksisterende fag og timeinddelinger. Hos Dansk Komponistforening vil man gerne bidrage til at skabe forandring og oplevelser for skolebørn med konkrete møder med kunstnere, hvoraf der bliver skabt kreative udtryk og sat aftryk i læringen.

Dansk Komponistforening har desuden lavet undervisningsmaterialerne Lydfelt ,I danske komponisters værksteder og Fem spor i ny dansk musik, der introducerer børn til ny musik og komponisters måde at arbejde på.

 

Om Soundmap.dk

Målgruppe: 5.-6. klassetrin.

Soundmap.dk er en kreativ platform, hvor elever og lærere på en og enkel måde kan arbejde med lyd og fortællinger som udtryk og erfaringsform i undervisningen. I Soundmap.dk kan du optage, redigere og lave et landkort af historier, lyde og musik.

Soundmap.dk stilles gratis til rådighed for skolerne, men forudsætningen for at kunne bruge appen er, at lærerne skal introduceres til den på en workshop. Herefter kan skolerne selvstændigt arbejde videre med den.

Soundmap.dk er produceret af Reso­nance.dk i samarbejde med Dansk Kom­po­nistforening og med støtte fra Under­visningsministeriet.

Du kan downloade appen gratis fra App Store eller Google Play.

Læs mere på www.soundmap.dk.

 

Mød Dansk Komponistforening

Mød Dansk Komponistforening på Skolemessen 2017 i Scandinavian Congress Center i Aarhus, stand 324, den 27. april kl. 12.30-13.15, hvor komponist Hans Sydow præsenterer Soundmap.dk.

Seneste artikler

Professor Arsen K. Mejlikov fra DTU-Byg International

Rigtig ventilation giver næring til hjerne og krop

Effektiv indlæring er i skolerne sparet væk i bestræbelserne på energiøkonomisk gevinst. De offentlige bygninger har over de seneste 50 år tabt pusten efter gennemgribende fokus på tætning og isolering

KE Fibertec & Vent2U · 23-09-2020

Lokal brobygning mellem den lokale folkeskole og eksempelvis det stedlige gymnasium kan betyde meget for at højne fremmedsprogene.

Brobygning for at styrke fremmedsprog i undervisningen

Det Nationale Center for Fremmedsprog, NCFF, har snart eksisteret i to år. To spændende og mildt sagt begivenhedsrige år, hvor der er igangsat en lang række projekter og initiativer, der skal være med til at løfte fremmedsprogene

Det Nationale Center for Fremmedsprog · 22-09-2020

Lynguide til mentalisering

Hvad er mentalisering? Hvorfor er det relevant? Og hvad skal du have for øje, når du arbejder mentaliseringsbaseret? Få svar med denne lynguide til mentalisering. For lærere og pædagoger, der arbejder med elever med særlige behov

At kunne se bag om adfærd · 21-09-2020

The sad snail Sandy

Børnenes selvkreativitet er i konstant fare

Det mener børnebogsforfatteren Stig Seberg, der via eget forlag har udgivet en serie lydbøger for børn, der giver ro til børn og voksne

Engelskundervisning · 18-09-2020

 
Lena Lindenskov og Peter Weng

Gør brug af samtalen i matematik

I dette indlæg giver to eksperter i matematikundervisning gode råd til kunsten at skabe interesse for matematik hos elever på især mellemtrinnet

Matematikundervisning · 09-09-2020