Der er bidragter til alle elever, når honningen skal høstes.
Der er bidragter til alle elever, når honningen skal høstes.

Backstage hos bierne

Om sommeren åbner Bybi op for bistaderne på Københavns tage. Her kan elever selv få lov at høste honning

Af: 

Gitte Roe Eriksen, redaktør

Bierne kan lære os meget. Om bæredygtig produktion. Om kommunikation. Om sanselighed, smag, duft og farver. Og om, hvad deres rolle i naturen er, og hvorfor vi skal passe på dem.

Hos Bybi i København kan man komme backstage hos bierne. Her produceres lokal honning i samarbejde med en række samarbejdspartnere, bl.a. har Københavns Kommunes Socialforvaltning støttet projektet ved at give plads til bistader på taget af Københavns Rådhus. Nu serveres de berømte Rådhuspandekager med rigtig rådhushonning!

Bybi har 20 bigårde fordelt over hele København. De fleste står på tagene eller i nærheden af de virksomheder, der samarbejdes med. Herfra flyver bierne ud i byens villahaver, parker, grønne lommer og altankasser og samler nektaren, der bliver til honning.

Honninghøst

Ud over at producere honning så laver Bybi også arrangementer, bl.a. for skoler.

– Faktisk har vi haft lige fra børnehaveklasser op til universitetsklasser, fortæller Penelope Thagaard, Product Manager hos Bybi.

De forskellige arrangementer er årstidsbestemt. Fx høstes der kun honning i perioden fra juni til september. Her bliver der hilst på bierne og skrællet, slynget og tappet honning. Imens fortæller Bybi, hvordan bierne laver honning, og hvad der gør honning fra byen til noget helt særligt.

– Det kan let indgå i en tværfaglig undervisning. Her er alt fra, hvordan et samfund er bygget, biernes arbejdsopgaver, til miljø, fødevareproduktion, matematik i forhold til, hvordan et bistade er bygget op, til hjemkundskab med opskrifter, lyder det fra Penelope Thagaard.

Men også entreprenørskab i forhold til, hvordan man starter en produktion op og prøver at sælge sin honning, kan indgå i undervisningen.

– Det kan kobles på kryds og tværs og tilrettelægges efter både alder og forskellige temaer. Og det er rigtigt spændende at formidle til skoleelever. De er sindssygt modige og nysgerrige, siger Penelope Thagaard.

Bybi har omkring 70 events om året. I forhold til at høste honning så har Bybi bidragter til alle.

Social inklusion

Det Bybi-honningen kan, ud over at skabe det søde, klistre­de stof, er at skabe en fortælling om et produkt, som også tager ansvar på andre punkter. Hjemløse, langtidsledige, asylansøgere og andre udsatte grupper bliver undervist i både biavl, honningproduktion og salg af produkter. Det handler nemlig også om social inklusion. Det er honning med hjertet. Bybi har fx i samarbejde med Dansk Røde Kors oplært asylansøgere i biavl og honningproduktion, og mange af kursusdeltagerne har efterfølgende været frivillige i Bybis honningfabrik.

www.bybi.dk

Seneste artikler

Visuelt undervisningsmiljø styrker indlæringen

Fokus på indretningen giver mulighed for at skabe udbytterige og aldersdifferentierede undervisningsmiljøer med fagrelevant indhold og læringsprocesser, der fremmer elevernes mulighed for udvikling og læring

Exakt · 23-02-2021

”Blended learning” vinder frem

En blanding af klassisk fysisk undervisning og online læring – ”blended learning” – er på vej frem. Læs i denne artikel om tendenser og fordele ved blended learning

LEBA Innovation · 23-02-2021

 
Sarah Søndergård, konsulent og ejer af virksomheden Talentudvikling i skolen

Tre grundsten i talentarbejdet, som kan skabe ny læringskultur i klasseværelset

I Danmark er vi verdensmestre i at skabe middelelever. Der er en tendens i samfundet til at stræbe efter en middelkultur, hvor alle skal kunne være med, men skulle vi ikke hellere bestræbe os på, at alle elever, svage som stærke, lærer noget, spørger Sara

Talentudvikling · 23-02-2021

 
Jens Peter Christensen, formand for Danmarks Matematiklærerforening.

Hvad kan vi gøre ved faldet i elevernes præstationer i matematik?

Den seneste TIMSS-undersøgelse viste tilbagegang i de danske elevers matematikkundskaber på 4. klassetrin. Danmarks Matematiklærerforening skriver i denne artikel om, hvad det dækker over, og hvad vi kan gøre ved det

Matematiklærerforeningen · 23-02-2021

 
Randi Hedelund Jeppesen med et af hendes vigtigste IT-hjælpemidler; en smartphone. Foto: Cathrine Drud.

Jeg holder aldrig fri fra at være ordblind

Lærer trækker på egen erfaring som ordblind for at hjælpe børn med læsevanskeligheder

IT-hjælp til ordblinde · 23-11-2020