Flere og flere skoler får fysisk aktivitet mikset ind i dansk, historie og matematik, viser en undersøgelse.
Flere og flere skoler får fysisk aktivitet mikset ind i dansk, historie og matematik, viser en undersøgelse.

Bevægelse vinder frem i de boglige fag

På otte ud af ti skoler er der fysisk aktivitet i timerne – også når der er dansk, historie og matematik på skoleskemaet. Det viser en undersøgelse fra Dansk Skoleidræt og TrygFonden

Brøk-volley, ordræs, matematik-stomp og hopstavning. Kreativiteten er stor, når eleverne skal bevæge sig i de boglige fag, og på størstedelen af de danske skoler er der aktive elever i timerne. Hele 81 % af skolerne har integreret bevægelse i fx dansk, matematik og sprog.

Det viser en undersøgelse, der er udarbejdet af Oxford Research for Dansk Skoleidræt og TrygFonden.

Med skolereformen fra 2014 blev bevægelse i undervisningen en realitet på mange skoler. Dengang svarede 57 % af lærerne i en undersøgelse foretaget af Dansk Skoleidræt, at de oplevede “særlige udfordringer” med at få bevægelsen integreret i undervisningen. Men de nye tal vidner om, at der nu er aktivitet i timerne.

Dansk Skoleidræts formand, Finn Kristensen, glæder sig over resultaterne.

– Det er dejligt at se, at de mange initiativer, vi har sat i gang for at skabe bevægelse i de boglige fag, nu giver resultater. Det sikrer ikke alene variation i de længere skoledage. Når eleverne rører sig, styrker det også deres sundhed, læring og trivsel. Det viser forskningen, og det er også tilbagemeldingen fra de mange lærere og pædagoger, vi er i kontakt med rundt om på skolerne, siger han.

Undersøgelsen viser desuden, at 52 % af skolerne arbejder med bevægelse i den understøttende undervisning, og det er ikke kun i timerne, at eleverne får rørt sig. Ifølge undersøgelsen indgår bevægelse som aktive pauser og frikvarterer på 69 % af skolerne.

Om Dansk Skoleidræt

Dansk Skoleidræt (www.skoleidraet.dk) er en landsdækkende idrætsorganisation, som arbejder for at fremme sundhed, læring og trivsel for alle børn i skolen.

Sunde Børn Bevæger Skolen er navnet på Dansk Skoleidræt og TrygFondens samlede program for sundhed, trivsel og læring i bevægelse. Et program, der gennem en aktiv skoledag skal få flere børn og unge til at bevæge sig mere og grundlægge sunde vaner tidligt i livet. Programmet indeholder seks forskellige indsatser. Tilsammen sikrer de en skoledag med kvalificerede bevægelsestilbud – lige fra eleverne går hjemmefra om morgenen, til de forlader skolen om eftermiddagen. Et eksempel på en indsats er Sæt Skolen i Bevægelse, der giver alle lærere og pædagoger mulighed for gratis at hente konkrete idéer til fysisk aktivitet i de boglige fag. Læs mere om Sunde Børn Bevæger Skolen: www.sbbs.info.

Fysisk aktivitet gør børn klogere

En række studier har undersøgt sammenhængen mellem børns faglige præstationer og fysisk aktivitet. De viser bl.a., at:

  • Fysisk aktivitet kan fremme børns faglige præstationer.
  • Der er evidens for, at fysisk aktivitet er godt for hjernen og vores kognitive funktioner (fx hukommelse, opmærksomhed og koncentration).
  • Fysisk aktivitet øger produktionen af hjernens signalmekanismer, så man er mere opmærksom og motiveret.
  • Bevægelse kan fremme sansning og øge indlæringspotentialet.
  • Fysisk aktivitet øger mængden af nerveceller og nervekoblinger (synapser) mellem hjernedelene, hvilket fremmer læring og problemløsning.
  • Motorisk sikre børn bruger mindre energi på almindelig bevægelse og kan derfor frisætte mere energi til kompliceret læring.
  • Motorisk træning og krydskoordination stimulerer hjernebjælken, så den hurtigere kan overføre information fra den ene hjernehalvdel til den anden, hvilket er grundlæggende for skrive- og læsefærdigheder.

Læs mere: www.sundebørnbevægerskolen.dk (under “Gevinster ved fysisk aktivitet”).

Seneste artikler

Seks ud af ti elever mener, at de efter forløbet har større indflydelse på, hvad de spiser i skolen. Hver anden har lyst til at spise mere sundt. 68 procent ved mere om, hvad der er sundt.

10.000 børn skal skabe bedre skolemåltider

Syv ud af ti elever ved mere om, hvad der er sundt, og hver anden elev vil spise sundere. Det er to af de konkrete resultater af et undervisningsforløb om mad og sundhed

Madmovers · 07-06-2018

 
Den obligatoriske eksamenslæsning på skolen skal gerne gavne både de fagligt dygtige elever og de elever, der ikke er så godt med fagligt, siger viceskoleleder Ebbe Weng, Sdr. Vang Skole.

Obligatorisk eksamens­læsning på skolen

Sdr. Vang Skole indfører obligatorisk lektielæsning for 9. klasse-eleverne på nogle af de dage, hvor der ikke er eksamen

Eksamenslæsning · 07-06-2018

 
MentorDanmark er gået sammen med algoritmeforskere fra Danmarks Tekniske Universitet og har udviklet et intelligent stykke software, som sikrer, at det altid er den rigtige vikar som kommer ind til de rigtige vikartimer ud fra en lang række parametre som fagprofil, kendskab og relation til klassen, erfaring, mellemtimer, pædagogiske præferencer m.m.

Ny teknologi vil ændre vikardækningen

Nyt koncept vil ikke kun spare landets skoler for en masse tid og bøvl i morgentimerne, men også løfte selve undervisningen i vikartimerne

MentorDanmark · 07-06-2018

 
I første omgang vil antimobbeprogrammet blive afprøvet i udvalgte kommuner, herunder Københavns og Billund kommuner.

Hele skolen skal involveres i kampen mod mobning

Alle på og omkring skolen skal være en del af indsatsen mod mobning. Det viser erfaringer fra udlandet, og det er kernen i Alliancen mod mobning

Alliancen mod mobning · 07-06-2018

 
Vores brug af mobiletelefonen har magt til at fjerne os fra hinanden, underminere læring og forkvakle børn og unges opfattelse af, hvad der er vigtigt i livet, mener Annette Prehn, sociolog og forfatter.

Skoler uden mobiltelefon er vejen frem

Det giver rigtig god mening at sætte klare rammer for elevers brug af mobiltelefoner, mener sociolog og forfatter Anette Prehn

Mobilfri skoler · 07-06-2018