Nordagerskolen, Ringe. Foto: Teddy Strandqvist.
Nordagerskolen, Ringe. Foto: Teddy Strandqvist.

Indeklima uden kemi

God indendørs luftkvalitet er essentiel for komforten. Særligt på en skole, hvis lærere og elever skal kunne yde deres bedste. Men det er også vigtigt for sundheden

Der er store forskelle på, hvor meget kemi byggematerialer udleder inde i bygningen gennem måneder og år. Akustikvirksomheden Ecophons akustikløsninger fremstilles med minimal brug af kemikalier. Udledningen ligger langt under lovkravene, og materialerne lever op til nogle af de skrappeste certificeringer.

Kravene til byggematerialer bliver da også stadig skrappere i disse år. Nye certificeringer og mærker kommer til, og hele tiden strammes værdierne for, hvor meget materialerne må belaste miljøet. Det er der gode grunde til. Også når det gælder luftkvaliteten indendørs, hvor vi opholder os 90 % af tiden. Man er blevet bevidst om, at nogle stoffer skader mere, end man troede. Samtidig har man opdaget, at selv ret små mængder af flere kemikalier tilsammen ofte har en såkaldt cocktaileffekt, der er skadelig for sundheden. Derfor er det vigtigt altid at vælge byggematerialer med minimal udledning af kemiske stoffer. Og særligt på en skole, hvor børn opholder sig i mange timer hver dag.

Allergi- og astmasymptomer er tiltagende

Mange byggematerialer udleder skadelige kemikalier i bygningen i måneder eller år frem i tiden. Desuden kan de give brugerne gener i det daglige og nedsat komfort. Effekter, der også betyder, at man ikke kan yde sit bedste. Det gælder særligt de flygtige, organiske stoffer (såkaldte VOC) som fx formaldehyd. Men også andre kemiske stoffer.

Formaldehyd-eksponering kan forårsage en række symptomer og skadelige indvirkninger på helbredet, som fx øje-, næse-, hals- og hudirritation, hoste, hiven efter vejret og allergiske reaktioner. Allergi- og astmasymptomer er tiltagende. Den Globale Astma Rapport fra WHO estimerer, at mere end 334 mio. mennesker lider af astma verden over. 14 % af børn i hele verden oplever astmasymptomer.

Renere produkter

Ecophons produkter har gennem lang tid holdt sig langt under lovkravene, men Ecophon arbejder hele tiden på at gøre materialerne endnu mere rene og bæredygtige. Eco­phons akustikløsninger er nu lavet af tredjegeneration-glasuld, hvor bindemidlet er plantebaseret.

Ecophons tilsætter ingen formaldehyd og bruger derfor heller ingen kemikalier eller rensemiddel til at nedbringe mængden af formaldehyd.

Udledningen af stoffer i indemiljøet fra Ecophons produkter er særdeles lav. De lever derfor også op til en hel række certificeringer. Alle lever op til den krævende California emission standard. Og hele 96 % af Ecophons produkter lever op til den nye, franske VOC A+-standard, der er branchens skrappeste. Alle værdierne på vores produkter er grundigt dokumenterede. Den dokumentation kan du få fra Ecophon og bruge til at opnå point, hvis du skal have dit byggeri miljøcertificeret, fx med DGNB. DGNB er et frivilligt certificeringssystem til vurdering af bygningens bæredygtighed. Alt efter opnået point kan bygningen opnå et sølv-, guld- eller platincertifikat.

Børn bruger mere luft

DiagramKilde: WHO (www.who.int/ceh/capacity/Children_are_not_little_adults.pdf).

Børn indånder mere luft pr. kg kropsvægt end voksne i hvile, som vist i denne figur. Et spædbarn trækker vejret tre gange så ofte pr. minut som en voksen person – og en 6-årig dobbelt så hyppigt. Børn har også tendens til at være mere fysisk aktive end voksne. Det står derfor klart, at miljømæssige giftstoffer, der findes i luften, både indendørs og udendørs, vil blive inhaleret af børn i langt højere doser end af voksne. Disse giftstoffer omfatter ozon, nitrogenoxider, partikelstoffer, bly, kviksølv samt skimmelsvamp, flygtige organiske kemiske forbindelser (VOC) og andre giftstoffer i luften.

Om Ecophon

Akustikvirksomheden Ecophon har årtiers erfaring med at skabe bedre lydmiljø på skoler. Deres materialer bruges af arkitekter verden over til at skabe god akustik på både nye og ældre skoler.

www.ecophon.com

Seneste artikler

Det er nu, vi skal prioritere bevægelse

Udeundervisningen under corona lærte os, at bevægelse er godt for elevernes faglighed og trivsel. Men skal det blive en naturlig del af undervisningen, er der brug for en konkret indsats. Ellers går de gode erfaringer tabt, advarer læringsekspert

Leg og bevægelse · 14-06-2021

Visuelt undervisningsmiljø styrker indlæringen

Fokus på indretningen giver mulighed for at skabe udbytterige og aldersdifferentierede undervisningsmiljøer med fagrelevant indhold og læringsprocesser, der fremmer elevernes mulighed for udvikling og læring

Exakt · 23-02-2021

”Blended learning” vinder frem

En blanding af klassisk fysisk undervisning og online læring – ”blended learning” – er på vej frem. Læs i denne artikel om tendenser og fordele ved blended learning

LEBA Innovation · 23-02-2021

 
Sarah Søndergård, konsulent og ejer af virksomheden Talentudvikling i skolen

Tre grundsten i talentarbejdet, som kan skabe ny læringskultur i klasseværelset

I Danmark er vi verdensmestre i at skabe middelelever. Der er en tendens i samfundet til at stræbe efter en middelkultur, hvor alle skal kunne være med, men skulle vi ikke hellere bestræbe os på, at alle elever, svage som stærke, lærer noget, spørger Sara

Talentudvikling · 23-02-2021

 
Jens Peter Christensen, formand for Danmarks Matematiklærerforening.

Hvad kan vi gøre ved faldet i elevernes præstationer i matematik?

Den seneste TIMSS-undersøgelse viste tilbagegang i de danske elevers matematikkundskaber på 4. klassetrin. Danmarks Matematiklærerforening skriver i denne artikel om, hvad det dækker over, og hvad vi kan gøre ved det

Matematiklærerforeningen · 23-02-2021