Foto: Mette Johnsen
Foto: Mette Johnsen

Fokus på elevers følelser

En igangværende undersøgelse fra Dansk Center for Undervisningsmiljø (DCUM) viser, at elevernes følelsesliv har betydning for udfoldelse af deres faglige potentialer på erhvervsuddannelserne

Efter sommerferien 2015 mødte elever, lærere og ledere på erhvervsskolerne ind til en ny hverdag. Erhvervsskolereformen var en realitet og med den bl.a. en formulering om, at flere skal gennemføre på højere niveau. Det er en konkretisering af reformens overordnede mål om, at erhvervsuddannelserne skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan (MBUL, 2014).

Gennem en kvalitativ undersøgelse har DCUM sat sig for at undersøge, hvordan man kan fremme potentialer hos erhvervsskoleeleverne på GF1. Hvad har betydning for den enkelte elevs potentiale, og hvordan kan evt. særlige talenter adresseres, så eleverne kan gennemføre på højere niveau?

Foreløbigt peger undersøgelsen på, at elevernes følelsesliv har betydning for udfoldelse af deres faglige potentialer på erhvervsuddannelserne. Selvtillid, selvværd og støtte fra omgivelserne er nøgleord, og allerede på grundforløb 1 bør pædagogisk fokus i lige så høj grad ligge på elevernes oplevelse af social position og tilhørsforhold som på deres faglighed.

Ikke kun skolens opgave

Undersøgelsen peger på, at en oplevelse af ikke at lykkes i folkeskolen bæres med over på erhvervsuddannelsen i form af lav selvtillid og lavt selvværd. Det har negativ indflydelse på udfoldelsen af talent og potentiale. Hvordan forhindres denne videreførelse, så eleverne i stedet oplever tilknytning fra dag 1 uanset tidligere oplevelser?

– Det er ikke kun et spørgsmål om fagligt fokus og pædagogiske initiativer fra skolens side, men altså også i høj grad et spørgsmål om relationelle påvirkninger fra lærerne og studiemiljøet omkring den enkelte elev, siger Jannie Moon Lindskov, centerleder på DCUM.

DCUM’s kvalitative undersøgelse bygger bl.a. på interviews med elever omkring deres oplevelser på erhvervsuddannelsen. Emilie er en af dem.

Emilie vil gerne være tømrer, men oplever ingen opbakning hjemmefra til at forfølge sin drøm og starte på tømreruddannelsen. Efter en hård folkeskoletid med mobning og faglige vanskeligheder er Emilies selvtillid ikke i top, og den manglende familiære opbakning svækker hendes chancer for at forløse sit potentiale og gennemføre erhvervsuddannelsen. Med andre ord: Emilies følelsesverden er alt andet end befordrende for det forestående uddannelsesprojekt. Men den faglige ambition om at blive tømrer er stærk. Emilie trodser familien og starter på tømrerlinjen i sommeren 2015.

Tilhørsforhold og social position

En af Emilies lærere er Jan. Jan er ny lærer på linjen og har mange års tømrererfaring, men ingen lærererfaring. Han har ingen pædagogisk uddannelse og bruger ikke bevidst pædagogiske værktøjer i sin undervisning. Til gengæld vægter han relationer til eleverne meget højt, ligesom han har en grundlæggende tro på sine elevers evner. Hos Jan oplever Emilie en accept af sin drøm, en anerkendelse af hendes indsats og generel interesse for hendes liv, hvilket booster hendes selvværd og selvtillid. Hun er nu kommet på talentsporet på tømrerlinjen og fik i foråret 2016 tildelt et legat for godt arbejde og bemærkelsesværdig udvikling både som menneske og tømrerfaglig elev. Fagligt fokus er væsentligt i talentarbejdet, men Emilies eksempel tyder også på, at støtte, relationer og tro på elevens evner er faktorer, som er med til at forløse og udvikle fagligt potentiale og talent. Emilies forløsning havde måske ikke fundet sted ved ensidigt fagligt fokus.

Efter en lidt ensom start på GF1 opnår Emilie således på kort tid en god social position på holdet. Hendes grundighed og vilje vækker genklang hos de andre elever og resulterer i gode relationer til studiekammeraterne. Da hun fik legatet, skabte det ligeledes stor respekt hos de andre elever. Hun er nu den, de andre går til, når de har brug for konstruktionsmæssige beregninger, og denne anerkendelse, fortæller Emilie, har gjort en stor positiv forskel for hendes selvværd, selvtillid og hendes forhold til uddannelsen.

Mere end blot faglighed

Fokus på elevpotentialer på erhvervsuddannelserne tager ofte afsæt i faglighed, men DCUM’s undersøgelse peger på, at det er for snæver en tilgang. Det er både muligt og hensigtsmæssigt at skabe bevidsthed om elevernes potentialer på flere fronter end den faglige, fx ved at opprioritere relationsarbejdet og fokusere støttende på elevernes følelsesverden, både i forhold til skolen og lærerne, men også i forhold til familie, venner og studiekammerater.

Om DCUM

Dansk Center for Undervisningsmiljø (DCUM) er et uafhængigt nationalt videnscenter, som arbejder for at sikre et godt undervisningsmiljø på alle uddannelsessteder og et godt børnemiljø i alle dagtilbud.

www.dcum.dk

“Tidlig fokus på selvtillid, selvværd, tilhørsforhold og sociale relationer er lige så væsentlige faktorer som faglighed, når det drejer sig om at forløse potentialer og få flere erhvervsskoleelever til at gennemføre på højere niveau”.

Jannie Moon Lindskov, DCUM

Seneste artikler

 
Janne Hedegaard, chef for Nationalt Videncenter om Udsatte Børn og Unge.

Inklusion skal mindske ulighed og styrke fællesskabet

Inklusion skal sætte alle skolens elever i stand til at magte sociale og faglige fællesskaber, men det kræver også, at skolen rummer forskellige former for viden og kompetencer

Inklusion · 24-02-2020

Er det sundt for barnet at bruge så meget tid foran skærmen? Det spørgsmål sætter mediebrugerorganisationen KLF, Kirke & Medier, under debat ved foredrag rundt om i landet.

Tænk over dit barns skærmtid

Foruroligende forskning viser, at intensiv brug af skærme ikke blot sløver, men også risikerer at hæmme udviklingen af hjernen. KLF, Kirke & Medier, tilbyder at tage emnet under debat ved foredrag på skoler

Debat · 24-02-2020

Eleverne sidder med hver deres Chromebook og skriver på livet løs.

Ny metode til skriftsprogsundervisning af de yngste børn

De yngste elever i skolen bliver bedre til at skrive, hvis de kan høre, hvad de skriver, mens de skriver

Lytteskrivning · 24-02-2020

 
Her er et eksempel på et klasselokale efter en ændret indretning.

Få bedre trivsel, ro og overskud ved en ny organisering af skoledagen

Sådan lyder tilbuddet fra lærer, forfatter og kursusholder Karina Winther, der er ophavsmanden til filosofien Ugeskemarevolutionen

UgeskemaRevolutionen · 24-02-2020

 

Det kontantløse samfund rykker ind på skolerne

Med det kontantløse betalingskoncept Skolepenge.dk kan skolen slippe for bøvl og uhygiejniske kontanter og samtidig ruste eleverne til en kontantfri fremtid

Betalingsmidler · 24-02-2020