Foto: Mette Johnsen
Foto: Mette Johnsen

Fokus på elevers følelser

En igangværende undersøgelse fra Dansk Center for Undervisningsmiljø (DCUM) viser, at elevernes følelsesliv har betydning for udfoldelse af deres faglige potentialer på erhvervsuddannelserne

Efter sommerferien 2015 mødte elever, lærere og ledere på erhvervsskolerne ind til en ny hverdag. Erhvervsskolereformen var en realitet og med den bl.a. en formulering om, at flere skal gennemføre på højere niveau. Det er en konkretisering af reformens overordnede mål om, at erhvervsuddannelserne skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan (MBUL, 2014).

Gennem en kvalitativ undersøgelse har DCUM sat sig for at undersøge, hvordan man kan fremme potentialer hos erhvervsskoleeleverne på GF1. Hvad har betydning for den enkelte elevs potentiale, og hvordan kan evt. særlige talenter adresseres, så eleverne kan gennemføre på højere niveau?

Foreløbigt peger undersøgelsen på, at elevernes følelsesliv har betydning for udfoldelse af deres faglige potentialer på erhvervsuddannelserne. Selvtillid, selvværd og støtte fra omgivelserne er nøgleord, og allerede på grundforløb 1 bør pædagogisk fokus i lige så høj grad ligge på elevernes oplevelse af social position og tilhørsforhold som på deres faglighed.

Ikke kun skolens opgave

Undersøgelsen peger på, at en oplevelse af ikke at lykkes i folkeskolen bæres med over på erhvervsuddannelsen i form af lav selvtillid og lavt selvværd. Det har negativ indflydelse på udfoldelsen af talent og potentiale. Hvordan forhindres denne videreførelse, så eleverne i stedet oplever tilknytning fra dag 1 uanset tidligere oplevelser?

– Det er ikke kun et spørgsmål om fagligt fokus og pædagogiske initiativer fra skolens side, men altså også i høj grad et spørgsmål om relationelle påvirkninger fra lærerne og studiemiljøet omkring den enkelte elev, siger Jannie Moon Lindskov, centerleder på DCUM.

DCUM’s kvalitative undersøgelse bygger bl.a. på interviews med elever omkring deres oplevelser på erhvervsuddannelsen. Emilie er en af dem.

Emilie vil gerne være tømrer, men oplever ingen opbakning hjemmefra til at forfølge sin drøm og starte på tømreruddannelsen. Efter en hård folkeskoletid med mobning og faglige vanskeligheder er Emilies selvtillid ikke i top, og den manglende familiære opbakning svækker hendes chancer for at forløse sit potentiale og gennemføre erhvervsuddannelsen. Med andre ord: Emilies følelsesverden er alt andet end befordrende for det forestående uddannelsesprojekt. Men den faglige ambition om at blive tømrer er stærk. Emilie trodser familien og starter på tømrerlinjen i sommeren 2015.

Tilhørsforhold og social position

En af Emilies lærere er Jan. Jan er ny lærer på linjen og har mange års tømrererfaring, men ingen lærererfaring. Han har ingen pædagogisk uddannelse og bruger ikke bevidst pædagogiske værktøjer i sin undervisning. Til gengæld vægter han relationer til eleverne meget højt, ligesom han har en grundlæggende tro på sine elevers evner. Hos Jan oplever Emilie en accept af sin drøm, en anerkendelse af hendes indsats og generel interesse for hendes liv, hvilket booster hendes selvværd og selvtillid. Hun er nu kommet på talentsporet på tømrerlinjen og fik i foråret 2016 tildelt et legat for godt arbejde og bemærkelsesværdig udvikling både som menneske og tømrerfaglig elev. Fagligt fokus er væsentligt i talentarbejdet, men Emilies eksempel tyder også på, at støtte, relationer og tro på elevens evner er faktorer, som er med til at forløse og udvikle fagligt potentiale og talent. Emilies forløsning havde måske ikke fundet sted ved ensidigt fagligt fokus.

Efter en lidt ensom start på GF1 opnår Emilie således på kort tid en god social position på holdet. Hendes grundighed og vilje vækker genklang hos de andre elever og resulterer i gode relationer til studiekammeraterne. Da hun fik legatet, skabte det ligeledes stor respekt hos de andre elever. Hun er nu den, de andre går til, når de har brug for konstruktionsmæssige beregninger, og denne anerkendelse, fortæller Emilie, har gjort en stor positiv forskel for hendes selvværd, selvtillid og hendes forhold til uddannelsen.

Mere end blot faglighed

Fokus på elevpotentialer på erhvervsuddannelserne tager ofte afsæt i faglighed, men DCUM’s undersøgelse peger på, at det er for snæver en tilgang. Det er både muligt og hensigtsmæssigt at skabe bevidsthed om elevernes potentialer på flere fronter end den faglige, fx ved at opprioritere relationsarbejdet og fokusere støttende på elevernes følelsesverden, både i forhold til skolen og lærerne, men også i forhold til familie, venner og studiekammerater.

Om DCUM

Dansk Center for Undervisningsmiljø (DCUM) er et uafhængigt nationalt videnscenter, som arbejder for at sikre et godt undervisningsmiljø på alle uddannelsessteder og et godt børnemiljø i alle dagtilbud.

www.dcum.dk

“Tidlig fokus på selvtillid, selvværd, tilhørsforhold og sociale relationer er lige så væsentlige faktorer som faglighed, når det drejer sig om at forløse potentialer og få flere erhvervsskoleelever til at gennemføre på højere niveau”.

Jannie Moon Lindskov, DCUM

Seneste artikler

Allan Sørensen, datteren Charlotte Høvdinghof Trebbien Villumsen og sønnen Henrik Høvdinghof. Tilsammen familiefirmaet Skolebutik.dk.

Naturfag er en familiesag

Familiefirmaet Skolebutik.dk har leveret udstyr og løsninger til naturfag i folkeskolen siden 1987

Skolebutik.dk · 27-11-2019

Forlaget Pressto har udgivet en række bøger om ”Social Tænkning”, der ikke bare har vist sig at være en effektiv metode til at hjælpe denne målgruppe – men at også ”almindelige” børn og unge har godt af at få udbygget deres sociale kompetencer.

Sociale kompetencer er indgangen til at klare sig i skolen

Elever, der ikke kan knække de sociale koder, får ofte hurtigt store faglige og sociale problemer i skolen. Det rammer især børn og unge med autisme, ADHD og andre udfordringer i livet, men børn og unges sociale kompetencer er generelt faldende

Forlaget Pressto · 27-11-2019

I Picasso-laboratoriet kommer man tæt på udvalgte værker i udstillingen ”Elsket af Picasso”, hvor eleverne undersøger, hvad billederne siger til os.

På Picasso-laboratorium

På Arken undersøges kunsten i fællesskab gennem dialog og varierende praktisk-kreative tilgange – museet bruges som multimodalt læringsrum

Arken · 27-11-2019

Reventow Museet.

Historisk opdagelsesrejsende på Lolland

Med besøg på Museum Lolland-Falsters udstillinger kommer man så tæt på historien, at man næsten kan mærke den

Museum Lolland-Falster · 27-11-2019

 
En kuglestol, kuglevest eller kuglepude, hvor kuglerne trykker dybt i muskulaturen, og tyngden stimulerer leddene.

Sansestimulation – en hjælp til børn med angst og uro

Hver femte elev i indskolingen har en sanseforstyrrelse, som kan være årsag til angst, uro og dårlig koncentration. Målrettet sansestimulation vil kunne forbedre mange børns evne til at deltage i skolens aktiviteter

Protac · 14-10-2019