Foto: Mette Johnsen
Foto: Mette Johnsen

Fokus på elevers følelser

En igangværende undersøgelse fra Dansk Center for Undervisningsmiljø (DCUM) viser, at elevernes følelsesliv har betydning for udfoldelse af deres faglige potentialer på erhvervsuddannelserne

Efter sommerferien 2015 mødte elever, lærere og ledere på erhvervsskolerne ind til en ny hverdag. Erhvervsskolereformen var en realitet og med den bl.a. en formulering om, at flere skal gennemføre på højere niveau. Det er en konkretisering af reformens overordnede mål om, at erhvervsuddannelserne skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan (MBUL, 2014).

Gennem en kvalitativ undersøgelse har DCUM sat sig for at undersøge, hvordan man kan fremme potentialer hos erhvervsskoleeleverne på GF1. Hvad har betydning for den enkelte elevs potentiale, og hvordan kan evt. særlige talenter adresseres, så eleverne kan gennemføre på højere niveau?

Foreløbigt peger undersøgelsen på, at elevernes følelsesliv har betydning for udfoldelse af deres faglige potentialer på erhvervsuddannelserne. Selvtillid, selvværd og støtte fra omgivelserne er nøgleord, og allerede på grundforløb 1 bør pædagogisk fokus i lige så høj grad ligge på elevernes oplevelse af social position og tilhørsforhold som på deres faglighed.

Ikke kun skolens opgave

Undersøgelsen peger på, at en oplevelse af ikke at lykkes i folkeskolen bæres med over på erhvervsuddannelsen i form af lav selvtillid og lavt selvværd. Det har negativ indflydelse på udfoldelsen af talent og potentiale. Hvordan forhindres denne videreførelse, så eleverne i stedet oplever tilknytning fra dag 1 uanset tidligere oplevelser?

– Det er ikke kun et spørgsmål om fagligt fokus og pædagogiske initiativer fra skolens side, men altså også i høj grad et spørgsmål om relationelle påvirkninger fra lærerne og studiemiljøet omkring den enkelte elev, siger Jannie Moon Lindskov, centerleder på DCUM.

DCUM’s kvalitative undersøgelse bygger bl.a. på interviews med elever omkring deres oplevelser på erhvervsuddannelsen. Emilie er en af dem.

Emilie vil gerne være tømrer, men oplever ingen opbakning hjemmefra til at forfølge sin drøm og starte på tømreruddannelsen. Efter en hård folkeskoletid med mobning og faglige vanskeligheder er Emilies selvtillid ikke i top, og den manglende familiære opbakning svækker hendes chancer for at forløse sit potentiale og gennemføre erhvervsuddannelsen. Med andre ord: Emilies følelsesverden er alt andet end befordrende for det forestående uddannelsesprojekt. Men den faglige ambition om at blive tømrer er stærk. Emilie trodser familien og starter på tømrerlinjen i sommeren 2015.

Tilhørsforhold og social position

En af Emilies lærere er Jan. Jan er ny lærer på linjen og har mange års tømrererfaring, men ingen lærererfaring. Han har ingen pædagogisk uddannelse og bruger ikke bevidst pædagogiske værktøjer i sin undervisning. Til gengæld vægter han relationer til eleverne meget højt, ligesom han har en grundlæggende tro på sine elevers evner. Hos Jan oplever Emilie en accept af sin drøm, en anerkendelse af hendes indsats og generel interesse for hendes liv, hvilket booster hendes selvværd og selvtillid. Hun er nu kommet på talentsporet på tømrerlinjen og fik i foråret 2016 tildelt et legat for godt arbejde og bemærkelsesværdig udvikling både som menneske og tømrerfaglig elev. Fagligt fokus er væsentligt i talentarbejdet, men Emilies eksempel tyder også på, at støtte, relationer og tro på elevens evner er faktorer, som er med til at forløse og udvikle fagligt potentiale og talent. Emilies forløsning havde måske ikke fundet sted ved ensidigt fagligt fokus.

Efter en lidt ensom start på GF1 opnår Emilie således på kort tid en god social position på holdet. Hendes grundighed og vilje vækker genklang hos de andre elever og resulterer i gode relationer til studiekammeraterne. Da hun fik legatet, skabte det ligeledes stor respekt hos de andre elever. Hun er nu den, de andre går til, når de har brug for konstruktionsmæssige beregninger, og denne anerkendelse, fortæller Emilie, har gjort en stor positiv forskel for hendes selvværd, selvtillid og hendes forhold til uddannelsen.

Mere end blot faglighed

Fokus på elevpotentialer på erhvervsuddannelserne tager ofte afsæt i faglighed, men DCUM’s undersøgelse peger på, at det er for snæver en tilgang. Det er både muligt og hensigtsmæssigt at skabe bevidsthed om elevernes potentialer på flere fronter end den faglige, fx ved at opprioritere relationsarbejdet og fokusere støttende på elevernes følelsesverden, både i forhold til skolen og lærerne, men også i forhold til familie, venner og studiekammerater.

Om DCUM

Dansk Center for Undervisningsmiljø (DCUM) er et uafhængigt nationalt videnscenter, som arbejder for at sikre et godt undervisningsmiljø på alle uddannelsessteder og et godt børnemiljø i alle dagtilbud.

www.dcum.dk

“Tidlig fokus på selvtillid, selvværd, tilhørsforhold og sociale relationer er lige så væsentlige faktorer som faglighed, når det drejer sig om at forløse potentialer og få flere erhvervsskoleelever til at gennemføre på højere niveau”.

Jannie Moon Lindskov, DCUM

Seneste artikler

Professor Arsen K. Mejlikov fra DTU-Byg International

Rigtig ventilation giver næring til hjerne og krop

Effektiv indlæring er i skolerne sparet væk i bestræbelserne på energiøkonomisk gevinst. De offentlige bygninger har over de seneste 50 år tabt pusten efter gennemgribende fokus på tætning og isolering

KE Fibertec & Vent2U · 23-09-2020

Lokal brobygning mellem den lokale folkeskole og eksempelvis det stedlige gymnasium kan betyde meget for at højne fremmedsprogene.

Brobygning for at styrke fremmedsprog i undervisningen

Det Nationale Center for Fremmedsprog, NCFF, har snart eksisteret i to år. To spændende og mildt sagt begivenhedsrige år, hvor der er igangsat en lang række projekter og initiativer, der skal være med til at løfte fremmedsprogene

Det Nationale Center for Fremmedsprog · 22-09-2020

Lynguide til mentalisering

Hvad er mentalisering? Hvorfor er det relevant? Og hvad skal du have for øje, når du arbejder mentaliseringsbaseret? Få svar med denne lynguide til mentalisering. For lærere og pædagoger, der arbejder med elever med særlige behov

At kunne se bag om adfærd · 21-09-2020

The sad snail Sandy

Børnenes selvkreativitet er i konstant fare

Det mener børnebogsforfatteren Stig Seberg, der via eget forlag har udgivet en serie lydbøger for børn, der giver ro til børn og voksne

Engelskundervisning · 18-09-2020

 
Lena Lindenskov og Peter Weng

Gør brug af samtalen i matematik

I dette indlæg giver to eksperter i matematikundervisning gode råd til kunsten at skabe interesse for matematik hos elever på især mellemtrinnet

Matematikundervisning · 09-09-2020