Robotteknologi har fundet vej til skolerne. Foto: MV Nordic.
Robotteknologi har fundet vej til skolerne. Foto: MV Nordic.

Robotter som læremiddel

Arbejdet med robotter og programmering styrker elevernes kompetencer

Af: 

Eva Petropouleas Christensen og Jacob Kiellberg
pædagogiske konsulenter ved CFU/UCSJ

I CFU Sjælland arbejder vi målrettet med robotteknologi og programmering i sammenhæng med Fælles Mål i naturfagene og matematik samt de to tværfaglige områder innovation og entreprenørskab og it og medier. I dag findes der mange forskellige robotter, som kan programmeres forholdsvist simpelt. Nogle er meget velegnede til undervisningsbrug i og med, at de er udviklet med læring for øje – robotten er altså et didaktiseret læremiddel. Andre robotter stiller krav til læreren om selv at didaktisere brugen af robotterne, da de er udviklet til andre formål, fx leg eller open source-udviklingsprojekter.

I arbejdet med robotter er det afgørende, at læreren gør sig klart, om eleverne skal lære om, med eller af robotten, og hvordan det didaktiske design kan sikre dette. Overordnet er der tre tilgange:

  • Robotten som tool (redskab): Robotten er et redskab til at lære om noget andet, fx et udvalgt matematisk felt eller dataopsamling.
  • Robotten som peer (følgesvend): Robotten er en motivator, som leder og inspirerer eleven til udforskning og udvikling.
  • Robotten som tutor (underviser): Robotten er forprogrammeret til at undervise i noget bestemt. Denne metode er ofte brugt på specialområdet.

Danske robotter af høj kvalitet

Når man taler om robotter til undervisning, er det svært at komme uden om Lego Education. I softwaren til den nye Lego Wedo 2.0 findes fx en række læringsforløb, som peger ind i natur- og teknologis Fælles Mål. I Lego Mindstorms EV3-softwaren er der ligeledes forløb til fysik/kemi og de øvrige naturfag med bl.a. elektronisk dataopsamling og programmering. Det gør det nemt for læreren at anvende robotterne i kvalitative læringsforløb, samtidig med at konstruktionselementet gør, at robotterne er meget velegnede til innovations- og STEAM-forløb.

Også Shape Robotics, som er en ny virksomhed skabt på basis af et udviklingsprojekt på DTU, er med i forreste linje. Deres robotsystem Fable hører til gruppen af modulare robotter, dvs. det består af forskellige moduler, som nemt klikkes sammen til design og re-design.

I Fable er der via mulighederne for at programmere robotten i Blockly, Python, Java og MatLink indbygget en programmeringsfaglig progression, som gør, at den kan anvendes fra 2. klasse til universitetsniveau. Samtidig barsler Shape Robotics også med en platform, som indeholder læringsforløb til en række fag i folkeskolen.

Programmering

At arbejde med robotter er også at arbejde med programmering – skal vi det?

Robotteknologi vinder i disse år indpas både på arbejdspladsen og i privatsfæren, og vi vil alle skulle agere med og tage kritisk stilling til denne teknologi. Derfor giver det god mening at arbejde med robotter i folkeskolen og herigennem at give eleverne en grundlæggende teknologiforståelse. Samtidig kan man ikke tale om robotter uden også at tale om programmering.

I artiklen “What happens when everybody can code? We’re about to find out” italesætter Douglas Rushkoff vigtigheden af, at vi alle lærer om programmering. Med techfirmaernes fokus på brugervenlighed og simplificering kan vi ganske vist “alle sammen kode”, men vi aner intet om de bagvedliggende strukturer. For Douglas Rushkoff er der således tale om et demokratisk projekt, når han mener, at alle bør have et basalt kendskab til programmering. Her vil anvendelsen af robotter kunne afmystificere programmering for eleverne og give netop den forståelse, som Douglas Rushkoff advokerer for.

Samtidig mener mange, at programmering træner en række dybdekompetencer. Internationalt tales der om computationel tænkning som term. Computationel tænkning handler bl.a. om problemløsning, mønstre og generaliseringer, at nedbryde større ting i mindre dele m.m. Det er nærliggende at forestille sig, at de dybdekompetencer, som her tales om, i høj grad vil kunne bidrage til/understøtte andre beslægtede kompetencer, som der allerede opereres med i folkeskolen, fx de matematiske kompetencer.

I Danmark vil vi desuden gerne have eleverne til at være kreativt skabende med it. Når programmering og robotter bliver inddraget i undervisning­en, er det vores erfaring i CFU Sjælland, at børnene ofte er topmotiverede, arbejder sammen, går til problemet/opgaven på en eksperimenterende, men velovervejet måde, lærer af deres fejl og ikke giver op.

Der er således mange bevæggrunde for at arbejde med robotteknologi i undervisningen.

Seneste artikler

Allan Sørensen, datteren Charlotte Høvdinghof Trebbien Villumsen og sønnen Henrik Høvdinghof. Tilsammen familiefirmaet Skolebutik.dk.

Naturfag er en familiesag

Familiefirmaet Skolebutik.dk har leveret udstyr og løsninger til naturfag i folkeskolen siden 1987

Skolebutik.dk · 27-11-2019

Forlaget Pressto har udgivet en række bøger om ”Social Tænkning”, der ikke bare har vist sig at være en effektiv metode til at hjælpe denne målgruppe – men at også ”almindelige” børn og unge har godt af at få udbygget deres sociale kompetencer.

Sociale kompetencer er indgangen til at klare sig i skolen

Elever, der ikke kan knække de sociale koder, får ofte hurtigt store faglige og sociale problemer i skolen. Det rammer især børn og unge med autisme, ADHD og andre udfordringer i livet, men børn og unges sociale kompetencer er generelt faldende

Forlaget Pressto · 27-11-2019

I Picasso-laboratoriet kommer man tæt på udvalgte værker i udstillingen ”Elsket af Picasso”, hvor eleverne undersøger, hvad billederne siger til os.

På Picasso-laboratorium

På Arken undersøges kunsten i fællesskab gennem dialog og varierende praktisk-kreative tilgange – museet bruges som multimodalt læringsrum

Arken · 27-11-2019

Reventow Museet.

Historisk opdagelsesrejsende på Lolland

Med besøg på Museum Lolland-Falsters udstillinger kommer man så tæt på historien, at man næsten kan mærke den

Museum Lolland-Falster · 27-11-2019

 
En kuglestol, kuglevest eller kuglepude, hvor kuglerne trykker dybt i muskulaturen, og tyngden stimulerer leddene.

Sansestimulation – en hjælp til børn med angst og uro

Hver femte elev i indskolingen har en sanseforstyrrelse, som kan være årsag til angst, uro og dårlig koncentration. Målrettet sansestimulation vil kunne forbedre mange børns evne til at deltage i skolens aktiviteter

Protac · 14-10-2019