Middelalderens kirkelige handling blev til skue for eleverne.
Middelalderens kirkelige handling blev til skue for eleverne.

Elever har skabt middelaldermateriale til museum

På Vestsjælland har fem 5. klasser hjulpet Skoletjenesten Museum Vestsjælland med at udvikle helt nyt undervisningsmateriale

Af: 

Mette Mohr Martensen
Skoletjenesten

Det er sket i et partnerskab mellem Museum Vestsjælland og fem klasser fra tre forskellige skoler i henholdsvis Sorø, Kalundborg og Ringsted.

Forløbets omdrejningspunkt har været middelalderen og magt på Vestsjælland med fokus på fysiske spor, rester og levn i Ringsted og omegn.

For hver klasse er forløbet startet med en ekskursion, hvor museumsunderviser Kathrine Vestergaard Brandstrup, der har stået for de forpligtende samarbejder, sammen med lærere og elever er taget en tur ud i landskabet.

En af de lærere var Carsten Midtgaard fra Dagmarskolen:

– Kathrine underviste fra morgen til eftermiddag og forklarede om de forskellige locations. Hun lavede bl.a. en stamtavleleg, og hun klædte sig ud som biskop Absalons søster Ingefred, der viste, hvordan en kirkelig handling var dengang. På den måde fik eleverne en masse forhåndsviden, så de var godt klædt på til at gå hjem og arbejde videre.

Medskabende elever

På Dagmarskolen er Martin Falkenberg Kofoed viceskoleleder, og han var ikke i tvivl om, at årgangens klasser skulle være med.

– Den åbne skole har givet nye muligheder, som vi gerne vil være en del af. Vi synes, at emnet er spænd­ende, det er meget relevant for vores lokalsamfund, og så syntes vi, det var en god idé at lade eleverne være en del af det skabende arbejde, forklarer Martin Falkenberg Kofoed.

Efter ekskursionen har eleverne arbejdet videre på skolerne, hvor de i temauger i små grupper har lavet produkter til museet, som kan bruges til undervisningsmateriale. På Dagmarskolen har de bl.a. lavet digitale præsentationer, brætspil, skulpturer, stamtavler og en avis med runeskrift. Alt sammen har museet brugt som inspiration til undervisningsmaterialet.

Partnerskab som satsning

I det konkrete eksempel har der for museet været et ønske om at opbygge et tættere, mere kontinuerligt samarbejde med skolerne, som der er kommet mere fokus på efter skolereformen. Det fortæller Skoletjenestens undervisnings- og udviklingsansvarlige på Museum Vestsjælland, Kathrine Noes Sørensen.

– For os er partnerskaber en del af en større satsning af flere grunde. Vi skal have fat i børn og unge som brugergrupper, og det er vigtigt, at de får en tilknytning til deres lokale kulturarv, hvor de føler, at de kan være en aktiv medspiller i den. Samtidig er der den faglige dimension i, at lærere og undervisere på kulturinstitutioner lærer noget af hinandens faglighed, forklarer hun.

Tiden er givet godt ud

Tidsforbruget ved at være med i samarbejdet har været større end den tid, Dagmarskolen normalt ville give et middelalderemne. Men det gør ikke noget, når både historie, kristendom, dansk, matematik og fordybelsestimer blev inddraget.

– Eleverne har fået værktøjer til at fremlægge, producere film, de har lært digitale værktøjer, og de har konstrueret modeller af kirker. Og så er der den sociale del, hvor de også får mulighed for at øve sig på projektopgaveformen, fastslår viceskoleleder Martin Falkenberg Kofoed.

Lærer Carsten Midtgaard startede i november måned sidste år med de indledende møder med skolelederen og museumsunderviseren for at planlægge undervisningen i april. Hver klasse har brugt 24 halvtimers lektioner på projektet, og det er gået over al forventning:

– Jeg har set mine elever fra en helt ny vinkel, hvor de har fået lov til at arbejde selv, fordi det ikke har været så lærerstyret, forklarer Carsten Midtgaard.

Materialet er netop nu på vej i trykken. Ud over et turhæfte er der et læsehæfte, hvor eleverne kan læse historier om stederne og personerne, samt et opgavehæfte, hvor bl.a. brætspillet har fået plads. Planen er, at lærere i området selv skal tage det færdige undervisningsmateriale med ud.

Om Museum Vestsjælland

  • Museum Vestsjælland er resultatet af en fusion mellem Holbæk Museum, Kalundborg Museum, Museum Odsherred, Ringsted Museum og Arkiv samt Sydvestsjællands Museum.
  • Museets geografiske ansvarsområde dækker Holbæk, Kalundborg, Odsherred, Ringsted, Slagelse og Sorø Kommuner.
  • Stenlille Skole i Sorø, Kirke-Helsinge Skole i Kalundborg og Dagmarskolen i Ringsted har været med i projektet.

Om Skoletjenesten

  • Skoletjenesten er et samarbejde mellem Københavns Kommune, Frederiksberg Kommune, kommunerne i Region Hovedstaden og Region Sjælland samt en række museer, kulturinstitutioner og uddannelsessteder.
  • Skoletjenesten er en organisation, der arbejder for at gøre kulturinstitutionernes særlige læringsrum anvendelige og tilgængelige for lærere og elever.
  • Skoletjenesten har afdelinger på mere end 20 kulturinstitutioner, hvor deres pædagogiske medarbejdere sørger for at udvikle og tilbyde undervisning.

På www.skoletjenesten.dk kan du søge på et undervisningstilbud blandt mere end 2.000 tilbud i eksterne læringsmiljøer.

Seneste artikler

Allan Sørensen, datteren Charlotte Høvdinghof Trebbien Villumsen og sønnen Henrik Høvdinghof. Tilsammen familiefirmaet Skolebutik.dk.

Naturfag er en familiesag

Familiefirmaet Skolebutik.dk har leveret udstyr og løsninger til naturfag i folkeskolen siden 1987

Skolebutik.dk · 27-11-2019

Forlaget Pressto har udgivet en række bøger om ”Social Tænkning”, der ikke bare har vist sig at være en effektiv metode til at hjælpe denne målgruppe – men at også ”almindelige” børn og unge har godt af at få udbygget deres sociale kompetencer.

Sociale kompetencer er indgangen til at klare sig i skolen

Elever, der ikke kan knække de sociale koder, får ofte hurtigt store faglige og sociale problemer i skolen. Det rammer især børn og unge med autisme, ADHD og andre udfordringer i livet, men børn og unges sociale kompetencer er generelt faldende

Forlaget Pressto · 27-11-2019

I Picasso-laboratoriet kommer man tæt på udvalgte værker i udstillingen ”Elsket af Picasso”, hvor eleverne undersøger, hvad billederne siger til os.

På Picasso-laboratorium

På Arken undersøges kunsten i fællesskab gennem dialog og varierende praktisk-kreative tilgange – museet bruges som multimodalt læringsrum

Arken · 27-11-2019

Reventow Museet.

Historisk opdagelsesrejsende på Lolland

Med besøg på Museum Lolland-Falsters udstillinger kommer man så tæt på historien, at man næsten kan mærke den

Museum Lolland-Falster · 27-11-2019

 
En kuglestol, kuglevest eller kuglepude, hvor kuglerne trykker dybt i muskulaturen, og tyngden stimulerer leddene.

Sansestimulation – en hjælp til børn med angst og uro

Hver femte elev i indskolingen har en sanseforstyrrelse, som kan være årsag til angst, uro og dårlig koncentration. Målrettet sansestimulation vil kunne forbedre mange børns evne til at deltage i skolens aktiviteter

Protac · 14-10-2019