Digital mobning er fulgt med i brugen af digitale læremidler. Foto: Mette Johnsen.
Digital mobning er fulgt med i brugen af digitale læremidler. Foto: Mette Johnsen.

Digital mobning

Digital mobning kræver nytænkning af både mobbebegrebet og indsatserne imod mobning. Dansk Center for Undervisningsmiljø, DCUM, har i en undersøgelse spurgt børnene selv

Digital mobning er ofte anonym. Digital mobning kan ikke kontrolleres. Digital mobning er en del af mange børns hverdag.

Dansk Center for Undervisningsmiljø (DCUM) har gennemført en undersøgelse blandt elever i 7., 8., og 9. klasse om deres oplevelser med digital mobning. Eleverne fortalte om ubehagelige og anonyme sms’er, hadegrupper på Facebook, grænseoverskridende spørgsmål på Ask.fm og private billeder på afveje.

– De var alle enige om, at digital mobning er et område med behov for øget fokus. Vi konstaterer samtidig, at digital mobning er børnenes problem, men i høj grad de voksnes ansvar, siger Jannie Moon Lindskov, centerleder på DCUM.

Kampen om “likes”

“Hvorfor han gjorde det? Det var vel fordi han gerne ville op i rang, så han følte, at han var nødt til at gøre det”, svarer en 13-årige pige på spørgsmålet om, hvorfor en dreng har mobbet hendes veninde over Facebook.På sociale medier oplever eleverne en heftig kamp om opmærksomhed, hvor vinderne er dem, der høster flest likes og flest følgere. Hvis man er populær, er man ofte meget populær, og hvis man er upopulær, er man ofte meget upopulær.

Er bange for at gøre noget forkert

“Man ryger bare helt ned. Det er meget hårdt at være i”, fortæller en 13-årig dreng om sine oplevelser med digital mobning.

Han modtog for nylig anonyme sms’er med ubehageligt indhold. Han ved stadigvæk ikke, hvem der stod bag, og er selv overrasket over, hvor meget det kom til at fylde for ham, og han er blevet bange for, hvad han selv poster på nettet. Flere siger, at de er blevet så bange for at gøre noget forkert, at de næsten ikke tør poste noget længere, og at de er meget forsigtige med at trykke på like-knappen. Det oplever de selv som problematisk, netop fordi internettet er en så vigtig arena for dem. Flere fortæller, at konflikter i den digitale verden har ført til hovedpine eller ondt i maven, og at det har været svært at koncentrere sig i skolen.

Skolens indsats er vigtig

Mange af børnene i DCUM’s undersøgelse fortæller, at lærerne i skolen ikke er i stand til at hjælpe dem. Når hjælpen fra de voksne mangler, tyr eleverne ofte til selvforsvar og svarer igen med samme tone, eller tyr til alliancer med dem, der kan forsvare dem, nemlig andre elever.

– Det er dog ikke overraskende, at mange lærere mangler denne viden. Digital mobning er et relativt nyt fænomen og ikke noget, lærerne kender fra deres egen opvækst. Men efterhånden som hverdagen bliver mere digital, bliver skolernes fokus på digital dannelse stadig vigtigere, siger Jannie Moon Lindskov. Og fortsætter:

– Skolerne skal sætte tidligt ind og iværksætte undervisningsforløb i webetik. Forældrene skal inddrages, og både skolen og den enkelte klasse bør lave regelsæt for digital adfærd. Det kan DCUM’s eksperter hjælpe med, slutter Jannie Moon Lindskov.

Læs mere og se DCUM’s undersøgelse på dcum.dk/digitalmobning.

Hvordan adskiller digital mobning sig fra anden mobning?

Anonymitet Meget af den digitale mobning foregår anonymt, og når børnene ikke ved, hvem eller hvor mange der har været med til at skrive de ubehagelige beskeder, kan det give ekstra meget usikkerhed.Stopper ikke Digital mobning foregår et sted, hvor børnene hele tiden opholder sig, også uden for skoletid, og de kan derfor ikke undslippe mobningen. Hvis de slukker telefon­en eller computeren, dukker beskederne op, så snart de tænder den igen, og det kan give følelsen af ikke at kunne undslippe.

Eksponering Mobningen foregår et offentligt sted, hvor “alle” kan læse med. Det kan forstærke usikkerheden og følelsen af at miste kontrol.Flydende roller I digitale konflikter er rollerne ofte flyd­ende. Det er ofte de samme børn, som mobber og bliver mobbet, og det er ikke nemt at placere skyld.

Seneste artikler

Allan Sørensen, datteren Charlotte Høvdinghof Trebbien Villumsen og sønnen Henrik Høvdinghof. Tilsammen familiefirmaet Skolebutik.dk.

Naturfag er en familiesag

Familiefirmaet Skolebutik.dk har leveret udstyr og løsninger til naturfag i folkeskolen siden 1987

Skolebutik.dk · 27-11-2019

Forlaget Pressto har udgivet en række bøger om ”Social Tænkning”, der ikke bare har vist sig at være en effektiv metode til at hjælpe denne målgruppe – men at også ”almindelige” børn og unge har godt af at få udbygget deres sociale kompetencer.

Sociale kompetencer er indgangen til at klare sig i skolen

Elever, der ikke kan knække de sociale koder, får ofte hurtigt store faglige og sociale problemer i skolen. Det rammer især børn og unge med autisme, ADHD og andre udfordringer i livet, men børn og unges sociale kompetencer er generelt faldende

Forlaget Pressto · 27-11-2019

I Picasso-laboratoriet kommer man tæt på udvalgte værker i udstillingen ”Elsket af Picasso”, hvor eleverne undersøger, hvad billederne siger til os.

På Picasso-laboratorium

På Arken undersøges kunsten i fællesskab gennem dialog og varierende praktisk-kreative tilgange – museet bruges som multimodalt læringsrum

Arken · 27-11-2019

Reventow Museet.

Historisk opdagelsesrejsende på Lolland

Med besøg på Museum Lolland-Falsters udstillinger kommer man så tæt på historien, at man næsten kan mærke den

Museum Lolland-Falster · 27-11-2019

 
En kuglestol, kuglevest eller kuglepude, hvor kuglerne trykker dybt i muskulaturen, og tyngden stimulerer leddene.

Sansestimulation – en hjælp til børn med angst og uro

Hver femte elev i indskolingen har en sanseforstyrrelse, som kan være årsag til angst, uro og dårlig koncentration. Målrettet sansestimulation vil kunne forbedre mange børns evne til at deltage i skolens aktiviteter

Protac · 14-10-2019