Undervisning om islam kan foregå på Davids Samling – et skridt tættere på en anden verden
Undervisning om islam kan foregå på Davids Samling – et skridt tættere på en anden verden

Islam på skemaet

Ved et besøg på Davids Samling er det kunsten – med alt, hvad der hertil hører af lærdom – man præsenteres for, og ikke imamernes eller nyhedsmediernes fortolkninger af islam

Af: 

Peter Wandel, museumsinspektør

Det er Davids Samling, der gør København til en storby”, var der engang en, der sagde til mig. Jeg tror, at det han mente var, at der er mange spændende museer i landet, men kun få med en så eksklusiv og international samling som den islamiske samling på Davids Samling. Når skoleklasser kommer på besøg, er det da også netop oplevelsen af at træde ind i en usædvanlig luksuriøs og eksotisk verden – midt i København – der bliver bemærket. De færreste elever har på forhånd hørt om stedet, men de fleste bliver begejstrede, ikke mindst eleverne med baggrund i muslimske lande.

Kunstens lærdom

Den islamiske verden er af gode grunde ofte på programmet i folkeskolen. Udfordringen ligger derfor for mange undervisere i at finde noget, der kan fremkalde nogle spændende og relevante associationer og diskussioner. En oplagt mulighed er at besøge en moské. Dette fører dog nemt til et billede af den islamiske verden som en rent religiøs størrelse. Hvad man ikke får med, er de forskelligartede, farverige traditioner på tværs af tid og sted, den historiske udveksling af idéer, de videnskabelige landvindinger, de poetiske tanker om liv og død og, ikke mindst, den overvældende kunst.

Ved et besøg på Davids Samling er det kunsten, med alt, hvad der hertil hører af lærdom, man præsenteres for, og ikke imamernes eller nyhedsmediernes fortolkninger af islam. Mere end 1.000 års kunst fra Marokko til Indien og fra Iran til Yemen udstilles på to etager, og pludselig står spørgsmålene i kø: Er guldmønterne fra det 7. århundrede ægte? Hvornår var der muslimske fyrster i Spanien? Findes der billeder af profeter? Var der virkelig robotter i Syrien i 1300-tallet? Har jøder, kristne og muslimer meget tilfælles?

Undervisningstilbud

Særlige undervisningsomvisninger kan bestilles til elever fra 5. klasse og opefter. Omvisningerne er gratis, og turene varer ca. 1,5 time, inkl. ankomst og afskedsevaluering. Dertil kan man downloade noget letlæst undervisningsmateriale fra museets hjemmeside, som kan bruges enten før eller efter besøget. Materialet udgøres af korte introduktioner til seks forskellige emner, eksempelvis “Islam – religionen set gennem kunsten”, efterfulgt af nogle spørgsmål og svar, der kan tages op i klassen eller gives som lektier.

Det er hensigten med både materiale og omvisninger, at eleverne skal få udvidet deres horisont omkring den islamiske verdens mangfoldige kunst- og kulturhistorie. Fokus er ikke på religiøse dogmer, som ligger uden for museets område, men på en bredere viden om den islamiske verdens historie, som det både er godt at kende til af faglige grunde og for at kunne færdes i en rigtig storby med mange kulturer.

Om Davids Samling

  • Gratis omvisninger tilbydes til skoler og ungdomsuddannelser tirsdag til fredag kl. 10 og 12.30.
  • Omvisningerne gives i perioderne: 1. sep. til 1. dec. 2016 og 1. feb. til 15. juni 2017. Bestil i god tid!
  • Aktuelle omvisningstemaer: “Hvad er islamisk kunst?”, “Miniaturemalerierne”, “Den arabiske skrift”, “Fabelvæsner i islamisk kunst”, “Islam – religionen set gennem kunsten”, “Portrætter i europæisk og islamisk kunst”.

Læs mere på www.davidmus.dk

Seneste artikler

Allan Sørensen, datteren Charlotte Høvdinghof Trebbien Villumsen og sønnen Henrik Høvdinghof. Tilsammen familiefirmaet Skolebutik.dk.

Naturfag er en familiesag

Familiefirmaet Skolebutik.dk har leveret udstyr og løsninger til naturfag i folkeskolen siden 1987

Skolebutik.dk · 27-11-2019

Forlaget Pressto har udgivet en række bøger om ”Social Tænkning”, der ikke bare har vist sig at være en effektiv metode til at hjælpe denne målgruppe – men at også ”almindelige” børn og unge har godt af at få udbygget deres sociale kompetencer.

Sociale kompetencer er indgangen til at klare sig i skolen

Elever, der ikke kan knække de sociale koder, får ofte hurtigt store faglige og sociale problemer i skolen. Det rammer især børn og unge med autisme, ADHD og andre udfordringer i livet, men børn og unges sociale kompetencer er generelt faldende

Forlaget Pressto · 27-11-2019

I Picasso-laboratoriet kommer man tæt på udvalgte værker i udstillingen ”Elsket af Picasso”, hvor eleverne undersøger, hvad billederne siger til os.

På Picasso-laboratorium

På Arken undersøges kunsten i fællesskab gennem dialog og varierende praktisk-kreative tilgange – museet bruges som multimodalt læringsrum

Arken · 27-11-2019

Reventow Museet.

Historisk opdagelsesrejsende på Lolland

Med besøg på Museum Lolland-Falsters udstillinger kommer man så tæt på historien, at man næsten kan mærke den

Museum Lolland-Falster · 27-11-2019

 
En kuglestol, kuglevest eller kuglepude, hvor kuglerne trykker dybt i muskulaturen, og tyngden stimulerer leddene.

Sansestimulation – en hjælp til børn med angst og uro

Hver femte elev i indskolingen har en sanseforstyrrelse, som kan være årsag til angst, uro og dårlig koncentration. Målrettet sansestimulation vil kunne forbedre mange børns evne til at deltage i skolens aktiviteter

Protac · 14-10-2019