Fangefodbold og mordgåder

Brug 24 timer i det tidligere statsfængsel, der i dag er en kulturinstitution med bl.a. museum og vandrehjem

Af: 

Liane Brandt, daglig leder af SleepIn Fængslet

Fængslet i Horsens har mulighed for at give elever en unik oplevelse, hvis man ønsker en lejrskole, der er lidt anderledes. Oplevelsen af at være bag tremmer giver et bedre sammenhold og en sammenhørighed i klassen. Derudover får eleverne viden om det danske retssystem ved at besøge Fængselsmuseet, der har verdens største samling af fængselsgenstande.

Der kan også opleves aftenstemningens projektørlys og spændende lyde på en gåtur i fængselsgården.

Der tilbydes aktiviteter i dele af fængslet, som fx at deltage i opklaring af en mordgåde, hjælpe fængselsbetjentene med at opklare et flugtforsøg eller hjælpe en fange med at blive benådet. Det er også muligt at arbejde som nogen af de fanger, der har siddet i Horsens Statsfængsel, nemlig ved at samle klemmer. Hvem i klassen kan samle flest klemmer? Eller hvad med en gang fangefodbold?

Fængslet kan tilbyde aktiviteter for alle alderstrin med et program, der er tilpasset efter ønsker og børn.

Sov i fængselscelle

Sov sammen med kammeraterne i en fængselscelle, og oplev at være ”lukket” inde. I den gamle sygeafdelingen er cellerne renoveret, så de opfylder kravene for at kunne huse overnattende gæster. Men meget er alligevel bevaret, som da cellerne blev brugt af fangerne. Den gamle radio virker stadigvæk. Sengen, stolene, lamperne og vasken er autentisk fængselsinventar. I alle cellerne finder man en historie om en af fangerne, der har været indlagt på sygeafdelingen.

Dagliglivet bag tremmer

Med udgangspunkt i konkrete fangers historier kommer eleverne tæt på hverdagen i et nutidigt fængsel. Eleverne oplever den autentiske stemning i besøgslokaler, isolations­gang, cellegangen, et køkken, et opholdsrum og fængselskirken. Rundvisningen udfordrer elevernes evner og færdigheder til at forstå andres levevilkår og giver indsigt i fængselsstraffens konsekvens – for fange, familie og samfund. Rundvisningen er dialogbaseret, og formidleren afstemmer indholdet efter klassens behov, men sikrer overordnet, at eleverne får indsigt i straf i Danmark og hverdagen i et nutidigt fængsel.

Rundvisningen kan sagtens stå alene, men kan med fordel indgå som en del af et undervisningsforløb, fx et af de forløb, der ligger på www.ejail.dk.

Syv fængselsaktiviteter

I Fængslet er der en række aktiviteter, klassen kan deltage i.

  • Crime Mystery. Deltagerne skal opklare et indbrud. Deltagerne skal efterforske sagen og bl.a. tjekke fingeraftryk, mistænktes netprofiler og se afhøringer af mistænkte. Opstart i fællesskab med at se en video, derefter deles elev­erne i hold og går rundt på fængslet og besøger forskellige steder, hvor de finder spor.
  • Mini Murder Mystery. Deltagerne skal opklare et mord. Opstart i fællesskab, hvorefter deltagerne bliver inddelt i mindre hold. Holdene skal rundt og besøge fire forskellige mistænkte og ved hjælp af informationer fra de mistænkte­ finde morderen.
  • Klemmeworkshop. At fremstille klemmer var et af de jobs, som de indsatte tjente penge ved. Deltagerne skal lære at samle klemmer. Derefter deles deltagerne i hold. Holdene konkurrerer om, hvem der kan fremstille flest klemmer. Der er en lille præmie til det bedste hold.
  • Fangefodbold. Fangefodbold er ligesom almindelig fodbold, dog med den variant, at her er deltageren lænket fast til en pløk. Hver spiller får en lænke, alt efter hvor gode de er til at spille fodbold. De gode en kort lænke, de knap så gode en længere lænke. Fangefodbold er en god aktivitet, hvor de voksne også kan deltage. Sjovt at spille og sjovt at se på.
  • Benådningsbrevet. Deltagerne får et benådningsbrev, som de skal udfylde korrekt for at komme ud fra fængslet igen. Oplysningerne finder deltagerne rundt i fængsels­gård­en (ti opgaver).
  • Samarbejdsopgave/aftensmad – Alcatraz-gryde. Deltag­erne får udleveret opskrift, materialer, et bålsted. Hver gruppe laver en gryderet (kødsovs, pasta og gulerodssalat). Efter spisning, som foregår udendørs, skal der vaskes op.
  • Samarbejdsopgave/aftensmad – San Quentin-bøf. Deltagerne får udleveret opskrift, materialer, et bålsted. Hver deltager laver deres egen bøf (bøf, kartofler og diverse grøntsager). Efter spisning, som foregår udendørs, skal der vaskes op.

”Vi har alle haft den mest spændende, hyggelige og lærerige lejrtur nogensinde! Alle eleverne taler stadig om deres tur i fængsel. Det bedste indslag var Mini Murder Mystery om aftenen, hvor vi voksne fik tildelt roller. Så skulle eleverne finde og afhøre os, for at finde frem til morderen. Sikke en retssag vi sluttede af med, hvor eleverne skulle argumentere for deres anklager og teorier!”

Kristina Clausen, på vegne af forældrerådet i 7.A, Lillebæltsskolen i Middelfart

Seneste artikler

Seks ud af ti elever mener, at de efter forløbet har større indflydelse på, hvad de spiser i skolen. Hver anden har lyst til at spise mere sundt. 68 procent ved mere om, hvad der er sundt.

10.000 børn skal skabe bedre skolemåltider

Syv ud af ti elever ved mere om, hvad der er sundt, og hver anden elev vil spise sundere. Det er to af de konkrete resultater af et undervisningsforløb om mad og sundhed

Madmovers · 07-06-2018

 
Den obligatoriske eksamenslæsning på skolen skal gerne gavne både de fagligt dygtige elever og de elever, der ikke er så godt med fagligt, siger viceskoleleder Ebbe Weng, Sdr. Vang Skole.

Obligatorisk eksamens­læsning på skolen

Sdr. Vang Skole indfører obligatorisk lektielæsning for 9. klasse-eleverne på nogle af de dage, hvor der ikke er eksamen

Eksamenslæsning · 07-06-2018

 
MentorDanmark er gået sammen med algoritmeforskere fra Danmarks Tekniske Universitet og har udviklet et intelligent stykke software, som sikrer, at det altid er den rigtige vikar som kommer ind til de rigtige vikartimer ud fra en lang række parametre som fagprofil, kendskab og relation til klassen, erfaring, mellemtimer, pædagogiske præferencer m.m.

Ny teknologi vil ændre vikardækningen

Nyt koncept vil ikke kun spare landets skoler for en masse tid og bøvl i morgentimerne, men også løfte selve undervisningen i vikartimerne

MentorDanmark · 07-06-2018

 
I første omgang vil antimobbeprogrammet blive afprøvet i udvalgte kommuner, herunder Københavns og Billund kommuner.

Hele skolen skal involveres i kampen mod mobning

Alle på og omkring skolen skal være en del af indsatsen mod mobning. Det viser erfaringer fra udlandet, og det er kernen i Alliancen mod mobning

Alliancen mod mobning · 07-06-2018

 
Vores brug af mobiletelefonen har magt til at fjerne os fra hinanden, underminere læring og forkvakle børn og unges opfattelse af, hvad der er vigtigt i livet, mener Annette Prehn, sociolog og forfatter.

Skoler uden mobiltelefon er vejen frem

Det giver rigtig god mening at sætte klare rammer for elevers brug af mobiltelefoner, mener sociolog og forfatter Anette Prehn

Mobilfri skoler · 07-06-2018