Susanne har en god kommunikation med sine elever via mikrofonerne. Hun har kun mødt velvilje hos de voksne studerende, der blot skal trykke på en knap, for at hun kan høre dem.
Susanne har en god kommunikation med sine elever via mikrofonerne. Hun har kun mødt velvilje hos de voksne studerende, der blot skal trykke på en knap, for at hun kan høre dem.

Undervisning lykkes med teknik

Susanne Høiberg er underviser på VIA University College i Horsens. Hun har et stort høretab, men med den rette teknik er arbejdslivet blevet lettere

Af: 

Irene Scharbau, Høreforeningen

Jeg vil gerne være en god underviser. Det skal et handicap ikke forhindre mig i. Men det kræver, at jeg kan høre, hvad de siger i den anden ende af lokalet.

Susanne Høiberg fra Brædstrup underviser i geografiske informationssystemer på VIA University College i Horsens. Det er bl.a. kort- og landmålerteknikere og bygningskonstruktører, der nyder godt af 53-årige Susannes viden. Hun har selv en uddannelse som landinspektør og en lektorgrad, og så har hun et stort medfødt høretab.

– Egentlig drømte jeg om at blive folkeskolelærer. Men den dårlige hørelse, især på venstre øre, gjorde, at jeg besluttede at læse til landinspektør. Jeg har undervist i 19 år, men de seneste ti år er hørelsen gået voldsomt ned ad bakke. Jeg kan intet høre uden høreapparater, fortæller Susanne, der underviser 16-34 studerende ad gangen.

Strategien var i lang tid at bevæge sig rundt i klasselokalet og nærme sig dem, der sagde noget.

– Jeg har nok ikke fået fat i det hele. Og smalltalk, det har jeg fuldstændig mistet, konstaterer Susanne.

For ca. tre år siden blev det helt galt med hørelsen, og jobbet som underviser blev udfordret.

– Jeg har jo jævnligt haft kontakt til specialundervisningscentret HPS i Horsens. De har hjulpet mig med at få forskellige hjælpemidler til hjemmet som forstærkertelefon, vibratorvækkeur og ringeklokke. Jeg blev også spurgt om, hvordan det gik på mit job, hvor jeg arbejder fuld tid. De nævnte muligheden for at få et kommunikationssystem, og jeg tænkte, ok, lad mig prøve, fortæller Susanne.

Hun har tidligere prøvet med nogle mikrofoner hængt op i undervisningslokalet.

– Men det fungerede ikke, de tog al støj ind. Jeg skifter ofte lokaler og har udenlandske studerende. Jeg havde også et smartlink til møder. Men til undervisning, nej, der dur det ikke. Jeg var tit træt efter undervisningen.

12 mikrofoner

Kommunen satte Susanne i forbindelse med firmaet Comfort Audio, der laver undervisningssystemer. De bliver oftest brugt til børn med høretab, men efter en samtale med Susanne var kufferten klar til afprøvning.

– Der var lidt startproblemer. Mine høreapparater skulle indstilles til at kunne modtage signalet med både mikrofon og telespole på en gang. Og jeg skulle lige finde ud af, at den bedste løsning for mig var at bruge en modtager med halsteleslynge. Men nu fungerer det rigtig godt, fortæller underviseren.

Hendes anlæg består af 12 mikrofoner, der er trådløst forbundet med modtageren og halsteleslyngen. Når de studerende taler med hende, holder de den lille mikrofon op til munden og trykker på en knap. De kan kun tale en ad gangen.

– Det kan de sagtens administrere. Jeg har kun mødt velvilje. Og de kan jo kun snakke med mig, hvis de trykker, smiler underviseren.

Hun har ikke været bange for at “skulle rode med teknik”.

– Lige så snart opsætningen var på plads, har der ikke været problemer. Jeg bruger et par minutter på at lægge mikrofoner ud og samle sammen. Det er det. Man skal bare være lidt aktiv i starten. Der har været noget elektrisk interferens i telespolen i nogle af lokalerne. Dem har jeg så af ledelsen fået lov til at “blackliste”, så jeg ikke underviser der.

Vigtigt at være åben

Susanne har altid været åben om sine høreproblemer.

– Med høretab kan man ikke følge med i alt. Jeg forsøger at være en god underviser, og jeg tænker ikke, jeg er handicappet, men noget skal overvindes. Åbenheden er meget vigtig.

Omgivelserne er nødt til at hjælpe mig, for at det fungerer. Jeg kan godt forstå, at nogle undervisere forsøger at skjule deres høreproblemer. Men man vinder kampen ved åbenhed.

– Man bliver bedre til at løse sine opgaver, siger Susanne, der har hørt historier om undervisere med hemmelige mikrofoner installeret for ikke at skulle afsløre et høretab.

– Hvis man skal have bevilget et system, skal din chef skrive under på, at du har brug for teknikken for at kunne varetage dit job. Så man kan ikke og skal ikke skjule sit høretab, siger hun.

Bevilling

Susanne fik sit system bevilget af Jobcentret i kommunen. Hun fik HPS (Handicap, Psykiatri og Socialt udsatte) til at hjælpe sig med ansøgningen. I andre kommuner kunne det fx være kommunikationscentret.

– De hjalp mig til at sætte fokus på de rigtige ting omkring mine behov, forklarer hun.

Hun har fået udbygget systemet ad flere omgange. Hver mikrofon koster omkring 6.000 kr., og i alt har hun måske udstyr for over 100.000 kr.

– Man hører tit, at kommunerne er nærige med at bevilge personlige hjælpemidler. Men ikke når det gælder Jobcentrene. Det vil nemlig være meget dyrere at sende mig på førtidspension.

Udgiften er tjent hjem på få måneder ved at støtte mig til at blive på arbejdsmarkedet, siger Susanne Høiberg.

Hos Comfort Audio oplever man stigende interesse for undervisningssystemerne blandt voksne med job og høretab.

– Erfaringerne viser, at lærerne er bange for, at systemet fylder for meget i undervisningen. Men i stedet har det vist sig, at det giver disciplin, at man skal vente på, at en anden taler.

Underviseren bliver ordstyrer på en anden måde og kan deltage i den interaktive, faglige snak med alle elever, siger Kent Andersen fra Comfort Audio.

Susanne fungerer i dag rigtig godt med teknikken. Hun bruger også modtageren til foredrag mv. Hun er selvfølgelig bekymret for, om hørelsen falder yderligere.

– Men det nytter jo ikke. Tiden må vise, hvor længe jeg kan fortsætte. Indtil videre bruger jeg alle de muligheder, der er for at være en god underviser.

Seneste artikler

Allan Sørensen, datteren Charlotte Høvdinghof Trebbien Villumsen og sønnen Henrik Høvdinghof. Tilsammen familiefirmaet Skolebutik.dk.

Naturfag er en familiesag

Familiefirmaet Skolebutik.dk har leveret udstyr og løsninger til naturfag i folkeskolen siden 1987

Skolebutik.dk · 27-11-2019

Forlaget Pressto har udgivet en række bøger om ”Social Tænkning”, der ikke bare har vist sig at være en effektiv metode til at hjælpe denne målgruppe – men at også ”almindelige” børn og unge har godt af at få udbygget deres sociale kompetencer.

Sociale kompetencer er indgangen til at klare sig i skolen

Elever, der ikke kan knække de sociale koder, får ofte hurtigt store faglige og sociale problemer i skolen. Det rammer især børn og unge med autisme, ADHD og andre udfordringer i livet, men børn og unges sociale kompetencer er generelt faldende

Forlaget Pressto · 27-11-2019

I Picasso-laboratoriet kommer man tæt på udvalgte værker i udstillingen ”Elsket af Picasso”, hvor eleverne undersøger, hvad billederne siger til os.

På Picasso-laboratorium

På Arken undersøges kunsten i fællesskab gennem dialog og varierende praktisk-kreative tilgange – museet bruges som multimodalt læringsrum

Arken · 27-11-2019

Reventow Museet.

Historisk opdagelsesrejsende på Lolland

Med besøg på Museum Lolland-Falsters udstillinger kommer man så tæt på historien, at man næsten kan mærke den

Museum Lolland-Falster · 27-11-2019

 
En kuglestol, kuglevest eller kuglepude, hvor kuglerne trykker dybt i muskulaturen, og tyngden stimulerer leddene.

Sansestimulation – en hjælp til børn med angst og uro

Hver femte elev i indskolingen har en sanseforstyrrelse, som kan være årsag til angst, uro og dårlig koncentration. Målrettet sansestimulation vil kunne forbedre mange børns evne til at deltage i skolens aktiviteter

Protac · 14-10-2019