Ved jordskælvet i Nepal fik mange familier deres hjem ødelagt.
Ved jordskælvet i Nepal fik mange familier deres hjem ødelagt.

Katastrofer i børnehøjde

act KATASTROFE er et nyt undervisningsmateriale fra Røde Kors, der handler om store og små katastrofer ude i verden og hjemme i Danmark

Af: 

Morten Schwarz Lausten, Røde Kors

Tiårige Regitze fra Frederikssund oplevede familiens hus blive oversvømmet. 12-årige Surabs familie fik ødelagt deres hus ved jordskælvet i Nepal. Og så er der 11-årige Oliver fra Hammerum, der reddede sin søsters liv, da hun gik igennem isen.

Heldigvis bliver lillesøster reddet af Oliver, fordi han handlede med det samme. Det er lige præcis denne opmærksomhed på vores omgivelser, klassekammeraterne og medmennesker, Røde Kors gerne vil fremme, samtidig med, at act KATASTROFE giver en masse viden om vores vilde natur, der jo nogle gange går amok i form af jordskælv, oversvømmelser, tørke mv. Både i Danmark og ude i verden.

Store og små katastrofer

Som titlen på undervisningsmaterialet siger, handler materialet både om de store, altødelæggende katastrofer som jordskælv, men også de helt nære katastrofer, som danske børn kan komme ud for.

Gennem interview, dilemma-spil og faktuel viden bliver børnene klogere på fremtidens katastrofer, og hvordan Røde Kors arbejder med katastrofeforebyggelse. Børnene får også konkrete redskaber til, hvordan man kan hjælpe en ven, der har oplevet noget voldsomt. Et afsnit i undervisningsmaterialet introducerer eleverne til livreddende førstehjælp, hvor det at handle, når man ser en ulykke, er helt centralt. Og det var jo lige det, Oliver så heltemodigt gjorde.

Gode venner

act KATASTROFE kredser altså også om den mere usynlige hjælp. At eleverne er nødt til at være opmærksomme på sine klassekammerater, så problemer og udfordringer ikke udvikler sig til konflikter. Som sagt: At vi passer på hinanden og støtter, hvis en af vennerne har oplevet noget voldsomt. Det er det, der kendetegner et stærkt samfund. Altså, at vi alle sammen bliver bedre til at forebygge katastrofer. Både de helt nære af slagsen i klasseværelset, hvor det gælder om at være gode venner og behandle ALLE ordentligt, og de voldsomme, altødelæggende katastrofer ude i verden. For sådan arbejder Røde Kors i forbindelse med fx jordskælv, oversvømmelser eller hungersnød: Først yder Røde Kors førstehjælp, uddeler nødrationer, skaffer rent vand og husly, men hurtigt derefter går arbejdet i gang med at sørge for, at en krise – næste gang, den opstår i det pågældende land eller område – ikke udvikler sig i samme grad.

Den gode nyhed i den sammenhæng er, at selv om antallet af naturkatastrofer er støt stigende, er antallet af ofre for dem det laveste i ti år. Netop på grund af forebyggelse.

Om act KATASTROFE

  • act KATASTROFE matcher Forenklede Fælles Mål inden for en række fag, bl.a. dansk og natur/teknologi.
  • act KATASTROFE er målrettet mellemtrinnet, men ældre klassetrin kan sagtens anvende materialet.
  • Udførlig lærervejledning med masser af opgaver og forslag til emneuge følger med.
  • Et temasite med katastrofequiz, film og mere viden supplerer det trykte materiale.
  • Undervisningsmaterialet er gratis, da det er finansieret af Undervisningsministeriets Udlodningsmidler.
  • Bestil materialet på www.rødekors.dk/skole/katastrofe fra den 1. marts 2016.

Seneste artikler

 
Janne Hedegaard, chef for Nationalt Videncenter om Udsatte Børn og Unge.

Inklusion skal mindske ulighed og styrke fællesskabet

Inklusion skal sætte alle skolens elever i stand til at magte sociale og faglige fællesskaber, men det kræver også, at skolen rummer forskellige former for viden og kompetencer

Inklusion · 24-02-2020

Er det sundt for barnet at bruge så meget tid foran skærmen? Det spørgsmål sætter mediebrugerorganisationen KLF, Kirke & Medier, under debat ved foredrag rundt om i landet.

Tænk over dit barns skærmtid

Foruroligende forskning viser, at intensiv brug af skærme ikke blot sløver, men også risikerer at hæmme udviklingen af hjernen. KLF, Kirke & Medier, tilbyder at tage emnet under debat ved foredrag på skoler

Debat · 24-02-2020

Eleverne sidder med hver deres Chromebook og skriver på livet løs.

Ny metode til skriftsprogsundervisning af de yngste børn

De yngste elever i skolen bliver bedre til at skrive, hvis de kan høre, hvad de skriver, mens de skriver

Lytteskrivning · 24-02-2020

 
Her er et eksempel på et klasselokale efter en ændret indretning.

Få bedre trivsel, ro og overskud ved en ny organisering af skoledagen

Sådan lyder tilbuddet fra lærer, forfatter og kursusholder Karina Winther, der er ophavsmanden til filosofien Ugeskemarevolutionen

UgeskemaRevolutionen · 24-02-2020

 

Det kontantløse samfund rykker ind på skolerne

Med det kontantløse betalingskoncept Skolepenge.dk kan skolen slippe for bøvl og uhygiejniske kontanter og samtidig ruste eleverne til en kontantfri fremtid

Betalingsmidler · 24-02-2020