Et webinar-forløb skal klæde engelsklærere fra hele verden på til at støtte svage elever og motivere alle i klassen til at tale engelsk foran kammeraterne
Et webinar-forløb skal klæde engelsklærere fra hele verden på til at støtte svage elever og motivere alle i klassen til at tale engelsk foran kammeraterne

Få fingrene i fremtidens undervisningsformer

Et webinar-forløb skal klæde engelsklærere fra hele verden på til at støtte svage elever og motivere alle i klassen til at tale engelsk foran kammeraterne

Af: 

Julie Høgholm, pr coordinator

I bunden af Signe Schmidt Ryes computerskærm popper et spændende spørgsmål op fra en colombiansk lærer, der lige nu lytter til samme newzealandske engelskforelæser som Signe selv. De er blot to af de over 4.000 lærere, studerende og undervisningskonsulenter inden for engelskfaget, der i efteråret havde tilmeldt sig webinar-forløbet “EF Teacher Development Certificate”.

De gratis online-webinarer har til formål at give lærere fra hele verden mulighed for at sparre med kolleger på tværs af landegrænser og samtidig få indspark til og erfaringer med fremtidens former for engelskundervisning.

– Det er inspirerende, at jeg som kursist på webinarerne ikke er bundet af tid og sted, men med et enkelt klik kan få en engelsktalende forelæser i forskellige pædagogikker og metodikker fra Australien ind i min dagligstue, siger Signe Schmidt Rye.

“EF Teacher Development Certificate” består af seks webinarer, der udføres af EF’s egne sproguddannelses­specialister og gæsteforelæsere fra forskellige velansete organisationer som Oxford University Press. Fælles for gæsteforelæserne, Signe Schmidt Rye og hendes medkursister er, at alle har indset vigtigheden i at holde engelskundervisningen i deres hjemlande opdateret og innovativ.

– I Danmark har vi ressourcerne til at gå endnu mere ind i de undervisningsformer, der bliver præsenteret på kurset. De er fremtiden. Det bør vi i højere grad benytte os af, siger Signe Schmidt Rye.

Professionelt program

Signe Schmidt Rye vidste fra start af, hvornår de seks webinarer lå, og hvad de omhandlede. Som tilmeldt kursist får hun desuden en reminder dagen før det kommende webinar og om morgenen.

– Forløbet er professionelt struktureret og udført fra start til slut. Undervejs var der to kursusgange, jeg ikke kunne deltage i, fordi jeg selv underviste på de tidspunkter. Der er dog mulighed for at følge webinarerne på efterfølgende optagelser, hvis man er forhindret i at deltage i dem live, siger Signe Schmidt Rye.

Det er rart, at webinarerne på den måde er så fleksible og lettilgængelige i vores travle hverdag, mener hun.

– Efter hvert webinar besvarer man desuden et spørgsmål, der omhandler ugens tema. Derfor er det også nødvendigt, at jeg lytter til optagelsen, hvis jeg er forhindret i at deltage live. Når min besvarelse er godkendt, får jeg en klap-på-skulderen-mail, hvilket er meget serviceminded og professionelt, siger Signe Schmidt Rye.

Spørgsmålene er lavet for at sikre, at kursisterne til slut kan få deres certifikat, der viser, at de har kendskab til innovative undervisningsformer. På webinarerne lærer kursisterne nemlig at have en producerende og praktiskorienteret tilgang til læring. Derfor starter hvert webinar med et teoretisk oplæg for at have et fælles udgangspunkt, men bevæger sig derefter over i alternativer til klassiske undervisningsformer og -midler, forklarer Signe Schmidt Rye.

Nyt netværk

At lærere mødes og netværker online på tværs af landegrænser med et ønske om innovativt at fremme engelskundervisningen er rigtig motiverende for Signe Schmidt Rye.

– I stedet for at sidde herhjemme og læse en bog kan jeg bevare interessen for min videreudvikling i forhold til min faglige forståelse og kunnen og samtidig komme ind i et netværk af internationale undervisere, som jeg nu har fået kontaktoplysninger på, siger Signe Schmidt Rye.

Til daglig arbejder Signe Schmidt Rye som projektleder og pædagogisk konsulent på Center for Undervisningsmidler, University College Lillebælt.

Vil du også have innovative indspark til fremtidens læringsformer, opbygge et internationalt netværk og få certifikatet på cv’et? Tilmeld dig på teacherzonewebinars.com.

Seneste artikler

Seks ud af ti elever mener, at de efter forløbet har større indflydelse på, hvad de spiser i skolen. Hver anden har lyst til at spise mere sundt. 68 procent ved mere om, hvad der er sundt.

10.000 børn skal skabe bedre skolemåltider

Syv ud af ti elever ved mere om, hvad der er sundt, og hver anden elev vil spise sundere. Det er to af de konkrete resultater af et undervisningsforløb om mad og sundhed

Madmovers · 07-06-2018

 
Den obligatoriske eksamenslæsning på skolen skal gerne gavne både de fagligt dygtige elever og de elever, der ikke er så godt med fagligt, siger viceskoleleder Ebbe Weng, Sdr. Vang Skole.

Obligatorisk eksamens­læsning på skolen

Sdr. Vang Skole indfører obligatorisk lektielæsning for 9. klasse-eleverne på nogle af de dage, hvor der ikke er eksamen

Eksamenslæsning · 07-06-2018

 
MentorDanmark er gået sammen med algoritmeforskere fra Danmarks Tekniske Universitet og har udviklet et intelligent stykke software, som sikrer, at det altid er den rigtige vikar som kommer ind til de rigtige vikartimer ud fra en lang række parametre som fagprofil, kendskab og relation til klassen, erfaring, mellemtimer, pædagogiske præferencer m.m.

Ny teknologi vil ændre vikardækningen

Nyt koncept vil ikke kun spare landets skoler for en masse tid og bøvl i morgentimerne, men også løfte selve undervisningen i vikartimerne

MentorDanmark · 07-06-2018

 
I første omgang vil antimobbeprogrammet blive afprøvet i udvalgte kommuner, herunder Københavns og Billund kommuner.

Hele skolen skal involveres i kampen mod mobning

Alle på og omkring skolen skal være en del af indsatsen mod mobning. Det viser erfaringer fra udlandet, og det er kernen i Alliancen mod mobning

Alliancen mod mobning · 07-06-2018

 
Vores brug af mobiletelefonen har magt til at fjerne os fra hinanden, underminere læring og forkvakle børn og unges opfattelse af, hvad der er vigtigt i livet, mener Annette Prehn, sociolog og forfatter.

Skoler uden mobiltelefon er vejen frem

Det giver rigtig god mening at sætte klare rammer for elevers brug af mobiltelefoner, mener sociolog og forfatter Anette Prehn

Mobilfri skoler · 07-06-2018