Trivsel er også lys, lyd og luft

Indeklimaet er en del af det fysiske undervisningsmiljø. Og det bliver presset af helhedsskolen

Af: 

Rasmus Challi, Dansk Center for Undervisningsmiljø

Søde klassekammerater og gode lærere er afgørende for, hvordan Oliver trives i skolen. Men hvis luften i klasselokalet er så dårlig, at han ikke kan koncentrere sig, så påvirkes både trivsel og læring i forkert retning.

Indeklima diskuteres ofte adskilt fra de generelle diskussioner om elevernes trivsel og læring. Hvis vi vil skabe et godt undervisningsmiljø, må vi tænke de fysiske, psykiske og æstetiske forhold sammen, mener Dansk Center for Undervisningsmiljø, DCUM. Indeklimaet er en del af det fysiske undervisningsmiljø. Man kan overordnet sige, at indeklimaet består af lys, lyd, luft og temperatur. Indeklimaterminologi og grænseværdier er ikke altid lige letforståelige, og egentlig heller ikke særlig interessante at diskutere i sig selv. Det interessante er derimod indeklimaets betydning for elevernes trivsel, koncentration og læring.

Dårligt indeklima kan koste 1 år

På baggrund af skolernes lovpligtige undervisningsmiljøvurderinger har DCUM analyseret sammenhængen mellem elevernes oplevelse af indeklima, og fagligt udbytte i skolen. Her ser vi, at knap 25% af de adspurgte elever, der oplever et dårligt indeklima har svært ved at koncentrere sig i timerne. For de elever, der oplever et godt indeklima, er det kun omkring 5%, der har svært ved at koncentrere sig i timerne. En rapport fra DTU (Indeklima i skoler – status og konsekvenser) viser, at det tilladte CO2-niveau overskrides i ca. 50% af de danske skoler. I samme rapport nævnes, at en fordobling af ventilationsraten fra et lavt niveau medførte en fremgang i præstationen af skolearbejdet på op til 14%. Populært omregnet svarer det til, at Oliver kan spare op til et helt års skolegang, hvis indeklimaet i klasseværelselokalet er i orden.

Helhedsskolen presser indeklimaet

De skoler, der i forvejen oplever udfordringer med indeklimaet, eksempelvis mangelfuld ventilation, har yderligere udfordringer efter implementering af folkeskolereformen. Der er et øget krav til f.eks. luftskifte, når lokalerne benyttes flere timer om dagen. Eleverne kan risikere at CO2-koncentrationen allerede fra morgenstunden ligger på det maksimale tilladte niveau pga. aktiviteterne dagen før pga. utilstrækkelig luftskifte.

Ændret adfærd er et skridt på vejen

Våde huer, dynejakker og overtøj påvirker CO2-niveauet i klassen i negativ retning. Indeklimaet kan forbedres ved at lave aftaler om adfærd på skolen. Overtøj skal udenfor, lokalerne skal luftes ud osv. Aftalerne skaber samtidig en bevidsthed og ansvarsfølelse hos både elever og lærere omkring vigtigheden af et godt indeklima i skolen. Når det så er sagt, er det værd at notere, at aftaler om ændret adfærd stadig har en begrænset effekt i forhold til eksempelvis et nyt ventilationsanlæg, akustiklofter og solafskærmning. Når man lukker vinduet og påbegynder undervisningen, vil CO2-niveauet i klassen meget hurtigt stige igen.

Gode klassekammerater, gode lærere og gode relationer er vigtige, men indeklimaet må ikke glemmes, når vi taler undervisningsmiljø. Det har stor indflydelse på trivsel og i sidste ende læring.

Hvad består indeklimaet af?

LysforholdeneMængden af dagslys og muligheden for at tilpasse lyset efter rummets opgaver. De primære parametre er lysmængde, lysstyrke, lysfarve samt kontraster og genskin.

LydmiljøetLydforhold i det enkelte rum, imellem flere rum og i forhold til ekstern støj. Tilfredsstillende lydforhold afhænger blandt andet af anvendte materialers lydabsorptionsniveau, efterklangstid og frekvensfordeling.

LuftkvalitetenPrimært CO2-niveau. Påvirkes af ventilation og forureninger fra eksempelvis inventar, overflader og personerne. CO2-målinger indikerer, hvor godt et rum er ventileret.

De termiske forholdTemperatur og luftens hastighed.

DCUM

DCUM er et statsligt videnscenter som har til formål at sikre og udvikle et godt børne- og undervisningsmiljø i Danmark.

Formidler viden og yder rådgivning og vejledning i børne- og undervisningsmiljøspørgsmål.

Udlåner gratis indeklimaloggere, som måler CO2, luftfugtighed, temperatur og støj. Med loggerne kan dagtilbud og skoler få viden om, hvordan tilstanden er i egne lokaler.

www.dcum.dk

Seneste artikler

Seks ud af ti elever mener, at de efter forløbet har større indflydelse på, hvad de spiser i skolen. Hver anden har lyst til at spise mere sundt. 68 procent ved mere om, hvad der er sundt.

10.000 børn skal skabe bedre skolemåltider

Syv ud af ti elever ved mere om, hvad der er sundt, og hver anden elev vil spise sundere. Det er to af de konkrete resultater af et undervisningsforløb om mad og sundhed

Madmovers · 07-06-2018

 
Den obligatoriske eksamenslæsning på skolen skal gerne gavne både de fagligt dygtige elever og de elever, der ikke er så godt med fagligt, siger viceskoleleder Ebbe Weng, Sdr. Vang Skole.

Obligatorisk eksamens­læsning på skolen

Sdr. Vang Skole indfører obligatorisk lektielæsning for 9. klasse-eleverne på nogle af de dage, hvor der ikke er eksamen

Eksamenslæsning · 07-06-2018

 
MentorDanmark er gået sammen med algoritmeforskere fra Danmarks Tekniske Universitet og har udviklet et intelligent stykke software, som sikrer, at det altid er den rigtige vikar som kommer ind til de rigtige vikartimer ud fra en lang række parametre som fagprofil, kendskab og relation til klassen, erfaring, mellemtimer, pædagogiske præferencer m.m.

Ny teknologi vil ændre vikardækningen

Nyt koncept vil ikke kun spare landets skoler for en masse tid og bøvl i morgentimerne, men også løfte selve undervisningen i vikartimerne

MentorDanmark · 07-06-2018

 
I første omgang vil antimobbeprogrammet blive afprøvet i udvalgte kommuner, herunder Københavns og Billund kommuner.

Hele skolen skal involveres i kampen mod mobning

Alle på og omkring skolen skal være en del af indsatsen mod mobning. Det viser erfaringer fra udlandet, og det er kernen i Alliancen mod mobning

Alliancen mod mobning · 07-06-2018

 
Vores brug af mobiletelefonen har magt til at fjerne os fra hinanden, underminere læring og forkvakle børn og unges opfattelse af, hvad der er vigtigt i livet, mener Annette Prehn, sociolog og forfatter.

Skoler uden mobiltelefon er vejen frem

Det giver rigtig god mening at sætte klare rammer for elevers brug af mobiltelefoner, mener sociolog og forfatter Anette Prehn

Mobilfri skoler · 07-06-2018