Trivsel er også lys, lyd og luft

Indeklimaet er en del af det fysiske undervisningsmiljø. Og det bliver presset af helhedsskolen

Af: 

Rasmus Challi, Dansk Center for Undervisningsmiljø

Søde klassekammerater og gode lærere er afgørende for, hvordan Oliver trives i skolen. Men hvis luften i klasselokalet er så dårlig, at han ikke kan koncentrere sig, så påvirkes både trivsel og læring i forkert retning.

Indeklima diskuteres ofte adskilt fra de generelle diskussioner om elevernes trivsel og læring. Hvis vi vil skabe et godt undervisningsmiljø, må vi tænke de fysiske, psykiske og æstetiske forhold sammen, mener Dansk Center for Undervisningsmiljø, DCUM. Indeklimaet er en del af det fysiske undervisningsmiljø. Man kan overordnet sige, at indeklimaet består af lys, lyd, luft og temperatur. Indeklimaterminologi og grænseværdier er ikke altid lige letforståelige, og egentlig heller ikke særlig interessante at diskutere i sig selv. Det interessante er derimod indeklimaets betydning for elevernes trivsel, koncentration og læring.

Dårligt indeklima kan koste 1 år

På baggrund af skolernes lovpligtige undervisningsmiljøvurderinger har DCUM analyseret sammenhængen mellem elevernes oplevelse af indeklima, og fagligt udbytte i skolen. Her ser vi, at knap 25% af de adspurgte elever, der oplever et dårligt indeklima har svært ved at koncentrere sig i timerne. For de elever, der oplever et godt indeklima, er det kun omkring 5%, der har svært ved at koncentrere sig i timerne. En rapport fra DTU (Indeklima i skoler – status og konsekvenser) viser, at det tilladte CO2-niveau overskrides i ca. 50% af de danske skoler. I samme rapport nævnes, at en fordobling af ventilationsraten fra et lavt niveau medførte en fremgang i præstationen af skolearbejdet på op til 14%. Populært omregnet svarer det til, at Oliver kan spare op til et helt års skolegang, hvis indeklimaet i klasseværelselokalet er i orden.

Helhedsskolen presser indeklimaet

De skoler, der i forvejen oplever udfordringer med indeklimaet, eksempelvis mangelfuld ventilation, har yderligere udfordringer efter implementering af folkeskolereformen. Der er et øget krav til f.eks. luftskifte, når lokalerne benyttes flere timer om dagen. Eleverne kan risikere at CO2-koncentrationen allerede fra morgenstunden ligger på det maksimale tilladte niveau pga. aktiviteterne dagen før pga. utilstrækkelig luftskifte.

Ændret adfærd er et skridt på vejen

Våde huer, dynejakker og overtøj påvirker CO2-niveauet i klassen i negativ retning. Indeklimaet kan forbedres ved at lave aftaler om adfærd på skolen. Overtøj skal udenfor, lokalerne skal luftes ud osv. Aftalerne skaber samtidig en bevidsthed og ansvarsfølelse hos både elever og lærere omkring vigtigheden af et godt indeklima i skolen. Når det så er sagt, er det værd at notere, at aftaler om ændret adfærd stadig har en begrænset effekt i forhold til eksempelvis et nyt ventilationsanlæg, akustiklofter og solafskærmning. Når man lukker vinduet og påbegynder undervisningen, vil CO2-niveauet i klassen meget hurtigt stige igen.

Gode klassekammerater, gode lærere og gode relationer er vigtige, men indeklimaet må ikke glemmes, når vi taler undervisningsmiljø. Det har stor indflydelse på trivsel og i sidste ende læring.

Hvad består indeklimaet af?

LysforholdeneMængden af dagslys og muligheden for at tilpasse lyset efter rummets opgaver. De primære parametre er lysmængde, lysstyrke, lysfarve samt kontraster og genskin.

LydmiljøetLydforhold i det enkelte rum, imellem flere rum og i forhold til ekstern støj. Tilfredsstillende lydforhold afhænger blandt andet af anvendte materialers lydabsorptionsniveau, efterklangstid og frekvensfordeling.

LuftkvalitetenPrimært CO2-niveau. Påvirkes af ventilation og forureninger fra eksempelvis inventar, overflader og personerne. CO2-målinger indikerer, hvor godt et rum er ventileret.

De termiske forholdTemperatur og luftens hastighed.

DCUM

DCUM er et statsligt videnscenter som har til formål at sikre og udvikle et godt børne- og undervisningsmiljø i Danmark.

Formidler viden og yder rådgivning og vejledning i børne- og undervisningsmiljøspørgsmål.

Udlåner gratis indeklimaloggere, som måler CO2, luftfugtighed, temperatur og støj. Med loggerne kan dagtilbud og skoler få viden om, hvordan tilstanden er i egne lokaler.

www.dcum.dk

Seneste artikler

Professor Arsen K. Mejlikov fra DTU-Byg International

Rigtig ventilation giver næring til hjerne og krop

Effektiv indlæring er i skolerne sparet væk i bestræbelserne på energiøkonomisk gevinst. De offentlige bygninger har over de seneste 50 år tabt pusten efter gennemgribende fokus på tætning og isolering

KE Fibertec & Vent2U · 23-09-2020

Lokal brobygning mellem den lokale folkeskole og eksempelvis det stedlige gymnasium kan betyde meget for at højne fremmedsprogene.

Brobygning for at styrke fremmedsprog i undervisningen

Det Nationale Center for Fremmedsprog, NCFF, har snart eksisteret i to år. To spændende og mildt sagt begivenhedsrige år, hvor der er igangsat en lang række projekter og initiativer, der skal være med til at løfte fremmedsprogene

Det Nationale Center for Fremmedsprog · 22-09-2020

Lynguide til mentalisering

Hvad er mentalisering? Hvorfor er det relevant? Og hvad skal du have for øje, når du arbejder mentaliseringsbaseret? Få svar med denne lynguide til mentalisering. For lærere og pædagoger, der arbejder med elever med særlige behov

At kunne se bag om adfærd · 21-09-2020

The sad snail Sandy

Børnenes selvkreativitet er i konstant fare

Det mener børnebogsforfatteren Stig Seberg, der via eget forlag har udgivet en serie lydbøger for børn, der giver ro til børn og voksne

Engelskundervisning · 18-09-2020

 
Lena Lindenskov og Peter Weng

Gør brug af samtalen i matematik

I dette indlæg giver to eksperter i matematikundervisning gode råd til kunsten at skabe interesse for matematik hos elever på især mellemtrinnet

Matematikundervisning · 09-09-2020